Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud frÃ¥n utedelen vid kyla. Felaktig lutning?  (läst 20977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« skrivet: 04 mars 2013, 21:13:18 »
Hej

Har två pumpar som låter som två tröskverk när det blir riktigt kallt ute. När det är mildare finns inga biljud.
Fick för mig att pumparna skall luta lite från kompressorn så jag kollade med passet, och mycket riktigt så lutar båda ca 0,5-1cm mot kompressorsidan(höger sett framifrån).
Efter samtal med återförsäljaren så spelar det ingen roll åt vilket håll de lutar och att oljudet är helt normalt och inget skadligt för pumpen.
Låter märkligt i mina öron.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2013, 23:06:08 »
Lutar det mot kompressorn så kan vatten från avfrostningen rinna mot kompressorhuset och då fryser det till is och det blir stumt mellan bottenplåten och komressorn och det kan då bli väldigt kraftiga/konstiga ljud.
Stomljuden in i huset blir oftast betydligt påtagliga med is under kompressorn.

Man brukar se till att det antingen är helt i våg eller svagt svagt från kompressorn samt att det lutar svagt svagt bakåt då dräneringshålen oftast är i bakkant.

Om din maskin har ett onormalt högt ljud eller normalt är dock svårt för någon att svara på.
Försök hitta en likadan modell i ditt område att jämföra med om du tycker det låter onormalt mycket.
Men det är dessvärre svårt att jämföra ljuden då dom kan jobba olika hårt och vara mer eller minde påfrusna innan avfrostning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2013, 21:54:12 »
Lutar det mot kompressorn så kan vatten från avfrostningen rinna mot kompressorhuset och då fryser det till is och det blir stumt mellan bottenplåten och komressorn och det kan då bli väldigt kraftiga/konstiga ljud.
Stomljuden in i huset blir oftast betydligt påtagliga med is under kompressorn.

Man brukar se till att det antingen är helt i våg eller svagt svagt från kompressorn samt att det lutar svagt svagt bakåt då dräneringshålen oftast är i bakkant.

Om din maskin har ett onormalt högt ljud eller normalt är dock svårt för någon att svara på.
Försök hitta en likadan modell i ditt område att jämföra med om du tycker det låter onormalt mycket.
Men det är dessvärre svårt att jämföra ljuden då dom kan jobba olika hårt och vara mer eller minde påfrusna innan avfrostning.
Att dom har ett onormalt högt ljud är det ingen tvekan om. Kan väl beskriva ljuden med att det låter som de ska flyga i luften när som helst och och hörselskydd behövs när man står nära :)
Hur som helst så undrar jag hur känsligt det är att lyfta lite i utedelen för att lägga under några brickor för att få rätt lutning. Tänker då främst på röranslutningar/kopplingar osv.
« Senast ändrad: 05 mars 2013, 21:57:03 av sutarn »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2013, 22:09:39 »
Är normalt inga problem att lyfta lite och lägga in brickor/distanser då rören inte ska ligga i spänn vid monteringen.
Är rören dragna väldigt tajt så dom inte har något spel alls så får ni kolla så det inte blir tajtare om man höjer lite.
Var 2st när ni gör detta.
Lättast är att använda öppna brickor så man inte behöver lyfta upp över hela bulten men det beror på vilken typ av vibrationsdämpare ni har.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2013, 16:27:00 »
Tycker min LECN låter mycket när det börjar bli neråt en -15 men jag har inga referensramar att gå på här förutom andra märken och modeller. Och det är i princip omöjligt att beskriva ljudet.
I mitt fall tror jag den låter mer för den helt enkelt går hårdare och det har inte med isbildning att göra, skulle dock gissa på att stålfjädrar skulle hjälpa att få ner ljudet lite.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2013, 20:25:22 »
Tycker min LECN låter mycket när det börjar bli neråt en -15 men jag har inga referensramar att gå på här förutom andra märken och modeller. Och det är i princip omöjligt att beskriva ljudet.
I mitt fall tror jag den låter mer för den helt enkelt går hårdare och det har inte med isbildning att göra, skulle dock gissa på att stålfjädrar skulle hjälpa att få ner ljudet lite.

