Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Optima 500 avfrostar ej  (läst 1631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2024, 16:11:39 »
Hej!
Enligt min manual har alla givare samma karakteristik.
Men jag vet inte vad som styr avfrostningen på en CL300.
Enligt manualen så är det skillnaden T11-T12 (förpångare-uteluft) som styr detta.

Kan du mäta upp både T11 och T12?
« Senast ändrad: 26 mars 2024, 16:27:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2024, 18:41:40 »

[/quote]
Hej!
Enligt min manual har alla givare samma karakteristik.
Men jag vet inte vad som styr avfrostningen på en CL300.
Enligt manualen så är det skillnaden T11-T12 (förpångare-uteluft) som styr detta.

Kan du mäta upp både T11 och T12?

Du får ursäkta men jag tror att du tittar i fel manual. För i manualen till 500/700 med CL300 står klart och tydligt att avfrostningsgivaren avviker. Eftersom du hänvisar till T11-T12 så gissar jag att din manual är den som gäller för 500/700 med fläkten uppåt och med A/W 290.
« Senast ändrad: 26 mars 2024, 19:01:12 av MickeHusse »

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2024, 18:56:40 »
Det är ingen mening med att tvångsavfrosta om det inte finns något att avfrosta.
Så, ja kompressorn ska gå, det ska ha bildats åtminstone lite frost på förångaren så att hetgasen kommit upp i temp.
Men om det varit isigt och ingenting händer annat än att det knäpper i relät så låter det mer som att växelventilen hängt sig. Pröva att knacka på den med en liten hammare, skiftnyckel eller liknande, men ta inte i för kung och fosterland, lagom skarpa knackningar.
Vad gäller synglas och gasflöde så skulle inte lågt kylmedie förhindra avfrostning.
Med tanke på att din maskin har ca 20 år på nacken och har hållit tätt så här långt så är det inte troligt att den läckt ur massor nu.
När pumpen startar så bubblar det i synglaset någon/några minuter men det ska upphöra efter några minuter. Är det lågt på den fronten blir påfrysningen ”randig” på förångaren.
Men som sagt, avfrostningen ska fungera ändå.



Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2024, 21:38:02 »
Kollade synglaset igen vid drift och det syns inga bubblor är helt klart o visar dry. Sen jag tog bort isen har den nu(peppar peppar)gått 6 timmar utan antydan till nybildning av frost men avvaktar till imorron innan jag ropar hej.
Var sitter växelventilen i pumpen? Du menar inte expansionsventilen eller 4-vägsventilen?
Anledningen att jag ej hittade utegivaren innan var helt enkelt att den inte är kopplad till nån utan styrs med fast temperatur.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2024, 22:21:52 »
Ok har testat igen o kortsluta återigen hör endast ett klick sen stannar fläkten. Hör att låter inne i förångaren men ingen is smälter.
Kan de va att de är FÖR mycket is då jag inte smält den med varmvatten på några dagar?
Har nu smält all is och ska försöka igen med tvångsavfrostningen. Men antar den får gå nån timme eller mer innan jag kan göra detta då det behövs bildas ny frost? Ok ska hålla koll på synglaset. :)
Känns som 4-vägaren fastnat. Men det beror på var klicket kommer ifrån, det kan ju vara fläktrelä du hör.
Känn på 4-vägaren medan du aktiverar avfrostning om det tickar där ifrån. Fläkten ska stanna, det är ett gott tecken.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2024, 12:05:09 »
Uppdatering! Pumpen har nu gått ca 24 h o ingen is i sikte! Betyder detta att allt fungerar igen eller beror de på att de är varmare ute(9 grader). Om de nu funkar som de ska är de ju fantastiskt men vad kan ha löst problemet isf? Kan de va att när jag kortslöt stiften som gjorde att avfrostning började fungera normalt igen?
Höll även in återställningsknappen i 5 sek efter jag tog bort isen med varmvatten igår. Kan de va det som gjorde det tänker om pumpen fick fnatt när huvudsäkringen gick o behövde återställas gör att kvittera rätt driftfall som ju är med fast temperatur o inte ute/rums givare. Jag återkommer hur de går tack till alla som hjälpt mig era råd är ovärderliga :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2024, 21:20:54 »
Det behövs ingen avfrostning vid de här utetemperaturerna. Varmare ute gör att gångtiderna blir kortare för att tillgodose värmebehovet inne. Det pga högre utetemperatur gör att den levererar mer effekt och samtidigt som krävd uppvärmningseffekt i huset avtar kraftigt. Så under stillestånden hinner eventuell påbörjad frost tina och rinner bort som vatten.

Men håll maskinen under uppsikt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2024, 09:08:08 »
Det behövs ingen avfrostning vid de här utetemperaturerna. Varmare ute gör att gångtiderna blir kortare för att tillgodose värmebehovet inne. Det pga högre utetemperatur gör att den levererar mer effekt och samtidigt som krävd uppvärmningseffekt i huset avtar kraftigt. Så under stillestånden hinner eventuell påbörjad frost tina och rinner bort som vatten.

Men håll maskinen under uppsikt.

Hmm som jag trodde då nu blev jag lite orolig igen  :o har ju varit under 5 grader om nätterna och har sett att de bildats is som sen smält snabbt men du menar att det beror på varmare utetemperatur och inte automatisk avfrostning dvs att hetgasen vänder osv?
Kan man på något sätt kontrollera att avfrostningen fungerar korrekt även om det är varmare ute? Tänker så man inte står där med byxorna nere till hösten när de blir kallt utifall pumpen börjar jäklas igen o inte avfrostar  :-\

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2024, 13:29:52 »
Den bör ju svara på avfrostningskallelsen via dina gulgröna sladdar när den gör värme, testa igen när du hör den går ikväll. Bör pysa rätt gött om avfrostningen går in på riktigt, både in och ut ur avfrostning.

Testa håll ihop kablarna 30 sekunder, vet inte hur de tänkt sig den avfrostningen ska fungera.
Rent logiskt tycker jag den ska fullfölja en automatiskt cykel vid en snabb impuls. Men är det givarfel så kanske den häver sig själv direkt (spolen kanske klickar två gånger så snabbt att man inte hör det), pga ingen minimumtimer etc, jättesvårt att veta den typen av detaljer om det inte står i manualen.

Du kan ju täcka in utedelen i ett slarvigt helstängt partytält, då bör ju äkta avfrostningsbehov uppstå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #24 skrivet: 31 mars 2024, 10:21:44 »
Den bör ju svara på avfrostningskallelsen via dina gulgröna sladdar när den gör värme, testa igen när du hör den går ikväll. Bör pysa rätt gött om avfrostningen går in på riktigt, både in och ut ur avfrostning.

Tack för svar ska kolla hur den beter sig kommande vecka ska tydligen bli minusgrader så då borde automatiskt avfrostning kicka in om allt är som de ska

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #25 skrivet: 05 april 2024, 10:40:31 »
Ok kan nu med 100% säkerhet säga att avfrostningen fungerar som den ska igen :) Har haft temperatur mellan -4 till +4 nu i 5 dagar så samma intervall som när det strulade. Så antingen var det återställningen(kvittering av driftfall med fast temp) via kontrollpanelen eller att jag kortslöt de 2 stiften som triggar tvångsavfrostningen som löste problemet. Tack återigen alla som hjälpt mig har lärt mig en hel del om pumpen tack vare er :)

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Svar #26 skrivet: 18 april 2024, 09:57:36 »
Ropade hej för tidigt återigen har pumpen isat igen totalt(var minusgrader inatt). Så känns som jag ger upp får ringa service :/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!