Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur ofta frostar era maskiner av RUNT -10 (-7- -15)

var 30:e minut
16 (39%)
1gång/timme
14 (34.1%)
1gång/2timmar
7 (17.1%)
1gång/3timmar
1 (2.4%)
1gång/4timmar
1 (2.4%)
1gång/5timmar
2 (4.9%)

Antal personer som röstat: 38

Författare Ämne: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!  (läst 114802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #255 skrivet: 18 januari 2013, 05:56:12 »
Dock så tycker jag det är konstigt om ingen annan upplever detta ljud/fenomen i sin pump.


Hmm, jag skall kanske vara mer lyhörd nästa gång min är igång och jag är hemma. ;-)
Tack för återkopplingen. Alltid bra när man får klart för sig resultatet.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #256 skrivet: 18 januari 2013, 11:15:33 »
Hmm, jag skall kanske vara mer lyhörd nästa gång min är igång och jag är hemma. ;-)
Tack för återkopplingen. Alltid bra när man får klart för sig resultatet.

Mvh!
// Niklas

Ja någon annan måste väl ha detta fenomen också tycker jag. Om ingen annan har det så är det ju konstigt.
Igår kväll när jag var ute i garaget och skruvade så hörde jag den avfrosta, utedelen stängdes av, sedan sa det donk från utedelen och sedan SWOOOSCH.

Mvh
Fredrik

Mvh
Fredrik

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #257 skrivet: 18 januari 2013, 13:38:09 »
Ja någon annan måste väl ha detta fenomen också tycker jag. Om ingen annan har det så är det ju konstigt.
Igår kväll när jag var ute i garaget och skruvade så hörde jag den avfrosta, utedelen stängdes av, sedan sa det donk från utedelen och sedan SWOOOSCH.

Mvh
Fredrik

Mvh
Fredrik

Klart, jag skall lyssna efter donk & SWOOOSCH;)
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #258 skrivet: 18 januari 2013, 16:07:56 »
Klart, jag skall lyssna efter donk & SWOOOSCH;)
DONK = Kompressor stopper
SWOOOSCH = 4-veisventil veksler
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #259 skrivet: 18 januari 2013, 16:29:06 »
DONK = Kompressor stopper
SWOOOSCH = 4-veisventil veksler

Tack! Man lär sig alltid något nytt!

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #260 skrivet: 18 januari 2013, 17:39:44 »
 tummenupp

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #261 skrivet: 18 januari 2013, 22:17:03 »
DONK = Kompressor stopper
SWOOOSCH = 4-veisventil veksler

MÃ¥ste vara nÃ¥t fel pÃ¥ min pump fast den värmer hela huset ner till -20, jag ska ringa supporten imorgon och pälsa pÃ¥ varför jag inte har nÃ¥t SWOOOSCH och DONK.     Sc:,h
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #262 skrivet: 18 januari 2013, 23:33:51 »
Du skall ha DONK före SWOOOSCH. Annars är det fel.
 8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #263 skrivet: 18 februari 2013, 10:31:26 »
FÃ¥tt nÃ¥t donk och swoooosch än eller?  ;)
« Senast ändrad: 19 februari 2013, 08:38:52 av Fredrik Olofsson »

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #264 skrivet: 18 februari 2013, 16:46:06 »
FÃ¥tt nÃ¥t swoooosch och donk än eller?  ;)

