Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny luftvärmepump med tvÃ¥stegskompressor!  (läst 14637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« skrivet: 27 oktober 2016, 06:40:09 »
Fick ett nyhetsbrev idag som presenterar vad som för mig ter sig som något "nytt" i branschen.
En luftvärmepump med tvåstegskompressor.
Tolkar jag det rätt så är det en on/off med stå olika effektsteg på kompressorn, någon som har en annan uppfattning?
Nominell (3.6 kW) uteffekt ned till -15 grader och 80% av densamma (2.88 kW) vid -30 grader från den okända, men stora tillverkaren Gree.
Dessutom en liten och designad innerdel.
Gree U-Crown 35-A/Wifi
Pris ca 13 000 kr exklusive installation
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2016, 21:04:49 »
Nibe hade väl en 2 stegs luft/vatten vp för ett antal år sen men dom blev inte långlivade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2016, 05:11:53 »
Ja, men jag har aldrig hört talas om det på luftvärmepumpar.
Nu är det ju lite svårt att förstå varför man inte gör en inverter som alla andra, men det var ändå nåt nytt från en av världens största tillverkare av denna typ av aggregat.
Jag tror inte att det blir en ny trend, det var inte därför jag skrev om det.
Däremot kan man ju tycka att en så stor tillverkare skulle vara representerad på ett annat sätt i Sverige?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2016, 23:00:15 »
Det räcker väl att electrolux tar sina pumpar därifrån.
Och egentligen är även det för mycket...

Ulf Haraldsson

  • Gäst
Ulf Haraldsson
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #4 skrivet: 08 november 2016, 11:55:08 »
det är en inverter enligt scanmont

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #5 skrivet: 08 november 2016, 17:27:31 »
Vi får se om det kommer ut några på marknaden, priset är alldeles för högt borde hamna väl under 10.000.- i detta segmentet.

Utloggad HKJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #6 skrivet: 20 november 2016, 14:44:36 »
Jag tror Gree testar nuvarande 2-stegs kompressor (hos allmenheten) med r410a +POE oil/PVE .
Syftet är att flytta snart till r32.
Via mellansprutning r32-superheatingtendens kan hanteras "snyggt" och tryggt.Inte dummt alls av Gree ...
Daikin har redan tidigare haft  denna verk hos sitt casette-grej.

Bifugat enstaka "flow sheets" av olika aktörer gällande 2-stage samt en test (i Finland) <==> Pana/Daikin .
Data defrost inkluderat! F.o.m. -15C nedåt på full gång.

=> 2-steg/r410 förskadar COP vid milda omständigheterna!
Hur med r32 då? ... nu modell kan förväntas snart av Gree ...

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #7 skrivet: 16 december 2017, 00:52:58 »
Fick ett nyhetsbrev idag som presenterar vad som för mig ter sig som något "nytt" i branschen.
En luftvärmepump med tvåstegskompressor.
Tolkar jag det rätt så är det en on/off med stå olika effektsteg på kompressorn, någon som har en annan uppfattning?
Nominell (3.6 kW) uteffekt ned till -15 grader och 80% av densamma (2.88 kW) vid -30 grader från den okända, men stora tillverkaren Gree.
Dessutom en liten och designad innerdel.
Gree U-Crown 35-A/Wifi
Pris ca 13 000 kr exklusive installation

Gree använder eget 2-steg kompressor. Den är DC Inverter rotary kompressor . Altså inte On-OFF. Liknar EVI men den är rotation typ. Dne har 2 cylindrar. Det är inte lätt att styra 2st EEV och att dem fungerar ihop.

