Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pettol
« skrivet: 07 januari 2018, 09:33:27 »

Tack! Det var också teknikernas förslag, men det visade sig se bra ut i varmvattenberedaren.

Istället såg man att en av tempgivarna satt lite fel, vilket några av er som svarat också föreslagit. Givaren installerades korrekt och nu har vi klarat oss utan larm sedan strax före jul. Förhoppningsvis är problemet löst.  :)

Tack alla för all hjälp!!
Skrivet av: Gäst
« skrivet: 01 januari 2018, 12:19:31 »

Hadde exakt samma problem. Fick tag i en snäll rörmokare som förklarade att jag med största sannolikhet har "skräp" i vrmvattenberedaren ock att den måste rengjöras.
Fick tippset att sktuva bort övre plåten och lossa den vänstra kopplingen till vv beredaren för att få ner en slang och tömma ut ca 20-30 liter sedan blåsa så att det bubblar i beredaren. Tömde ut lite vatten efter detta och det såg ut som ärtsoppa. Vv full med slam trots kommunalt vatten. Sköljde några ggr till och tog sedan en rörrensare till högtryckstvätten och spolade beredaren med den. Satte tillbaka allt och fyllde på med vatten.

Nu funkar den klockrent igenn. Får nog bli en årlig rutin frammöver!
Skrivet av: pettol
« skrivet: 16 oktober 2017, 17:04:52 »

Butan var som sagt rörmokarens ord  :).  Men han har inte fixat kondensorn, bara försökt lösa problemen som uppstod/tilltog efter bytet.

Sen finns exempel då det blivit pyspunka i kondensorn så att lite köldmedium tryckts in i värmebäraren på detta sätt, om denna gas sen täpper till så att cirkulationen stoppas kan det bli högtryckslarm, innan lågtryckspressostaten löser ut.
Fast oftast brukar cirkpumpen kunna pumpa runt värmebäraren även om det är en hel del luft/gas i systemet, det brukar bara porla som sagt.  Sc:,h

Lite så verkar det vara. Stämmer ju med att man måste lufta varje dag.
Nu får de ta och komma hit igen...  >:(

Tack för hjälpen!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 oktober 2017, 09:05:59 »

F1226 ska ha R407C och inte butan/propan som köldmedel, hoppas att rörkrökaren uttryckte sig slarvigt bara.
Hur som hellst ska det vara en kyltekniker (certifierad) som gör detta jobb, om inte hela kyldelen byttes?

Sen finns exempel då det blivit pyspunka i kondensorn så att lite köldmedium tryckts in i värmebäraren på detta sätt, om denna gas sen täpper till så att cirkulationen stoppas kan det bli högtryckslarm, innan lågtryckspressostaten löser ut.
Fast oftast brukar cirkpumpen kunna pumpa runt värmebäraren även om det är en hel del luft/gas i systemet, det brukar bara porla som sagt.  Sc:,h
Skrivet av: brutusnr1
« skrivet: 15 oktober 2017, 11:46:03 »

Tror inte slurpande och bublande beror på att kylkretsen läcker över köldmedium in på värmebärarsidan.hade det gjort det hade du snarare haft lp-larm och lär knappast uppleva det ljudet heller.
Luft i systemet låter mer troligt.
Håller sig trycket i expantionskärlet någorlunda stadigt?
Skrivet av: brutusnr1
« skrivet: 15 oktober 2017, 11:34:34 »

Är den 2 år gammal och går på r290?(blandning propan/butan)

Torkfilter skall alltid sättas in/bytas om man byter någon del i kylkretsen
Skrivet av: pettol
« skrivet: 15 oktober 2017, 11:14:09 »

Om man jämför med temperaturkondensor (BT12) så tyder allt på att varmvattengivarna inte visar OK.
Kan ha varit så att de råkat rycka i trådarna till dessa då kondensorn byttes så att de halkat ut eller lossnat?
Du måste nog öppna din värmepump och lokalisera givarna.

