Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i  (läst 473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buckets100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det någon som vet om det går att styra värmepumpen till att bara producera låga grader till uppvärmningen (för att inte golvvärmesystemet ska kunna frysa), utan att tillskott aktiveras. Sedan låta pumpen koncentrera sig på varmvatten där tillskott kan gå in när det behövs.
Det är en Bosch 3800i

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2023, 18:51:59 »
De flesta frånluftsvärmepumpar brukar ha en undre gräns vid 16 °C rumsluft då kompressorn stängs av och den enbart kör elpatronen. Detta för att återvinningen av värmen i frånluften inte fungerar längre. Men som elpanna borde den fungera även om det bara är t.ex. +5 °C i huset. Men vanliga hus kan må dåligt av för låg temperatur så ofta säger man att 12 °C inne är bra att ha som lägst-
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Buckets100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2023, 14:33:45 »
Jag har en luft/luftpump som ger värme till hela huset, det glömde jag tillägga. Vill i princip enbart värma tappvatten med frånluftspumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2023, 14:38:47 »
Då brukar man bara sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP istället når. Sedan får FLVP värma övriga rum samt varmvattnet. Med lite tur klarar du dig från högtryckslarm på FLVP eftersom kompressorn är så liten om det bara finns värmecirkulation i något eller ett par rum.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RobertKih

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2023, 12:17:59 »
Jag har nyss kopplat in en Bosch 3800i i vårt nybygge för att klara vintern. Det ser ut som att kompressorn vägrar att gå när frånluften är kallare än 14C...
Lägsta rumstemperatur som går att knappa in är 15C.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bara ha frostsäker värme i betongplattan 3880i
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2023, 10:00:52 »
Ställde kurvan till lägst 22gr. Ändrade tillskott till ner. Minus 5 grader. Värmer dock luften med LLVP till plus 20~22. Den använder 3800 till att producera vv och hålla betongen "varm".
Fungerar så länge...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!