Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur minska antalet starter?  (läst 10664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #15 skrivet: 16 december 2014, 20:56:10 »
Cirkulationspumpen var tyvärr redan i läge 3 så inget mer att göra där tyvärr.

Bifogar bilder från integral=-120
Det verkar vara på väg åt rätt håll nu. Jag har ändrat integralen till -150 men har inga kurvor där än. Återkommer med det.
Apropå fläktkonvektorer så körs den som värmer bef. hus i automatiskt fläktläge (termostatstyrt på omgivningstemp) så hur mycket effekt den för över till omgivningen varierar ju.
"Ack.-tanken" kommer att hamna i garaget och dit har jag 33 meter kulvert, men hittils verkar flödet inte vara några problem. Har dock förberett för en cirkulationspump på denna slinga.

Men som sagt, systemet är ju inte komplett än, så jag räknar inte med att allt skall fungera perfekt.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #16 skrivet: 16 december 2014, 21:09:14 »
Det skiljer 15 grader på framledning och retur. Det är för mycket! Borde vara typ 6-8k. Tyder på mycket dåligt flöde. Är det luftat ordentligt? Vad har du för tryck i systemet? (inte är väl fläktkonvektorena så kraftiga så de skulle kunna sänka tempen med 15 k?)

Kan du ställa fläktkonvektorn så att den skulle ge jämn effekt nu tills du har resten av systemet färdigt. Gärna på hög effekt så att vp blir av med värmen den producerar.
« Senast ändrad: 16 december 2014, 21:14:35 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #17 skrivet: 16 december 2014, 22:19:16 »
Vid framledningstemperatur på 50° och 20° i omgivning är de på 3540 Watt/styck. Den termostatstyrda sitter i vardagsrummet och på full fläkthastighet låter den tyvärr ganska mycket.
Fläkten i garaget skulle jag ju iofs kunna öka från 2 till 3 men det blir onödigt varmt. Har redan ca 20° där...
Jag tror jag har fått bort alla luft även om jag inte har någon avluftning på högsta punkten fn. Slingan in till bef. hus går över en vind så jag vill helst inte ha några kopplingar där.
Trycket ligger på 1 bar.
Men visst, flödet kan nog vara ganska litet iom att jag för närvarande endast använder 1 av 9 utgångar på fördelningslisten (+ golvvärme och kulvert till garage) De andra 8 är till kommande radiatorer. Golvvärmen är också ganska hårt strypt då det blir för varmt att arbeta med utbygget annars, men den strypningen ligger ju efter shuntgruppen.
Bifogar kurvor där integralen är satt till -150

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #18 skrivet: 17 december 2014, 08:42:51 »
Hej!

Du skriver att det blir för varmt, därför är det strypt! Sänk kurvan!!! Upp med flödet!!!
Kör minsta möjliga temp från pumpen, det ger högsta COP sparar mest på kompressorn.
Pröva nu först att tex sänka kurvan med 3 grader, upp med flödet o se vad som händer, blir det ännu för varmt i garaget o på "arbetsplatsen" sänk mera. Det är väl tempen i vardagsrummet som kommer emot i något skede, där kan du ju typ sätta termostaten på max och fläkten att gå på en nivå som är acceptabel.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #19 skrivet: 17 december 2014, 09:02:19 »
Hej Tumpi!

Skall prova att sänka kurvan lite. Problemet är ju att fläkten i bef. hus får gå på högre varvtal och den sitter som sagt i vardagsrummet. Men uppvärmningen idag med bara en fläktkonvektor i den delen är ju långt ifrån optimal. Det är dock denna del som kräver mest energi och får bli styrande för nivån på kurvan, som jag tolkar det.
Nu när jag Ã¥kte till jobbet drog jag upp termostaten  och därmed ökar ju även fläkten. När jag är hemma brukar jag elda i kaminen (mycket av gammal vana och för mysfaktorn) sÃ¥ det kanske är en lösning att ställa in kurvan sÃ¥ att fläkten gÃ¥r ner i varv först när kaminen hjälper till.
Men hur menar du att jag skall få upp flödet? Slingan till fläktkonv. i bef. hus är inte strypt, ej heller kulverten ut till garaget. Golvvärmen är ju strypt men det är ju på andra sidan shunten.

Tack för alla förslag och förklaringar!

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #20 skrivet: 17 december 2014, 10:07:54 »
Om du höjer på flödet i golvet ökar värmeavgivningen, samtidigt som du har en lägre kurva så öppnar shunten mera. Kan du sätta fläkten att gå på samma nivå hela tiden+ termostat helt öppet? Ditt värmesystem blir ju inte optimalt före det är färdigt byggt, du får försöka göra det bästa av situationen.
« Senast ändrad: 17 december 2014, 10:10:54 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #21 skrivet: 17 december 2014, 10:51:30 »
Om du höjer på flödet i golvet ökar värmeavgivningen, samtidigt som du har en lägre kurva så öppnar shunten mera. Kan du sätta fläkten att gå på samma nivå hela tiden+ termostat helt öppet? Ditt värmesystem blir ju inte optimalt före det är färdigt byggt, du får försöka göra det bästa av situationen.
Det är ingen termostatventil utan bara en elektronisk rumstermostat till fläkten. Flödet genom konvektorn är fullt öppet hela tiden.
Det finns ingen enkelt sätt att styra lÃ¥sa fläkthastigheten pÃ¥ denna modell, men naturligtvis gÃ¥r det att koppla förbi termostaten. Det är dock ganska skönt när fläkten tystnar ibland  :)
Jag fÃ¥r väl lägga energin och tiden pÃ¥ att snickra sÃ¥ jag fÃ¥r upp fler radiatorer helt enkelt  ::)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #22 skrivet: 17 december 2014, 10:59:52 »
Eller kör på enbart värmepatron 3kw om du tror kompressorn slits med många start stopp.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #23 skrivet: 21 november 2022, 19:14:15 »
Rejält trådlyft, men tänker att i första hand slippa starta en ny tråd.

