Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil problem  (läst 1276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventil problem
« skrivet: 22 juli 2023, 13:04:18 »
Hej!
Märkte igår att det blev väldigt varmt i huset, sen började det ticka, lokaliserade ljudet till bergvärmen, IVT GREENLINE E11, reglercentral rego 600. Tog bort fronten och hörde tickandet tydligt från vad jag tror är växelventilen? Ska den knäppa i snabb takt som sekundvisaren på en klocka, konstant och högt? Aldrig hört det förut. Har stängt av systemet och luftat. Var väldigt mycket luft i varmvatten tanken. Satt på igen men samma tickande började på en gång.

Om det är växelventilen det är fel pÃ¥, hur byter man den? ska jag köra samma, honeywell VC4013, eller finns det bättre alternativ? 

Något som haft samma problem eller vet hur felet kan åtgärdas?

/ Mikael

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Växelventil problem
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2023, 13:41:33 »
Hej! Finns hur många gamla trådar som helst om problem med växelventilen om du söker. Problemet med Honeywell-ventilen är att insatsen kan kärva fast. Ta bort ställmotorn och prova att trycka ner pinnen och se om den fjädrar upp som den ska. Finns utbytesinsats att köpa men den rekommenderade lösningen är att byta till en helt ny växelventil av vridande typ: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-de-11/vaxelventil-ivt-vxv525-22-motor-emv110m-fore-ar-2008.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2023, 13:50:18 »
Ett exempel på en sådan gammal tråd:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61618.0
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2023, 14:45:34 »
Tack Josht för snabbt svar.
Kan man montera bort hela den växelventilen eller börjar det spruta vatten då? Eller sitter motorn utanför själva ventilen så att man kan montera bort motorn?

Ny på forumet, sökte snabbt på knackande Växelventil, men ska söka lite mer och läsa.

Tack Capt.M ska läsa igenom den.

Grymt bra forum, snabba svar och mycket info 🙂

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2023, 14:55:34 »
Såg i tråden Capt.M att man kan ta bort motorn utan att det börjar spruta vatten, ventilen sitter innanför, nu förstår jag bättre hur det ser ut.
Tack igen 🙏🏼🙂

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2023, 19:38:33 »
Jag har tagit bort styrmotorn. Finns en grå knapp undertill som man trycker in sen vrider hela enheten motsols. Under den sitter växelventilen. Har motionerat den utifrån, men går fortfarande trögt. Skulle vilja demontera den och motionera enligt filmen, men vet inte vad jag behöver stänga av och tappa ur för att det inte ska spruta varmt vatten ur där. Någon som har en aning? Har bifogat bilder samt numrerat de vred jag hittar. Har inte hittat det någon stans i forumet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2023, 20:10:01 »
Bild 4 och 5 . axeln där ska tryckas in av ställdonet, prova med at trycka in det, kan vara rackarns hårt. Sen med ställdonet så är det ett vitt som ett handtag, den kan dras ner och vid släpp ska den återgå. Ventilen är då öppen mot VV , resp. stängd mot VV.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #7 skrivet: 22 juli 2023, 20:54:23 »
Bild 4 och 5 .

Precis. Man kan dessutom släppa trycket vid säkerhetsventilen 7 så rinner mycket av spillet ut den vägen i stället, det är (oftast) enklare att ta hand om det så.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil problem
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2023, 21:25:38 »
Ventilfjädern behövde du inte ta loss, det kan vara rätt klurigt att få tillbaka. Insatsen ser rätt ny ut. Men skitsamma, ta tag i axeln och dra den in och ut med tång, det ska gå lätt.
Jag brukar använda ställdonet som kloss för att trycka in.

Sätt tillbaka ventilfjädern om det verkar hyfsat. Den ventilkraften ska räcka att dra ut ventilen hela vägen så att du inte kan dra ut den ännu längre med kraften från en tång.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2023, 15:59:05 »
Tack för alla svar.
Fick ut ventilen, tändstiftsnyckel passar för att skruva ut den 🙂
Kom endel vatten även fast jag tömt ur endel, ett tips är att locket till det lilla filtret som man rengör ibland passar där, så man kan skruva dit det medans man motionerar ventilen.
Gjorde rent med bromsrengöring, putsade up med autosol cromeglans, smörjde med silikonfett, sedan gick den jättelätt.
Motorn verkar dessvärre vara körd, eller snarare någon komponent som motorn roterar/förflyttar, den orkar inte trycka in ventilen, något kuggar över.
Någon som har en idé om hur man kommer in i en sån utan att ha sönder den för mycket?

Utloggad mikael_axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil problem
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2023, 21:30:40 »
Var som jag trodde, ett litet kugghjul inne i växellådan som var trasigt, därav knäppandet.
Jag snurrade det trasiga kugghjulet ett halvt varv i hopp om att den trasiga kuggen då endast används när ventilen är påväg att öppna, dvs ingen påfrestning på kuggen.
Det funkade och har funkat i 3 månader nu. Lägger ut lite bilder för jag har sett när jag sökt att andra haft samma problem.

Knäpper det i den och den inte orkar stänga ventilen är det alltså bara att göra rent och smörja upp ventilen så att den går lätt och snurra det trasiga kugghjulet ett halvt var. Då kan man troligtvis köra tills ventilen börjar gå trögt igen och sabbar kugghjulet.

Man får väl ta för vana att smörja upp ventilen med jämna mellanrum för att undvika det.

Tack för all hjälp!
Riktigt bra forum 👍🏻

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!