Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Quick Connector pÃ¥ 'Fulpumpar'  (läst 170191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Quick Connector på 'Fulpumpar'
« skrivet: 12 oktober 2009, 19:40:15 »
Hej Puttepj & MGKea!  Ja jag instämmer helt med er här, citat - lycka till om man kan fÃ¥ tag nÃ¥gon acrediterad installatör som ens vill ta i anläggningen, och vad/hur stor risk är det egentligen att Ã¥ka dit?? slut citat :D AlltsÃ¥ sÃ¥ har väl de här QC pumparna redan överlevt sig själva egentligen, och att dessutom sälja dem är väl nästan (helt inofficiellt visserligen) till att uppmana till brott pÃ¥ sätt och vis. Som jag ser det sÃ¥ är det väl den enklaste sak i världen att förbjuda dessa pumpar eftersom man ändÃ¥ inte kan säkerställa att installationen gÃ¥r rätt tillväga, och tar man dessutom hänsyn till att det är en engÃ¥ngspump med relativt kort livslängd (ivf med hänsyn till hur länge gasen räcker) som man vanligtvis vare sig kan fylla med gas alt ta ur nÃ¥gon gas pÃ¥ ett ordnat sätt sÃ¥ borde det ju inte ens finnas nÃ¥gon marknad för dessa pumpar längre. ;) :)

Mvh Raffen.

Gissar att Richard gärna ser att vi fortsätter diskussionen i en annan tråd, men jag förstår inte varför du är så rabiat mot QC-pumparna. Enda anledningen till att jag la meningen i munnen på dig om att det kan vara svårt att få någon acrediterad vilja montera en Jula-pump, ligger nog mer i att man inte gör bra affärer om kunden handlar billigt och 'bara' vill betala för installationen. Men låt framtiden utvisa det.

Jag tror att den här formen av pumpar har en marknad och förstår inte ett dugg vad du menar med att de är engångspumpar. Menar du att det inte går att reparera dem som finpumparna, typ att allt är popnitat iställer för skruvat och att det inte går att efterfylla kylmedel?

Vad den här tråden har handlat om, är om det är legalt att som privatperson att koppla in ytterdelen med innerdelen med QC och det vet vi nu (att det inte är), men vad har i övrigt förändrats.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 19:53:17 »
Vad den här tråden har handlat om, är om det är legalt att som privatperson att koppla in ytterdelen med innerdelen med QC och det vet vi nu (att det inte är), men vad har i övrigt förändrats. /putte

Det blir nog svårt att få folk att sluta installera dessa pumpar. Enda chansen är väl att våra "kära" politiker helt förbjuder dem, och då gärna mha av lite (i mina ögon) negativ lobbyism. De enda som skulle gynnas av ett totalförbud är installationsfirmorna, och jag tycker personligen inte att det är så speciellt synd om dem faktiskt att 0.x% köper dessa pumpar och installerar på egen hand. ;)
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 10:18:43 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 19:54:36 »
Hej Puttepj & MGKea!  Ja jag instämmer helt med er här, citat - lycka till om man kan fÃ¥ tag nÃ¥gon acrediterad installatör som ens vill ta i anläggningen, och vad/hur stor risk är det egentligen att Ã¥ka dit?? slut citat :D AlltsÃ¥ sÃ¥ har väl de här QC pumparna redan överlevt sig själva egentligen, och att dessutom sälja dem är väl nästan (helt inofficiellt visserligen) till att uppmana till brott pÃ¥ sätt och vis. Som jag ser det sÃ¥ är det väl den enklaste sak i världen att förbjuda dessa pumpar eftersom man ändÃ¥ inte kan säkerställa att installationen gÃ¥r rätt tillväga, och tar man dessutom hänsyn till att det är en engÃ¥ngspump med relativt kort livslängd (ivf med hänsyn till hur länge gasen räcker) som man vanligtvis vare sig kan fylla med gas alt ta ur nÃ¥gon gas pÃ¥ ett ordnat sätt sÃ¥ borde det ju inte ens finnas nÃ¥gon marknad för dessa pumpar längre. ;) :)

Mvh Raffen.

