Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?  (läst 12490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« skrivet: 21 december 2013, 19:04:00 »
Vilken placering är lämpligast för utegivare? Nordväst eller nordost?

I manualen står det följande: "Utegivare Utetemperaturgivaren (BT1) placeras på skuggad plats åt nord eller nordväst för att inte störas av exempelvis morgonsol."

Står dock ej något om placering nordost p.g.a störning av kvälssol.
Vad är känsligast egentligen, morgon- eller kvällssol? När har man mest nytta av att givaren mäter helt korrekt?
Ställer enbart frågan för jag har möjlighet att sätta givaren var som, även om placering nordost är lite smidigare i mitt fall.

Min tanke är dock att det ej borde spela någon roll, eftersom givaren mest påverkas av soluppgång och -nedgång på sommaren, då man ju ändå inte har någon värme på, eller väldigt lite.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2013, 22:31:22 »
Spelar ingen roll, placera där tråddragningen blir enklast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2013, 22:38:26 »
Spelar ingen roll, placera där tråddragningen blir enklast.

Ok, får bli nordost i så fall. Borde stå även nordost i manualen tycker jag, är ju lika bra som nordväst om man bara tar hänsyn till just var solen går upp och ner.

I värsta fall kan man ju alltid sätta en liten plåt vid sidan av givaren så den står i skugga alltid, lätt fixat :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2013, 23:06:21 »
Därför man helst inte vill ha den nordost är nog för att en klar fin vinternatt när det är riktigt kallt kan få vp att gå ner för mycket på morgonen när solen tittar fram. Det kan göra att det skulle kunna bli kallt i huset på förmiddagen. Men det är överdrivet. Oftast är ett hus trögare än så och sen fixar innegivaren det om man har det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2013, 23:53:33 »
Kan inte samma sak hända när man har givaren nordväst, bara att det är kvällssolen som "lurar" givaren? Då skulle det kunna bli kallt på natten istället...

Iofs är det skönt när det är svalt på natten :D men ändå...

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2013, 00:26:00 »
Somliga tycker att sydväst är bäst eftersom du har mest solinstrålning från därifrån och då behövs minst värme från VP.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2013, 09:30:37 »
På vintern kommer inte solen åt varken i nordost eller nordväst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2013, 11:58:26 »
Helst inte morgonsol, då värmer solen givaren som stoppar värmen men husets skal är fortfarande kallt efter natten och kylan fortsätter att krypa in i huset. På kvällen är husets skal varmt så det spelar mindre roll om värmen är lägre någon timma för behovet kommer när kylan åter kryper in i väggen. Hur noga det är beror helt på hur trögt och välisolerat huset är.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2013, 13:14:41 »
Så det betyder väl att sydväst är bäst?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2013, 20:08:32 »
Nu blev det nordost, dock mycker mer åt nord än öst. Ja.. inte långt ifrån nord då kan man ju säga, för att krångla till det :D

Återigen, det blir mest vår och höst som detta kommer spela roll och då når ju solen knappt dit ändå. På sommarn blir det ju inte mycket värme att tala om, ev. lite golvvärme, men annars inget.

Drog VP rör hela vägen, det är ju så smidigt om man behöver byta kabel osv.
Blir nog bra detta :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2013, 08:14:51 »
Jag har min på norrväggen och det funkar bra. Det enda man skall undvika är väl söderläge/direkt solljus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2013, 17:34:50 »
Jag har min på norrväggen och det funkar bra. Det enda man skall undvika är väl söderläge/direkt solljus.

Jag har ju en annan erfarenhet där, fast mitt hus är byggt som en solfångare med 9 av 12 fönster mot söder.
Jag fick inte ordning på innetemp innan jag flyttade utegivaren till en solig plats på söderväggen.
En kall och solig vinterdag med -10 °C ute så värmer solen huset utan nån hjälp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av utegivare, nordväst eller nordost?
« Svar #12 skrivet: 23 december 2013, 20:01:52 »
En kall och solig vinterdag med -10 °C ute så värmer solen huset utan nån hjälp.

Ja det är ju också något att tänka på. Hade inte en tanke på det förut, men visst är det så om man har många fönster mot söder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!