Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ pumpar bredvid varandra samt hur högt lÃ¥ter en inre del.  (läst 5473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kefil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej!
 Jag har en tvÃ¥vÃ¥nings -70-tals villa med hyfsad öppen planlösning. UtifrÃ¥n en del rÃ¥d jag fÃ¥tt här pÃ¥ forumet funderar jag pÃ¥ att lÃ¥ta installera tvÃ¥ lvp. Tänkte börja med en för källarvÃ¥ningen. Uteaggregatet placeras dÃ¥ pÃ¥ södra husgaveln och innerdelen blÃ¥ser "längs med huset" frÃ¥n sin placering i gillestugan. Om jag nu senare installerar en pump för markplanet sÃ¥ kommer innerdelen att placeras i vardagsrummet för att fÃ¥ bästa spridningsväg även i markplanet vilket innebär att innerdelarna kommer att sitta rakt över/under varandra. Det är i vardagsrummet och gillestugan jag mest vistas sÃ¥ jag vill ju ha innerdelarna där. Detta innebär att utedelarna kommer att sitta bredvid varandra. Men om man placerar utedelarna bredvid varandra sÃ¥ kommer de väl att stjäla luft av varandra, dvs den ena pumpen suger in luft och kyler ner den och blÃ¥ser ut den och nästa pump suger in den avkylda  luften och fÃ¥r ju dÃ¥ ett sämre cop-värde. Man skulle ju kunna sätta pumparna pÃ¥ varsin sida av samma gavel men dÃ¥ blir det en ful rördragning frÃ¥n den ena och nÃ¥got sämre cop även där. Dessutom tror jag att det blir fulare än om bÃ¥da sitter tätt ihop. Jag har funderat pÃ¥ en Mitsubishi multisplit men pÃ¥ sidan för märkesspecifikt Mitsubishi avrÃ¥der man för det är ej lika kostnadseffektivt som tvÃ¥ pumpar istället. NÃ¥n som har nÃ¥t att säja i saken?
Jo, sedan undrar jag hur högt lÃ¥ter innerdelen egentligen?  som en dammsugare eller en hÃ¥rfön eller?
« Senast ändrad: 10 december 2007, 19:00:17 av kefil »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tror inte att två utedelar placerade bredvid varann har någon större negativ påverkan på COP.

Håller med om att två separata maskiner bör fungera bättre än en mulitsplit.

Hur mycket de låter... svårt, men min uppfattning är att de låter lite mer än en stationär dator men klart mindre än en dammsugare eller hårfön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

2 utedelar bredvid varandra påverkar nog inte varandra märkbart.

Man brukar säga att man får mer för pengarna om man köper två separata twinsplit maskiner i ställer för en mutisplit. Man får högre uteffekt, vilket är mycket bra att ha när vintern kommer. Dessutom får man högre COP och bättre driftekonomi eftersom de 2 maskinerna kan gå mer optimalt och hamnar på en lägre procentuell belastning.

Det som däremot kan hända om man hänger två maskiner nära varandra på en vägg är att mängden vibrationer kan öka. Om det rör sig om en tegelvägg kan det vara OK, speciellt om utedelarna hamnar ganska långt ner på fasaden och nära ett våningsplan (styvare infästning). Kommer de en bit upp på väggen kan även en tegelvägg sättas i egensvängning (=stomljud). Jag brukar tjata om förtjänsterna med markstativ....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej Kefil.

Så här gjorde jag på den ena värmepumpens utedel:

2 st T-formade stag gjorda av vanliga Wirsborör. Grävde 2 gropar diam 30 cm, djup 40 cm och fyllde med grovcement. Skruvade fast en skiva (med samma mått som maskinen) ovanpå stagen och körde ner dem i cementen, stagade upp och lät cementen brinna ett dygn. Sedan var det bara att skruva bort skivan och lyfta dit utedelen. Jag satte inte ens dit gummibussningar.

Men det finns ju färdiga markstativ att köpa också. Ofta har de 4 ben med gängade höjdinställningar. Man ska nog se till att ha någon form av platta under så att de inte sjunker ner i gräsmattan, utedelar vägar faktiskt ganska mycket (33-45 kg), speciellt på kompressorsidan. Det är inte bra om utedelen lutar mot kompressorsidan så att avfrostningsvatten rinner in under kompressorn. Det kan dessutom bli belastningar på rörkopplingarna.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du har egentligen fått alla bra råd redan men,

-Multisplit är inte kostnadseffektivt.
-Monterar du två pumpar samtidigt kan du förhandla ett mycket bra pris
-Markstativ är att föredra, om du är minsta tveksam om att utedelarna kan störa.

-En liten pump's innedel bullrar mindre än en stor. Det finns egentligen inga större skillnader mellan kvalitetspumpar i samma storlek.
-Två innedelar på halvfart bullrar mindre än en på helfart
-Källarpump kör jag själv med, utmärkt om du har en hyfsat isolerad källare. Värmen har en otrolig förmåga att gå uppåt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En liten rättelsse bara:

Split=Utedel med én innedel

TwinSplit=Utedel med två innedelar

MultiSplit=Utedel med fler än två innedelar


 :,v( knUp >:D Thumbsup


BjörnK

Utloggad Fibermann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Moss/Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Moss, Norge - Toshiba RAS M18
Hei!

Jeg har en twinsplit-modell og er fornøyd med den. Jeg betalte ca 13% mer pr kW enn min onkel som fikk installert en splitmodell av samme merke med noe lavere makseffekt.  Min er oppgitt til 8,7 kW (max, ikke nominell) og min onkel sin er pÃ¥ 6,6 kW (max, ikke nominell). Plasseringen pÃ¥ inndelene er rett ovenfor hverandre med i forskjellig etasje.

I prinsippet er sikkert 2 stk splimodeller bedre enn 1 stk twinsplit når det gjelder COP-effektivitet, det var jeg ikke klar over da jeg bestilte. Men jeg er fornøyd likevel, effekten på min twinsplit er det jeg var ute etter. For min del ville 2 splitmodeller vært noe kostbart (selv om pris pr kW kanskje ville vært lavere) og kanskje også overkill med hensyn til hva husets strømnett tåler. Jeg har bare 35 A hovedsikring da sikringskapet mitt er fra 1965. Nå så klarer varmepumpa ned til -5 °C når alle rom er i bruk. Under -5°C så må jeg kanskje lukke et rom i kjelleren eller tilleggsfyre med parafinkamin og/eller ved (har begge deler). Og så har jeg litt å gå på med hensyn til enkle etterisoleringtiltak. Å fyre litt med ved under -5 eller -10°C er bare koselig og det hadde jeg gjort uansett.

Nå tror jeg tilbudet av VP'er er i praksis mye større i Sverige enn i Norge og det gjør jo at utvalget av modeller er mye større. Så hadde jeg bodd i Sverige, ville kanskje to små modeller vært å foretrekke.
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!