Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bestämmer hetgastemp?  (läst 1067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Vad bestämmer hetgastemp?
« skrivet: 07 januari 2016, 22:18:57 »
Fick en fundering nu när de varit kallt ett par dagar. Upplever att jag får mer effekt ut ur pumpen pga att hetgas temp ligger betydligt högre än annars.
VPin/VPut ca 41/46 vid 0 grader ute, hetgas ca 85
VPin/VPut ca 44/48 vid -5 grader ute, hetgas ca 100

Är de börvärdet på framledningen som sätter hetgastemp?

Även vid som nu relativa låga utomhus temperaturer får jag i princip ingen is på lamellerna. Efter nu en vecka med minusgrader så ligger de kanske 2-3cm is under min VP.
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 22:40:12 av jonasbergh »
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad bestämmer hetgastemp?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2016, 07:27:14 »
hetgastemperaturen följer med utgående /ingående vattentemperaturen men har inget att göra med hur mycket effekt du får ut.
hetgastempen bestäms av gasfyllning eller expansionsventilens inställning.
skulle du ha gasbrist tex så höjs hetgastempen men effekten blir låg, likaså om expansionsventilen är felinställd eller torkfiltret igensatt.

att du inte får så mycket påisning vid -5 beror på att det inte finns så mycket fukt i luften då

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bestämmer hetgastemp?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 07:42:13 »
Förutsatt att flödet är stabilt så ser du att du får lägre uteffekt vid kallare väder genom att jämföra difftempen mellan fram och retur.
Du har 5 graders deltaT vid 0 grader och 4 graders deltaT vid -5 grader, alltså ca 20% lägre uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!