Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 532737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #285 skrivet: 12 januari 2011, 18:58:09 »
Jag har pillat pÃ¥ min nya 1245-8 sen november 2010.  Jag har försökt följa rÃ¥d och uppmaningar i diverse debattinlägg här. b00k I början hade VP pÃ¥ tok för mÃ¥nga starter per dygn (40-50 st) men nu har jag fÃ¥tt nere "frekvensen" till ca 24-30 ggr (vid utetemperaturer pÃ¥ mellan -0 - -8 grader).
Gradminuterna har jag ändrat till  -110. Elpatronen startar vid  -600. Elpatronen slÃ¥r pÃ¥ när utetempen ligger under -23 grader.
Differensen på framledningen och returen ca 13-15 grader. Fråga: går cirkulationspumpen för långsamt (nu 80%) ?

Diffen pÃ¥ Kb 1 och Kb 2 är ocksÃ¥ onödigt stor, över fyra grader: inkommande  +0.2- +1  medan utgÃ¥ende -3.6 och -4.0. Uppgifterna noterade efter en stunds körning av VP. FrÃ¥ga: gÃ¥r brinepumpen för lÃ¥ngsamt (nu 54%)?


BorrhÃ¥lets aktiva del är vid ca 175 meter.  Husets värmerör bestÃ¥r av ett enrörsystem i tre sektioner (inga styrventiler) med rejäla värmebatterier.  Bostadsyta: 145 kvm samt dessutom en del svala utrymmen ca pÃ¥ ca 20 kvm. Kör med Nibe värmekurva 7  (+1).
Skall försöka fÃ¥ statistiken i grafisk form lite senare men kanske nÃ¥gon kan förklara de stora differenserna ren nu!?  



 

Du har helt rätt  Thumbsup öka bÃ¥da cp se till att inte raddarna är strypta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #286 skrivet: 12 januari 2011, 19:08:35 »
Finns möjligheten att kalibrera cirkpumparna och att de fortfarande styrs av automatiken ?
Rätt deltaT både Kb o Vb är ju viktigt att eftersträva.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #287 skrivet: 12 januari 2011, 19:16:11 »
Finns möjligheten att kalibrera cirkpumparna och att de fortfarande styrs av automatiken ?
Rätt deltaT både Kb o Vb är ju viktigt att eftersträva.

Vad menar du med att kalibrera ? man ställer hastigheten i menyn sen ändras den inte automatiskt. Det brukar rekomenderas ca 3 grader på kalla sidan och ca 8 på varma men håller man sig mellan 5 - 10 grader får man nog vara nöjd för diffen ändras med tempen på framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #288 skrivet: 12 januari 2011, 19:43:08 »
Jag trodde i min enfald att det fanns automatisk styrning av hastigheten då det skall vara steglös inställning, därav min fråga :).
DeltaT på Kb brukar ju vara relativt jämn, men deltaT på Vb kan ju variera en del så det hade ju varit förnämligt med autostyrning för att alltid vara optimerad.
Som du ser i min profil har jag ännu inte bytt upp mej på ny pump men 1245 är en kandidat som jag läser in mej på.
Vad är annars ert omdöme om 1245 ? Ris o ros ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #289 skrivet: 12 januari 2011, 19:49:45 »
Jag trodde i min enfald att det fanns automatisk styrning av hastigheten då det skall vara steglös inställning, därav min fråga :).
DeltaT på Kb brukar ju vara relativt jämn, men deltaT på Vb kan ju variera en del så det hade ju varit förnämligt med autostyrning för att alltid vara optimerad.
Som du ser i min profil har jag ännu inte bytt upp mej på ny pump men 1245 är en kandidat som jag läser in mej på.
Vad är annars ert omdöme om 1245 ? Ris o ros ?

Är mycket nöjd med min 1245a verkar ge hur mycket vv som helst Thumbsup var lite nervös för vv före köp. Har inte haft nått strul alls. köpte på nätet och installarade själv men har inte så mycket att jämföra med då jag haft ved tidigare. Om du vill ha automatiska cirkpumpar titta på thermia tror modellen heter optimum.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #290 skrivet: 12 januari 2011, 20:04:25 »
Har du dockat vedpannan till 1245an eller är det öppna o stänga kranarmodellen ? Det hade jag tänkt, då det verkar krångligt att få till riktigt annars. Kan du rekommendera ngt nätföretag, jag har sneglat på Rörprodukter resp Rinkaby.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #291 skrivet: 12 januari 2011, 20:28:57 »
Har du dockat vedpannan till 1245an eller är det öppna o stänga kranarmodellen ? Det hade jag tänkt, då det verkar krångligt att få till riktigt annars. Kan du rekommendera ngt nätföretag, jag har sneglat på Rörprodukter resp Rinkaby.

Jag kör med öppna stänga modellen eftersom jag inte tänker använda vedpannan som spetsvärme. När jag eldar klarar jag mig bra med 40 kw panna och 2000 liter ack. Köpte vp på bynor mest pga pris och att jag fick den mot faktura funkade kanon.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #292 skrivet: 12 januari 2011, 21:14:06 »
Är det ingen som vet om det finns nån mer meny på nibe 1245 förutom vanliga och installatörmenyn Sc:,h

Vad är det för meny du har i tankarna? Har du hört något rykte om fler?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #293 skrivet: 12 januari 2011, 21:45:06 »
Är det ingen som vet om det finns nån mer meny på nibe 1245 förutom vanliga och installatörmenyn Sc:,h

Vad är det för meny du har i tankarna? Har du hört något rykte om fler?

