Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP Avgiven Effekt ???  (läst 1374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2024, 17:52:15 »
Det sitter en extern Grundfos idag som sköter cirkulationen bra, tror inte den drar så mycket och håller säkert i 25 år till, annars kan jag byta till någon mer lågenergi...
Och det finns ett bypass rör också vad jag kan se.
Tycker det borde fungera, ville bara kontrollera med någon om det var något som behöver ändras.  Så tack!👌

Fattar sålunda nog inte denna tråd starten med inverters och cp.
I alla VP nu som inverters, så sitter det C-pump som ska försörja husets behov av värme. Beroende på hur kraftig VP är, så är även pumpen i olika styrka. Nu har dom fått för sig att reglera farten på dom. Märkligt då ett system för att vara bra, måste ha ett specifikt flöde, så allt i systemet får sitt. Det med en extern pump ska inte behövas, om det inte finns en tank som är helbuffert och laddas av VP. VP kommer att ge den temp som ställs in på kurvan, gentemot  utetempen. Dom flesta VP har en inställning på C-pumpen och kan ställas på ett minmum eller fast läge. Sen att diskutera ON/OFF eller Inverters med scroll i är en sak.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2024, 18:22:47 »
Tycker det är dålig fart i tråden, det finns på forumet massor med dom som uttalar sig i olika frågor angående VP, kunskap eller gissningar, eller egen erfarenhet, var är ni eller har ni somnat.
Startade tråden för att få höra lite vad som tycks om VP över huvudtaget och dess  funktioner, det ska inte vara någon reklamtråd det här, utan bara fakta eller tyckande.
Klart VP gör ett jobb med att värma hus, men hur är det med alla dessa finesser i dom och är det bra eller dåligt. Inte fel att spåna lite över vad tillverkarna tycker är så BRA med just deras VP.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2024, 20:11:10 »
Trodde aldrig att kompressorn kunde gå med så låg frekvens och samtidigt hålla uppe framledningstemperaturen. Ett delta T på 3°C på värmebärare. Ofta runt 6°C från berget och 2°C ut från pumpen. När det var som kallast efter några veckor låg KB in på höga 5°C.
Radiatorerna hinner knappt kallna medans VP gör varmvatten.
Målet är tydligen att VP ska hålla så låga varvtal på allt. Det är vid någon uppstart där VB är lite för kall mot beräknat som det varvas upp lite men lika snabbt börjas det varvas ner.

En on/off maskin hade fått spelet i mitt hus och en 12kW maskin galet för stor.
Vi eldar runt 12-13kg ved när det är kallt per dygn i kaminen. Jag har räknat lite på vad det skulle bli i förbrukade kWh om enbart bergvärmen hade stått för den värmen. Det rör sig om ett par hundra kilowattimmar per månad.... Finns ju ingen ekonomisk vinning i att elda längre.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2024, 20:27:19 »
I alla VP nu som inverters, så sitter det C-pump som ska försörja husets behov av värme. Beroende på hur kraftig VP är, så är även pumpen i olika styrka. Nu har dom fått för sig att reglera farten på dom. Märkligt då ett system för att vara bra, måste ha ett specifikt flöde, så allt i systemet får sitt. Det med en extern pump ska inte behövas, om det inte finns en tank som är helbuffert och laddas av VP. VP kommer att ge den temp som ställs in på kurvan, gentemot  utetempen. Dom flesta VP har en inställning på C-pumpen och kan ställas på ett minmum eller fast läge. Sen att diskutera ON/OFF eller Inverters med scroll i är en sak.

Att de vill variera flödet på en inverter kan ju ha med kylprocessen att göra, minimera risken för vätsleslag t.ex. (spekulerar) eller för att få optimal COP, kanske krävs en viss minskning av flödet på mineffekt för att kylprocessen ska fungera OK?
En bypass och extern cirkpump är förstås en "onödig kostnad" men fungerar normalt helt perfekt just på en inverter, det där förklarade Lexus bra när de började komma och jag ifrågasatte just detta, men just på inverters riskerar det inte att ge samma typ av problem som på en on/off där man kan få många start och stopp om flödet börjar gå bakvägen i bypassen, t.ex. om många termostater stryper bort flöde i externa kretsen.
På en inverter så kommer ju ett kortslutet flöde omedelbart att resultera i att vbr blir så pass hög att invertern bromsar ned uteffekten för att hålla den önskade framledningstempen, det genererar inte som på on/off-värmepumpen onödiga start och stopp, utan bör kunna reglera det hela perfekt om systemet i övrigt är dimensionerat och injusterat i vart fall OK.
På ett sätt kan man säga att en inverter med bypass i princip gör samma sak om arbetstanken i en on/off-anläggning, men billigare och enklare.
Ännu en fördel med invertern, om man tycker att den inbyggda cirkpumpen fladdrar för mycket i hastighet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2024, 20:51:40 »
Trodde aldrig att kompressorn kunde gå med så låg frekvens och samtidigt hålla uppe framledningstemperaturen. Ett delta T på 3°C på värmebärare. Ofta runt 6°C från berget och 2°C ut från pumpen. När det var som kallast efter några veckor låg KB in på höga 5°C.
Radiatorerna hinner knappt kallna medans VP gör varmvatten.
Målet är tydligen att VP ska hålla så låga varvtal på allt. Det är vid någon uppstart där VB är lite för kall mot beräknat som det varvas upp lite men lika snabbt börjas det varvas ner.

