Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat  (läst 5045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Termostat
« skrivet: 12 september 2017, 08:54:46 »
Hej.

Jag har för ca 3månader sedan köpt en ny Daikin URURU SARARA r35 till vår nya bostad.
Jag tycker det är konstigt att fast jag har 23-24 grader i vardagsrummet "innedelen sitter där"
och sätter den på 20 grader så blåser den ändå ut luft???? Borde den inte regleras av en termostat liknande?

I vår gamla bostad hade vi en Mitsubushi FH 35 och den satte man på 23 grader och den stängde av sig efterhand den kommit upp i rätt temepratur. Var det 23 grader inomhus och satte fjärkontrollen på 20 så blåste den inte ut luft!

Har Daikin någon annan funktion som jag inte vet om?

Mvh Björn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat
« Svar #1 skrivet: 12 september 2017, 10:29:03 »
Fläkten går väl ner på lägsta fart när det är tillräckligt varmt? Om den stannar helt så vet den inte hur varmt det är i rummet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #2 skrivet: 12 september 2017, 11:41:10 »
Du kanske inte har fläkten på autoläge?
De flesta värmepumpar sänker hastigheten på fläkten om kompressorn stannar helt oberoende av om man har fläkthastigheten på auto eller manuell hastighet, det kan vara det som skiljer.
Vissa kunder, t.ex. de som eldar i braskamin vill inte att fläkten skall stanna eller varva ned om man har den i ett manuellt läge, bara om den står i auto...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #3 skrivet: 12 september 2017, 12:10:43 »
Hej.

Jag har för ca 3månader sedan köpt en ny Daikin URURU SARARA r35 till vår nya bostad.
Jag tycker det är konstigt att fast jag har 23-24 grader i vardagsrummet "innedelen sitter där"
och sätter den på 20 grader så blåser den ändå ut luft???? Borde den inte regleras av en termostat liknande?

I vår gamla bostad hade vi en Mitsubushi FH 35 och den satte man på 23 grader och den stängde av sig efterhand den kommit upp i rätt temepratur. Var det 23 grader inomhus och satte fjärkontrollen på 20 så blåste den inte ut luft!

Har Daikin någon annan funktion som jag inte vet om?

Mvh Björn
Hej Björn,

grattis till en bra maskin.

Generellt är det så att maskinen försöker från en enda punkt skapa värme i ett helt hus. För att göra detta så har maskinerna en inprogrammerad överskjutning på ett par grader (du vill inte ha 20 grader framför maskinen utan i så stor del av huset som möjligt) så att de blåser lite värme är ok så länge avvikelsen inte är stor.
I ditt fall kan det vara så att installatören ej har tätat genomgångshålet tillräckligt bra för maskinen och den suger tjuvluft (givaren sitter i underkant av maskinen och kan störas av kall luft) Det är mycket viktigt att installatören isolerar hålet även på INSIDAN av genomgången. Kontakta din installatör och fråga om detta.

Mvh
Daikin

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #4 skrivet: 12 september 2017, 12:15:35 »
Jag kör aldrig den på Auto, men oavsett borde den väl inte blåsa ut luft om det är 24grader i rummet och fjärren inställd på 20 samt fläktläget (2 streck).

Varför skulle den inte känna av hur varmt det är i rummet för att fläkten stannar/inte blåser ut?
Termostaten borde väl kunna känna ändå?

Mvh Björn

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #5 skrivet: 12 september 2017, 12:17:13 »
Hej Björn,

grattis till en bra maskin.

Generellt är det så att maskinen försöker från en enda punkt skapa värme i ett helt hus. För att göra detta så har maskinerna en inprogrammerad överskjutning på ett par grader (du vill inte ha 20 grader framför maskinen utan i så stor del av huset som möjligt) så att de blåser lite värme är ok så länge avvikelsen inte är stor.
I ditt fall kan det vara så att installatören ej har tätat genomgångshålet tillräckligt bra för maskinen och den suger tjuvluft (givaren sitter i underkant av maskinen och kan störas av kall luft) Det är mycket viktigt att installatören isolerar hålet även på INSIDAN av genomgången. Kontakta din installatör och fråga om detta.