SvenPetter

  • Gäst
SvenPetter
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2018, 23:21:44 »
När man tittar i databladet på Gree Amber 25-A/W så verkar den ha mycket bra värden generellt, men ute-delen har ett specad "ljudnivå max (1 m avstånd)" på 53 dB(A). För mig verkar det högt jämfört med tex Mitsubishi Hero LN25 (MUZ-LN25VGHZ) som har "Ljudnivå - Kyla (SPL) " på 46 dB(A). Någon som vet om det är jämförbara värden som anges, och om Gree-pumpen upplevs som mer bullrande? Ska använda den framförallt för kyla mitt i ett radhusområde så därför är ljudnivån på ute-delen viktig.

Skitbeaver

  • Gäst
Skitbeaver
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #9 skrivet: 07 september 2018, 19:21:53 »
Hej!

Bumpar denna trÃ¥d. Är det nÃ¥gon som äger denna pump   Gree Amber 35? Den verkar ha bra värden generellt, wi-fi etc.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #10 skrivet: 07 september 2018, 20:45:59 »
Vem f-n vill äga en Kina pump?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #11 skrivet: 08 september 2018, 09:01:54 »
Gree är en av världens största tillverkare, och de har nu börjat säljas på Svenska marknaden, jag personligen är intresserad av rapporter om hur dessa värmepumpar fungerar då de är skapligt prisvärda, om de håller måttet och uppfyller de uppgifter som ges i reklambladen.
Uteffekt och COP är inte i topp, men är kvalitén OK så gör ju priset att det ändå kan vara ett helt OK köp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #12 skrivet: 08 september 2018, 13:45:57 »
Det nog skillnad på gree och gree!!!

Gree Amber tex som scanmont marknadsför ser helt klart vettig ut och ska enligt uppgift inte jämföras med brandade gree produkter som  har dekalen Electrolux eller Innova.

Kina  tillverkat kan man nog inte generellt racka ner pÃ¥,  om tex gree  fÃ¥r en förfrÃ¥gan/beställning som fÃ¥r kosta si och sÃ¥ mycket sÃ¥ fÃ¥r kunden  vad dom betalar föf och prestandan blir därefter.
Ber någon tex gree att ta fram en grym modell så kan dom med största sannolikhet göra det utan problem.

Håller med Rickard om att lite feedback från några som haft sin maskin en vinter vore kul att höra ifrån, speciellt dom som har Amber med R32.
Kanske inte funnits så länge??


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #13 skrivet: 11 september 2018, 17:08:28 »
Visst är det så
Även från Kina får man vad man betalar för.
prutar man inte får man riktigt fina grejer.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump med tvåstegskompressor!
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2018, 06:52:44 »
Ja, men jag har aldrig hört talas om det på luftvärmepumpar.
Nu är det ju lite svårt att förstå varför man inte gör en inverter som alla andra, men det var ändå nåt nytt från en av världens största tillverkare av denna typ av aggregat.
Jag tror inte att det blir en ny trend, det var inte därför jag skrev om det.
Däremot kan man ju tycka att en så stor tillverkare skulle vara representerad på ett annat sätt i Sverige?


Det kommer
Fick ett nyhetsbrev idag som presenterar vad som för mig ter sig som något "nytt" i branschen.
En luftvärmepump med tvåstegskompressor.
Tolkar jag det rätt så är det en on/off med stå olika effektsteg på kompressorn, någon som har en annan uppfattning?
Nominell (3.6 kW) uteffekt ned till -15 grader och 80% av densamma (2.88 kW) vid -30 grader från den okända, men stora tillverkaren Gree.
Dessutom en liten och designad innerdel.
Gree U-Crown 35-A/Wifi
Pris ca 13 000 kr exklusive installation

Panasonic började producera små 2-stegs kompressorer och det kommer säkert att förändra marknaden för värmepumpar även för luft-luft. I första stege är det en twin rotary kompresor!! och sedan ett stege till.. Gree använder egna Landa kompressorn och som andra kinesiska producenter har problem med att styra de elektroniska expansionsventilerna EEV. Dessutom använder de EVI „flash tank „ tekniken. Och det här är mycket svårt att kontrollera. Även i teorin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!