Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 december 2019, 08:26:53 »

Om du slapp åldersavdrag så låter det  som en bra deal för dig  tummenupp
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 05 december 2019, 07:36:40 »

Åldersavdraget på Innovan var 0 så det vart den , det räknades på reparationskostnaden.
Jag har ju inget inköpskvitto på Innovan heller , svårt att sia om värdet på pumpen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 december 2019, 18:24:50 »

 tummenupp

Blev det försäkringsärende och värderade dom din vp som en innova eller skrevs värdet på något vänster upp till den dyrare Hitachi som du hade från början ?
Vissa handläggare hos försäkringsbolagen är riktigt bra att diskutera med och så finns det dom som inte tänker lika mycket  ::)
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 04 december 2019, 18:09:25 »

15 i sovrummet låter ok  tummenupp
Resten får gärna hålla 22 för min del.

Var bara nyfiken på din förbrukning som lät låg innan luftvärmepumpen om jag förstått dina uppgifter rätt.
Trist historia att välja daikin då min montör bor i västerhaninge  tOOmten

Aahh , blev han i Ingarö (Kyla vs Värme)  han hjälpe mig med Innova strulet (telefon)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 december 2019, 17:59:18 »

15 i sovrummet låter ok  tummenupp
Resten får gärna hålla 22 för min del.

Var bara nyfiken på din förbrukning som lät låg innan luftvärmepumpen om jag förstått dina uppgifter rätt.
Trist historia att välja daikin då min montör bor i västerhaninge  tOOmten
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 04 december 2019, 17:49:10 »

Har 1,5 pl hus , ö-våningen är ej uppvärmd , ännu . När det var en köldknäpp för ngr dar sedan var det +15 i sovrummet på ö-våningen  :o
Luftvärmepumpen hjälper till att både värma upp ö-våningen + motar kylan som rinner ned för trappen  tummenupp

Sen var vintern 2012 mild :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 december 2019, 16:14:44 »

Kollade lite på förbrukningen du uppger i din undertext.
Hade du 8000kW i förbrukning på värme och varmvatten och efter det så har du monterat en luftvärmepump ?
Med 8000kW inkl tappvarmvatten känns det som du knappt behöver en luftvärmepump  ::)
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 04 december 2019, 15:19:49 »

Vad Ahlsell sa att reservdelen skulle ta lång tid att få fram , trodde i min enfald att Innovan var en tillfällig lösning  dontknow

Någon som vill köpa en Innova Classic 12 , 9 mån gammal med felcode H5 (troligtvis kretskort i utedelen ,men kan vara en lös kabel ?)

Blir Daikin nu tummenupp

3:e värmepumpen på 5 år och ngr månader  :o
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 03 december 2019, 23:50:14 »

Du har ju rätt att kräva en likvärdig produkt men du fick en sämre.

Det skulle man nog ha krävt i Februari !
Över 9 månader senare är det  nog för sent med sådana krav, dontknow
du har ju tydligen godtaget det tills Innovan gick sönder
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 03 december 2019, 23:23:31 »

Tror det är kört ang ngn slags garanti på Innovan för mig . Iom att Ahlsell ej kunde reparera Hitachin så fick jag en Innova istället , har ej betalt ngt extra för detta.
Du har ju rätt att kräva en likvärdig produkt men du fick en sämre.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 02 december 2019, 09:47:49 »

Ett litet krux om försäkringsbolaget och du väljer att det inte lönar sig att reparera och du blir tex kontantersatt .
Reparatören fyller i vad en motsvarande modell kostar att montera och känns som att det är billigare att montera en innova jämfört om det vore en Hitachi som satt där .
Då får du antagligen en lägre ersättning eller vet någon hur försäkringsbolag resonerar ?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 02 december 2019, 09:35:54 »

Då är det nog till att gå via hem/villa försäkringen om det är kört via Ahlsell.

Såvida det inte är något billigt fel på givare som du kan byta själv, finns säkert någon innova montör som vet vad det kan vara för fel om det är vanligt förekommande.

Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 02 december 2019, 07:37:57 »

Tror det är kört ang ngn slags garanti på Innovan för mig . Iom att Ahlsell ej kunde reparera Hitachin så fick jag en Innova istället , har ej betalt ngt extra för detta.

Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 01 december 2019, 21:28:18 »

Den avgörande frågan är ju om du betalade för byte/monteringen av Innova ń
Om inte, är det ju en garantireparation inom tiden 17 Nov 2014 – 17 Nov 2019.

