Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Nibe 1215  (läst 3716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Inställningar Nibe 1215
« skrivet: 21 oktober 2004, 21:14:39 »
Jag vet att det finns många trådar som berör ämnet men jag drar igång en yttligare.

JAg har fått en nibe 1215 installerad för ungefär 1 månad sedan och har läst lite på forumet angående start tider så jag gick in och tittade i den medföljande manualen i den finns en sida där installatören ska fylla i lite fält ang. inställningar dom var inte i fyllda så jag gick in i menyerna på värme pumpen och upptäckte att alla inställningar var grundinställningar från fabrik.

Anser ni att den är väl intrimmad då eller ska jag gå in och ändra dessa enligt dom rekomendationer som står i forumet

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2004, 21:39:12 »
har du gång tider som är kortare än 15 minuter & eller mer starter än 20/dygn så bör du göra en del justeringar.
I annat fall så kan du alltid justera ändå för att opptimera anläggningen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2004, 22:19:47 »
oki tack ja det har jag ska prova skruvaa lite får väl en smäll av installatören om han skulle se det.

HAr speciellt märkt på över våningen när man ska sova att det börjar knäppa i ledningarna lite väl ofta

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2004, 23:35:38 »
Citera
inställningar dom var inte i fyllda så jag gick in i menyerna på värme pumpen och upptäckte att alla inställningar var grundinställningar från fabrik.

Skandal men tyvärr alltför vanligt!!!!

Har du fått en riktigt noggrann genomgång av installationen det ska du också ha!!

Men läs lite här, osså kan du logga ett tag vi ger dig tips skaru se det blir bra.

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2004, 15:05:18 »
Var i kontakt med leverantören i dag och han sa att det är helt normalt med ca. 40 starter så här års när det är väderomslag ute.
Han sa också att man får räkna mellan 10000-15000 starter per år beroende på värmepumpens storlek.

Jag blir f*n i mig inte riktigt klok på detta vem som har rätt eller fel. Men en sak vet jag att om det skulle vara lämpligast med grundinställningen som jag har från fabrik så skulle det väl inte gå att ändra dom eller hur.


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2004, 22:49:33 »
som instalatören säger så är det helt normalt med upp till 40 starter efter att han varit där o endast monterat anläggningen o inte justerat inden ;)

Jag har en Nibe 1215-8,5. Kolla mina inlägg, det finns en tråd där rickard hjälper mig med inställningar.
Jag har gått från 30 till 15 starter/ dygn!
jag har samma antal drift timmar, men detta beror ju på att detta är husets effekt behov.
« Senast ändrad: 22 oktober 2004, 22:50:17 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2004, 09:38:58 »
kommer den att ta mindre effekt efter justeringen kommer den att ändra på inomhus klimatet tro

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2004, 09:58:18 »
i mitt fall så slog pumpen ifrån på för hög temp diff & nollade då kradminutrarna & så ska inte anlägningen köras!!!
Min pump startade alltså var 20:e minut & gick i 8-9 minuter, detta berodde på att det vart för hög temp diff mellan VB-f & VB-r. Så pummpen stoppa allt & börja om från början.
Inomhus tempen låg då på 25grader, detta berode på att jag inte skulle andvända den kurva som rekomenderas för mitt område.

Efter att ha justerat bort detta så har jag utnytjat husets tröghet, jag låter värmepumpen gå långa stunde & stå still långa stunder. Dett gör endast att du får färre starter.
Man får testa sig fram lite, låter du pumpen så aldeles för långa stunder kommer du att tillslut känna att det hinner bli kallt, & när pumpen går blir det för varmt, då har man gått för långt & då backar man lite bara.

Vilka värden man skall ha är inviduelt för just din anlägning.

[meny] (standardvärde)
Mina inställningar på pumpen är följande:
VV start 40 grader    [3] (44)
Kurvlutning 6            [5a] (10)
Rum-komp 5              [5a] (4)
VB-fram max 60        [5b] (45)
VP gradminuter 190  [9b] (60)
TS gradminuter 600  [9b] (300)
VB diff VP 16 grader  [10] (13)
VP intervall 30 min      [11] (20)    
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2004, 10:04:36 »
Om du inte läst denna tråd så tycker jag att du skall läsa den:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=859;start=msg6483#msg6483
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2004, 10:24:10 »
oki tack jag ska göra lite ändringar i kväll.

Konstigt att inte nibe gjort dom här inställningarna direkt i stället som grundinställning

ha det

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inställningar Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2004, 21:53:53 »
Fabriksinställningen passar till ett enda hus i landet, alla andra mÃ¥ste det ske en justering i  ;) kanske lite överdrivet men mÃ¥nga faktorer ger behov av ändrade värden.
Ex en kompis i byn bor ca 500 meter bort men nästan 100 meter högre. Det är en "å-dal". Vid kyla har jag oftast 5 grader kallare än han. Om man dimensionerat korrekt har vi exakt samma radiatoryta till samma hus...
Bara pga av detta behöver man en högre kurva i 2mitt2 läge.
Vid dimensionering valde man mellan dom storlekar på rad. som fanns det var avsevärd skillnad på avgiven effekt, därför kan en villa bara av slumpen ha större raditorytor. ( tex kosntruktören alt inst. väljer mellan två storlekar på rad. men väljer olika. Även husens isolering (energibehov) skiljer sig mycket åt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!