Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen  (läst 5353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Kalla radiatorer på övervåningen
« skrivet: 19 november 2010, 08:46:39 »
Det börjar bli lite kallt ute. Och nu är det lite kallt på övervåningen. Har feta gamla sektionsraddar på entréplanet som är kopplade som tvårörssystem. På övervåningen är det enrörssystem med klena panelradiatorer, slingan går från ett avstick i mitten på tvårörsslingan. (Jag vet, sniket, men det var inte jag som byggde till övervåningen...) Hursomhelst, värmebalansen under/övervåning har funkat bra sedan bytet till vp i april, antar att det beror på att skalförlusterna varit så små att värme hunnit flytta sig uppåt i huset från nedervåningen. Nu blir det dock som sagt var kyligt där uppe. När jag känner på sektionsraddarna i nedervåningen är hela raddens bredd varm, lite svalare nedtill, som det ska vara. Men panelraddarna däruppe är bara varma i den sidan som är närmast kopplet. Och sista radden på slingan är inte varm alls.

Min tanke är att det är ett minimalt flöde i enrörsslingan, och att det lilla varmvatten som kommer upp kyls av redan i första radden, och att jag behöver strypa på raddarna där nere för att få ett bättre drivtryck till övervåningen. Tänkte dra fram IR-termometern och börja med detta, men vill kolla med er som kan så att det inte finns något annat det kan vara? Något annat jag kan utesluta innan jag börjar skruva?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #1 skrivet: 19 november 2010, 09:11:56 »
Jepp, du är på rätt spår.
1-rörsystem kräver oftast lite högre flöde för att det ska funka bra.
Du kan behöva både strypa på radiatorerna nere och öka på flödet på cirkpumpen för att få det att funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #2 skrivet: 19 november 2010, 09:22:54 »
Jepp, du är på rätt spår.
1-rörsystem kräver oftast lite högre flöde för att det ska funka bra.
Du kan behöva både strypa på radiatorerna nere och öka på flödet på cirkpumpen för att få det att funka.

Cirkpumpen är Optimum-reglerad, men jag hoppas att balansen mellan över- och undervåningen inte påverkas alltför mycket av att drivtrycket från cirkpumpen varierar lite grann. Den relativa fördelningen mellan slingorna borde ju ändå vara konstant, enligt formeln Flödet=Drivtryck/Motstånd. Jag har svårt att tänka mig att motståndet ska ändras nämnvärt och på olika sätt i slingorna pga mindre justeringar i cirkpumpens drivtryck.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #3 skrivet: 19 november 2010, 09:35:37 »
Jepp, du är på rätt spår.
1-rörsystem kräver oftast lite högre flöde för att det ska funka bra.
Du kan behöva både strypa på radiatorerna nere och öka på flödet på cirkpumpen för att få det att funka.

