Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar pÃ¥ frÃ¥nluftsdon och fläkt  (läst 1171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställningar på frånluftsdon och fläkt
« skrivet: 19 augusti 2022, 12:40:40 »
Hej

Jag hade precis en ventilationsfrma här som gjorde kanalrensning och injustering av ventilationen efter att vi installerat en ny frånluftsvärmepump. De höjde varvtalet på fläkten till 75% och nu tycker jag att det låter lite väl mycket i frånluftsdonen. Borde man inte kunna sänka fläkten och öppna frånluftsdonen lite till för att få ned ljudnivån? Dels ifrån fläkten men också de ganska svaga susande ljuden från donen. De hörs ganska tydligt om det är tyst i resten av huset.

Vi har nu en Nibe F730 och ett flertal frånluftsdon runt om i huset.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Inställningar på frånluftsdon och fläkt
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2022, 12:45:48 »
Ibland kan vissa don behöva stängas för att få tillräckligt undertryck i något annat rum, det rummet ska ha sitt don väldigt öppet. Om det inte ser ut så tycker jag du ska reklamera jobbet.

Om ett don är väldigt öppet så sänk fläkten på egen hand tills det blir behagligt igen. Ett ljudmässigt ok flöde är fortfarande mycket bättre än vad många självdragshus har och folk verkar trivas med.

Flödet rekommenderas 0,35 l/s per golvyta. (0,35 x hemmets kvadratmeter).
Förmodligen det som de jagat efter men samtidigt fått rekommenderat flöde i varje rum med frånluftsdon.
I våtrum, tvättstuga och matosande rum ska flödet vara lite högre.

Edit:
Vill du hålla rätt flöde, om de gjort rätt och deras luftmätare visade rätt vid besöket så kan det vara en idé att uppgradera ventilationssystemet med ljuddämpare eller andra åtgärder som ökar flödet i förhållande till ljudnivån.
« Senast ändrad: 19 augusti 2022, 12:49:03 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar på frånluftsdon och fläkt
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2022, 13:26:50 »
Tackar

Donen är helt klart olika mycket öppna så det är nog inget egentligt fel på arbetet. Det är nog mest våra preferenser på ljudnivå.

Jag ska alltså inte öppna donen lite till om jag väljer att sänka fläkten? (om det går dvs)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Inställningar på frånluftsdon och fläkt
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2022, 00:33:03 »
Om minst ett är estetiskt fullt öppet ska du inte röra något don, då havererar hela flödesbalansen som justerats in.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!