Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koncept för solenergi  (läst 3408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Koncept för solenergi
« skrivet: 03 oktober 2011, 13:22:44 »
En tysk "expert" skriver att solvärmeanläggningar för uppvärmningen alltid ska överdimensioneras och att man kan lösa problemet med kokningen på somrarna bland annat med större expansionskärl.

Även vill han ställa upp solfångarna för att få ut mer på vintrarna.

Jag och sobris har ju diskuterat med Jan-Olof Dalenbäck och den hade ju andra åsikter.

Men tysken blev mycket arg. Han tycker att man ska "överdimensionera" solvärmeanläggningar så att de uppfyller bra funktion.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Koncept för solenergi
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2011, 14:50:33 »
Angående planering av solvärmeanläggningar gäller ENV 12977 vad jag vet.
Med det är ingen officiell standard.

Vad gäller egentligen om ngn utvecklar en solvärmekoncept åt ngn annan och den andra inte är nöjd dvs påstår att utbytet är för liten.

Det finns ju simuleringsprogram som Polysun som visar vilka utbyten man kan förvänta sig.

Undrar ocksÃ¥ vad sobris, Sfinx eller xxargs tycker ....  ^-^

« Senast ändrad: 03 oktober 2011, 14:52:11 av Ewald »

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Koncept för solenergi
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 20:35:16 »
För en bra täckningsgrad i kombisystem (30%-50%) måste man överdimensionera och/eller har större lutning.


@Ewald: Man kann ändra och komplettera sina inlägg. DÃ¥ blir trÃ¥den bara halv sÃ¥ lÃ¥ng.  ;)


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Koncept för solenergi
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 21:14:07 »
För en bra täckningsgrad i kombisystem (30%-50%) måste man överdimensionera och/eller har större lutning.


@Ewald: Man kann ändra och komplettera sina inlägg. DÃ¥ blir trÃ¥den bara halv sÃ¥ lÃ¥ng.  ;)

Okej.

Nja, överdimensionering med 30 - 50 % skulle mer eller mindre betyda en extra solfångare.
Om man har ett kombisystem (som inte alla verka ha).

Men tyskarna vill överdimensionera med 200 respektive 250 %.

Ja, större lutning kan öka utbytet på vintarna, vårarna och höstarna på bekostnad av utbytet på somrarna. Men i t.ex. i december eller januari är ju utbyten mycket små. I norra Sverige väl mer eller mindre lika med noll!


Fram för allt i Sverige är det fördelaktig med större lutningar (jämfört med t.ex. Tyskland eller Österrike) om man vill optimera utbytet över året.

Tyskarna verkar vilja bygga speciella anläggningar för uppvärmningen (= Heizungsunterstützung).

Han skrev:

In Deutschland werden Anlagen für HU im EFH/ZFH bewusst überdimensioniert.

Richtwert:

Volldeckung für TW im Sommer,
dann mal Faktor 2 bis 2,5

„Überhitzung“ wird anlagentechnisch durch Auslegung MAG, Druckhaltung und Sicherheitstechnik technisch beherrschbar, Aufständerung auf ca. 60°, wenn vernünftig machbar, erhöht Ertrag und hilft bei Vermeidung von "Überhitzung"

 :,v(
« Senast ändrad: 03 oktober 2011, 21:27:08 av Ewald »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Koncept för solenergi
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2011, 21:35:50 »
hej ...hmm beror ju på om det är värt det ...tex 30-60 "extra"vacumrör är ju inte tvärbilliga ....sen så
lyser inte solen...så finns det ju inte nått att hämta hem...
nov-februari har då jag inte många soltimmmar ...tjänar lite till att slänga ut 20 000 kr för att fånga nåt som inte finns...
gissar att jag skulle förlänga sässongen som det funkar med ca 1mån per år med dubbla ytan...å få nå jävla problem på sommaren då 60 rör till skulle ge för mycket värme med tokkokning som följd....
visst det går säkert lösa med 2000 liter vatten till men....löns det ? knappast...

satsa på luftvärme pump i stället...9kw maskin gör varmvatten hela året å värmer huset större delen med....
betydligt mer komplett system å sommar tid går det systemet tok billigt med cop på typ 6x



Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Koncept för solenergi
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2011, 22:49:49 »
Nja, överdimensionering med 30 - 50 % skulle mer eller mindre betyda en extra solfångare.
Om man har ett kombisystem (som inte alla verka ha).

Med 30%-50% menade jag täckningsgraden.

Ja, större lutning kan öka utbytet på vintarna, vårarna och höstarna på bekostnad av utbytet på somrarna. Men i t.ex. i december eller januari är ju utbyten mycket små. I norra Sverige väl mer eller mindre lika med noll!

