Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad drar ström i 'sommarläge'?  (läst 14307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #45 skrivet: 15 juni 2017, 07:39:57 »
Verkligt cop borde bli bättre med kylning till luft och med rejäla kylflänsar behövs ingen fläkt och det kan väl inte vara så mycket värme det handlar om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #46 skrivet: 15 juni 2017, 07:59:02 »
Hur skulle verklig COP kunna bli högre om man har en fläkt istället för "gratis" brineflöde?
Med kylflänsar OK, om värmen behövs i pannrummet, men inte annars.
Sen finns ju risken att värmen inte behövs där värmepumpen står, men som sagt, framförallt tror jag det är att sätt att få maximal COP i labbtesterna som ligger till grund för den COP-siffra de kan presentera i marknadsföringen.
Nog tror jag det rör sig om några procents förluster som tas tillvara, men det verkar vara svårt att hitta info om detta, störst problem med förluster verkar finnas i motorerna om spänningen inte är "ren", men de förlusterna hamnar ju i köldmediat i en helhermetisk kompressor, så det spelar nog mindre roll i denna typ av applikation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #47 skrivet: 15 juni 2017, 09:14:28 »
Allt beror väl på vad ev fläkt drar min fläkt som sköter vent i hela huset drar ca 20-30 watt och så stor lär inte behövas men kylning utan fläkt borde vara att föredra på alla sätt. Att återvinna till brine är väl inte det mest effektiva jämfört med att nyttja värmen direkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #48 skrivet: 15 juni 2017, 09:27:43 »
Varför inte? Återvinner du till brinet så får du ju ut energin i huset där du vill ha den utan någon extra kostnad. Med en fläkt får du värmen i pannrummet vare sig den behövs eller inte. Dessutom ger nån tiondels grad varmare brine lite bättre COP...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #49 skrivet: 15 juni 2017, 09:56:46 »
Tycker du det är bättre värma brine med elpatron än att värma element med elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #50 skrivet: 15 juni 2017, 10:15:39 »
Vad är skillnaden? Hade jag en eplatron som var tvungen att gå tillsammans med kompressorn så skulle jag lika gärna kunna värma brine med den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #51 skrivet: 15 juni 2017, 12:09:50 »
Fick  enligt info här att inverten var vätskekyld , men det är den inte alls efter att ha tittat pÃ¥ konstruktionen
den är anläggningskyld  , det är en avsevärd skillnad pÃ¥ de olika sätten att kyla .
Inverten är monterad mot kondensorn som inte är speciellt kall , det är nog bra det för om den satt pÃ¥ förÃ¥ngaren har det utfallit kondens , det som är vanligt med inverters , och andra reglerdon för effekt , är att dom har kylfänsar pÃ¥ baksidan för att kyla bort den värme  som kommer av att den bromsar effekten till nÃ¥gon förbrukare och dÃ¥ uppstÃ¥r en förlust som övergÃ¥r i värme , kyls den inte av  sÃ¥ kommer den att brinna upp  , en varvtalsreglerad kompressor ska ha
olika frekvenz  och det blir en enorm pÃ¥frestning pÃ¥ inverten , med värme som följd .  Allt som har med bromsande effekt att göra skapar värme , sÃ¥ det man kan tillgodose sig av den värmen är nog en liten utopi , som av vissa säger höjer SCOP pÃ¥ nÃ¥got vis ,  det är försvinnande smÃ¥ mängder som skapas den vägen och skulle vara mycket kostsamt
att försöka ta tillvara det

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #52 skrivet: 15 juni 2017, 12:36:32 »
Vad är skillnaden? Hade jag en eplatron som var tvungen att gå tillsammans med kompressorn så skulle jag lika gärna kunna värma brine med den.
Om du värmer brine med elpatron kommer tempen stiga och den hämtar upp mindre energi ur berget bättre låta brine tempen vara det den är och spetsa framledningen med elpatron eller ännu bättre spetsa med el element.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #53 skrivet: 15 juni 2017, 12:53:18 »
Fick  enligt info här att inverten var vätskekyld , men det är den inte alls efter att ha tittat pÃ¥ konstruktionen
den är anläggningskyld  , det är en avsevärd skillnad pÃ¥ de olika sätten att kyla .
Inverten är monterad mot kondensorn som inte är speciellt kall , det är nog bra det för om den satt pÃ¥ förÃ¥ngaren har det utfallit kondens , det som är vanligt med inverters , och andra reglerdon för effekt , är att dom har kylfänsar pÃ¥ baksidan för att kyla bort den värme  som kommer av att den bromsar effekten till nÃ¥gon förbrukare och dÃ¥ uppstÃ¥r en förlust som övergÃ¥r i värme , kyls den inte av  sÃ¥ kommer den att brinna upp  , en varvtalsreglerad kompressor ska ha
olika frekvenz  och det blir en enorm pÃ¥frestning pÃ¥ inverten , med värme som följd .  Allt som har med bromsande effekt att göra skapar värme , sÃ¥ det man kan tillgodose sig av den värmen är nog en liten utopi , som av vissa säger höjer SCOP pÃ¥ nÃ¥got vis ,  det är försvinnande smÃ¥ mängder som skapas den vägen och skulle vara mycket kostsamt
att försöka ta tillvara det

Talar du inte emot dig själv nu?
Först säger du "en varvtalsreglerad kompressor ska ha olika frekvens och det blir en enorm påfrestning på invertern, med värme som följd", och sedan skriver du "det är försvinnande små mängder som skapas den vägen och skulle vara mycket kostsamt att försöka ta tillvara det"

