Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larmet " Motorskydd uppstart "  (läst 6247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Larmet " Motorskydd uppstart "
« skrivet: 20 augusti 2014, 09:51:08 »
Såg det för snart ett år sen första gången. Efter det har det blivit allt tätare mellan larmen.
Pratade med service de sa troligen givarfel gt6. Köper mig en ny givare och byter, ingen skillnad, frekvensen mellan larmen ökar stadigt, nu gick den inte mer än knappt en minut mellan återställningarna. Så jag måste ta tag i problemet.
Börjar plocka sönder för att se var de andra givarna sitter och ev byta dem. Inser att jag inte kan få bort sidan utan att tömma och flytta vp, skruvar ihop skiten igen, börjar titta på ny pump, funderar på vad det kostar mer att köra som elpanna i vinter.
Men tänker, jag kan åtminstone mäta resistansen i givarna och se om de har rimliga värden gentemot temperaturen. Får inga abnorma avvikelser, sätter tillbaka allt, tänker gå på kompressorn nästa dag.
Så, plötsligt går maskin igång, och inget larm, har gått till och från i 36timmar nu, temperaturvärdena har aldrig varit så logiska.
Vad hände? Har det varit dålig kontakt på givarna eller datakablaget till manöverpanelen eller har det att göra med att den var avstängd en tid?
Är det så att det borde ingå en flaska elektronikrengörningsspray i servicelådan?
Och om det var oxid som var problemet, hur mycket har blivit onödigt utbytt på IVTs pumpar?
En Tv reparatör sa på 60-talet, 10 år sen är det tid löda om p.g.av oxid, min 490 är 9 år + nu.  Sc:,h   
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Larmet " Motorskydd uppstart "
« Svar #1 skrivet: 11 september 2014, 07:56:12 »
Har fått uppfattningen att det inte finns något överströmsskydd som ger en signalen till REGO 400. Felsignalen skapas troligtvis av att G6 inte ger förväntat svar vid ett startförsök.
De gånger jag sänkt börvärdet för rumsgivaren momentant till tex. 15grd. Inför en resa på vinterhalvåret har kompressorn löst för överström när jag återkom hem, efter ett par försök startade den igen. Förklaringen till att den får startproblem är troligtvis att den har blivit för kall efter en långt väntan på att temperaturen skall sjunka till 15grd.
Kompressorn har tre anslutningar, det finns en kondensator på det kort där den är ansluten, glapp kontakt i några av dessa anslutningar skulle kanske vara en förklaring. Kompressorn har ett inbyggt överströmsskydd  typ ”Clicson”, men ingen signal.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Larmet " Motorskydd uppstart "
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2014, 11:57:17 »
En granne med IVT490 fick problem med att just detta larm ”motorskydd (någon ting)” kom ideligen, så kollade vad det kunde bero på.
De visade sig att köldmediet läckt ut och ingen temperaturstegring GT6 vid startförsök.
En kyltekniker anlitades som konstarerade nedan.
Läckan var på den rör ända som påfyllningen av mediet en gång skett genom, rör ändan var hoppklämd med en misslyckad svetsning som läckte.
Nu finns det en riktig på fyllnings nippel och köldmediet på fyllt och GT6 visade uppåt 96grd. vid senare koll.
Nu tycks allt funka normalt
« Senast ändrad: 20 oktober 2014, 12:54:03 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!