Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45  (läst 386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« skrivet: 15 april 2024, 08:01:23 »
Som rubriken, nyinstallerad S-1256 som ersätter in IVT485a med Ngenic, reser såklart lite frågor.

Hur jämför sig Nibes smarta styrning med Ngenic, slagit på både pris och väderstyrning och första intrycket är att den inte verkar ta kommande soliga dagar i beaktande utan glatt värmer på, någon som kan tillräckligt för att jämföra? (har ingen innegivare till Niben, skulle detta hjälpa?)

FLMen, jäklar vad den låter och vad stor skillnad det är mellan stegen på fläkten, kan man inte justera hastigheten mellan stegen någonstans? På sikt, skulle det funka att stänga av fläkten i FLMen och sätta en fläkt utomhus på taket?

Kör Home Assistant med modbus-koppling, finns det något värde för strömförbrukningen man kan hämta?

Snubblar säkert över mer och tar tacksamt emot tips.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #1 skrivet: 15 april 2024, 08:47:16 »
MENY 7.1.4.1 - FLÄKTHASTIGHET FRÅNLUFT

MENY 1.2.1 - FLÄKTHASTIGHET (Tillfällig)

MENY 1.2.5 - FLÄKTÅTERGÅNGSTID

Se gärna i installationsmanualen för S45 sidan 25 - 26 för diverse detaljer.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #2 skrivet: 15 april 2024, 09:09:20 »
Tack, men där har jag bara de fasta stegen, 0%, 30%, 65% (normal), 80% och 100%.

65% är väldigt högt och 30% verkar väldigt lågt, det jag letade var om man kunde justera stegen själv?

Nu ska jag få ventilationen justerad nästa vecka, då får jag såklart svar på vad som behövs men spontant känns det som att jag skulle behöva något däremellan, kanske 45-50%.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #3 skrivet: 15 april 2024, 09:23:11 »
"MENY 7.1.4.1 - FLÄKTHASTIGHET FRÅNLUFT
Normal samt Fläkthastighet 1 – Fläkthastighet 4
Inställningsområde: 0 – 100 %
Här ställer du in hastigheten för de fem olika valbara lägena till fläkten."

Det går alltså att ställa in valbara hastigheter 45 - 50 % låter väldigt lågt om det inte är ett ganska litet hus. Avvakta ventilationsinjusteringen. Kan vara att donen står helt fel nu och ökar på ljudet.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #4 skrivet: 15 april 2024, 10:13:45 »
My bad, kanske jag som tryckte på fel sätt, den där displayen är inte ett under av användarvänlighet, nu kunde jag justera stegen men som du säger så vet jag ju att svaret kommer vid injusteringen.
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad PÃ¥Landet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #5 skrivet: 16 april 2024, 09:13:07 »
Har en IVT 495 Twin idag med Ngenic men med tanke på att den närmar sig 20 år så räknar jag kallt med ett haveri vilket år som. Följer med intresse och skriv gärna av dig dina erfarenheter här !!

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ersatt IVT495 med S-1256 + FLM S45
« Svar #6 skrivet: 18 april 2024, 07:36:51 »
Så här långt känns det som en stor uppgradering men jag kan nämna en del saker som du kanske kan vara intresserad av i sammanhanget.

Rördragningen är annorlunda, på Nibe ansluter allt på toppen, mot bak nertill på 495an, så det är svårt om rören kommer in rakt bakom idag, mina kom vid sidan om pumpen men det blir rätt mycket rördragning upp längs väggen och du får nog räkna med att du behöver ca 60cm fritt bredvid pumpen.

Pumpen är betydligt tystare än den gamla, kompressorn är ju varvtalsreglerad så iaktagelsen gäller bara upp till 70% eftersom min aldrig gått högre ännu. Spontant känns det som att den är betydligt snålare, håller ett öga på strömförbrukningen, och att den ger mer varmvatten, förmodligen för att den har ett annat system med ventil mellan varm och värmevatten.

Som du sett har jag inte riktigt kommit överens med FLMen ännu, rädd för att den är bullrig men får vänta tills efter nästa vecka då ventilationen ska justeras, återkommer.

Efter en del testande har jag landat i att kopplingen till Home Assistant bäst görs via Modbus-integrationen, om man nu har sådana intressen.
« Senast ändrad: 18 april 2024, 08:18:56 av PatJac »
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!