Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge hÃ¥ller Bosch Compress 3800i EW varmvattenberedaren värmen?  (läst 1855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Funderar på att spara energi med min Bosch Compress 3800i EW.

2 sätt kom jag på.

Kommentarer och tips emottages tacksamt

1. Spärra för VV produktion mellan 06.00 -23.00.
Kompensera detta med legionella körning när elen blir billigare. 23.00-06.00. Detta bör tillsammans ned 3 kW patron och kompressorn värma dessa 186 liter till 63-65 grader. Som bör räcka för 2 vuxna under hela dagen.
Eller?

2. Lura utegivaren att det är kallare 23.00-06.00 med ca 3 grader då det är 0 grader utomhus. En motstånd (reostat på 5kOhm- inställd på ca 3 kOhm) kopplas i serie med utetempgivaren via en kopplingsur.

Och ev punkt 3.
Att spärra den största effekten. Här nere i SkÃ¥ne är det inte sÃ¥ kallt.  Dessutom bör energin frÃ¥n betongplattan räcka ett tag. 150 kvm x10 cm = 15 kubik betong. Minus ca 5 som ytterväggarna vilar pÃ¥ bör ge en akumulator pÃ¥ 10 kubik.
23 ton?

I övrigt. Jag har 2 LLVP som går nästan konstant.
1 i vardagsrummet Mitsubishi Q heat zen 550 som ger 5.5 kW värme i vardagsrummet,
samt en Kaisai Fly som ger 3.5 kW i sovrummet som går ca 30-40 % av tiden på ganska låg temp och fläkt.

Vad tycker ni? Går det att spara el på detta sättet?
Fom 1 april går jag över till Tibber/timdebitering.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Alics34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommit på något mer? Håller också på att filura på effektivisering. Har en 3800 sedan någon vecka, inte imponerad.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du vattenburen golvvärme?
1. Bosch FLVP  ger 1,6kW max. Tillräckligt för varmvatten men inte för uppvärmning.
2. Som jag förstår det vill du tvinga elpatronen att värma golvet.
3. Varför inte installera LVVP. Det finns inget argument längre för att de är såfulla eftersom du redan har 2 st LLVP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!