Huruvida de tar tillvara på värmen i brine eller på varma sidan spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att de återför värmen till systemet och inte bara ventilerar bort den.
Återförandet av den värme som invertern skapar ökar COP, hur mycket har så vitt jag vet aldrig redovisats, så det kan vi bara spekulera om.
Men när man ser hur mycket de snåla crikpumparna ökar COP så är det lätt att förstå att COP blir avsevärt mycket högre även om det bara rör sig om 50 W som kan återvinnas genom att kyla invertern med kondensorn.
Speciellt med tanke på att en varvtalsstyrd värmepump får så pass många drifttimmar som den får/år.
« Senast ändrad: 15 juni 2017, 12:55:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #54 skrivet: 15 juni 2017, 13:01:25 »
Eftersom du är så bra på att räkna , som du framfört här med en massa hit och dit i olika varianter samt vet bättre än andra om vad som ska vara i allt och inget , så räkna nu fram det ökande SCOP som du säger att det är , men om jag vore du så skulle jag inte framstå som någon bästis i alla lägen , du har en tendens att kasta sten i glashus , det kan bli så att något går sönder

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #55 skrivet: 15 juni 2017, 13:44:13 »
OM uteffekten är 5 kW och driveffekten 1 kW är COP 5.0
Om man återvinner värmen från invertern (50 W) så att uteffekten blir 5.05 kW så blir COP 5.05

En inte oäven förbättring i tävlingen om högst COP.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #56 skrivet: 15 juni 2017, 14:33:45 »
OM uteffekten är 5 kW och driveffekten 1 kW är COP 5.0
Om man återvinner värmen från invertern (50 W) så att uteffekten blir 5.05 kW så blir COP 5.05

En inte oäven förbättring i tävlingen om högst COP.
Du räknar som bror min , hur har du kommit fram till 50W  , ett antagande taget ur luften som du inte har en aning om vad det är för värde pÃ¥ det , och passar dig utmärkt att räkna pÃ¥ , sÃ¥ det kan komma till din fördel  och inte ett faktum , den överförning som kan ske med detta enligt dig , är vad jag förstÃ¥r pÃ¥ den del av köldmediat som ska kylas av och inte värmas , och dÃ¥ blir Ã¥tergÃ¥ng till kompressorn varmare , detta är helt fel , sÃ¥ det där med COP som du framför är helt uppÃ¥t väggarna och fel

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #57 skrivet: 15 juni 2017, 15:50:04 »
Du räknar som bror min , hur har du kommit fram till 50W  , ett antagande taget ur luften som du inte har en aning om vad det är för värde pÃ¥ det , och passar dig utmärkt att räkna pÃ¥ , sÃ¥ det kan komma till din fördel  och inte ett faktum , den överförning som kan ske med detta enligt dig , är vad jag förstÃ¥r pÃ¥ den del av köldmediat som ska kylas av och inte värmas , och dÃ¥ blir Ã¥tergÃ¥ng till kompressorn varmare , detta är helt fel , sÃ¥ det där med COP som du framför är helt uppÃ¥t väggarna och fel


Fast naturlagarna är väl inte riktigt så snälla att man får ut 1:1 på det man tillför brine.

Jag tänker så här:
Driveffekt     Brineuttag    Tot effekt   COP
1000w          4000w         5000w       5     

Fallet luftkyld FRO där man använder kylluft till lokalen:
1000w          4000w          5000+50   5,05

Brinekyld FRO:
Har lärt mig på forumet att COP förbättras ca 3%/grad brine
Mitt bergvärmehål ger ca 1260w/grad delta t
Tillför man då 50w till brine ger det ca 0,04grader varmare brine in=>0,12% högre COP
Cop 5 => 5,006  dvs  av de 50w som Ã¥tervanns till brine gÃ¥r 6w ut i VB

Alltså:
Driveffekt     Brine uttag    Tot effekt   COP
1000w          4006w          5006w       5,006



Eller har jag tänkt fel....




Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #58 skrivet: 15 juni 2017, 16:02:04 »
Inte helt fel det du säger ,om KB ökar i temp så ökar även verkningsgraden , men i det här fallet så sitter
invertern klämd mot kondensorn  , det är den varma sidan , överföringen till VB är nog inte sÃ¥ stor som om den skulle sitta pÃ¥ KB , dÃ¥ det är skillnaden mellan temperaturerna som avgör vad som ska överföras och mycket som är möjligt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #59 skrivet: 15 juni 2017, 16:18:25 »
Du 25Focus behöver inte anklaga mig för att "hitta på", jag skrev ju klart och tydligt att effektförlusterna INTE fanns beskrivna, utan att mina siffror var antaganden.
Läs vad jag skriver och sluta med dina personangrepp.

OM värmen som behöver kylas bort är 50 W så kommer 50 W att föras över till värmesystemet, oavsett hur bra värmeväxlaren fungerar, annars kommer invertern att bli för varm och gå sönder.
Och om det nu skulle vara 50 W som behöver kylas av så blir COP 5.05 enligt mitt exempel.
Är det 100 W (inte omöjligt) så blir det 5.1 istället för 5.0.
Vore inte effekten på COP mer än 0.006 enligt pednors beräkningar så skulle de nog hellre ha kylflänsar eller fläkt för att bli av med värmen, för jag tror inte att det är gratis att ta fram en växlare som kyler med hjälp av kondensorn.

På en 12 V till 230 V inverter kan effektförlusterna vara så höga som 20-25%, men så höga tror jag inte att de är på en frekvensomriktare.
« Senast ändrad: 15 juni 2017, 16:21:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!