Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Driver elektrikern med mig eller ?  (läst 7483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Driver elektrikern med mig eller ?
« skrivet: 07 november 2012, 20:28:19 »
Hej

Hade besök av en kompis igår som är elektriker.
När han fick se att jag förvarade några bilbatterier på garagegolvet så sa han till mig.

- Du vet väl att det är bland det sämsta ställen att placera ett batteri på ett ett golv där det finns en armeringsmatta under...

Tydligen blir det någon slags utdragning av strömmen pga armeringen. Enligt honom.

Nu är frågan om han drev med mig  dontknow ::)

Har ni hört något liknande?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2012, 20:32:02 »
Jag tror det är själva betongen som ställer till det. Det kan tydligen bli lite krypström som drar ur batteriet. det räcker nog med att lägga typ en sopsäck under dem om du prompt vill ha dem på golvet.

Jag förvarar alltid mina extrabatterier på en trähylla.

Bäst att editera direkt:

Alltså, jag TRODDE det var själva betongen i sig, det är iaf. vad jag har hört...
« Senast ändrad: 07 november 2012, 20:35:31 av Fattiglapp »

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2012, 20:40:50 »
Har också hört det men tror inte det stämmer på nått vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2012, 20:50:16 »
Har också hört detta men har svårt att tro på´t jag med.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2012, 20:50:37 »
Man ska nog inte ha dem i bilen heller då, helt omgivna av järn. ::)
Dock kan jag tänka mig att syran som sipprar ut i gasform kan förstöra golvet.

hittade denna länk: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skadas-bilbatteriet-av-cementgolv-32385
« Senast ändrad: 07 november 2012, 20:56:55 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2012, 20:58:46 »
Man ska nog inte ha dem i bilen heller då, helt omgivna av järn. ::)
Dock kan jag tänka mig att syran som sipprar ut i gasform kan förstöra golvet.
Sa samma sak till honom. Men tydligen har det något med jordningen att göra. Därav inget problem med bil om den inte står på bromsskivorna vill säga  ::)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2012, 21:09:59 »
Många elektriker har tyvärr totalt noll koll på elläran :/

Däremot kan ett batteri som står på ett kallt golv kanske bli lite fuktigt och då får du krypström ?

Torrt, mörkt och svalt samt laddat och vattnat (efter laddning) är väl det bästa för ett batteri..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2012, 21:22:07 »
Även jag har i alla tider hört att man inte kan ställa batterier på betonggolv.
Vid ett besök på Vartas blycells-batterifabrik för många år sen (innan den lades ner) frågade jag några av deras "experter" om detta, eftersom de förvarade vissa batterier på betonggolvet...
De bara skrattade åt mig, och sa att det var en vanlig missuppfattning   ::)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2012, 21:23:49 »
Saxat från batteriexpressen.se's FAQ.

36. Är det en myt att inte lagra batterier på betonggolv?

Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2012, 21:52:52 »
Sa samma sak till honom. Men tydligen har det något med jordningen att göra. Därav inget problem med bil om den inte står på bromsskivorna vill säga  ::)

Tyke  :D
Menar du att han menade att den positiva likströmmen söker sig till jord och inte till -polen? Så om jag kopplar en lampa till ett jordspett och pluspolen på ett batteri så lyser lampan?! ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2012, 22:07:02 »
Bara bullshit...  ::) Som sagt så härstammar nog myten från riktigt gamla batterier, där höljet kunde börja leda.
Moderna batterier med ett isolerande plasthölje kan ju inte påverkas av underlaget på det viset.

Ytterligare en grej jag hört om detta är att betonggolvets kyla kan påverka batteriet, och det är väl åtminstone teoretiskt rätt eftersom kapaciteten försämras vid kyla.
Men rent praktiskt sett så har jag svårt att se hur i värsta fall några graders skillnad skulle kunna påverka något större.
Och befinner sig batteriet på ett betonggolv så kommer det förmodligen inte behöva starta någon iskall bil heller..

Det som gäller för bilbatterier är att de ska hållas fulladdade så stor del av tiden som möjligt. Absolut inte fel att koppla på laddaren då och då så batteriet toppladdas.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2012, 22:17:55 »
Fantastiskt, tur att det bara är dom som har tillstånd att koppla el i våra hem, hur skulle det annars gå...
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2012, 22:38:09 »
Nu känner jag mig tryggare  :o
Kanske skulle be någon annan elektriker om hjälp när det behövs.

Batterierna stod på golvet just för jag höll på att ladda dem inför vintern.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #13 skrivet: 08 november 2012, 05:48:34 »
Det är nog lugnt Joka. Verkara vara vanligt med den okunskapen inom "elektrikerskrået".. påstod att eltrucken på jobbet med blysyrabatterier skulle tömmas på ström innan laddning så batterierna skulle må bra. Var ju tvungen att upplysa honom..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Driver elektrikern med mig eller ?
« Svar #14 skrivet: 08 november 2012, 17:01:58 »
Däremot något som är väldigt bra som få överhuvudtaget gör, det är att torka rent batteriet imellanåt.

Ett batteri täckt med damm och smuts som kan bli fuktigt och ärgade poler lär laddas ur fortare än ett rent och vårdat batteri..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!