Hej jag har tre st LECN-12 till mitt hus två står på markstativ och en är monterad i lockpanelen (träfasad) dom som står på markstativ går tyst och fint men den som är monterad i husfasaden för ett väldans liv låter som en lastbil står på tongång eller att tvätt maskinen centrifugerar.

Jag köpte stålfjädrar till den i fasaden och det blev inte nåt bättre snarare värre? vet inte varför men jag trode det skulle hjälpa.

Köpte några och det var enkla att montera samt att man monterade två på kompresorsidan med gul färg och två på fläcktsidan med blå färg.

Efter montering tyckte jag spelet på kompresorsidan var väldigt litet när man trycker ihop de gula kuddarna med fjäder i så botnar de med en gång.

Enligt instruktioner skulle de monteras på det sättet .,;-
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2013, 20:34:22 »
Låter som fjädrarna är för klena för vikten på kompressorsidan och bottnar.
Då blir det helt stumt istället och jag kan tänka mig att stomljudet blir värre än innan.

Har återförsäljaren inte ett par hårdare för kompressorsidan att byta till bör du lämna tillbaka dom och inhandla en annan typ av stålfjädrar.

Men har du verkligen satt rätt färg på kompressorsidan då 12LECN inte är en speciellt tung modell ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2013, 20:50:23 »
Låter som fjädrarna är för klena för vikten på kompressorsidan och bottnar.
Då blir det helt stumt istället och jag kan tänka mig att stomljudet blir värre än innan.

Har återförsäljaren inte ett par hårdare för kompressorsidan att byta till bör du lämna tillbaka dom och inhandla en annan typ av stålfjädrar.

Men har du verkligen satt rätt färg på kompressorsidan då 12LECN inte är en speciellt tung modell ?

Tack för svaret enligt den vackert illustrerade bilden som medföljde paketet så skulle man montera på det sättet jag gjorde.

Tittar man pÃ¥ de blÃ¥ som sitter pÃ¥ fläkt sidan sÃ¥ är de högre och har mer fjädrings väg än de gula men det beror väll pÃ¥ att den inte väger nÃ¥got speciellt pÃ¥ kompressor sidan. 

Dom är till en ute del mellan 50 och 80 kg.

Mvh.
« Senast ändrad: 15 mars 2013, 20:56:34 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2013, 21:05:01 »
Du har helt rätt i att du följt anvisningen och med vikten som dom ska klara borde inte kompressorsidan bottna !

Kan det vara sÃ¥ att fjädrarna är felpackade sÃ¥ det har blivit fel  fjäder till den gula dämparen !!
Du får nog kolla med din återförsäljare.

Du får lägga någon distans ( tex brickor ) under dämparna på kompressorsidan så länge då allt vatten kommer att rinna in under kompressorn som det är nu och frysa till is då en ny istid har anlänt !!!
Alternativ sänka konsollen på andra sidan men det är lite mer jobb.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #9 skrivet: 07 april 2013, 20:19:34 »
Du har helt rätt i att du följt anvisningen och med vikten som dom ska klara borde inte kompressorsidan bottna !

Kan det vara sÃ¥ att fjädrarna är felpackade sÃ¥ det har blivit fel  fjäder till den gula dämparen !!
Du får nog kolla med din återförsäljare.

Du får lägga någon distans ( tex brickor ) under dämparna på kompressorsidan så länge då allt vatten kommer att rinna in under kompressorn som det är nu och frysa till is då en ny istid har anlänt !!!
Alternativ sänka konsollen på andra sidan men det är lite mer jobb.

Jag fick bytt mina fjädrar till ett par nya starkare fjädrar men det blev inte bättre.

Det är ljudet från kompresorn som vandrar in i vägen och ljudet blir förstärkt där och hörs mycket mer inne en ute.

Det låter ungefär som en äldre köksfläkt roterar på andra sidan vägen med dåligt lager, Mycket resonansljud och vibrationer.

Märkte att det var kompressorljudet när jag hade AC på. Då roterade utedelens fläkt sakta och hördes knappt, ljudet från kompressorn var högre.