Endast nyfiken men på vissa vp kan man ändra när den ska larma för ex hög hetgas och såmt men det kanske inte finns fler menyer på nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #294 skrivet: 13 januari 2011, 16:25:17 »
Har du dockat vedpannan till 1245an eller är det öppna o stänga kranarmodellen ? Det hade jag tänkt, då det verkar krångligt att få till riktigt annars. Kan du rekommendera ngt nätföretag, jag har sneglat på Rörprodukter resp Rinkaby.

Jag kör med öppna stänga modellen eftersom jag inte tänker använda vedpannan som spetsvärme. När jag eldar klarar jag mig bra med 40 kw panna och 2000 liter ack. Köpte vp på bynor mest pga pris och att jag fick den mot faktura funkade kanon.


Tack för bra tips om Bynor, hade telefonkontakt med dom idag och fick väldigt bra intryck, stor risk  att dom blir min leverantör av ny vp när jag bestämt mej !

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #295 skrivet: 02 februari 2011, 11:43:41 »
               Hej!

Mitt första inlägg här! Jag håller på med att fininställa min systers 1245-8 då deras installatör i princip bara ställde in inomhustempen till 21grader. Har kopplat ur den,ändrat på gradminuter för kompressor och tillsats och ändrat på värmekurvan. I meny 5-1-3 så ändrade jag tempdiff kompressor till 15 och sen kommer då frågan. På tillsats så har jag läst här att man inte ska röra den(står på 7grader) och vissa hävdar att man kan ställa den på 3 grader.
Hur ska den vara?

Tacksam för svar

(Egentligen fliseldare men man kan ju ändra sig)
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #296 skrivet: 02 februari 2011, 12:36:13 »
               Hej!

Mitt första inlägg här! Jag håller på med att fininställa min systers 1245-8 då deras installatör i princip bara ställde in inomhustempen till 21grader. Har kopplat ur den,ändrat på gradminuter för kompressor och tillsats och ändrat på värmekurvan. I meny 5-1-3 så ändrade jag tempdiff kompressor till 15 och sen kommer då frågan. På tillsats så har jag läst här att man inte ska röra den(står på 7grader) och vissa hävdar att man kan ställa den på 3 grader.
Hur ska den vara?

Tacksam för svar

(Egentligen fliseldare men man kan ju ändra sig)

Jag ser ingen anledning till att sänka "Max diff tillsats" från 7 till 3 ºC bara för att man ökar på "Max diff kompressor" från 10 till 15 ºC. Enda anlednigen till att dessa värden ska begränsa värmepumpen är om man har golvvärme och känsliga trägolv.
 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #297 skrivet: 02 februari 2011, 17:55:59 »
               Hej!

Mitt första inlägg här! Jag håller på med att fininställa min systers 1245-8 då deras installatör i princip bara ställde in inomhustempen till 21grader. Har kopplat ur den,ändrat på gradminuter för kompressor och tillsats och ändrat på värmekurvan. I meny 5-1-3 så ändrade jag tempdiff kompressor till 15 och sen kommer då frågan. På tillsats så har jag läst här att man inte ska röra den(står på 7grader) och vissa hävdar att man kan ställa den på 3 grader.
Hur ska den vara?

Tacksam för svar

(Egentligen fliseldare men man kan ju ändra sig)

Jag ser ingen anledning till att sänka "Max diff tillsats" från 7 till 3 ºC bara för att man ökar på "Max diff kompressor" från 10 till 15 ºC. Enda anlednigen till att dessa värden ska begränsa värmepumpen är om man har golvvärme och känsliga trägolv.
 

Lite off topic men jag har aldrig fattat vad det betyder!  Sc:,h

Säg att max diff är ställd på 10 ºC, om VP har börvärde på 30 ºC så kan ju framledningen dingla mellan 30-35 ºC fram. Betyder det att kompressorn stannar när börvärde överskrids med 10 ºC?

135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #298 skrivet: 02 februari 2011, 18:01:42 »
               Hej!

Mitt första inlägg här! Jag håller på med att fininställa min systers 1245-8 då deras installatör i princip bara ställde in inomhustempen till 21grader. Har kopplat ur den,ändrat på gradminuter för kompressor och tillsats och ändrat på värmekurvan. I meny 5-1-3 så ändrade jag tempdiff kompressor till 15 och sen kommer då frågan. På tillsats så har jag läst här att man inte ska röra den(står på 7grader) och vissa hävdar att man kan ställa den på 3 grader.
Hur ska den vara?

Tacksam för svar

(Egentligen fliseldare men man kan ju ändra sig)

Jag ser ingen anledning till att sänka "Max diff tillsats" från 7 till 3 ºC bara för att man ökar på "Max diff kompressor" från 10 till 15 ºC. Enda anlednigen till att dessa värden ska begränsa värmepumpen är om man har golvvärme och känsliga trägolv.
 

Lite off topic men jag har aldrig fattat vad det betyder!  Sc:,h

Säg att max diff är ställd på 10 ºC, om VP har börvärde på 30 ºC så kan ju framledningen dingla mellan 30-35 ºC fram. Betyder det att kompressorn stannar när börvärde överskrids med 10 ºC?



Ja kompressorn stannar och gradminuterna nollas. Jag har ställt max diff tillsats på 3 grader min tanke var att vp inte ska gå in med onödigt mycket spets för då kommer returen höjas och vp lämnar mindre effekt samt sämre cop 3 grader över börvärde bör räcka bra för att hålla värmen även om gradminut underskottet är stort när spets går in. Tror i och för sig inte det spelar så stor roll men kanske Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #299 skrivet: 02 februari 2011, 20:48:02 »
min 1245 lever!  fast fasen vad den lÃ¥ter... surrar dom alltid eller är det för att huset är 2 grader ifrÃ¥n sina inställda 20grader?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!