Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?  (läst 12658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« skrivet: 19 januari 2006, 21:58:39 »
Efter ca fem års kontinuerlig drift upptäckte jag just att det blåste rätt dåligt från vår Woods DS28. Fläkten snurrar på som vanligt. När jag undersökte saken litet närmare så visade det sig att kondensorn är totalt igenkorkad av damm, det är nästan otroligt att den fortfarande tycks avfukta normalt. Kondensorn sitter litet illa till bakom förångaren, man kommer inte åt att torka av vad jag kan se.

Jag kan tänka mig att man kan plocka bort frontgallret och blåsa rent med tryckluft från framsidan men är litet osäker på vad som är rekommenderad procedur. Någon som vet?
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 08:32:37 »
Någon gång emellanåt, typ en gång i månaden, damsuger jag av eller sköljer av "nätet" på baksidan. Där brukar det fastna rätt mycket damm, speciellt på min ena avfuktare som står i tvättstugan. Framsidan torkar jag av med fuktig trasa.
Har hittils aldrig gjort något mer.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 13:53:31 »
Någon gång emellanåt, typ en gång i månaden, damsuger jag av eller sköljer av "nätet" på baksidan. Där brukar det fastna rätt mycket damm, speciellt på min ena avfuktare som står i tvättstugan. Framsidan torkar jag av med fuktig trasa.
Har hittils aldrig gjort något mer.

// Jarl

Jo detta har jag också varit duktig med. Problemet är att själva kondensorpaketets tunna fina lameller bakom förångaren tätat igen med damm och knappt släpper igenom någon luft längre. Detta kan man bara se om man lyser in igenom förångaren (dvs kylrörsspiralen som blir kall under drift).

Jag tror jag ska prova med tryckluft från framsidan idag så får vi se vad som händer.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 15:36:27 »
En rapport väntar jag mig :)
Jag har nämligen en likadan avfuktare.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2006, 18:53:46 »
tryckluft !!!!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2006, 19:49:37 »
Rapport: tryckluft "works like a charm", nu jäklar blev det blås i den igen!

Jag är litet mesig så jag lät min maskin stå 12 timmar innan jag gav mig på det, tänkte att det kanske finns stora kondensatorer och skit som kan ge luriga stötar i onödan (tänkte litet på rengöring av tv...?). Kanske det inte behövs kommentera gärna ni som vet.

Frontgallret tar man bort genom att lossa två skruv i nerkant, dra bort rattarna (eller ratten) rakt ut, sedan trycker man gallret nedåt så lossar det snyggt och prydligt.

Innanför var det rätt dammigt så jag tog en första dust med dammsugaren. Sedan var jag förutseende nog att ta ut maskinen utomhus för renblåsningen. Jag blåste från fläktsidan genom fläktbladen, blåste rent propellern, motorn, kompressorn, hela rasket. Blåsningen genom kondensorn gjorde snön rejält skitig kan jag säga... ojsan vad med damm den samlat på sig! Jag skulle gissa att detta är något man borde göra varannat år eller så.

Som sagt, resultatet blev lysande. Försämringen kommer ju smygande så man kanske inte reagerar på den minskade avfuktningskapaciteten efterhand. Nu är den som ny! Man kan ju försöka vara litet försiktig så man inte blåser sönder något men det verkade inte vara några speciellt ömtåliga prylar vad jag kunde se.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2006, 20:58:32 »
Rapport: tryckluft "works like a charm", nu jäklar blev det blås i den igen!

Jag är litet mesig så jag lät min maskin stå 12 timmar innan jag gav mig på det, tänkte att det kanske finns stora kondensatorer och skit som kan ge luriga stötar i onödan (tänkte litet på rengöring av tv...?). Kanske det inte behövs kommentera gärna ni som vet.

Frontgallret tar man bort genom att lossa två skruv i nerkant, dra bort rattarna (eller ratten) rakt ut, sedan trycker man gallret nedåt så lossar det snyggt och prydligt.

Innanför var det rätt dammigt så jag tog en första dust med dammsugaren. Sedan var jag förutseende nog att ta ut maskinen utomhus för renblåsningen. Jag blåste från fläktsidan genom fläktbladen, blåste rent propellern, motorn, kompressorn, hela rasket. Blåsningen genom kondensorn gjorde snön rejält skitig kan jag säga... ojsan vad med damm den samlat på sig! Jag skulle gissa att detta är något man borde göra varannat år eller så.

Som sagt, resultatet blev lysande. Försämringen kommer ju smygande så man kanske inte reagerar på den minskade avfuktningskapaciteten efterhand. Nu är den som ny! Man kan ju försöka vara litet försiktig så man inte blåser sönder något men det verkade inte vara några speciellt ömtåliga prylar vad jag kunde se.


Tack för den!
Har en woods 36 nånting (antar att det är samma chassi)och den har stått i byggdamm emmellanåt så det får bli en likadan behandling på den!
Problemet är att jag inte har någon kompressor men det har polarn så det ska nog lösa sig.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2006, 22:35:12 »
Även min har fått en omgång med tryckluften, mycket lyckat den
blev som ny  Thumbsup
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2006, 17:04:46 »
Har ni tryckluften igång så låt gärna datorn och baksida av kyl och frys bli rena, inte helt ovanlig källa till villabränder. Sparar lite el på kyl och frys samtidigt.
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur bäst rengöra en Woods DS avfuktare?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2006, 19:39:06 »
Har ni tryckluften igång så låt gärna datorn och baksida av kyl och frys bli rena, inte helt ovanlig källa till villabränder. Sparar lite el på kyl och frys samtidigt.

Kul att bära ner kylskåpet ifrån övervåningen, mja det får bli dammsugaren i det fallet.
Vad det gäller datorer, kom ihåg att dammsugning alstrar statisk elektricitet, därmed
rekomenderas tryckluft där.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!