Högre täckningsgrad = mindre verkningsgrad (och vice versa)

Nov, dec och januari ar ju ganska så ointressanta. Men under feb, mrz och april t. ex. får du mycket energi med en överdimensionerad anläggning.

Tyskarna verkar vilja bygga speciella anläggningar för uppvärmningen (= Heizungsunterstützung).

Om man investerar i solvärme ska man bygga ett kombisystem! Ingen i tyskland bygger tappvattensystem.


„Überhitzung“ wird anlagentechnisch durch Auslegung MAG, Druckhaltung und Sicherheitstechnik technisch beherrschbar,

Tycke att det skulle vara standard i alla system. Men tyvärr är det inte så. En aktuell anläggning ska klara partiellt förångning. (Om det inte är ett DrainBack-system)
 

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Koncept för solenergi
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 09:21:36 »
@ Dr ChunLan

Ja, det beror på

- inköpspriset för grejerna och kostanderna för arbetet
- energipriset (nuvarande anläggning)
- bidrag (som är olik i olika länder och tom kommuner!!) t.ex.

http://www.solarwaerme.at/efh/foerderungen/

"Förderungen Oberösterreich
Sockelbetrag: 1.100 €, plus 100 € pro m2 (Flachkollektor) oder 140 € pro m2 (Vakuumkollektor), maximal 3.800 € (höchstens 50 Prozent der Anlagenkosten ohne Umsatzsteuer)
Der Einbau eines Wärmemengenzählers ist verpflichtend. Sollten die Kollektoren nicht das internationale Zertifikat "Solar Keymark" aufweisen, reduziert sich obiger Betrag auf 75 € pro m2 (Flachkollektor) bzw. 110 € pro m2 (Vakuumkollektor), die Obergrenze auf 3.000 €.
Mindestkollektorfläche 4 m2 (Flachkollektor) oder 3 m2 (Vakuumkollektor), bei Erweiterung oder Austausch einer bestehenden Solaranlage entfällt der Sockelbetrag.
Nähere Infos unter: http://www.ooe.gv.at/cps/rde/xchg/SID-3DCFCFC3-84E24BBF/ooe/hs.xsl/13877_DEU_HTML.htm
Für eine zusätzliche Gemeindeförderung fragen Sie bei Ihrer Gemeinde nach!"

@ CharlyBrown

Ja, okej. Men täckningsgraden på 30 % är ju ganska låg ändå

Ibland har man inte bara kombisystem (tank-i-tank system eller tank med slingor osv) utan också ett system med 2 tankar där VVB fungerar som högtemperaturtank och en större lågtemperaturtank (för uppvärmningen) .... ibland flera lågtemperaturtankar.


Högre täckningsgrad = mindre verkningsgrad (och vice versa)

Ja, i ett kombisystem.

Nov, dec och januari ar ju ganska så ointressanta. Men under feb, mrz och april t. ex. får du mycket energi med en överdimensionerad anläggning.

Ja.

Men det beror på om man överhuvudtaget har behov av värmen i t.ex. oktober eller april. Jag sklutar ju värma huset i slutet av mars och nu är det oktober och jag har inte värmen på. Finns flera som kanske börjar värme huset i november. Beror dock hur kallt att det är.

Sen beror det också på vilken typ hus man tittar på. Hus med stor värmelagringkapacitet (t.ex. trähus med tjocka trästammar) har ju en helt annan värmelagringskapacitet än t.ex. byggnader med mycket glas osv.

En bra anläggning ska klara partiell förångning, ja. Vi pratade ju om det ... om solfångarna (Lesol) är "leerkochend" eller "leerdrückend" osv. osv.


Har man t.ex. inget behov av värmen för rumsuppvärmningen i april eller oktober är det ju varmvatten som ska produceras.

Har man enbart anläggningar för tappvarmvatten finns det en optimal lutning som är beroende på ortens breddgrad.
Men oftas har ju taket inte den "optimala" lutningen och att ställa upp löner sig väl oftas inte.