Har du betalat något , bör det ju finnas en överenskommelse beträffande vad
som gäller i fortsättningen, med hänsyn till att garantin inte kunde utnyttjas till fullo.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 21:08:45 »

Garanti på garanti går delvis (kanske inte alla tillämpar ? )

Om man byter tex en fläktmotor 1 månad innan den ordinarie garantin på hela aggregatet så har man 6 månaders garanti på fläktmotorn i det här fallet så i praktiken har man på slutet 5 månaders garanti på fläktmotorn men inte på någon annan del.
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 01 december 2019, 20:35:39 »

Reklamationsrätten gäller i 3 år från köpetillfället.
Mitt köp av Hitachin är från 2014-11-18 , med 5 års garanti.
Köpt av Kallbergs i Stenungsund AB (ej av Ahlsell)

Men OBS Ahlsell kunde ej reparera Hitachin , 4 vägsventilen gick ej att få tag på (detta skedde när Hitachin var ca 4 år gammal)
Skrivet av: Daniel Sjöblom
« skrivet: 01 december 2019, 20:02:05 »

Garanti o reklamationsrätt är två olika saker. Läs på eller rådfråga er konsumentvägledare, kommer löna sig.
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 01 december 2019, 19:58:15 »

Hänger inte med, fick du inte nya icke uppackade inne och utedel monterad ?

Var inte hemma själv vid monteringen av Innovan , vilket jag ångrar nu , huset har också en FLVP .
Tror det drar kall uteluft vid slanggenomföringen mellan inne/utedel.
Den har svårt med rätt temperatur nämligen . Hitachin var mycket bättre på just detta (men då var väll det tätt iofs)

Tror jag förhastade mig ang att Innovan kan vara begagnad , tydligen kan samma serienummer finnas men på olika modeller  Sc:,h
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 01 december 2019, 19:42:27 »

Nu har jag ett hopplock av inne/utedel från missnöjda kunder runt om i Sverige , troligtvis :o

Tyvärr är det nog så.
MEN, du hade 5 års garanti på den LLVP du köpte 17 Nov 2014, till den 17 Nov 2019.

Hur den repareras på garanti, bestämmer i regel den som har såld den ursprungliga delen.
Även om du hade fått en fabriksny, hade garantin inte varit längre än till den
17 Nov 2019.
Där har ”SUNE73” rätt: Du kan aldrig få garanti på garantin, tyvärr

annars skulle man ju kunna ha obegränsad garanti, om man har turen att nästa också
går sönder före 5 års ålder.

”Tre års reklamationsrätt på den nya ersättningspumpen ….....” är ju inte tillämpligt,
det var ju ingen ny ersättningspump utan en garantireparation, som du inte har
betalat för, som jag fattar det som.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 01 december 2019, 19:35:14 »

Det tråkiga är ju att innova är skräp i jämförelse med hitachi
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 01 december 2019, 19:33:33 »

Du har tre års reklamationsrätt på den nya ersättningspumpen oavsett vad eventuella garantier säger. Hör med din kommuns konsumentvägledare eller läs på internet.

Nej denna nya pump är en reservdel
det är upp till säljaren att reglera garanti på dessa.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 19:19:45 »

Ytterst tveksamt om det är 3 års reklamationsrätt om det gäller en begagnad monterad vp, då den ersätter en tidigare installerad vp där den 5åriga garantin gått ut så känns det knepigt vad som egentligen gäller .
Tveksamt om reklamationsrätten på 3år ens gäller om den vore ny i detta ärende men vore intressant om någon har 100% koll på dom olika scenarierna i detta fallet om vad som gäller vid en begagnad eller helt ny !
Skrivet av: Daniel Sjöblom
« skrivet: 01 december 2019, 18:48:06 »

Du har tre års reklamationsrätt på den nya ersättningspumpen oavsett vad eventuella garantier säger. Hör med din kommuns konsumentvägledare eller läs på internet.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 18:19:34 »

Hänger inte med, fick du inte nya icke uppackade inne och utedel monterad ?
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 01 december 2019, 17:22:35 »

Detta får jag upp när jag vill göra en felanmälan på KCC hemsida.

