Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?  (läst 7691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #15 skrivet: 17 april 2010, 23:08:10 »
Hej

Lånar tråden lite för en fråga!

Har en CTC Ecoheat 10,5 installerad. Under vintern klarar har vi elpatronen spärrad på 0 Kwh. Men nu under våren/sommaren måste vi koppla in elpatronen annars har vi ibland inget varmvatten. Är det så att man inte kan värma varmvattnet mha kompressorn enbart. Borde väl vara mer ekonomiskt!?

Tack på förhand!

funktionen extra VV .kan antingen aktiveras direkt från displayen eller en knapp. eller schemaläggas.
antingen bara  kompressorn eller med bÃ¥de kompressor och el-patron.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #16 skrivet: 17 april 2010, 23:13:31 »
Jag kör normalt alltid med patronen satt till 0kW, och har inga problem med varmvatten. Framför allt inte under sommaren, då pumpen alltid kör till 55º och håller pannan över 50º hela tiden.
Det beror ju på hur man använder varmvattnet, har man patronen bortkopplad och behöver mycket varmvatten, kan man ju alltid använda funktionen "Extra VV" då kör pumpen till 55º så änge funktionen är aktiverad, räcker inte det, blir det att ta hjälp av elpatronen, och då kan man ju få 80º i pannan om man önskar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Empa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #17 skrivet: 18 april 2010, 08:04:10 »
Hej

Vi har inte ngn funktion med extra varmvatten på våran model, är installerad -05! Har ett vred på fronten som man kan ställa upp iofs.

Kör pumpen alltid till 50 grader? Vet inte om våran gör detta? Vi får i alla fall väldigt lite varmvatten ffa på sommaren då kompressorn endast går ngn timme/dygn!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #18 skrivet: 18 april 2010, 08:32:50 »
V3 kör till 55º var fjärde start, och vid sommardrift, när temperaturen blir +16º eller högre, kör den till 55º varje start. Jag vet inte hur det är med V2, men det går väl att höja temperaturen genom att sätta upp VPmin några grader för att få lite bättre varmvattenkapacitet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #19 skrivet: 19 april 2010, 00:06:14 »
VV är ju CTCs akilleshäl. På vintern när det är kallt och pumpen går mkt och till höga temperaturer samt under sommardrift är det inga problem. Däremot är det problem under vår/höst, dvs om man kör utan eltillskott. Då räcker helt enkelt inte VV vid varje tillfälle.
På V2, som även jag har finns ingen "extra VV-knapp", så antingen lider man, kopplar in elpatronen eller hittar på en annan lösning.
Eftersom inkoppling av elpatronen "stör" kompessorkörningarna, så har jag monterat in en VV-beredare direkt efter pumpen. 80 liter.
Nu har jag alltid gott om VV och "extrakostnaden" blir tämligen minimal då beredaren värmer från ca 40-45 gr till 65 gr. Jag har koll på detta eftersom jag har en separat
elmätare till VPn inkl pumpar o beredaren
Fundera på detta om familjen gnäller för mkt. Det gjorde min ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Empa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #20 skrivet: 20 april 2010, 20:31:10 »
Hej!

Tack för tipset!
Förstår att mängden varmvatten blir klart bättre men blir det även mer ekonomiskt med varmvattenberedaren och elpatronen spärrad jämfört med att koppla in elpatronen på värmepumpen så man får hyfsat med varmvatten!?

Hälsn Empa

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #21 skrivet: 20 april 2010, 21:49:04 »
Ja om detta kan man ha olika uppfattningar. Klart är att "min" ( det är inte min, finns flera andra) lösning drar mindre kwh än att ha elpatronen inkopplad på VPn. det beror på att när elpatronen är med i produktionen använnds inte kompressorn optimalt.
Men å andra sidan lär det ju ta ganska lång tid innan VV-beredarens kostnad är intjänad. Samtidigt har jag väldigt svårt att se på när energi slösas genom att elpatronen är med i värmeproduktionen. Elpatronen skall endast användas som reserv eller om det är så kallt att kompressorn inte klarar att hålla värme vid svinkyla. Måste erkänna att min pump vek ned sig vid ett tillfälle i vinter. Efter flera dygn med under minus 20, så började temp att sjunka i huset. Då slog jag på elpatronen, som drog hiskeligt med kwh för att få upp temperaturen. Ett dygn, men ändå hade jag dåligt samvete.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Empa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott även med "0.0 kw eleffekt"?
« Svar #22 skrivet: 14 maj 2010, 09:38:58 »
Ytterligare en fråga?

Har planer nu på att göra som staffan55 beskriver dvs att koppla in en varmvattenberedare efter min CTC Ecoheat för att få bättre varmvattenkomfort samt att då kunna ha elpatronen spärrad!

Hur stor vv-beredare ska man installera? Är det stor skillnad på förbrukningen mellan olika storlekar? Eller är det ffa priset som avgör? Liten = billigare. Åsikter??

Hälsningar
Empa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!