Mvh
Daikin

Hej. Jag var med när vi installerade den, nästan hundra på att vi tätade med fogskum både inne och ute, ska dubbelkolla det direkt. Spelar det någon roll om jag kör den på auto eller ställer in den manuellt?
Mvh Björn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat
« Svar #6 skrivet: 12 september 2017, 12:21:38 »
Varför skulle den inte känna av hur varmt det är i rummet för att fläkten stannar/inte blåser ut?
Termostaten borde väl kunna känna ändå?

Temperatursensorn sitter vanligtvis inne i innedelen. Om inte luften cirkulerar igenom den så kan den inte mäta ett korrekt värde. Finns det inget autoläge för fläkten (ej att förväxla med autoläget för värme/kyla)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #7 skrivet: 12 september 2017, 12:23:44 »
Temperatursensorn sitter vanligtvis inne i innedelen. Om inte luften cirkulerar igenom den så kan den inte mäta ett korrekt värde. Finns det inget autoläge för fläkten (ej att förväxla med autoläget för värme/kyla)?

Finns Autoläge pÃ¥ fläktläget, ska testa det och se hur det ter sig  tummenupp


Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #8 skrivet: 12 september 2017, 14:09:01 »
Hej. Jag var med när vi installerade den, nästan hundra på att vi tätade med fogskum både inne och ute, ska dubbelkolla det direkt. Spelar det någon roll om jag kör den på auto eller ställer in den manuellt?
Mvh Björn
Det beror på vad du menar med Auto. Menar du autofläkt så spelar det ingen roll. Menar du driftsläge Auto så kan maskinen balansera mellan värme och kyldrift.
Kom ihåg: Ururu modulerar ner effekten till väldigt låga nivåer så den får ett bredare arbetsområde vad gäller start av uppvärmning då den kan balansera huset mycket noggrannt. Hur är temperaturen en bit bort från maskinen ? Om du stänger av den, hur påverkas rumstemperaturen under dagen ?

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #9 skrivet: 12 september 2017, 14:19:45 »
Daikin, som jag tolkar problembeskrivningen så är det att fläkten inte varvar ned på "minläge" trots att kompressorn står still.

Hur funkar era maskiner med tanke på detta, alltså om man har:

Fläktläge manuellt på läge 3 och kompressorn stannar för att det är för varmt inne, varvar då fläkten ned mer än "det manuella fläktläget 3".

OM man kör fläkten i Auto under samma förutsättning, varvar då fläkten ned till minvarv så länge kompressorn står still.

Det här är en mycket viktig funktion för många kunder, tänker då främst på de som eldar med ved, de vill gärna ha ett fast fläktläge som inte drar ned fläkthastigheten när kompressorn stannar.

Idealet vore att man kunde ha både och, alltså att fläkten oberoende av fläktläge alltid varvade ned på minvarv när kompressorn står still.
Och sedan ett läge "Logburner" som gör att man helt fritt kan ställa fläkthastighet i manuellt läge - bara så att maskinen kan hjälpa till att förlytta värme från braskaminen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #10 skrivet: 12 september 2017, 16:15:37 »
Daikin, som jag tolkar problembeskrivningen så är det att fläkten inte varvar ned på "minläge" trots att kompressorn står still.

Hur funkar era maskiner med tanke på detta, alltså om man har:

Fläktläge manuellt på läge 3 och kompressorn stannar för att det är för varmt inne, varvar då fläkten ned mer än "det manuella fläktläget 3".

OM man kör fläkten i Auto under samma förutsättning, varvar då fläkten ned till minvarv så länge kompressorn står still.

Det här är en mycket viktig funktion för många kunder, tänker då främst på de som eldar med ved, de vill gärna ha ett fast fläktläge som inte drar ned fläkthastigheten när kompressorn stannar.

Idealet vore att man kunde ha både och, alltså att fläkten oberoende av fläktläge alltid varvade ned på minvarv när kompressorn står still.
Och sedan ett läge "Logburner" som gör att man helt fritt kan ställa fläkthastighet i manuellt läge - bara så att maskinen kan hjälpa till att förlytta värme från braskaminen.