Jag har nyligen skaffat Husdata, och ska försöka styra min Diplomat 9kW-11 att gå så bra som möjligt.
Har genom åren försökt lite allt möjligt, men aldrig riktigt lärt mig vad som funkar och är korrekt.

Tyckte tråden var informativ, och vill visa er gurus mina värden, så ni kan se vad jag gjort för fel.

Såklart tycker jag den drar för mycket ström, jämt :-)
Jag räknade senaste dygnet att jag enligt Tibbers elkurvor bör haft 20-25st starter. Lite oklart nattetid då jag laddar bilen också.

Det jag reagerade på idag efter att ha läst https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0 och sedan gått och öppnat alla mina termostater till max, är att när kompressorn startade så hade jag ett bra delta på 7-8°.
När den sen precis stannat, tog jag dessa bilder.

Då har jag ingen skillnad alls i fram/retur? Är det normalt?

Kika gärna på bilderna, och se om jag byggt en tickande bomb, och vad jag ska börja justera tillbaka eller mer.

 

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #24 skrivet: 21 november 2022, 20:18:44 »
Ohh, kallt varmvatten?  :)

Du ska inte kolla temperaturen efter att pumpen stannat utan kolla värden just före den kommer att stanna. Temperaturerna fram och retur ska bli lika efter en kort stund eftersom ingen värme tillförs utan bara pumpas runt.

(9kW ? Tror du har en 8 eller 10kW)

Nya siffror före den startar och just före den stannar, men ser bra ut (tyvärr). Vill du ha mindre starter öka A1 till exempel -100. Den kommer då att starta färre gånger men kommer kanske att få ojämn temp i huset? Den kommer att starta vid en lägre framledningstemp och kommer att köra framledningen troligen högre än vad du har idag. Men skriv in värden före nu och ställ sedan.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 20:23:43 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #25 skrivet: 21 november 2022, 20:36:41 »
Ohh, kallt varmvatten?  :)

Du ska inte kolla temperaturen efter att pumpen stannat utan kolla värden just före den kommer att stanna. Temperaturerna fram och retur ska bli lika efter en kort stund eftersom ingen värme tillförs utan bara pumpas runt.

(9kW ? Tror du har en 8 eller 10kW)

Nya siffror före den startar och just före den stannar, men ser bra ut (tyvärr). Vill du ha mindre starter öka A1 till exempel -100. Den kommer då att starta färre gånger men kommer kanske att få ojämn temp i huset? Den kommer att starta vid en lägre framledningstemp och kommer att köra framledningen troligen högre än vad du har idag. Men skriv in värden före nu och ställ sedan.

Jag har testat att ställa mer varmvattenstarten till 30° dagtid när vi inte är hemma sedan några veckor. Varmvattnet sjunker så sakta att det inte verkar påverka oss så mycket. Höjer till 40° på natten igen.
Kanske är meningslöst, men jag fick för mig att VVvar den stora boven först.

Hade för mig det stog 9kW i offerten för 11år sedan, men är mer troligt 8 än 10 om jag måste välja där :)
Kör alltid på Värmepump, aldrig Auto, och har aldrig känt ett behov av elpatronen.

Ändrade A1 till -99 och A2 till -990 nu.
Har justerat ner kurvan, då jag fick ställa pumpen på 18° för att komma ner till 20° i huset.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #26 skrivet: 21 november 2022, 21:58:42 »
Angående vv löns det väl bäst om man kör upp tempen och pumpen stannat före man duschar. Jag klarar mig i 19/20 dagar med 1 vv körning per dygn. Tycker också det är onödigt med varmt i tanken då ingen använder vv.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #27 skrivet: 22 november 2022, 20:35:33 »
Har VVB inställd statiskt på 30° nu.
Visade sig att den bara startat en gång senaste dygnet.
Det är ju bra. Men jag har inte styrt när den startar. Än.


Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #28 skrivet: 24 november 2022, 10:12:46 »
Efter några dygn nu så verkar jag snitta 15-17 starter per dygn.
Har lyckats sänka både setpoint och kurva och ändå ha bra temp i huset.
Vet inte om den drar mindre el totalt sett, men det känns lugnare än innan.
VVB går fortfarande 1 gång/dyng mestadels, ibland 2ggr om alla dushar.
Men vi saknar inget varmvatten, och kommer nog behålla 30° som startvärde.

Utloggad Thomas_G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #29 skrivet: 06 december 2022, 09:51:49 »
Hej!

Jag har haft en Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 sen 2011 men har inte brytt mig så mycket om hur den varit inställd.
Har väldigt dålig koll på hur BV pumpar men tyckte också min pump gick ofta och har försökt följa råden i tråden.
Med dagens el priser vill jag självklart försöka spara så mycket el som möjligt

Kör kurva 31 i nuläget och det har funkat bra hittills - får se hur det funkar nu när det börjar bli kallare (hade kurva 40 tidigare, ställd av installatör).

Ser ut som kompressorn startar ungefär var 75:e minut om jag läser kurvorna rätt.
Tacksam för lite expertråd kring mina inställningar och om jag bör justera något.

Jag tycker att den kör varmvatten lite random och utan att vi använt något varmvatten vid den tiden. T.ex. den topp på bilden för 17h sedan. Vid den tiden använde vi inget varmvatten. Är det så den ska jobba? Den ser ut att dra upp framledningen till ca 60 grader varje gång den kör varmvatten, ska det vara så givet mina inställningar för varmvatten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!