OK! Eftersom det här är ett garantiärende vill jag inte göra för mycket (så att de i slutändan skyller på mig), men värt att kolla på. Och framför allt, med all er input kanske teknikerna faktiskt kan fixa det här!  :) Tyvärr tror jag inte de gör det på egen hand....

Frågan är om kondensorn hade "rasat"?
Böts den pga hp-larmen dvs att den skulle vara igensatt på värmebärarsidan?
Att larmet fanns innan och dessutom kommer mer frekvent låter som inte det var problemet.

Böts/sattes det dit torkfilter vid byte kondensor?

Kan mycket väl vara för mycket köldmedia ifyllt vid bytet av kondensor också.

Den byttes eftersom den läckte och media (butan enligt rörmokaren) hamnat i värmebärarslingan, vilket var det vi hörde som slurpande och bubblande.
Ska det alltid vara torkfilter?
Kan jag på något sätt se om det är för mycket köldmedia?
Skrivet av: brutusnr1
« skrivet: 15 oktober 2017, 08:27:45 »

Frågan är om kondensorn hade "rasat"?
Böts den pga hp-larmen dvs att den skulle vara igensatt på värmebärarsidan?
Att larmet fanns innan och dessutom kommer mer frekvent låter som inte det var problemet.

Böts/sattes det dit torkfilter vid byte kondensor?

Kan mycket väl vara för mycket köldmedia ifyllt vid bytet av kondensor också.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 oktober 2017, 07:53:19 »

Om man jämför med temperaturkondensor (BT12) så tyder allt på att varmvattengivarna inte visar OK.
Kan ha varit så att de råkat rycka i trådarna till dessa då kondensorn byttes så att de halkat ut eller lossnat?
Du måste nog öppna din värmepump och lokalisera givarna.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 13 oktober 2017, 06:40:15 »

I så fall visar båda tempgivarna på VVB fel.
Det kan också vara så att de inte är riktigt instoppade i dykrören. Sc:,h

Ja alla scenarier kring det känns osannolika. Har inte lyckats återupprepa mätningen, men vet också att första termometern inte visar fel.

Hursomhelst, det här måste (nåja) ha med kondensorbytet att göra. De måste f***at upp när de bytte.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2017, 22:39:25 »

16 grader är helt klart mycket runt 10 grader är normalt en F1245 med lika beredare klarar inte få upp botten tempen till 55 grader även om dom maxar framledningen till 65 grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 12 oktober 2017, 12:56:36 »

F1226 har slingladdad beredare och stopptempen mäts av givare långt ner det sitter även en givare i toppen men den används endast för visning.
Hade fel om beredartypen men 16 graders differens är för högt i vilket fall som helst.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2017, 12:29:43 »

Hur som helst varför bryter den och larmar vid 61 grader när den ska klara 63 grader enligt manualen  Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 oktober 2017, 09:22:22 »

I så fall visar båda tempgivarna på VVB fel.
Det kan också vara så att de inte är riktigt instoppade i dykrören. Sc:,h
Skrivet av: pettol
« skrivet: 11 oktober 2017, 11:25:31 »

Nibe får inte öppna eller kommentera loggfilen. De hänvisar till tekniker. Har ju gått sådär hittills.

Provar med QM22 igen.

Intressant är att jag uppmätte 54°C ur kranen i badrummet närmast pumpen, medan pumpen visade 46°C (topp). Ska ta hem en kalibrerad termometer från jobbet och mäta lite mer.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 oktober 2017, 06:14:38 »

BT7 (Varmvatten topp) är med i loggen, det skiljer ca 13 °C mot VB-fram.
Prova att lufta igen, låt det rinna en stund, luften kommer kanske inte direkt.
Och lufta då den inte gör varmvatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 oktober 2017, 06:36:47 »

F1226 har slingladdad beredare och stopptempen mäts av givare långt ner det sitter även en givare i toppen men den används endast för visning.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 oktober 2017, 21:20:11 »