Gissar att Richard gärna ser att vi fortsätter diskussionen i en annan tråd, men jag förstår inte varför du är så rabiat mot QC-pumparna. Enda anledningen till att jag la meningen i munnen på dig om att det kan vara svårt att få någon acrediterad vilja montera en Jula-pump, ligger nog mer i att man inte gör bra affärer om kunden handlar billigt och 'bara' vill betala för installationen. Men låt framtiden utvisa det.

Jag tror att den här formen av pumpar har en marknad och förstår inte ett dugg vad du menar med att de är engångspumpar. Menar du att det inte går att reparera dem som finpumparna, typ att allt är popnitat iställer för skruvat och att det inte går att efterfylla kylmedel?

Vad den här tråden har handlat om, är om det är legalt att som privatperson att koppla in ytterdelen med innerdelen med QC och det vet vi nu (att det inte är), men vad har i övrigt förändrats.

/putte

Jag vet inte med 100% säkerhet, men jag tror inte att det finns några påsvetsade nipplar som gör att en ackrediterad installatör kan vacumsuga/tömma anläggningen för att t.ex. reparera en läcka. De måste då avakuera allt köldmedium i atmosfär, och sedan svetsa på nipplar och vacumsuga/fylla anläggningen på nytt efter en eventuell reparation.
Men antagligen kommer ingen att reparera eller fylla en QC-pump - utan de blir engångs...

Jag vill gärna att ni fortsätter denna diskussion i en ny tråd.

PM:a mig när ni startat den kan jag flytta över era inlägg dit.

MVH

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2009, 17:32:38 »
Jag skapar den här tråden så att Ricard kan flytta över vår långa debatt i det olagliga i att själv installera LVP med så kallade quick connectors.

Fyller på med lite mer när Ricard flyttat från sin LVP guide och hit

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2009, 19:47:10 »
 PARKER SPANNER SNABBKOPPLING som sitter fabriksmonterad pÃ¥ ex.vis ZibroSc1235, Coolix mfl. är en mycket proffsig lösning som ger en alldeles tät och för lÃ¥ng, lÃ¥ng tid säker ihopkoppling av inne- och utedelar pÃ¥ luftvärmepumpar. hoppas den ocksÃ¥ snart kommer pÃ¥ luft/vatten värmepumpar till rätt pris. DÃ¥ köper jag en sÃ¥dan! En nackdel är att den är rätt stor och kräver därmed ett rätt stort hÃ¥l genom vägg. Själv löste jag det enligt den breda vägens princip och drog ut den i ett ventilationsgaller...
De skyddade ledningarna är vacuumsugna på fabrik och ger därmed inga problem. Efter att ha följt forumets inlägg här något år ansåg jag att en "på plats" installation är alldeles för riskfylld och amatörmässig. Alla dessa inlägg om läckage efter en tid, servicebesök, påfyllning av köldmedia i efterhand osv både visar och bevisar detta.

Så fort ngn i detta forum skriver ngt positivt om dessa pumpar med Qk koppling till bra priser "anfaller" branschen i flock för att baktala på dessa installationsförlopp som både olagligt, farligt och dumt och "toppar" det hela med begreppet FULPUMP.

För egen del har jag dragit en helt annan slutsats delvis på egen erfarenhet från flygbranschen där dessa Parker spanner kopplingar används sedan många år, utan problem, både för gas och vätskekopplingar vid varierande tryck och varierande storlekar och godkända av myndigheter världen över. Skulle man använda de metoder och adhoc monteringar som används då värmepumpar til flygplan då de monteras och servas skulle många flygplan ramlat i backen pga av läckande gas eller vätskeledningar kan jag lova. Inte fasen törs man låta ngn på fri hand dra åt kopparrör som redan innan formats, även det på fri hand och utan momentnyckel dras till av olika montörer, med olika verktyg, olika muskelstyrka och olika tycke och smak "tills det blir lite lagom". Undra fasen att det läcker lite här och där och behövs mycket service och "påfyllningar" av kylmedia lite då och då. Tala om miljöproblem. Ett råd som någon fick i ngn tråd av ett "proffs" var att dra så mycket han orkade och så ett halvt varv till... Av sånt kan man rysa..
 