Cirkpumpen är Optimum-reglerad

I sÃ¥ fall behöver du bara strypa lite pÃ¥ radiatorerna nere sÃ¥ sköter Optimum själv om det där med att justera cirkpumpen.  Thumbsup
Men stryper du på några radiatorer så blir ju flödesmotståndet högre just där.
« Senast ändrad: 19 november 2010, 09:38:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #4 skrivet: 19 november 2010, 13:55:20 »
Hmm, har nu sprungit runt med IR-termometern som en galning hela förmiddagen, ett par fönster öppna och värmepumpen pÃ¥ konstant gÃ¥ng. Tror att jag har identifierat ett ganska stort problem: För att jag ska fÃ¥ tillräckligt flöde pÃ¥ övervÃ¥ningen för att alla raddar däruppe ska bli varma, mÃ¥ste jag tokstrypa sektionsraddarna pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Det som händer dÃ¥ är att cirkpumpen gÃ¥r pÃ¥ 100% hela tiden, men ändÃ¥ inte klarar att hÃ¥lla deltaT 8°, utan istället runt 10-11°... Det verkar alltsÃ¥ som att resistensen i övervÃ¥ningsslingan är sÃ¥pass stor, att jag mÃ¥ste öka resistensen i nedervÃ¥ningsslingan jättemycket för att balansera slingorna, vilket fÃ¥r till följd att den totala resistensen i systemet blir sÃ¥ stor att cirkpumpen inte klarar att hÃ¥lla det flöde som kompressorn behöver... Känns inget bra just nu, vad ska jag göra?  :-\
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #5 skrivet: 19 november 2010, 14:45:19 »
Hmm, har nu sprungit runt med IR-termometern som en galning hela förmiddagen, ett par fönster öppna och värmepumpen pÃ¥ konstant gÃ¥ng. Tror att jag har identifierat ett ganska stort problem: För att jag ska fÃ¥ tillräckligt flöde pÃ¥ övervÃ¥ningen för att alla raddar däruppe ska bli varma, mÃ¥ste jag tokstrypa sektionsraddarna pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Det som händer dÃ¥ är att cirkpumpen gÃ¥r pÃ¥ 100% hela tiden, men ändÃ¥ inte klarar att hÃ¥lla deltaT 8°, utan istället runt 10-11°... Det verkar alltsÃ¥ som att resistensen i övervÃ¥ningsslingan är sÃ¥pass stor, att jag mÃ¥ste öka resistensen i nedervÃ¥ningsslingan jättemycket för att balansera slingorna, vilket fÃ¥r till följd att den totala resistensen i systemet blir sÃ¥ stor att cirkpumpen inte klarar att hÃ¥lla det flöde som kompressorn behöver... Känns inget bra just nu, vad ska jag göra?  :-\

OjdÃ¥, det tar emot men en extra cirkpump pÃ¥ enrörsslingan är kanske det som krävs.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #6 skrivet: 19 november 2010, 14:51:11 »
Är du säker på att övervåningens radiatorer är fullt öppna?
Det bästa är nog att öppna alla fullt och börja om från början.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #7 skrivet: 19 november 2010, 15:11:50 »
Är du säker på att övervåningens radiatorer är fullt öppna?
Det bästa är nog att öppna alla fullt och börja om från början.
/Raptor

Jo, de är öppna, så öppna som nu enrörsraddar kan vara, de tar ju bara en del av flödet från slingan medan en del går förbi i kopplet. Men det finns ingen strypventil och termostaterna är borttagna och stiftet motionerat. Kan det totala motståndet i övervåningens slinga påverkas av hur mycket som går direkt i kopplet? Antar att det blir mindre motstånd om man låter så mycket vatten som möjligt gå vidare direkt i kopplet utan att gå genom radden, men då får man å andra sidan ingen värmeavgivning... och tokhög retur... =kortslutning...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #8 skrivet: 19 november 2010, 15:18:59 »
OjdÃ¥, det tar emot men en extra cirkpump pÃ¥ enrörsslingan är kanske det som krävs.  :'(

Ajdå, det låter ju inte så lattjo. Men alternativet att dra om en massa rör är inte heller så kul. Blir det bra med en cirkpump till när enrörsstammen sitter som avstick mitt på undervåningens tvårörsstam? Är det inte risk för backflöde på nedervåningens raddar som är bortanför avsticket (tror jag läste nåt sånt i ett annat inlägg här i dag om golvvärmeavstick med egen cirkpump som gjorde att två raddar blev kalla)? Skulle det hjälpa om jag sätter dit en shunt på avsticken för övervåningen istället? Eller ska man ha nån slags bypass eller backventil?

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #9 skrivet: 19 november 2010, 15:31:50 »
Är du säker på att övervåningens radiatorer är fullt öppna?
Det bästa är nog att öppna alla fullt och börja om från början.
/Raptor

Jo, de är öppna, så öppna som nu enrörsraddar kan vara, de tar ju bara en del av flödet från slingan medan en del går förbi i kopplet. Men det finns ingen strypventil och termostaterna är borttagna och stiftet motionerat. Kan det totala motståndet i övervåningens slinga påverkas av hur mycket som går direkt i kopplet? Antar att det blir mindre motstånd om man låter så mycket vatten som möjligt gå vidare direkt i kopplet utan att gå genom radden, men då får man å andra sidan ingen värmeavgivning... och tokhög retur... =kortslutning...

