Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjänar jag pÃ¥ att totalrenovera radiatorsystemet?  (läst 20784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
Hej! Jag har fått massor med hjälp angående min värmepump och tänkte nu skjuta in mig på radiatorsystemet.
Framför allt försöker jag förstå om det går att spara el på att köpa nya element och eventuellt dra nya rör.

Jag har ca 180 kvm boyta utanför Stockholm. Jag har ett vattenburet system (1-rör) med luftvattenpump och 500l ackumulatortank. Jag vet inte hur välisolerat huset är - det enda jag vet är att det drar väldigt mycket el.

Total radiatoryta är ca 8 kvm uppdelat pÃ¥  10 element. Elementen är sannolikt runt 20 Ã¥r gamla "enkelpanelare". Framledningen är 57 grader vid -15 och 40 vid nollan.
Jag har ingen aning om vilken effekt de kan komma upp i.

Vi har nyligen flyttat in och vet inte hur kåken beter sig vid "svinkyla". Runt nyår var det ett par dygn med minus 10-15 grader har jag för mig. Då fick vi krydda på lite med en luftvärmepump och lite elvärme för att hålla 20 grader innomhus. Tror det gick närmare 130 kwh per dygn de dygnen - och då gick lvvp dygnet runt. Jag tror dock det är ganska dålig COP på den...

Frågan är: Vilka vinster finns det att göra genom att byta och köpa fler element. Lönar det sig att bygga om till 2-rörssystem? Eller är det bäst att köra vidare och glatt betala elräkningarna?

Undrar en konfunderad VeronicaA

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2015, 18:02:25 »
Svårt dilemma med dryga kostnader, så avgörande ligger hos dig!
I längre perspektiv tjänar du på det! Allt berör på hur man ser på saker!
Du ökar värde på fastigheten med väl fungerande nyinstallerat värmesystem, med mycket lägre elförbrukning, mindre att punga ut varje månad för EL!
Med ditt system är det mera angeläget att fÃ¥ sÃ¥ lÃ¥g framledning som möjligt! Hur är det med  VV, har du separat VVB?
Värme distributions system (radiatorer) har ca 25-30-års livslängd innan dom rostar sönder, så du ligger rätt nära utbyte, och för min del har jag inte tvekat att kasta ut dom gamla(dimensionerade för 70gr vid DUT) ! Dina enkelpanel radiatorer är inte avsedda för låg temp.system och inte särskild lämpliga för VP drift!
Det praktiska får vi ta senare när du har bestämd dig!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2015, 18:52:38 »
Jag tror utan att veta några detaljer att det är mycket tveksamt om det lönar sig att byta radiatorerna mot större och bygga om till 2-rörsystem. Nu vet jag inte hur klimatet just där ni bor men det är vanligt i Stockholmstrakten att det vintertid är några minusgrader. Det är sällan det är riktigt kallt. Att det blir dyrt ett antal dygn varje år eller som 2010 rätt många dygn räcker inte långt för att betala nya radiatorer och rördragning. Om det behövs 40 grader framledningstemperatur vid noll grader ute är det alltså inte så ofta som det behövs högre framledningstemperatur än 45 grader.

Jag tror alltså inte att elförbrukningen blir så mycket lägre med större radiatorer. Jag tror inte heller att de befintliga är dimensionerade för 70 grader framledningstemperatur vid dimensionerande utetemperatur som är -18 för Stockholm. Det går inte ihop med 57 grader fram vid -15. Radiatorer kan hålla betydligt längre än 25-30 år. De flesta i mitt hus är från 1952.

Jag tycker ni bör samla statistik pÃ¥ elförbrukningen under nÃ¥got Ã¥r innan ni gör nÃ¥got genomgripande med värmesystemet. Jag tycker inte 130 kWh under ett dygn när det är -10 till -15 och huset är pÃ¥ 180 m2 är  anmärkningsvärt när det är en luft/vattenpump som värmer huset.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det kanske är vettigare att lägga pengarna på bättre isolering, som med fördel kan utföras allt eftersom man renoverar ytskiten i rummen. Det är en engångskostnad som håller lika länge som huset, så avskrivningstiden blir myyycket lång
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2015, 20:38:33 »
Frågan är: Vilka vinster finns det att göra genom att byta och köpa fler element. Lönar det sig att bygga om till 2-rörssystem? Eller är det bäst att köra vidare och glatt betala elräkningarna?
Det skulle ta mÃ¥nga Ã¥r innan det lönar sig, men det beror ocksÃ¥ lite pÃ¥ hur huset ser ut och hur länge ni planerat att bo kvar. Om rördragningen är relativt okomplicerad och man har tänkt bo kvar sÃ¥ länge som möjligt, sÃ¥ kan det vara värt att fundera pÃ¥. Lite beror det ocksÃ¥ pÃ¥ vilken personlig uppfattning man har om de framtida räntorna och elpriserna. Men själv skulle jag inte räknat sÃ¥ mycket utan gjort det, man behöver inte alltid vara rationell  :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2015, 20:43:05 »
Tio radiatorer som värmer 180 kvm boyta....

