Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP  (läst 14051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
På purmos hemsida (www.purmo.se) klickade jag på deras animerade fråga:
"hur man tjänar 15% energi". Där kan man ladda ner en PDF fil som heter
"värmeguide" som är en mkt intressant skrift som behandlar många aspekter
kring uppvärmning av småhus. I detta materialet citeras även två av varandra
oberoende forskare som hävdar att radiatorer ger en effektivare uppvärmning jmfrt
med golvvärme (15% bättre för enplanshhus och 10% för flervåningshus).

Figurer och diagram finns att beskåda i denna guide men låt mig citera forskarna
(som säkerligen sponsras av Purmo, skulle inte förvåna mig i alla fall...):

"Byggnader som värms upp med lågtempererade radiatorsystem förbrukar mindre total energi än
byggnader som värms upp med golvvärme, även när värmepumpar används som värmegenerator.
Skillnader i COPa-värden (COPa = Mängd värme levererad av värmepumpen dividerat med den
energi som krävs för att driva processen under ett år kompenseras av den högre energieffektiviteten hos lågtemperaturradiatorerna.

I värmebranschen lever fortfarande myten att om man har ett lågtempererat värmesystem måste man ha större
radiatorer. Men större är absolut inte bättre. I min forskning om värmeavgivare fann jag att till och med under den
kallaste vinterperioden krävs det snabba förändringar i värmeproduktionen för att hålla rumstemperaturen inom
det optimala komfortintervallet. Båda systemen ställdes in på 21 °C, den lägsta komfortgränsen för idealisk inomhustemperatur. Fig. 4.2 visar att när interna värmevinster på så lite som 0,5 °C upptäcktes, reagerade radiatorsystemet med sin låga värmeabsorption snabbt och höll rumstemperaturen nära inställningsvärdet.
Men för golvvärme med sin höga värmeabsorption var reaktionstiden mycket långsammare när värmevinster
upptäcktes. Det betydde att golvvärmen fortsatte att avge värme och höja temperaturen långt över den optimala, med starka okomfortabla fluktuationer. Faktum är att för att hålla rumstemperaturen närmare den optimala 21 °C, visar min forskning att enda lösningen är att öka inställningsvärdet för golvvärmesystem till 21,5 °C.
För många människor låter 0,5 °C kanske inte så mycket. Men när du tillämpar denna ökning varje timme, dagligen, under en hel vinters uppvärmningsperiod, mångdubblas siffrorna snart och alla förhoppningar om energieffektivitet bleknar bort.

Snabb respons på värmevinster och låga systemförluster är viktiga komponenter i energieffektiva värmesystem.
Individuell temperaturreglering i varje rum är också mycket viktigt, eftersom värmebehovet varierar kraftigt från rum till rum. Centralstyrning leder till för hög värme i vissa rum med efterföljande energiförluster. Min forskning rekommenderar användning av lågtemperatursystem för att minska systemförluster, liksom snabbreagerande värmeavgivare som kan kontrolleras individuellt eller per rum. I det perspektivet kan vi också säga att golvvärme är mindre effektivt och mindre energieffektivt, jämför med de resultat vi fick med radiatorer. Den generella slutsatsen av
min forskning är i själva verket att radiatorer är omkring 15 % effektivare i enplansshus och upp till 10 % i flervåningshus."

Vad säger ni om detta? :o
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja du. Det kan bli en lång tråd det här.

För att kunna plocka hem den debatten krävs att övertala hela branschen i det närmaste. Jag borde väl begränsa mig till att säga att jag tycker det ligger viss sanning över detta. Men ett ämne är sällan så enkelt att det bara finns en sanning.

Om jag kör 2 grader varmare i snitt men i stället reglerar så att jag pytsar ut värmen bara precis så mycket som det behövs. Jag kommer få kortare gångtid men gångtiden kommer producera högre värme. Vart går gränsen när dom 2 graderna i högre temp tjänas in på den kortare gångtiden.


en tank kan hjälp till att korttidsbuffra. Värmen kommer fort när den behövs och stryps bort fort när den inte behövs i samma utsträckning. Många men kortare körningar. Pulver finns fort när det behövs och vi ger systemet andrum för reglering mot bufferttanken. Dom många starterna ger oss möjlighet att reglera värmepumpen väldigt tight kring börvärdet. Lågenergi tryckstyrd cirkulationspump som jobbar mot tanken och enkelt övergripande reglering på rumsnivå i form av strypning och löpande kortsiktig justering utifrån övertemp och andra behov. Varje körning ser olika ut. Ibland går integralen till 20+ ibland till 100+.

Alla VP tillverkare räknar med 3graders temp tillskott från de som bor i huset när dom dimensionerar värmepumpen. Men dom har ingen plan för hur man hanterar nattetid då alla som bor i huset helt plötsligt befinner sig i ett fåtal rum hela natten.

Har vi denna snabbhet och ett system som är optimerat för att reglera och skicka ut effekt på det sätt som beskrivs så ges vi också större möjlighet till kortsiktiga temperaturförändringar i syfte att spara gångtid och därmed pengar i direkt och indirekt form. Nattsänkning exempelvis.