Sen har ju lutningen en mindre inverkan på utbytet än vad man skulle tro. Lite brantare lutning ger lite mer på "vintrarna" till bekostnad av sommar-utbytet. Kan vara fördelaktig ibland och man kan ha liite större solfångaryta och kan få varmt vatten enbart med solenergi kanske några dagar/veckor tidigare på våren respektive längre på hösten.
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 09:34:59 av Ewald »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Koncept för solenergi
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2011, 15:50:13 »
hej
att öka fÃ¥ngar ytan med 50-80% för att dra in ner 10% mer energi sen höst  tidig vÃ¥r lÃ¥ter korkat...
perioden vi pratar om är max 2 mån ..
lättast är nog att inse att solen inte räcker till på vintern även om man fläskar på med 300% mer solfångare
bättre då att kompletera in tex en vatten mantlad kamin eller en vedpanna som gör varmvatten då man lix behöver värmen till huset med..
vedkaminen passar väldigt bra mot ett solsystem dom dagarna man bara behöver kompletera in lite effekt i huset duger kaminen hur bra som hällst man får värme å varmvatten ur en brasa per dag

sen funkar det ypperligt att montera solfångarna i "vintervinkel" har mina i 90 grader å dom ger bäst effekt tidig vår och sen höst ,,,utan att avge tokmycket effekt mitt i sommaren

 har nästan lika bra funktion pÃ¥ dom nu som mitt i sommaren .....tyvär hjälper inte vinkeln mot det faktum att solen inte är uppe lika mÃ¥nga timmar per dag som mitt i sommaren ...
samt att det verkar va sämmre väder på hösten = grådis å rengn...

sen att värma huset med solvärme ...????  värmer ni kÃ¥ken i juni/juli ...perssonligen behöver jag värmen frÃ¥n nov-februari ,,,Ã¥ dÃ¥ funkar dÃ¥ inte mina solfÃ¥ngare,ska va glad om jag fÃ¥r ut en skvätt till varma koppen
under den perioden
å visst det går säkert trixa till värme systemet så man kan köra med väldigt låga temp,typ golvvärme
men ärligt hur mÃ¥nga hus i vÃ¥rat land är byggda med golvärme,välisolerade,värmeÃ¥tervinnings  aggregat Ã¥ bra acctankar ...
kostnaden är allt för stor för en normal husägare om man ska bygga om huset...

sen tycker jag att alla nybyggda hus skulle va passiv eller lÃ¥genergi hus  annars skulle man ej fÃ¥ bygglov
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 16:03:00 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Koncept för solenergi
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2011, 17:51:07 »
hej
att öka fÃ¥ngar ytan med 50-80% för att dra in ner 10% mer energi sen höst  tidig vÃ¥r lÃ¥ter korkat...

Ja i Norsjö kanske det är korkat men jag fick uppfattningen att Ewald pratade om Tyskland och Österrike.
Kan nämna att när temperaturen i Göteborg ligger mellan 0-5 plusgrader med snö i luften så är det ofta 15-20 plus och full vår i Graz.

Edit: ändrat vad T9 i telefonen tycker är lämplig text till vad det skall stå.
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 20:31:17 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Koncept för solenergi
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2011, 19:20:26 »
Ja i Norsjö kanske det är korkat men jag fick uppfattningen att Frälst pratade om Tyskland och Österrike.
Kan nämna att när temperaturen i Göteborg ligger mellan 0-5 plusgrader med snö i luften så är det ofta 15-20 plus och full vår i Graz.

Jan-Olof Dalenbäck ser problematiken ungefär som jag.

Överdimensionering minskar ju lönsamheten i stor sett.

Men självklart beror det alltid på en konkret situation, priser, energipriser osv. Landets bidragsystemet påverkar också och det varkar vara ett helt annat i t.ex. Österrike än vad det är i Sverige.

Diskussionen med tyskarna uppstod eftersom vi diskuterade Lesol 5 AR solfångaren.

För svenska solfångare kan ju andra länder vara en bra marknad. Solenergi ligger ju låg i Sverige för tillfället vad jag vet.



Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Koncept för solenergi
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2011, 21:06:29 »
hej...
joo visst har den geografiska placeringen stor roll....över hur bra eller dåligt ett system funkar ...ta bara tex passivhus,från dalälven å uppåt funkar det nog inte nått vidare,det går nog inte att värma ett hus med spill värme enbart om man bor i sibirien...då det är 30 minus behöver man tillskott ....men...
jag tycker folk snöar in så förbanskat ....bygg huset så effektift det går å lev med att man kan få putta in kw
i huset då det nyper åt ....visst är det bättre att huset drar 4000kwh per år än 18000kwh ....

visst bygg solvärme å värm varmvatten samt huset ...så gott det går men inbilla er alldrig att det kommer att va en komplett lösning som funkar jämt,är systemet rätt konstruerat så ska det gå använda en acctank
för att förvärma allt varmvatten å vid behov spetsa på det med el eller nån annan energi källa
det gäller bara att konstruera ett system som inte äter energi i onödan tex stå å värma 100 varmvatten med el då det den dan nog skulle ha funkat med solvärmt vatten....

klarar man av att bygga ett solvärme system som spar in 65-70% av varmvatten kostnaden + står för 15-25% av uppvärmningen ...så varför inte,allt som solfångarna drar in är ju bra ...




« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 21:17:41 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!