Innedelen: som slutar på 81

1:a kund

Garantiregistrering (Ärendenummer #7644)

Adress: Lindstad
331 93 Värnamo

Installationsdatum: 2017-08-31

Innedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWMH09NI WiFi] Serienummer [2017000037]
Utedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWMH09NO WiFi] Serienummer [2017000081]

Inlagd: 2017-09-13 12:10:27

(vet ej om kunden blandat ihop serienumren)

2:a kunden

Garantiregistrering (Ärendenummer #8334)

Adress: Mellangårdsvägen 20
76198 Norrtälje

Installationsdatum: 2018-04-22

Innedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWMV09N] Serienummer [2017000081]
Utedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWMV09O] Serienummer [2017000345]

Inlagd: 2018-05-11 11:58:41

3:e kund

Garantiregistrering (Ärendenummer #8838)

Adress: Norra Grönalundsvägen 10-0
23172 Anderslöv

Installationsdatum: 2018-11-09

Innedel: Fabrikat [Innova] Modell [IGZL12NI-1] Serienummer [2017000081]
Utedel: Fabrikat [Innova] Modell [IGZL12NO-1] Serienummer [2017000092]

Inlagd: 2018-11-13 08:30:44

Utedelen: Nummer slutar på 272

1:a kund

Garantiregistrering (Ärendenummer #8896)

Adress: Bänkerudden 72
94203 Koler

Installationsdatum: 2018-09-29

Innedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWZA12NI-1] Serienummer [2017000366]
Utedel: Fabrikat [Innova] Modell [IWZA12NO-1] Serienummer [2017000272]

Inlagd: 2018-11-21 08:30:24

Nu har jag ett hopplock av inne/utedel från missnöjda kunder runt om i Sverige , troligtvis :o
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 17:01:12 »

Tillverkaren har väl någon form av garanti dom lämnar  på en ny produkt ?
Ahlsell som försäljare har troligen bara 6 månaders garanti på reservdelar som jag nu antar att dom hänvisar till i detta fall.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 01 december 2019, 16:52:48 »

Finns det ngn garanti kvar för mig ?

Nej  :(

Du kan aldrig få garanti på garantin, tyvärr  :(
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 01 december 2019, 16:31:49 »

Vilken modell av Innova är det frågan om?

Har du provat göra maskinen strömlös (håll den strömlös gärna över en natt eller dag eller så) och sen startat upp den igen, återkommer felet då? Du kan ju prova först med att ha den strömlös en kortare stund, tex en halv timme eller så och därefter starta upp pumpen på nytt.

E5 torde vara overcurrent protection ifall det är den modellen jag gissar på. Orsakerna kan vara lite olika men först borde man veta om situationen är konstant eller om det är nåt som kommer ibland.

Innova Classic 12 tror jag den heter (innedel: IWMH12N2DSNI Utedel: IWMH12N2DSNO) . Har brutit strömmen i ca 1 min , 2 ggr . Får också felcode H5
Idag är första ggn den havererar.

Tror ni att jag kommer att handla från Ahlsells produker igen  >:(
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 15:39:59 »

För köparen är det nog väldigt intressant om man har garanti även om felet ”bara” kommer ibland  ;)

Skrivet av: Krtek
« skrivet: 01 december 2019, 15:24:26 »

Vilken modell av Innova är det frågan om?

Har du provat göra maskinen strömlös (håll den strömlös gärna över en natt eller dag eller så) och sen startat upp den igen, återkommer felet då? Du kan ju prova först med att ha den strömlös en kortare stund, tex en halv timme eller så och därefter starta upp pumpen på nytt.

E5 torde vara overcurrent protection ifall det är den modellen jag gissar på. Orsakerna kan vara lite olika men först borde man veta om situationen är konstant eller om det är nåt som kommer ibland.


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 december 2019, 15:00:41 »

Bra fråga !
Nu är det monterat ett helt nytt aggregat inne och ute av annat märke så det borde rimligen finnas garanti via tillverkaren, du kanske inte får 5år men 1 till 2 år borde man väl ändå få?
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 01 december 2019, 14:39:48 »

Köpte en Hitachi 17 Nov 2014 , havererade och gick ej att laga (brist på reservdelar)
Hitachi pumpen hade 5års garanti så 17 Nov 2019 borde den ha upphört.
11 Feb 2019 monterades Hitachin ned och jag fick en Innova istället  Sc:,h
Nu är den trasig ! Felcode E5 står det på innerdelen.

Finns det ngn garanti kvar för mig ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!