Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 105, EcoEl 1550  (läst 2473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
EcoAir 105, EcoEl 1550
« skrivet: 27 februari 2006, 10:35:31 »
Hej!

Har haft min pump ett litet tag nu och det är något som jag vill ha klargjort, hoppas någon kan förklara huvuddunk.

Jag provade att hitta den "perekta" kurvan, dvs jag stängde av innegivaren och sänkte panntemperaturen, sänkte x-antal grader vid -15, plus stänga av värme vid x-antal grader ute. Fick det till att stämma något sånär bra iaf. Efter det satte jag på innegivaren igen.

Nu till problemet: Det smällde till inatt och blev -10, varmt o gott i huset, elpatronen gick så glatt och alla mina inställningar från "hitta kurvan" perioden var som bortblåsta. Pannan eldade på, minst 3 grader över det jag ställt in, framledningstemperaturen likaså. Vad finns det för mening med "hitta rätt kurva" när dom körs över av inne och utegivaren? Jag förstår ju att om innegivaren vill ha mer kräm för att värma huset, så måste det ju krämas på.

Min slutsats blir då att man inte behöver laborera med kurvan, om man skall använda innegivaren, för den "bestämmer" ändå graderna. Rätt?

/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoAir 105, EcoEl 1550
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2006, 12:10:04 »
Hej!

Har haft min pump ett litet tag nu och det är något som jag vill ha klargjort, hoppas någon kan förklara huvuddunk.

Jag provade att hitta den "perekta" kurvan, dvs jag stängde av innegivaren och sänkte panntemperaturen, sänkte x-antal grader vid -15, plus stänga av värme vid x-antal grader ute. Fick det till att stämma något sånär bra iaf. Efter det satte jag på innegivaren igen.

Nu till problemet: Det smällde till inatt och blev -10, varmt o gott i huset, elpatronen gick så glatt och alla mina inställningar från "hitta kurvan" perioden var som bortblåsta. Pannan eldade på, minst 3 grader över det jag ställt in, framledningstemperaturen likaså. Vad finns det för mening med "hitta rätt kurva" när dom körs över av inne och utegivaren? Jag förstår ju att om innegivaren vill ha mer kräm för att värma huset, så måste det ju krämas på.

Min slutsats blir då att man inte behöver laborera med kurvan, om man skall använda innegivaren, för den "bestämmer" ändå graderna. Rätt?

/HÃ¥kan

Nu vet jag inte hur CTC fungerar men min framledningstemp bestäms av utegivaren i första hand. Att hitta rätt kurva innebär att man måste invänta både kallt och milt väder för att få till den så den funkar någorlunda. Efter detta skaffade jag innegivaren, den reglerar om solen ligger eller om frugan bakar osv.

Vid normalt mulet väder så behövs inte innegivaren oavsett utetemp för min del.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: EcoAir 105, EcoEl 1550
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2006, 16:33:58 »
Hej!

Får hem och prova att hitta kurvan igen då. Som det verkar nu är det antal grader vid -15 som jag skall sänkas nu, iom det blir för varmt när det är kallt ute. Iofs inte så lätt att hitta kurvan när man bor i skåne, +-0 och snålblåst in i huset, kontra vindstilla är en stor skillnad, + att det pendlar dagligen mellan plus och minusgrader, givetvis står det i manualen att det antingen skall vara minus, när du ställer antal grader vid -15, eller plusgrader, dock ej över 5, när du skall ställa in antal grader när den skall sluta värma. Sc:,h

Tycker även att spetsvärmen (elpatronen) slår till för snabbt, 2 plusgrader ute och VP:n behöver hjälp, dock bara ibland.

I det stora hela är jag nöjd, tror jag kapat värmekostnaden med 40-50% men vill ner ännu mer  :).

/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!