Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #120 skrivet: 27 april 2017, 18:03:49 »
Varför kör du med övertemp?
Är det för att temperaturen på framledningen annars skulle gå UNDER önskad temp vid låga effekter och om tanken är kall?
Och i så fall, vad är problemet med detta?

Som jag ser det skulle värmebalansen bli rätt om du kör med exakt rätt börvärde, enda skillnaden vore väl att shunten stod fullt öppen ett tag mellan varje värmekörning = högre COP när kompressorn väl startar?

Rickard, jag tror du missade (alternativt, jag var otydlig) att jag från början körde en on/off, men numera har bytt till en inverter.
Vid låga kompressorvarvtal/lågt värmebärarflöde måste jag övertemperera en aning för att medspädningen från den kalla tanken ger för låg framledning annars.

Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #121 skrivet: 27 april 2017, 18:53:27 »
Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
Får "endummen" fråga då: Om man har on-off som jag, hur minimerar man övertemperaturen i VB?
Minska startvärdet på GM med flera starter som följd eller öka flödet med mindre deltaT ?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #122 skrivet: 27 april 2017, 19:13:59 »
Vilken VP har du ren on/off eller kör en inverter i on/off

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #123 skrivet: 27 april 2017, 19:19:15 »
Ren. Utan tankar. (Nibe 1225-8)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #124 skrivet: 27 april 2017, 20:14:05 »
Om jag inte tar fel ,kollade lite på manualen så är det en VP med beredare , blir lite knepigt för mig då jag inte
har så mycket info om datorns inställningar , men det måste väl gå att få det runt på något vis
är det returen som blir för varm , har du shunt , finns det bypass så kan det gå runt i den utan att kylas ned av
raddar , tror det finns någon på forumet som kan svara
VP och VV i samma förpackning är inte min stora kunskap , däremot om du hade en tank ,kunde jag vara med i leken
kolla frågorna

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #125 skrivet: 27 april 2017, 20:23:29 »
Får "endummen" fråga då: Om man har on-off som jag, hur minimerar man övertemperaturen i VB?
Minska startvärdet på GM med flera starter som följd eller öka flödet med mindre deltaT ?
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #126 skrivet: 27 april 2017, 20:26:27 »
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Tack smurfen det är väl kolvare direkt ut
« Senast ändrad: 27 april 2017, 20:28:24 av 25fOCUS »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #127 skrivet: 27 april 2017, 20:52:35 »
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
HÃ¥ller med.
Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere pÃ¥ radiatorerna).  En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #128 skrivet: 27 april 2017, 21:29:38 »
Rickard, jag tror du missade (alternativt, jag var otydlig) att jag från början körde en on/off, men numera har bytt till en inverter.
Vid låga kompressorvarvtal/lågt värmebärarflöde måste jag övertemperera en aning för att medspädningen från den kalla tanken ger för låg framledning annars.

Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.

OK, ja så blir det nog om man mäter temp och styr gradminutregulatorn på framledningen efter tanken men reglerar temperaturen på framledningstempen före tanken (gissar att det är det du gör) för om både gradminutregulatorn OCH temperaturregleringen sköttes via tempgivare efter tanken så skulle ju kompressorn varva upp för att jobba bort gradminuterna, med korrekt temperatur, nedkylningen från tanken inkluderad?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #129 skrivet: 27 april 2017, 21:46:38 »
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
HÃ¥ller med.
Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere pÃ¥ radiatorerna).  En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
Tack Smurfen o ace.
Jag har ändrat mitt system så att stammen till övervåningen är stängd. Det har minskat volymen i radiator/GV-systemet från 172 till 122liter. Ska kolla deltat igen, det brukade vara 8K vid VPn när övervåningen är med, men eftersom deltat däruppe är högt (mycket strypning, pga stora raddar där) sannolikt är det lägre nu..lågt delta = högt flöde....Speciellt en radd är misstänkt.
Nu har jag fått tillgång till en 200 liters gammal VVB, om jag kopplar den i serie på VBf eller VBr så skulle alltså övertemp gå ner?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #130 skrivet: 27 april 2017, 21:56:52 »
Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #131 skrivet: 27 april 2017, 22:01:43 »
Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank
?? Fattar inte , jag har ju en ren on/off ...??
« Senast ändrad: 27 april 2017, 22:10:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #132 skrivet: 27 april 2017, 22:11:19 »
Har  du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler 
DU har nu en VP  som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten
det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken
till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #133 skrivet: 27 april 2017, 22:20:15 »
Har  du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler 
DU har nu en VP  som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten
det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken
till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,
Klockan mycket dags att besöka kudden

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #134 skrivet: 27 april 2017, 22:32:08 »
godnatt 25fOCUS!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!