Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad drar ström i 'sommarläge'?  (läst 14308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #30 skrivet: 11 juni 2017, 11:20:26 »
Nyfiken som man är la jag några loggar på invertertemperatur jämfört med gradminuter. Jag loggade även VV-laddning för att se när kompressorn gick.
Det verkar som invertertemperaturen hålls på ca 30 gr när VP har uppnått pumpstopp i sommarmode (GM=0). Detsamma när man sätter VP i standby med huvudbrytaren.
Så fort fort VP återgår till normaldrift (börjar räkna GM) tillåts invertertemperaturen vara ca 25 gr vid avstängd kompressor.
Jag undrar varför man olika nivÃ¥er?  Sc:,h
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #31 skrivet: 12 juni 2017, 16:13:45 »
Jag har inbillat mig att invertertemperaturen är temperaturen i själva elektroniken eftersom det känns logiskt att leverantören av elektroniken vill ha koll på det för att inte överhetta enheten. Men jag kanske får tänka om där.

En möjlighet är dock att man vill hÃ¥lla invertern lite uppvärmd för att undvika kondens i den, det rÃ¥kade vi ut för pÃ¥ ett tidigare jobb och det blev inte alls bra...  :o

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #32 skrivet: 12 juni 2017, 16:21:31 »
Jag har inbillat mig att invertertemperaturen är temperaturen i själva elektroniken eftersom det känns logiskt att leverantören av elektroniken vill ha koll på det för att inte överhetta enheten. Men jag kanske får tänka om där.

En möjlighet är dock att man vill hÃ¥lla invertern lite uppvärmd för att undvika kondens i den, det rÃ¥kade vi ut för pÃ¥ ett tidigare jobb och det blev inte alls bra...  :o

// Magnus
Jag tror inte att inverter resp. elektronik har något samband med temperatur , däremot kan elektroniken
håller koll på inverterns temp
En undran ,du säger kondens i inverten , är  den inte inkapslad min IP 47 och den sitter under tak sÃ¥ att säga ,
kondens kan nog bara bli om den inte är tät . så fuktig luft kommer in

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #33 skrivet: 13 juni 2017, 08:22:41 »
Allt under IP68 innebär att fukt kan komma in och kondensera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #34 skrivet: 13 juni 2017, 16:36:23 »
Allt under IP68 innebär att fukt kan komma in och kondensera.
Nu är det sÃ¥ att dom grejer som det talas om , ska inte ligga under  vatten  som du säger med IP 68
Jag skrev faktiskt IP 47 det var fel , men det gick din näsa förbi , IP 45 räcker gott och väl för att vara monterad
i en del som har regnskydd , den är sköljtät , sedan att det kan tillkomma något i extraväg kan ingen göra något åt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #35 skrivet: 14 juni 2017, 06:33:31 »
Tänk goretex, det kräver större täthet att hålla ute fukt än vatten, så jag vidhåller att IP68 är det lägsta man bör ha för att vara någorlunda säker på att det inte kan kondensera.
Sen har du som vanligt rätt till dina uppfattningar, och läsarna får väl själva försöka förkovra sig och bilda sig sin uppfattning.

Fukt i AKTIV elektronik trodde jag annars vara väldigt ovanligt, då det som regel finns en egenvärme som gör att den relativa luftfuktigheten blir lägre inuti kapslingen än i luften som omger elektroniken.
Men kanske om det är en speciell miljö, och man har nÃ¥gon form av kyla i elektroniken som gör att den är kallare än omgivande luft.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #36 skrivet: 14 juni 2017, 07:46:39 »
Kyls inte inverter prylarna av brine har för mig att jag läst nått sånt om Daikin i alla fall men förhoppningsvis är grejerna byggda för det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #37 skrivet: 14 juni 2017, 12:21:47 »
Kyls inte inverter prylarna av brine har för mig att jag läst nått sånt om Daikin i alla fall men förhoppningsvis är grejerna byggda för det.
Nej inte riktigt , om du tänker pÃ¥ inverter sÃ¥ är den delen elstyrning  av kompressorn och kyls med luft  genom den , fläkt eller självdrag , kompressorn är inte en inverter , men kan uppfattas sÃ¥ av en del , den kyls invändigt av gasen efter den blivit kyld i konvektorn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #38 skrivet: 14 juni 2017, 12:30:58 »
Daikin kyler kraftelektroniken i invertern med brinet vad jag också har förstått. På så vis tillför man ju också några hundra Watt till brinet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #39 skrivet: 14 juni 2017, 12:33:02 »
Nej inte riktigt , om du tänker pÃ¥ inverter sÃ¥ är den delen elstyrning  av kompressorn och kyls med luft  genom den , fläkt eller självdrag , kompressorn är inte en inverter , men kan uppfattas sÃ¥ av en del , den kyls invändigt av gasen efter den blivit kyld i konvektorn
Daikin har tyristorer som ingår i inverter styrningen som kyls av brine dvs en del av förlusterna återvinns vet inte hur det funkar på Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #40 skrivet: 14 juni 2017, 12:40:13 »
Daikin kyler kraftelektroniken i invertern med brinet vad jag också har förstått. På så vis tillför man ju också några hundra Watt till brinet.
Det var som tusan västskekylning pÃ¥ en sÃ¥ liten inverter   :)  dÃ¥ ligger den troligtvis pÃ¥ gränsen vad den klarar
och blir varm då , lite sniket tycker jag , annars inget fel med det
Jag har bara sett det pÃ¥ nÃ¥gra stora  100kw i jobbet

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #41 skrivet: 14 juni 2017, 20:29:57 »
Jag plöjde igenom elschemat och mycket riktigt så är invertern kyld i 1255/1155. Den sitter fäst mot förångaren så helt klart är att den behöver kyla. Att jag såg ett samband mellan inverter T och kompressorvärmaren beror nog på att kompressorn läcker värme till invertern när värmaren är påslagen.
Vad som styr påslaget till kompressorvärmaren förblir en gåta men det är nog så att när hela VP ställs i standby eller när sommar/pumpstoppet slår till går värmaren på. Under normaldrift kanske det räcker med spillvärme från CP och värmebärare?
« Senast ändrad: 14 juni 2017, 20:31:57 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #42 skrivet: 15 juni 2017, 06:17:25 »
Kylningen av invertrarna har nog med systemverkningsgraden att göra, om de inte tar tillvara på restvärmen så skulle kanske COP bli lägre på de varvtalsstyrda värmepumparna än på "de gamla" on/off-värmepumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #43 skrivet: 15 juni 2017, 07:21:37 »
Framför allt är det kanske ett sätt att få lite 'gratis-COP'? Elektroniken ska ju ändå kylas så istället för att blåsa ut värmen i luften med en fläkt så tillför man den till brinet så att energin ingår i den uppmätta verkningsgraden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad drar ström i 'sommarläge'?
« Svar #44 skrivet: 15 juni 2017, 07:33:31 »
Ja, i vilket fall vore det dumt att inte tillföra värmen till systemet, även om det i vissa fall skulle ge lika bra/nyttig värme till huset om man kylde med en fläkt. OM det behövs mer värme där värmepumpen står.
Jag tror att det har med COP att göra, och den skall ju ändå kylas, det blir både bättre kylning med brine, och utan den extra strömförbrukning som en fläkt har.
Risken med så "kall" kylning är dock som påpekats att det skulle kunna bli kondensproblem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!