Hej Rickard,

alla maskinerna är utrustade med kallraslogik som gör att innerdelens fläkt i värmedrift antingen stannar helt eller lägger sig på en absolut minsta hastighet (så låg att den ej går att välja med fjärrkontrollen), detta är olika från modell till modell.
Jag har inte tolkat denna tråd på samma sätt som du, TS får klargöra så att vi kan svara.

Det du efterfrågår om att få ett samspel mellan maskin och en öppen spis/kamin finns på vår nya serie Caldo XR. Där har du en dynamisk reglering av fläkthastigheten, ju varmare jämfört med inställd temperatur, desto högre fläkthastighet. Antingen ställer du fläkten i läge Auto och då tillåter du maskinen gå upp i högsta fläkt för att sprida ut värmen i huset, eller så sätter du den i ett maximalt fläktläge, t.ex. 3 och då kommer maskinen att gå upp som högst till fläktläge 3 oavsett rumstemperatur för att inte kunden skall störas av ljudet. När temperaturen faller mot inställd temperatur så kommer fläkthastigheten att minska. Blir det kallare i rummet än inställd temperatur så startar kompressorn igen.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #11 skrivet: 12 september 2017, 21:19:19 »
Det där med automatik för fläkten tror jag egentligen ytterst få är så nöjda med.
I mina ögon är det bättre att en vedeldare kan välja exakt den hastighet han vill ha på fläkten när han eldar ved = högsta möjliga, men utan att bli störd av den.
Det får man aldrig om maskinen tror sig veta bäst.

Ta mig som ett exempel, jag irriterar mig OERHÖRT mycket på vindrutetorkarna i mina KIA Sportage-bilar.
Det finns ingen "gammaldags" intervalltorkare längre, bara regnsensor med intervall.
Funkar skitdåligt.
Tacka vet jag när man kunde justera detta själv med en steglös intervall utan att nÃ¥gon automatik var med och trodde den kunde bäst.  dontknow

Att det är olika funktion på era maskiner beroende på vilken modell man väljer kanske är bra (finns kanske nåt som passar för alla kunder),och nu har jag inte lusläst manualerna, men just den där typen av funktioner brukar det skrivas väldigt lite om i säljmaterial och manualer, som om det vore oviktigt - när det i mina ögon är en av de viktigare funktionerna.
Min uppfattning är också att det är just detta som triggat trådstartaren att ställa frågan i forumet.

Såg först nu att frågan ställdes i ert eget forum, där jag egentligen inte skall lägga mig i, ber om ursäkt för det, men om du eller någon annan hos er har möjlighet att redogöra exakt hur era olika modeller styr fläkten i olika scenarios vore det nog bra både för de som läser här, och för er försäljning.
Det är också värdefullt att veta för de som tvekar mellan olika modeller, att få veta hur fläktstyrningen fungerar.
« Senast ändrad: 12 september 2017, 21:24:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #12 skrivet: 13 september 2017, 04:56:54 »
Det där med automatik för fläkten tror jag egentligen ytterst få är så nöjda med.
I mina ögon är det bättre att en vedeldare kan välja exakt den hastighet han vill ha på fläkten när han eldar ved = högsta möjliga, men utan att bli störd av den.
Det får man aldrig om maskinen tror sig veta bäst.
Det är just detta det handlar om, att maximera spridningen utan att störa. Vad är det för vits med att låta fläkten gå på full fart (och låta naturligtvis) när rummet är tömt på energi ?
Maskinen sänker varvtalet och stänger av fläkten när temperaturen har sjunkit till inställt värde. Är det varmare så sprids den i huset. Jämförelsen med dina torkare förstår jag mig inte på. Denna logik har det jobbats med länge och jag har själv prövat den hos mig under lång tid. Prova den själv på riktigt och kommentera då men jämför inte med dina torkare, det är inte ok mot alla inblandade i utvecklingen av maskinen.

Nu bär det av mot flyget, ha en fantastisk dag allihopa !