Du är säker på att du inte har förinställning/strypning på termostatventilerna som är instrypt efter beräkning för avgiven effekt? Om du inte har det eller du har det men alla är fullt öppna så är det tyvärr så som CN skriver. Tryckfallet är för högt för tänkt flöde.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #10 skrivet: 19 november 2010, 15:42:56 »
Jag är inte säker på om det finns förinställning på radventilen. Någon annan som vet, bifogar bild, det är ett TA-koppel
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #11 skrivet: 19 november 2010, 16:20:12 »
OjdÃ¥, det tar emot men en extra cirkpump pÃ¥ enrörsslingan är kanske det som krävs.  :'(

Ajdå, det låter ju inte så lattjo. Men alternativet att dra om en massa rör är inte heller så kul. Blir det bra med en cirkpump till när enrörsstammen sitter som avstick mitt på undervåningens tvårörsstam? Är det inte risk för backflöde på nedervåningens raddar som är bortanför avsticket (tror jag läste nåt sånt i ett annat inlägg här i dag om golvvärmeavstick med egen cirkpump som gjorde att två raddar blev kalla)? Skulle det hjälpa om jag sätter dit en shunt på avsticken för övervåningen istället? Eller ska man ha nån slags bypass eller backventil?



Om flödet blir för högt i enrörsslingan så kan det bli backflöde i radiatorerna nere, det gäller att dimensionera den extra cirkpumpen rätt för att det ska funka.
Jag kan tänka mig att det är lite svÃ¥rt att räkna pÃ¥ sÃ¥ en shunt är kanske att föredra.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #12 skrivet: 19 november 2010, 20:53:12 »
Om flödet blir för högt i enrörsslingan så kan det bli backflöde i radiatorerna nere, det gäller att dimensionera den extra cirkpumpen rätt för att det ska funka.
Jag kan tänka mig att det är lite svÃ¥rt att räkna pÃ¥ sÃ¥ en shunt är kanske att föredra.  :-\

Sökte lite på nätet och hittade en beskrivning av en shunt på Floorés sida. Av den lyckades jag tolka ut att för att en shunt ska funka så måste tryckskillnaden mellan primärsidans tillopp och retur vara större än 4 kPa, denna tryckskillnad ska genereras av primärsidans cp, alltså i mitt fall Optimum-pumpen. Har inte en aning om hur mycket 4 kPa är, finns denna tryckskillnad mellan avsticken på ett tvårörssystem med värmepump?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #13 skrivet: 20 november 2010, 07:28:51 »
Om flödet blir för högt i enrörsslingan så kan det bli backflöde i radiatorerna nere, det gäller att dimensionera den extra cirkpumpen rätt för att det ska funka.
Jag kan tänka mig att det är lite svÃ¥rt att räkna pÃ¥ sÃ¥ en shunt är kanske att föredra.  :-\

Sökte lite på nätet och hittade en beskrivning av en shunt på Floorés sida. Av den lyckades jag tolka ut att för att en shunt ska funka så måste tryckskillnaden mellan primärsidans tillopp och retur vara större än 4 kPa, denna tryckskillnad ska genereras av primärsidans cp, alltså i mitt fall Optimum-pumpen. Har inte en aning om hur mycket 4 kPa är, finns denna tryckskillnad mellan avsticken på ett tvårörssystem med värmepump?

4 kPa är samma som 0,04 bar eller ca 0,4 mVP, om det stämmer så ska optimums CP lugnt fixa detta.
Men det brukar gå att få en shunt att "hjälpa till" med primärflödet till den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!