Om nu ngn lobby-grupp lyckats få dessa Parker spanner snabbkopplingar förbjudna via EU bestämmelser, att bara få driftsättas av certifierad kylmontör så är det fel och som ngn "kunnig" på aktuell myndighet inte kunnat förstå. Att koppla ihop en Parker spanner koppling är ingen montering utan som att sätta in en stickkontakt från en lampa i ett väggurtag. Skulle det komma en EU bestämmelse att man måste ha en behörig elektriker till att sätta in en stickkontakt i ett elurtag skulle jag även strunta i det även om det hotades med 10 000 i böter. Den myndighet som på så gravt sätt misstolkar och visar total brist på kunskap skall naturligtvis ignoreras. Annars, vad kommer härnest?? En bestämmelse från eu som bestämmer att en VVS:sare skall finnas hemma för att skruva på duschkranen när man skall ta en dusch eller spola på toaletten??

Fulpump= dyr märkespump som monteras på "fri hand" på plats och som snart behöver repareras och servas, läcker och måste efterfyllas med kylmedia.. allt till extra och dyra kostnader som kommer "som grädde på moset"
Finpump= Pump med Parker Spanner koppling som "pimpats" av proffs på plats I FABRIKEN som tar den två åriga garantin och kopplas ihop och ställes av slutkunden, ibland med hjälp av ngn som försörjer sig på sådana montage om kunden inte kan eller förmår att dra i några skruvar på rätt sätt eller inte kan ta till sig en installationsanvisning eller en bruksanvisning.
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 06:50:49 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2009, 20:00:58 »
Här ett exempel på vad en "amatör" på forumet anser om ihopkopplingen av en Parker Spenner koppling:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.470

det kommer från ett inlägg av "SrgTNT" idag:
"På det stora hela en mycket enkel luftpump att montera. Jag var lite fundersam när jag skulle koppla ihop kylslangarna, quickconnectorn. Men det gick över förväntan enkelt. Bara att dra undan manschetten och klicka ihop."

Just så, det är även min erfarenhet. Som att sätta in en kontakt i ett vägguttag. Svårt att göra fel.
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 20:08:12 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 20:32:43 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2009, 20:45:05 »
man skulle nästan kunna tro att du har aktier i företaget som tillverkar dom med din euntusiasm  ;)
Hur fasiken stavas euntusiasm  Sc:,h mÃ¥ste ha missat den lektionen i skolan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2009, 20:59:13 »
 8) Tyvärr inte. Dom gÃ¥r som "tÃ¥get" trots lÃ¥gkonjukturen. Men jag börjar härskna till lite. Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen och nÃ¥gra till i anti Quickk maffian pÃ¥ forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, dagsform, för tillfället tillgängligt verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpÃ¥verkande gaser i fria luften pÃ¥ sÃ¥dant...
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 21:39:49 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2009, 21:01:16 »
man skulle nästan kunna tro att du har aktier i företaget som tillverkar dom med din euntusiasm  ;) Hur fasiken stavas euntusiasm  Sc:,h mÃ¥ste ha missat den lektionen i skolan

euntusiasm = entusiasm
dom = dem
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 21:13:36 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2009, 21:04:16 »
Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...

Du fÃ¥ nog lägga pÃ¥ ett par vedträn till först...  knUp tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2009, 21:33:15 »
Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...

Du fÃ¥ nog lägga pÃ¥ ett par vedträn till först...  knUp tomte::

Ok. Vedträ kommer här, i väntan på att Rikard flyttar våra inlägg från installationsguiden.

Jag blev lite störd över uttalandet som Rikard hade om att QC pumparna vanligtvis inte har någon servicekoppling vilket gör pumparna till engångspumpar. Så jag gick ut i höstmörkret med min ficklampa och försökte se om det fanns dylika kopplingar på coolixen, men lyckades inte se någon. Tog bort skyddet över QC-kopplingen men inte heller där kunde man se någon servicekoppling. Jag inser snabbt att skall jag kunna följa rören så får jag börja montera av kåpor m.m. så jag lade ner. Får jag sitta i lugn och ro i sommar på en stol och montera isär, så visst kan jag kolla, men pumpen sitter där och gör sitt jobb så jag avvaktar att peta i den, miljöbov eller inte.

Istället mailade jag Midea på info@mideaaircon.de och berättade kort om debatten som försigår på detta forum och jag frågade frankt om det finns servicekoppling eller inte på min pump.