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Termostat
« Svar #13 skrivet: 13 september 2017, 08:19:57 »
Och du tror inte att de som arbetat med torkarautomatiken i bilar har jobbat mycket med utveckling och utvärdering?
Jag säger inte att det är fel att ha en möjlighet att välja automatik, det enda jag säger att min erfarenhet är att automatiken i många fall är störande.
Säg t.ex. att det eldas så mycket att värmepumpens automatik drar på max luftflöde och jag blir störd.
Hur skall jag kunna påverka det?
I mina ögon finns det bara ett sätt, och det är att det är möjligt att ställa in helt valfri hastighet manuellt, och att värmepumpens automatik inte tillåts ändra fläkthastighet.
Finns ingen som kan klaga på en sådan funktion.

När det kommer till styr/regler och automation så är min erfarenhet att utvecklare och experter av olika slag rent generellt har en förmåga att överutveckla saker som inte behöver vara så komplicerade.
Min personliga uppfattning är att en luftvärmepump som inte har ett helt manuellt läge för fläkthastigheten som gör det möjligt för ägaren att bestämma hastigheten inte är färdigutvecklad, eller kanske rättare sagt den är "överutvecklad" med resultat att det blivit sämre.
Varför skall en tekniker i Japan veta bättre än mig vad jag upplever som kallras?
För det första har han ingen aning om var och hur värmepumpen är placerad, den kan t.ex. sitta i en lokal där det väldigt sällan visas människor, och då kan hög fläkthastighet oberoende av utblåstemp vara viktig.
Det kan även vara så att två människor i samma rum upplever temperaturen olika, jag svettas t.ex. ofta när min sambo fryser, så för mig skulle ett lagom "kallras" som riktades mot mig vara helt perfekt.
Jag har inget emot olika styrningar som bygger på teorin att alla upplever ett "drag" som håller en temp på under 26 grader som kallt, och negativt, det jag vänder mig emot är att man bygger bort möjligheterna för helt manuell styrning.

Jag är även emot utvecklingen med självkörande bilar, inte för att det nödvändigtvis blir farligare, men för att de olyckor som trots allt  kommer att ske i stort kommer att bero pÃ¥ brister i styrningen, vilket kommer att kännas förödande för de som drabbas, att man frÃ¥ntagits möjligheten att själv styra ett händelseförlopp.

Jag är t.ex mycket tveksam till att köpa någon fler KIA om de inte bygger om torkarlogiken/automatiken.
Problemet är att många andra tillverkare OCKSÅ byggt bort möjligheten för mig själv att styra hur torkarna agerar...
Även när det gäller bilar är det svårt att hitta något skriftligt om exakt hur torkarna fungerar.

Du kan ju inte själv ha missat att just möjligheten att köra fläkten på en manuellt bestämd hastighet är en av de vanligaste frågorna i forumet, mycket för att alla idag vill ha en braskamin i huset för mysfaktorn.
När de eldat några gånger vill de "bli av med värmen".
JAG tror att de själva vill styra fläkthastigheten.
« Senast ändrad: 13 september 2017, 08:23:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat
« Svar #14 skrivet: 13 september 2017, 08:30:25 »
Daikin, som jag tolkar problembeskrivningen så är det att fläkten inte varvar ned på "minläge" trots att kompressorn står still.

Hur funkar era maskiner med tanke på detta, alltså om man har:

Fläktläge manuellt på läge 3 och kompressorn stannar för att det är för varmt inne, varvar då fläkten ned mer än "det manuella fläktläget 3".

OM man kör fläkten i Auto under samma förutsättning, varvar då fläkten ned till minvarv så länge kompressorn står still.

Det här är en mycket viktig funktion för många kunder, tänker då främst på de som eldar med ved, de vill gärna ha ett fast fläktläge som inte drar ned fläkthastigheten när kompressorn stannar.

Idealet vore att man kunde ha både och, alltså att fläkten oberoende av fläktläge alltid varvade ned på minvarv när kompressorn står still.
Och sedan ett läge "Logburner" som gör att man helt fritt kan ställa fläkthastighet i manuellt läge - bara så att maskinen kan hjälpa till att förlytta värme från braskaminen.

Hej. Hur vet jag om kompressorn står still? Iaf vad jag menar är att fast jag har 24 grader i rummet ca 5m från innedelen som är satt på 20 grader så blåser den ut luft. I mina ögon/öron ska den ju stanna då den har uppnått sitt mål med råge.

Mvh Björn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!