En on/off maskin hade fått spelet i mitt hus och en 12kW maskin galet för stor.
Vi eldar runt 12-13kg ved när det är kallt per dygn i kaminen. Jag har räknat lite på vad det skulle bli i förbrukade kWh om enbart bergvärmen hade stått för den värmen. Det rör sig om ett par hundra kilowattimmar per månad.... Finns ju ingen ekonomisk vinning i att elda längre.
Vad har hänt med din ON/OFF och vad spelar den, dom brukar vara säkra i driften

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2024, 05:30:34 »
Trodde aldrig att kompressorn kunde gå med så låg frekvens och samtidigt hålla uppe framledningstemperaturen. Ett delta T på 3°C på värmebärare. Ofta runt 6°C från berget och 2°C ut från pumpen. När det var som kallast efter några veckor låg KB in på höga 5°C.
Radiatorerna hinner knappt kallna medans VP gör varmvatten.
Målet är tydligen att VP ska hålla så låga varvtal på allt. Det är vid någon uppstart där VB är lite för kall mot beräknat som det varvas upp lite men lika snabbt börjas det varvas ner.

En on/off maskin hade fått spelet i mitt hus och en 12kW maskin galet för stor.
Vi eldar runt 12-13kg ved när det är kallt per dygn i kaminen. Jag har räknat lite på vad det skulle bli i förbrukade kWh om enbart bergvärmen hade stått för den värmen. Det rör sig om ett par hundra kilowattimmar per månad.... Finns ju ingen ekonomisk vinning i att elda längre.

Försöker förstå ditt inlägg ☺️, så jag läste din profil och ditt inlägg om januari förbrukning också 😊.
Imponerande låga 214 kWh förbrukning av din nya 1255 6 KW för januari.
Men då har du inte så högt uttag från ditt bergvärmehål, hur djupt är detta, det är nyborrat väl?
Räknar du med att din eldning ger ca 1000kWh värme per månad, dvs ca 32kWh/dygn i snitt?
Ser du även har ftx, är väl bra kan jag tro.
Bor du runt Götene? 😊 Inte där det är Norrland iallafall.

Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #21 skrivet: 29 februari 2024, 05:48:13 »
På nibes 1255 tillexempel så ska cp på varma sidan styra för att försöka hålla deltat i vb kretsen vid värmekörning, om framledningen stiger för mycket bromsar kompressorn, och vice versa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP Avgiven Effekt ???
« Svar #22 skrivet: 29 februari 2024, 07:55:50 »
På nibes 1255 till exempel så ska cp på varma sidan styra för att försöka hålla deltat i vb kretsen vid värmekörning, om framledningen stiger för mycket bromsar kompressorn, och vice versa.

Förstår inte riktigt vad du menar här.
Cirkpumpens styrning borde ju vara inriktad på att hålla deltaT på ca 10 grader vid DUT, vilket i ett rimligt modern radiatorsystem innebär att flödet är det som stipulerats när man designat radiatorkretsen (55/45 vid DUT)
Problemet infinner sig när effekten minskas, och värmepumpen vill sträva efter så goda förutsättningar som möjligt för kylprocessen att fungera optimalt, jag FÖRUTSÄTTER att tillverkarna vill bibehålla deltaT över kondensorn så när 10 grader som möjligt för bästa möjliga kylprocess, men vet inte om så är fallet, inget skrivs någonsin om detta så att man säkert vet.
OM så inte vore fallet så skulle ju ingen flödesreglering alls behövas.

Nu kommer vi dock till problemet, OM värmepumpen försöker minska på flödet för att bibehålla önskad DeltaT över kondensorn vid låg uteffekt så kommer flödet över radiatorerna inte att bli det som systemet designats för, det blir mycket lägre, och tryckfallet blir också lägre, och det borde rimligtvis göra att man får ett system som inte flödar som det ska i mer perifera delar av systemet.

Lösningen på detta är en bypass och en extern cirkpump som sköter flödet i radiatorkretsen, och att man då kan låta värmepumpen styra flödet över kondensorn som den vill utan att det påverkar funktionen i radiatorkretsen.

Jag tror att tillverkarna försöker hitta en gyllene medelväg mellan optimal kylprocess och optimalt flöde/tryckfall i radiatorkretsen genom att sikta mot 10 graders deltaT vid DUT, och ett något lägre flöde vid lägre uteffekten, men inte så mycket lägre att radiatorkretsen börjar fungera dåligt.
Detta är också anledningen till att de flesta värmepumpar fungerar bra i de flesta system, TROTS att man har en styrning på cirkpumpen, man kompenserar inte fullt ut för den lägre uteffekten utan accepterar istället en lite sämre kylprocess.
Med nya köldmedier som har lägre eller ingen glide spelar nog detta med deltaT över kondensorn inte heller lika stor roll som tidigare, men det är jag för okunnig för att kunna påstå säkert, det är mer en känsla jag har, de som är mer pålästa än jag får gärna kommentera.

Rent principiellt borde man inte ha cirkpumpar som styrs av värmepumpen, flödet borde ställas in i förhållande till det dimensionerade flödet för att säkerställa rätt förutsättningar för värmesystemet att fungera som tänkt.
Det kräver antingen bypass eller arbetstank och extern cirkpump, om man ska vara renlärig.

I vårt system fungerar det i alla fall bra med en värmepump som tillåts justera flödet på cirkpumpen, men om det är normalt eller ej vet jag inte, och jag har inte heller satt mig in i hur mycket cirkpumpens varvtal varierar med en varierande uteffekt.

För er som har loggning av era värmepumpar via online och kan se både värmepumpens uteffekt och cirkpumpens varvtal borde det väl vara möjligt att kolla, eller visar man inte cirkpumpens varvtal?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!