Vad kan man tänka sig att göra åt det? Firman som gjorde installationen kommer hit för att göra en kontroll men det är säkert så att det är normalt.

Kan man göra något mer eller är det bara att dra nya rör och ställa den på markstativ?
« Senast ändrad: 07 april 2013, 20:23:27 av smajlet »
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #10 skrivet: 07 april 2013, 20:35:59 »
Kolla om rören ligger dikt emot väggen vid genomföringen ( 90 graders böjen ) in till innerdelen.
Ligger dom mot fasaden och skaver så kanske det blir "rent" kopparrrör mot panelen/tegel och det kan då bli märkliga oljud.

Eller så är din yttervägg inte lämpad alls för att vägghänga och då återstår bara markstativ.
Har dock inte råkat ut för någon kund som haft stomljud in som inte fått bra resultat med byte till stålfjäderdämpare !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #11 skrivet: 07 april 2013, 20:39:00 »
Kolla om rören ligger dikt emot väggen vid genomföringen ( 90 graders böjen ) in till innerdelen.
Ligger dom mot fasaden och skaver så kanske det blir "rent" kopparrrör mot panelen/tegel och det kan då bli märkliga oljud.

Eller så är din yttervägg inte lämpad alls för att vägghänga och då återstår bara markstativ.
Har dock inte råkat ut för någon kund som haft stomljud in som inte fått bra resultat med byte till stålfjäderdämpare !

Tack för tipset ska kolla det imorgon. :)
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #12 skrivet: 07 april 2013, 20:52:18 »
Tack för tipset ska kolla det imorgon. :)

Kunde inte hålla mig där ifrån kollade nu och det är isolering som finns på rören vit igenom hålet och hålet är fyllt med fogskum.

Där emot vibrerar ute delen lika mycket som vägkonsolena gör sätter man en skruvmejsel mot konsolerna och mot örat som ett stetoskåp så hörs det väldigt mycket och det går rakt in i vägen både ljud och vibrationer.

Mvh Nicklas.
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #13 skrivet: 07 april 2013, 22:09:28 »
Antingen vibrerar din utedel onaturligt mycket eller så är typen av stålfjäderdämpare inte så bra och tillsammans med en yttervägg som kanske inte är lämpad för en vägghängd utedel.

Du har 3st likadana på din fastighet, försök få dom att gå på samma varvtal med att höja upp börtemperaturen på alla 3 och känn sedan på locket på utedelarna med handen om det är samma typ av vibrationer på alla 3.
Prova även samma sak med alla 3 i kylläge.

Nu kommer firman dit och kollar sÃ¥ du fÃ¥r ett svar ändÃ¥ vad som är orsaken men du verkar vara lite nyfiken sÃ¥ du kan testa detta  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad smajlet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud från utedelen vid kyla. Felaktig lutning?
« Svar #14 skrivet: 08 april 2013, 18:22:29 »
Antingen vibrerar din utedel onaturligt mycket eller så är typen av stålfjäderdämpare inte så bra och tillsammans med en yttervägg som kanske inte är lämpad för en vägghängd utedel.

Du har 3st likadana på din fastighet, försök få dom att gå på samma varvtal med att höja upp börtemperaturen på alla 3 och känn sedan på locket på utedelarna med handen om det är samma typ av vibrationer på alla 3.
Prova även samma sak med alla 3 i kylläge.

Nu kommer firman dit och kollar sÃ¥ du fÃ¥r ett svar ändÃ¥ vad som är orsaken men du verkar vara lite nyfiken sÃ¥ du kan testa detta  ;)

Hej jag testade med att köra pumparna på värme och kyla men märkte ingen skillnad på pumparnas vibrationer vare sig jag körde kyla eller värme.

Dom andra två pumparna är monterade på markstativ.

Det blir nog till att flytta den tredje till markstativ åxå men det kostar nog en slant måste byta rören eftersom dom blir för korta alternativt att ställa den på altanen då räker rörens längd men då kanske det transporteras i ljud via altanen istället. ::) Men ska man endå ha ditt montörern så kanske det är dumsnålt att skipa extra rörlängd.
2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland.

Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!