Jag har fler radiatorer på mindre boyta.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2015, 21:07:14 »
Det är inte antalet det hänger pÃ¥, det är storleken  :)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2015, 21:41:51 »
Roland : har inte tänk mig att göra om systemet, enbart byta radiatorer mot låg temp.system och behålla rördragningen! Om man inte har haft problem innan med uppvärmningen, så är det inget som hindrar det! Så har jag gjort själv! Bara med den åtgärden och VP installerat så har jag halverat min totala energiförbrukning! 27,5MW till 13,5MW!
Sen var det mina radiatorer som var dimensionerade till 70 vid -18, med papper i handen!
Stämmer bra med iakttagelse vinter 2010/2011 med 25 minus grader hos oss, då fick systemet bekänna färg! Inte ovanligt med 15/18 minus under nån vecka!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2015, 22:22:50 »
Roland: missade i svar, vad är det för radiatorer du referera till?
Sektions-gjutgärn :håller i 1000 år; men nu för tiden med 1,25mm plåttjocklek på panelen(radiator)är tiden begränsad!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2015, 05:18:16 »
Hej! Misstänker att det satt en oljepanna tidigare för du har så kallade "plattelement" och dom är gjorda för högtempsystem.Att köra med "plattelement" till värmepumpar är inget att rekommendera för du kommer inte upp i samma framledningstemperatur som en oljepanna.Om det sedan är någon vinst att byta radiatorer till lågtempsystem måste du själv avgöra men är helt hundra på att du kan sänka kurvan.Vi har bytt i många hus till lågtempsraddar i samband med installation av värmepumar där det har funnits "plattelement".
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 05:22:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2015, 07:22:52 »
Att även ha i åtanke är att en luftvattenvärmepump som regel har en köldgräns som gör att den helt stänger av sig när det blir kallare än -15 till -20 grader.
Vilken typ av värmepump (fabrikat) har ni?
Att dimensionera radiatorsystemet att klara -25 grader med 55 grader fram om värmepumpen stänger av sig vid -15 är ingen större ekonomisk ide.

Dock, om man enkelt kan byta ut enbart radiatorerna på befintliga rörsystemet och få ned framledningen med 10 grader vid DUT så skulle det nog kanske kunna gå räkna hem på 10-15 år.
I vart fall om man gör jobbet själv och köper radiatorerna billigt på nätet, borde inte behöva kosta just mer än 10 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2015, 07:39:37 »
Hej! Sedan kanske ni skulle titta på en kamin istället som kan stötta dom dagarna när det blir kallt men som sagt ni kanske kan ta dit någon som kan göra en bedömning vad som blir bäst lösning för er.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2015, 07:44:24 »
Roland: missade i svar, vad är det för radiatorer du referera till?
Sektions-gjutgärn :håller i 1000 år; men nu för tiden med 1,25mm plåttjocklek på panelen(radiator)är tiden begränsad!
Mvh Jiri
Svetsade sektionsradiatorer. I kanterna där det är två plåtar mot varandra plus ett antal lager färg är tjockleken 3 mm så 1,25 mm plåttjocklek verkar troligt även i mitt fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2015, 08:21:13 »
nu för tiden med 1,25mm plåttjocklek på panelen(radiator)är tiden begränsad!
Klart den är begränsad, men de håller minst husets livslängd. Enda möjligheten till att en radiator börjar läcka tidigare är (förutom fabrikationsfel) att man ofta fyller på nytt syresatt vatten i systemet. Men det kan man inte skylla på radiatorn.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
SV: Tjänar jag på att totalrenovera radiatorsystemet?
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2015, 08:49:30 »
Tack för era reaktioner.
Sammanfattningsvis verkar det inte ekonomiskt klockrent att börja dra om systemet. Det beror ju lite pÃ¥ om man räknar in värdeökning pÃ¥ hus etc. En aspekt är ju ocksÃ¥ att det "känns bättre" att ha kvalitet pÃ¥ prylarna även om det inte gÃ¥r att räkna hem  ;). Ekonomiskt effektivare Ã¥tgärder är sannolikt att tilläggsisolera i samband med framtida renoveringar.

Jag har dock två "plomberade" röranslutningar under fönster där det inte sitter några element. Om jag sätter i ett par element där (= liten kostnad) borde det åtminstone inte bli sämre...

Sedan är jag inte säker pÃ¥ om det är hög- eller lÃ¥gvärmeelement jag har.Om ni orkar med mig ett tag till kan jag ta ett par bilder sÃ¥ kan ni hjälpa mig i mina arkeologiska undersökningar  :)

Sedan tycker ju Rocas att jag har för få element, vilket jag också tycker. Vad tycker ni andra? Jag förstår att frågan är i linje med "hur långt är ett snöre", men ni kanske kan ge en indikation på om det är helt åt skogen dimensionerat med 7-8 kvm radiatoryta på 180 kvm. Ni får gärna diskutera "principiellt" så det blir intressant för andra också och inte bara mig :)

Kram

VeronicaA







nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!