Man skulle kanske kunna tänka sig att vissa ytor hanteras med fläktkonvektorer. Exempelvis garage eller andra hobbyytor där man har en basvärme och pangar på lite extra när rummet används genom rörelsesensor.

vafan vet jag
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 06:36:52 »
sedan är det intressant vem som betällt undersökningen och på vilket sätt en genomförts, jag har läst högvis med undersökningar som blivit vinklade åt det det ena eller andra hållet beroende på vad beställaren av undersökningen önskar för resultat.
Purmos undersökning tillskriver nästan hela vinsten med radiatorer vs golvvärme att radiatorer är snabbare i sin reglerskvens, det går att nattsänka tempen osv. och det är sant att vissa golvvärmesystem är tröga men inte alla.

Ett ingjutet golvvärmesystem har högst förluster och blir extremt trögt, men det finns ju fler alternativ, spånspårskivor, frigolitspårskivor och injgutet i slipsatsen, skulle något av dessa sytem blivit jämförda i undersäkningen så skiulle resultatet säkert blivit ett annat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 10:01:20 »
Cougar: håller fullständigt med dig, man jmfr troligtvis slingor ingjutna i plattan med radiatorer och
att dessa herrar fått "forskningsanslag" fr. Purmo är högst troligt. Det är idiotiskt (ur tröghetssynpunkt)
att gjuta in golvslingorna i plattan, men trots detta gör nästan alla detta i sina nybyggen, inklusive mig huvuddunk.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 12:02:09 »
Ingjutet är kalas Thumbsup

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 12:50:02 »
Ingjutet är kalas Thumbsup
ingjutet är kalas om det utförs rätt.
 Det är sällan det händer, oftast är det alldeles för dÃ¥ligt isolerat under och mot sidobalken vilket gör att förlusterna blir höga
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 13:26:02 »
Som hos mig dÃ¥, men det blir kanon  ingen snö  varmt o skönt Thumbsup ;D

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2012, 14:09:54 »
Som hos mig dÃ¥, men det blir kanon  ingen snö  varmt o skönt Thumbsup ;D
Jo, det är klart, daggmaskar och möss mÃ¥ste ju ocksÃ¥ ha lite varmt och skönt  :D
Det är ungefär lika effektivt som att ha en oisolerad kulvert, det blir ett fint snöfritt streck på gräsmattan...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2012, 14:32:42 »
Jag har frigolitspårsskivor ovanpå golvspån och det reagerar hur snabbt som helst. Min innetemp varierar, där innegivaren sitter, mellan 21,7-21,9 dygnet runt. Jag säger det duger för mig.

Ingjuten känns som det eventuellt kan bli trögare men undersökningen känns fel. Man kan inte bara säga 'golvvärme' utan att specificera upp vilken typ och vilket material ovanpå.

För mig var golvvärme självklart för att slippa fula element vid väggarna.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 16:02:15 »
Jag har frigolitspårsskivor ovanpå golvspån och det reagerar hur snabbt som helst. Min innetemp varierar, där innegivaren sitter, mellan 21,7-21,9 dygnet runt. Jag säger det duger för mig.

Ingjuten känns som det eventuellt kan bli trögare men undersökningen känns fel. Man kan inte bara säga 'golvvärme' utan att specificera upp vilken typ och vilket material ovanpå.

För mig var golvvärme självklart för att slippa fula element vid väggarna.
Precis min poäng, det är som att jämföra gamla gjutjärnsradiatorer på 200kg med nya i plåt, det är helt enkelt inte samma sak.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nu var ju detta skrivet av nÃ¥gon forskare som inte hänger pÃ¥ forumet. Hade det vart nÃ¥gon av oss som skrev detta hade det varit historiens största köttben och vi hade haft 20 sidor kommentarer vid det här laget  *vinkar*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men ganska kul för mig, det är lite av vad jag har försökt pÃ¥stÃ¥ med jämna mellanrum.  *vinkar*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 18:12:31 »
I detta materialet citeras även två av varandra
oberoende forskare som hävdar att radiatorer ger en effektivare uppvärmning jmfrt
med golvvärme (15% bättre för enplanshhus och 10% för flervåningshus).


Det kan nog vara så. Har också läst flera sådana rapporter och även Christer Harrysson kom fram till detsamma.

Även jag skulle föredra lösningar med vissa radiatorer/värmeelement. Golvvärme är väl bara okej om golvbeläggningen släpper igenom värmen bra och plattan/golvplattan är isolerad mycket väl.

Är själv interesserad av detta ämne.
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 18:17:47 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 18:58:31 »
ingjutet är kalas om det utförs rätt.
 Det är sällan det händer, oftast är det alldeles för dÃ¥ligt isolerat under och mot sidobalken vilket gör att förlusterna blir höga

Oftas vet man inte ens hur det är med isoleringen under plattan. Om man vill bygga in golvvärme i efterhand. Finns ju system med mycket låg bygghöjd ...

Man måste alltid ha information om isoleringen i golvkonstruktionen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorer bättre än golvvärme i kombination med VP
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 20:02:50 »
Det blir självklart billigare med radiatorer av lågtemptyp än med golvvärme, dels för att man värmer en mindre volym med radiatorerna (de har förmodligen mätt rumstempen mitt i rummet), och dels för att lågtempradiatorer inte kräver högre framledningstemp än vad golvvärme gör.
Det är min installation ett exempel på, jag behöver aldrig mer än 45 grader i vbf för att hålla huset varmt även när det blir under -30 grader ute.

Att temperaturen på själva golvet blir x antal högre med golvvärme förklarar ju att man värmer mer m3 i huset.
Dessutom får man mer energiförluster nedåt, ÄVEN om det är välisolerat.

Det förvånar mig att det inte skiljer mer än 10-15% till förmån för lågtempradiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!