Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Centraldammsugare  (läst 5737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ingenting är bara svart eller vitt!
Centraldammsugare
« skrivet: 10 februari 2005, 11:28:47 »
Gumman  --/ har länge tjatat om en centraldammsugare utan att få något större medhåll från min sida. Ser bara en massa jobb framför mej Sc:,h.
Nu står det i alla fall en Husky i källaren och jag har som sagt var jobbet framför mej, visserligen inte särskillt svårt med rördragningen men det skall ändå göras.
Är det nån som har några erfarenheter, tips beträffande centraldammsugare?
IVT Greenline HT Plus C7, 135m, tegelvilla -73 125m²+125mm² källare.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Centraldammsugare
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2005, 11:58:31 »
Kör sedan 7-8år tillbaks centraldammsugare. Det är helt underbart att dammsuga utan att det finförelade skräpet far runt inne.

Här kommer ett par punkter som vi har sett som en fördel att ta hänsyn till vid monteringen. Allt går kanske inte att genomföra beroende på placering och rördragning etc men dom kan kanske ge något plus när du installerar.

Vi placerade våra uttag på ungefär samma höjd som strömbrytarna på väggen. Fördelen med detta är att man slipper böja sig ner för att koppla in slangen. Är ju en smaksak men jag tycker det underlättar vid städningen.

Vänd gärna uttaget med gångjärnet neråt. Gör att det blir mycket lättare att koppla in slangen med en hand.

Om du har ett förråd eller städskrubb i anslutning till entren eller kök, sätt ett uttag där så kan slangen alltid vara "startklar" i dessa områden.

Ett alternativ i köket kan även vara ett uttag som placeras i skåpsockeln. Ett snabbt drag med en vanlig borste och ett tryck med foten så är skräpet borta. Funkar även för köksbänken. http://www.univac.se/vacpan.php?PHPSESSID=586b892d570eaec3be0c301d9ba0464e

Sätt upp fler uttag än som behövs och nyttja inte slangens räckvidd till max. En vacker dag tröttnar man på den långa slangen och vill ha en kortare eller möblerar om så man måste gå runt möblerna med slangen.

Placera inte uttag i sovrum eller andra rum som ska vara "tysta". Det kan låta lite om ett uttag som inte används när det dammsugs från ett annat.

Passa på att dra rör till ev. garage och om möjligt sätt upp ett uttag som går att använda när bilen ska dammsugas. Vi har två slangar, en "finslang" för inomhusbruk och en "fulslang" för grovstädning i källare och bil.

Planera var utblåset ska vara någonstans så att det inte hamnar direkt utanför ett sovrumsfönster eller under/på altan.

Töm inte dammsugaren med för långa intervaller, max 2-3månader helst oftare. Om din dammsugare inte har innerpåse, försök hitta en innerpåse som passar. Underlättar tömningen.


Det var nog allt jag kunde komma på just nu

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Antis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ingenting är bara svart eller vitt!
SV: Centraldammsugare
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2005, 13:41:24 »
Tack så mycket utopiazz!
Ovärderlig information om småsaker men som man normalt kommer på efter ett antal månaders användande, när det inte känns kul att göra om.
Just slanglängden är något som jag funderat över (har inte köpt slang än) och åtminstone är jag en person som med största sannolikhet kommer att bli vansinnig på en för lång slang. Sen är vårt hus vinkelbyggt så minst två uttag per plan är ett minimum plus ett uttag för skåpsockeln är definitivt en sån grej som skulle ge mej ytterligare pluspoäng och kanske till och med några kvällar extra med polarna på krogen. Det är inte alltid man står särskillt högt i kurs hemma.

Hur många uttag kan man ha på en damsugare med en effekt på 1690W?
IVT Greenline HT Plus C7, 135m, tegelvilla -73 125m²+125mm² källare.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Centraldammsugare
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2005, 14:12:16 »
Det var ett tag sedan jag installerade vår första men om jag inte missminner mej så är det antalet krökar som minskar sugeffekten snarare än antalet uttag. Dom läcker inte speciellt mycket. om packningen är ok.

Om möjligt, limma inte röret i själva sugenheten. Underlättar vid ev service.

Skaffa slangar med av/på på handtaget. Har inte det nu och saknar det mycket. Blir mycket spring annars.

Påse i behållaren. Absolut!

Töm hellre för tidigt än för sent. Svurit mÃ¥nga gÃ¥nger över att jag väntat för länge!  _/-
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Centraldammsugare
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2005, 15:13:09 »
Det var ett tag sedan jag installerade vår första men om jag inte missminner mej så är det antalet krökar som minskar sugeffekten snarare än antalet uttag. Dom läcker inte speciellt mycket. om packningen är ok.

Precis som PerF skriver så begränsas längden av antalet böjar. Det finns dessutom två olika sorter, långa böjar och korta böjar. Dom korta ska bara användas i direkt anslutning till uttagen och dom långa bara ute i rördragningen. Skälet till detta är att långa smala saker som åker med av misstag ska fastna i första böjen och inte ute i systemet.

Om man har problem med att det blir lång rördragning kan man sätta centraldammsugaren mer i mitten av huset och gå med två olika stammar till uttagen. Många gånger står det vad som är max rörlängd. Detta är inte en total utan hur långt det får vara till det uttag som ligger längst bort. Om max är angivet till 15m kan man nå 15m åt två håll om dammsugaren sitter centralt.

Så länge som uttagen är täta spelar det ingen roll hur många uttag du har på en stam. Vi har en stam som är nästan 20m med två avstick dessutom på 5m var. Inga som helst problem med sugkraften.

Vill du hålla ner priset på rören kan du köpa släta vita i abs plast, dessa ska limmas vilket kan kännas jobbigare än de med bara instick och tätning men det går precis lika lätt och blir tätt. Troligen halva priset mot de med instick och tätning

Skaffa slangar med av/på på handtaget. Har inte det nu och saknar det mycket. Blir mycket spring annars.

Vi har också avstängning i handtaget. Tyvärr måste jag säga kan detta vara en källa till fel. Om man drar för hårt och mycket i slangen kan övergången mellan handtag och slang börja glappa.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Centraldammsugare
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2005, 17:10:44 »
Vi har radiostyrning, toppen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Centraldammsugare
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2005, 10:23:06 »
Tänk på att längre dammsugarslang snor mer sugeffekt än längre fasta rör. Tror det var 5W/m slang.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!