Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Larm T6 Hög hetgas  (läst 11580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbexyz

  • Gäst
Tobbexyz
SV: IVT Larm T6 Hög hetgas
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2018, 22:44:22 »
Tack för värdefulla tips. Ska börja mäta i morgon, för hetgastemperaturen beter sig konstigt. Känns som om värmeöverföringen mellan pump och vatten är dålig eftersom varmvattenspets sänker T6. En kul grej dock. Huset är väldigt stort och jag tänkte att det kanske tar lite tid att få upp värmen på utvattnet, så jag halverade I-delen på PI- regulatorn och, voilà, inga problem med höga värden på T6 trots att jag stresstestat pumpen. Naturligtvis släpar temperaturen lite, men hellre det än totalstopp mitt i natten. Kan vara ett tips om man provat allt annat.
Ska ändå mäta igenom, för något har helt klart ändrat sig de senaste åren.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Larm T6 Hög hetgas
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2018, 08:56:11 »
Jag hade ju först antagit att TXV: n var "trasig" och hoppas på att den bara kärvade lite. Satt en temgivare på hetgaserna (röret rakt upp på kompressorn), värmt bulben med handen, samtidig knackat med nyckel på själva TXV:n och hoppas på att den börjar röra sig igen.
Om ingenting händer kan det fortfarande vara en strypning någon annanstans i kretsen och TXV:n ok.
Om det varit en elektronisk TXV skulle jag tagit av spolen och med en magnet skruvat upp ventilen. Du har mekanisk och den kostar 2000kr + byte såg jag. Tror det går att justera dom på något sätt.

Samtidigt skulle jag se hur den frostar på rören. Är det en strypning någonstans är det kallare efter den och mer frost.

Att du inte har värmeöverföring till vattnet är också(kan vara) ett tecken på strypning köldmedlskretsen. Köldmedlet måste ju åka runt i tillräcklig mängd för att hämta värme ur luften, står det helt still har du ingen värmeöverföring.




« Senast ändrad: 02 mars 2018, 09:56:41 av Ekenäs Racing »
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!