Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #135 skrivet: 28 april 2017, 17:23:33 »
Hej är vaken nu

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #136 skrivet: 28 april 2017, 19:40:57 »
 tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #137 skrivet: 28 april 2017, 19:59:31 »
Hej bopakoster var va vi  kolla in mina frÃ¥gor

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #138 skrivet: 28 april 2017, 20:23:10 »
Jag har startat en egen tråd ("Nu har jag en 200 liters tank på G") istället eftersom jag har en gammal on/off VP. Inverter bryr jag mig inte om tills vidare, det får bli när min nuvarande dör för åldersstrecket
Här hittar du den tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64447.msg682252#new
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #139 skrivet: 28 april 2017, 20:59:42 »
OK får se vad som kommer fram , som jag sa förut så är det lite knepigare med inverter

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #140 skrivet: 28 april 2017, 21:30:40 »
Hur blev det med inverter och tank? Nödvändigt?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #141 skrivet: 14 maj 2017, 15:13:42 »
Jag läser med stort intresse frågorna och svaren från alla kunniga i detta forum. Eftersom jag har en fungerande installation samt att annat kommit mellan så har jag fortfarande inte gjort något val, men det närmar sig!!!!!

Jag har en fråga till gällande inverterstyrda bvp som börjat dyka upp i mitt huvud. På forumet har det pratats en hel del om varierande tryck i radiatorslingor som påverkar injustering, men hur blir det med parallella borrhål? dontknow

Om jag försöker justera in tre hÃ¥l (mitt fall) sÃ¥ sker det ju vid ett visst flöde, men vid andra flöden borde fördelningen förändras. Hur ska dÃ¥ slingorna justeras in?   Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #142 skrivet: 14 maj 2017, 15:25:31 »
Använder du riktiga injusteringsventiler så blir det samma procentuella tryckfall oavsett flöde (inom ventilens reglerområde).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #143 skrivet: 14 maj 2017, 15:27:29 »
Dessutom så behöver du inte låta KB-pumpen regleras om du inte vill.
Både Viessmann och Daikin hävdar ju att det enligt deras tester inte kostar mer att köra KB-pumpen på hög effekt hela tiden.
Så SKULLE det bli ojämnt flöde så kan du alltid köra med fast effekt på KB-pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #144 skrivet: 14 maj 2017, 15:50:14 »
Jag läser med stort intresse frågorna och svaren från alla kunniga i detta forum. Eftersom jag har en fungerande installation samt att annat kommit mellan så har jag fortfarande inte gjort något val, men det närmar sig!!!!!

Jag har en fråga till gällande inverterstyrda bvp som börjat dyka upp i mitt huvud. På forumet har det pratats en hel del om varierande tryck i radiatorslingor som påverkar injustering, men hur blir det med parallella borrhål? dontknow

Om jag försöker justera in tre hÃ¥l (mitt fall) sÃ¥ sker det ju vid ett visst flöde, men vid andra flöden borde fördelningen förändras. Hur ska dÃ¥ slingorna justeras in?   Sc:,h
Jag har tre borra som kommer in till samlingsrör för in och ut sedan till VP
för att lättare ha koll på flödena och ev.läcka eller dyligt , ta in slangarna inomhus ,
en del säger att det inte är bra , om det blir en läcka i en koppling sÃ¥ fylls rummet med spritvatten , jag för min del har aldrig hört talas om det , men kan inte svära mig fri frÃ¥n att det aldrig hänt 
Men jag har kanske lite tur med priser pÃ¥ en del saker ,  pÃ¥ varje trycksida sitter flödesmätare med strypning , där jag har justerat in flödena exakt lika , flödet i slangarna kan vara olika  , pÃ¥ grund av hur lÃ¥ngt dom sitter ut i trädgÃ¥rden eller nedgrävda
olika längder in , nu är det inte 100 tals meter mellan hÃ¥llen , sÃ¥ den beräkning kan man utesluta , annars behövs inte sÃ¥ mycket i skillnad för en diff pÃ¥ längd , sedan bryr jag mig inte om CP , den gÃ¥r konstant pÃ¥ steg 2  , orsaken till det är om du justerar flödet jämt vid en viss fart pÃ¥ CP , sÃ¥ kommer det att förändra sig med CP;s gÃ¥ng om den varierar i fart och en obalans uppstÃ¥r , vatten har inte ont i ryggen och gÃ¥r den lättaste vägen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #145 skrivet: 14 maj 2017, 15:58:51 »
Dessutom så behöver du inte låta KB-pumpen regleras om du inte vill.
Både Viessmann och Daikin hävdar ju att det enligt deras tester inte kostar mer att köra KB-pumpen på hög effekt hela tiden.
Så SKULLE det bli ojämnt flöde så kan du alltid köra med fast effekt på KB-pumpen.

Intressant Rikard.   Kan du styrka dina pÃ¥stÃ¥enden ?   Jag har aldrig sett ngn rapport frÃ¥n Viessmann rörande detta, men den vore intressant att läsa  :)

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #146 skrivet: 14 maj 2017, 16:17:41 »
Använder du riktiga injusteringsventiler så blir det samma procentuella tryckfall oavsett flöde (inom ventilens reglerområde).

Jo, men innebär det att det är samma procentuella flöde? Visst är det flödet som bär energin och avgör hur mycket som tas ur varje hål?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #147 skrivet: 14 maj 2017, 16:30:10 »
Intressant Rikard.   Kan du styrka dina pÃ¥stÃ¥enden ?   Jag har aldrig sett ngn rapport frÃ¥n Viessmann rörande detta, men den vore intressant att läsa  :)

Det är du som skrivit att de kör full effekt på KB-pumpen.
Jag har inte sett någon rapport om det, men förutsätter att deras beslut grundar sig på att de får högre COP med högt flöde på KB-pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #148 skrivet: 14 maj 2017, 17:13:48 »
Jo, men innebär det att det är samma procentuella flöde? Visst är det flödet som bär energin och avgör hur mycket som tas ur varje hål?
Det procentuella flödet  är inte sÃ¥ viktigt egentligen , det är vad VP fÃ¥r i temp in
skillnaden mellan  temperaturerna  , beror pÃ¥ värmen i hÃ¥len , men fabrikanterna brukar  rekommenderar  ett deltaT  pÃ¥ in och ut som idealiskt för VP  att arbeta med , hur mycket
varierar med sorten VP , men om flödet varierar som del har och måste tydligen vara
så räknar dom med att om inverten går ned i fart så behövs inte så mycket av borrhålen
det ska då inte tas ut mer än det behövs , finnas kvar energi till senare , klart att om VP ska producera olika effekt så behövs inte heller det tas ut mer än det , jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta , men det kan uppstå en obalans i hålen om farten minskar , har att göra med ev. olika motstånd i slangar , har aldrig varit i dom och tittat men ligger något
i upp gifter som finns

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #149 skrivet: 14 maj 2017, 18:25:12 »
det är inte ovanligt att man stöter på bergvärmeanläggningar med samma flöde i samtliga hål men ojämn temp upp.
Vid justering efter returtempen istället för flöden händer det att flödet diffar mellan hålen med samma returtemp.
Resultatet blir ändÃ¥ bra eftersom värmepumpens brine in stiger nÃ¥n eller nÃ¥gra tiondelar.   Man justerar helt enkelt flödet efter energin som var brunn ger.
Detta kräver att anläggningen gått något år.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!