Det är väl där problemet ligger - framledningstempen går upp utan att varmvattnet blir speciellt varmt. Nu har jag en stopptemp på 43°C och när den nås ligger BT2 på 59°C. Lite på gränsen alltså. Och 43°C är väl inte jättevarmt (två grader under det som kallas ekonomiläge). Värderna skulle då tyda på dålig värmeöverföring. 
Det är vad jag vet samma typ av varmvattenberedare i min pump. Stopptemperaturen är inställd på 50 grader och framledningstemperaturen går, som jag skrev tidigare, aldrig över 55 grader. Returtemperaturen när pumpen stannar efter en varmvattenberedning är 49-50 grader.  En differens på 16 grader betyder att värmeöverföringen är dålig.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 09 oktober 2017, 21:15:49 »

Nej, löjligt nog har jag inte pratat med dem. Har försökt få installatören att ta sitt ansvar, så det har liksom inte blivit av.  :P Ska jag givetvis göra. Tack!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2017, 21:03:57 »

Ok sitter cirkpumpen på vv alltså då kan den påverka skiktningen i vv beredaren men fattar fortfarande inte varför vp larmar. Har du provat Nibes support dom bör kunna kolla loggen och ställa diagnos.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 09 oktober 2017, 20:54:45 »

Hmm. Skumt.

Jag tänkte så här: cirkulationspumpen sitter på själva varmvattnet (inte värmebäraren) så den leder ju bort lite vatten hela tiden. Givetvis kommer det tillbaka också, men då borde det ju vara lite nedkylt. Men det kanske inte påverkar så mycket.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2017, 20:21:46 »

Jämför man dina temperaturer med mina vid samma botten temp så har jag flera grader högre topptemp och lägre framledning vilket man skulle kunna tro beror på luft i slingan men den är ju luftad  Sc:,h En cirkpump utanför vp påverkar inte vid vv laddning då cirkulerar det endast internt i vp.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 09 oktober 2017, 20:05:45 »

Återigen, tack för alla svar!

Citera
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.
Pumpen finns på nedervåningen och trycket ligger på 1 bar. Kanske har att göra med kondensorhaveriet, men då borde det ju försvinna snart.

Citera
61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.

Det är väl där problemet ligger - framledningstempen går upp utan att varmvattnet blir speciellt varmt. Nu har jag en stopptemp på 43°C och när den nås ligger BT2 på 59°C. Lite på gränsen alltså. Och 43°C är väl inte jättevarmt (två grader under det som kallas ekonomiläge). Värderna skulle då tyda på dålig värmeöverföring.  dontknow

Citera
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Det där får jag kolla närmare på. Skulle kunna vara en förklaring. Det finns dock två tempgivare, laddning och topp, och att båda skulle gått sönder låter ju osannolikt. Det skiljer 4-5 grader mellan dem, men det har jag sett som OK (värme stiger ju).


Det finns även en extern cirkulationspump i varmvattenslingan, en rest från förra pannan. Kan den ställa till det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2017, 14:44:02 »

Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C,  :-\
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Nibe anger max framledning till 63 grader så rätt nära bör den komma.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 oktober 2017, 09:24:51 »

Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.

Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet. 
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.

Larmet styrs av trycket i kondensorn, larmvärde känner jag inte till. 61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 oktober 2017, 07:05:12 »

Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C,  :-\
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Skrivet av: pettol
« skrivet: 08 oktober 2017, 22:24:05 »

Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.

Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2017, 19:27:16 »

Jag skulle påstå luftproblem.
Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.
Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Kollade i loggen och det skiljer runt 10 grader ca 5 grader är normalt så det kan nog vara luft problem i slingan vilket brukar vara ovanligt hos Nibe. Hur som helst även om det är luft så hittar jag inte anledningen till att larmet uppkommer 61 grader framledning borde vp fixa utan att larma.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 08 oktober 2017, 17:29:47 »

Tack så mycket för svaren! Så härligt med folk som kan sina grejer! Jag är som ni förstår nybörjare och famlar lite i mörkret här.

Hade inte en tanke på vv (måste undersöka loggen och kolla var man ser att det är det pumpen producerar). Lite besviken att experterna jag hade på plats inte heller kom på det...

Hursomhelst, nu funkar det, men bara när jag ställt ner stopptemp till 43°C. Orimligt dålig värmeöverföring så luftning verkar vettigt. Provar det snarast.