Jag fick svar från 2 olika personer i 2 separata mail.


Svar 1
We have the possibility to evacuum the unit and also to refill the coolant through
the high pressure valve or low pressure valve at the outdoor unit,
which is exactly the same as other normal split air conditioners. 
 
Please help bringing this into knowlage to your compatriots.
 
Svar 2
With respect to the re-fill connection,please see enclosed picture.
 
Should anything unclear,please feel free to let me know .


Jag ser inte dessa svar som bevis i dagsläget, men det lutar nog åt att det finns motsvarande service möjligheter så om inte någon har mer intresse än mig och gör det före mig så kommer jag nog kolla vidare till våren eller så.

/putte

f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2009, 21:49:35 »
Nu är det bara att se om dessa inlägg inte väcker liv i Raffen några till i anti Quick k maffian på forumet... som formar och drar kopparledningar för gas efter eget huvud, verktyg och kraft. Det blir mycket serviceutryckningar och klimatpåverkande gaser i fria luften på sådant...

Du fÃ¥ nog lägga pÃ¥ ett par vedträn till först...  knUp tomte::

Ok. Vedträ kommer här, i väntan på att Rikard flyttar våra inlägg från installationsguiden.

Jag blev lite störd över uttalandet som Rikard hade om att QC pumparna vanligtvis inte har någon servicekoppling vilket gör pumparna till engångspumpar. Så jag gick ut i höstmörkret med min ficklampa och försökte se om det fanns dylika kopplingar på coolixen, men lyckades inte se någon. Tog bort skyddet över QC-kopplingen men inte heller där kunde man se någon servicekoppling. Jag inser snabbt att skall jag kunna följa rören så får jag börja montera av kåpor m.m. så jag lade ner. Får jag sitta i lugn och ro i sommar på en stol och montera isär, så visst kan jag kolla, men pumpen sitter där och gör sitt jobb så jag avvaktar att peta i den, miljöbov eller inte.

Istället mailade jag Midea på info@mideaaircon.de och berättade kort om debatten som försigår på detta forum och jag frågade frankt om det finns servicekoppling eller inte på min pump.

Jag fick svar från 2 olika personer i 2 separata mail.


Svar 1
We have the possibility to evacuum the unit and also to refill the coolant through
the high pressure valve or low pressure valve at the outdoor unit,
which is exactly the same as other normal split air conditioners. 
 
Please help bringing this into knowlage to your compatriots.
 
Svar 2
With respect to the re-fill connection,please see enclosed picture.
 
Should anything unclear,please feel free to let me know .


Jag ser inte dessa svar som bevis i dagsläget, men det lutar nog åt att det finns motsvarande service möjligheter så om inte någon har mer intresse än mig och gör det före mig så kommer jag nog kolla vidare till våren eller så.

/putte



Att ni orkar! :)

Okej, här är mer input...
Jag är själv intresserad av dessa pumpar och quick connect som konstruktion.
Jag har varit i kontakt med Natur och mark som säljer och servar dessa pumpar bland många andra (invest), och har fått berättat för mig att det inuti maskinen finns en ventil för tömning och fyllning. Detta var säkert ett år sedan så jag tror nog att man kan se Mideas svar bekräftade...
Kort sagt: Det finns ett serviceuttag förtömning/fyllning på dessa Coolix etc.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2009, 22:07:56 »
Kort sagt: Det finns ett serviceuttag förtömning/fyllning på dessa Coolix etc.

Case closed alltsÃ¥?  :o
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Quick Connector på 'Fulpumpar'
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2009, 22:09:43 »
Jag tycker QC pumparna är helt suveränt om man vill ha en bra och hyfsat  billig pump, typ Coolix .Jag har den lilla onoff pumpen i sovrummet bÃ¥de som svalka och värme. vi störs inte nämnvart av nogÃ¥t ojud. Jag tycker det är överhypat. Och just det här med att sÃ¥ gott som varenda kotte kan själv intallera pumpen. Underbart. 4995:- för den tycker tycker jag är en bra affär. Jag undrar hur mÃ¥nga här som är missnöjda med sina dylika Coolix/Midea/invest? och allt som dom heter. Skriv gärna och berätta isÃ¥fall.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!