Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock  (läst 1890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-mace-

  • Gäst
-mace-
IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« skrivet: 17 december 2019, 07:50:35 »
Har en IVT och en mitsubishi luft/luft i huset, mitsubishin har aldrig varit några problem oavsett hur kallt det blir, men IVT'n har alltid haft lite svårt att lyckas avfrosta sig när det blivit -15 eller kallare om natten.

Utedelen förvandlas till en stor isklump, och ingen luft kan cirkulera genom kondensorn, och innerdelen ger ingen varmluft.

Nu upplever jag dock att problemet blivit mycket värre, förra vintern fick jag manuellt avfrosta IVT'n (köra AC max och plocka bort iskakor från utedelen) redan vid kanske 5-10 minusgrader, och nu i år är den värre än någonsin, med några få plusgrader ute blir hela utedelen en stor iskaka

Den fungerar normalt i övrigt och klagar inte på nåt

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #1 skrivet: 18 december 2019, 00:20:00 »
Skulle kunna vara en givare i utedelen som tröttnat

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #2 skrivet: 18 december 2019, 07:57:47 »
Värmekabel i bottentråget som gett upp?
Kanske i kombination med en givare som är dålig?

I och med att den avfrostar sig på AC så fungerar ju i alla fall 4-vägsventilen, så det borde inte vara problemet i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

-mace-

  • Gäst
-mace-
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #3 skrivet: 18 december 2019, 08:26:14 »
Värmekabel i bottentråget som gett upp?
Kanske i kombination med en givare som är dålig?

I och med att den avfrostar sig på AC så fungerar ju i alla fall 4-vägsventilen, så det borde inte vara problemet i alla fall.

Vad jag förstått så finns ingen värmekabel i dessa, utan de är tänkt att klara avfrotning utan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #4 skrivet: 18 december 2019, 08:39:26 »
Värmekabeln hjälper inte till med avfrostningen utan ska bara hindra avfrostningvattnet från att fysa igen innan det har runnit av maskinen.
Hur ser det ut när den börjar isa igen? Är det hela förångaren som blir isig eller byggs det på underifrån?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

-mace-

  • Gäst
-mace-
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #5 skrivet: 18 december 2019, 08:55:23 »
Värmekabeln hjälper inte till med avfrostningen utan ska bara hindra avfrostningvattnet från att fysa igen innan det har runnit av maskinen.
Hur ser det ut när den börjar isa igen? Är det hela förångaren som blir isig eller byggs det på underifrån?

Det blir ett jämnt islager som täcker hela baksidan, och sen börjar det bygga på is på insidan (bakom fläkten).

Har jag varit bortrest några dagar har det hänt att jag kommit hem till ett kyligt hus och rejält tjocka islaget på utedelen, kanske 4-6cm tjockt med is på både baksidan och insidan

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #6 skrivet: 18 december 2019, 09:17:45 »
jag skulle börja med att kolla filtren på innsidan och därefter byta kabelhärvan med de 5 sensorerna i utedelen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #7 skrivet: 18 december 2019, 09:19:15 »
Det låter som att avfrostningen inte triggas i tid eller avslutas för tidigt på grund av nån felaktig givare.
Alternativt brist på kylmedia så att den inte klarar av att värma utedelen tillräckligt mycket när det blir mer än några minusgrader ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #8 skrivet: 18 december 2019, 09:32:49 »
Jag vet inte hur denna är konstruerad men de tidigare modellerna som tillverkades av Sharp hade problem med att utomhusgivaren på utedelen satt i en plasthållare nära växlaren. var det kallt och fuktigt så byggde isen snabbt kontakt mellan växlare och givare och då blev det problem. Lösningen var att ta ut givaren ur hållaren och låta den hänga fritt.

Men denna modell vet jag ej vem som bygger och hur lösningen ser ut.
Kanske Elektroluxaren kan ge ett bättre svar ?

Mvh
D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 09-LR-N förvandlas till ett isblock
« Svar #9 skrivet: 18 december 2019, 14:09:42 »
detta är den tredje generationens sharp och den har egentligen inga "standardfel" förutom att den blå dioden som indikerar plasmacluster driften bränns ut snabbt.
tidigare modeller hade problem med avfrostningar när inomhus tempen blev för låg tex vid drift i 10C läget
samt oljud i fläktlager i inedelen.

Jag har bytt ute givare i dessa tredje gen. men då har jag fått felkoder oxå för dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!