Tack igen!!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 oktober 2017, 16:57:23 »

Jag skulle påstå luftproblem.
Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.
Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 oktober 2017, 14:20:43 »

- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
Det är helt naturligt. HP-larmet utlöses av för högt tryck i kondensorn och det kan det bara bli när kompressorn går. När enbart elpatronen värmer kan det inte bli något HP-larm.

Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller
Min erfarenhet är att NTC-givare kan visa en hel del fel vid höga temperaturer då ett fel i resistansen blir ett betydligt större fel i antal grader än vid låga temperaturer. Hetgasgivarens visning skulle behöva verifieras på något sätt för att man ska vara säker på hetgastemperaturen. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2017, 11:41:29 »

Anledningen att du ser 60 grader i menyn är att då gör vp vv och det är samma givare som används. Kollar man i loggen så får du larm i slutet på en vv körning när framledningen kommer till ca 61 grader vilket vp ska klara max är 63 grader så det är rätt nära max. Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller men kanske kan ha med fyllnads mängden av köldmedia att göra  Sc:,h Sänker du vv tempen lite grann gissar att 1 grad räcker men sänk så mycket som möjligt utan att vv komforten blir dålig så drar vp mindre el och slits mindre så kommer larmet försvinna men det lagar inte ev fel om det nu är nått fel. Annars ser det ok inga problem vid värme drift det är enbart vid vv larmet uppkommer du kan ju ev prova lufta vv beredaren men brukar sällan vara luft där på Nibe.
Skrivet av: pettol
« skrivet: 07 oktober 2017, 23:58:07 »

Vi har en Nibe F1226 som ger återkommande HP-larm. Faktum är att så vitt jag kan se händer det varje gång kompressorn slår på.

Lite bakgrund:
- Vi har enrörssytem, som någonstans delar upp sig i två slingor. I en av slingorna ingår golvvärme. Har inte lyckats lokalisera var den är påkopplad och det finns heller ingen separat cirkulationspump för detta (vilket jag nog skulle installerat - men vad vet jag). Tidigare har den ena slingan (ej den med golvvärmen) varit kallare, men det avhjälptes med en extra cirkulationspump på returen.
- Vi har allt sedan installationen av pumpen för två år sedan haft problem med högtryckslarm till och från.
- Nu i höst gick kondensorn sönder. Efter byte är det sämre än någonsin och det är där vi är idag. HP-larm hela tiden. Till saken hör att första rörmokaren struntade i att i samband med bytet tömma systemet för att ventilera ut all butan. Det gjorde de först en vecka senare (vilket i skrivande stund är cirka vecka sedan). Jag har luftat radiatorerna varje dag i en sedan dess, men det kommer fortfarande mycket “luft” tycker jag..
- Smutsfiltret är rengjort.
- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
- När allt väl funkar är samtliga radiatorer varma och till och med jämnt varma.
- Jag bifogar också en loggfil.

Antar att vi har stopp (ish) någonstans, men alla element är som sagt varma, så det finns ingen huvudmisstänkt. Finns det något smart sätt att kolla var det isåfall skulle vara igensatt?

När slår HP-larmet till egentligen? Är det ett maxtryck som överskrids eller handlar det om temperaturer/deltatemperaturer?

Om man tittar på framledningstemperaturen tycker jag att det ser OK ut när kompressorn startar med en långsam ökning, men sedan sticker den plötsligt iväg till >60°C. Vad händer där?

Vid ett tillfälle har jag observerat att framledningstemp enligt displayen var 60°C, men röret kändes rumstempererat. När kompressorn slog av knackade det till och röret blev plötsligt skållhett. Kan det vara växelventilen som är kass?

Hur kan det komma sig att elpatron funkar bra, men inte kompressor. Borde de inte båda vilja ha bra flöde i slingan?

Är det någon som har några tips? Det här känns hopplöst och även om vi nu har en bra och ansvarstagande rörmokare, verkar det inte riktigt som han vet hur han ska lösa detta. Jag vet att det finns många riktigt kunniga på det här forumet och jag vore så tacksam för lite input.

/ Petter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!