Nä, inte här i allafall  ???  inget donk och swooosch heller, förbannat irriterande. Teknikern som var här och tittade hittade inget fel han heller, sÃ¥ detta är väl nÃ¥t jag fÃ¥r försöka leva med................ ^-^
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad lurig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #265 skrivet: 15 mars 2013, 16:33:08 »
Hej alla Daikinbröder! Dags för en uppdatering. Jag har fört en "oändlig" diskussion med Daikin tech. support och Ã¥terförsäljaren utan resultat. Grundproblemet med 25/6 avfrostningscykel kvarstÃ¥r och pumpen jobbar hÃ¥rt pÃ¥ att producera enorma mängder is. Senaste "tekniskt innovativa förslaget" frÃ¥n Daikin innebar att jag isolerade temp givaren pÃ¥ pumpens baksida  utan nÃ¥gon reaktion frÃ¥n pumpen. Jag har även värmt upp givaren med hÃ¥rtork! för att "lura" maskinen fast den struntade i alla mina försök. Positionerna är lÃ¥sta för tillfället dÃ¥ Daikin medger att pumpen är behovsstyrd och att de fasta avfrostningscyklarna är fel, alltsÃ¥ det är fel pÃ¥ pumpen och jag skall ta det med Ã¥terförsäljaren. Ã…terförsäljaren i sin tur hävdar att de har gjort allt de har kunnat med byte av styrenhet/temp sensor och de inte kan göra mer för mig trots 5 Ã¥rs garanti frÃ¥n Daikin och köpt 5 Ã¥rs extra garanti frÃ¥n Ã¥terförsäljaren för Ã¥tskilliga tusenlappar. Jag har fÃ¥tt rekommendation frÃ¥n Daikin att kontakta andra Ã¥terförsäljare med erfarenhet av Daikin pumpar vad de säger om mitt problem och om de kan hjälpa mig! Först trodde jag att jag hörde fel! Jag som konsument bär allt ansvar om man köper en produkt som det är fel pÃ¥ för att jaga runt mellan olika Ã¥terförsäljare för att lösa ett av Daikin Sverige erkänt problem. Där du! Nästa steg är nog den Allmänna Reklamationsnämnden. Uppdatering kommer.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #266 skrivet: 17 mars 2013, 12:11:01 »
hej lurig
ja vad skall man säga int är det vettigt men det är dom som sålt
pumpen som är måltavlan så en reklamation skulle vara en väg

sedan är det det lite konstigt att support daikin inte har mer vett i huvudet
(men som jag sagt förut så verkar dom leva i en bubbla hoppas någon
sticker hål i denna för med dålig support från Daikin så kan man lista ut resten ang ÅF )

rådet att värma utgivaren alt isolera
skulle jag prova tvärtom
flytta givaren och hänga den innanför så att den registrerar kallare grader
temp ca 2-3 grader dvs efter förångaren ,en mer avancerad sak finns att prova men att flytta givaren kan ge en bra fingervisning

svep är väl där man kan klaga ang värmepumpar kostar väl någon tusenlapp men ser man
att man får rätt så är den betald omgående det är bara tiden o kraften

håll oss informerade
mvh





alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad ftxl35

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #267 skrivet: 18 mars 2013, 10:39:44 »
Henger meg på, enig med tbatba...helt utroligt av daikin og vara så passiv.
Håper de som lurar på at kjøpe daikin leser denne tråd og tar sin vurdering etter dette.

Som tbatba skriver, sett temp-sensor på framsiden, ved utblås...da fungerer pumpen bra tills 10-12 minus, etter det vil du igjen få 25/5. Lykke til.

Utloggad alex79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #268 skrivet: 18 mars 2013, 17:29:31 »
Hej på er, ny här från och med idag, har fått en FTXS25 installerad idag och nervös som man är så började jag läsa lite om pumpar EFTER man köpt en. Hittade då denna tråd och blir ju både ledsen och besviken.

Jag har nu -4 ute och pumpen går i cykler om 25/5, den är ju helt ny och det finns inte en gnutta is på den och den går så här från början.

Ber nu om hjälp vad jag ska göra, ringa till ÅF och säga att den avfrostar för ofta och att något är fel eller ska jag säga något annat?

Mvh Alex

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #269 skrivet: 19 mars 2013, 15:23:59 »
Hej på er, ny här från och med idag, har fått en FTXS25 installerad idag och nervös som man är så började jag läsa lite om pumpar EFTER man köpt en. Hittade då denna tråd och blir ju både ledsen och besviken.

Jag har nu -4 ute och pumpen går i cykler om 25/5, den är ju helt ny och det finns inte en gnutta is på den och den går så här från början.

Ber nu om hjälp vad jag ska göra, ringa till ÅF och säga att den avfrostar för ofta och att något är fel eller ska jag säga något annat?

Mvh Alex

Är du säker pÃ¥ att den avfrostar dÃ¥?  Det brukar "knäppa"  i innedelen när den avfrostar.  Kan ju vara sÃ¥ att den gÃ¥r on off pga av att temperaturen är uppnÃ¥dd.............. ::)
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!