Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1110 skrivet: 24 januari 2018, 23:08:04 »
Du får nog leta fram dom själv men dom finns på forumet i alla fall och borde inte vara allt för svåra att hitta antar att jag skrivit i tråden.
Jeg er ikke så god til å lete, det er over 1100 svar i denne tråden.

Men jeg fant ett bilde av Magnus Karlsson sin graf, pumpen hans starter og stopper langt oftere enn min pumpe iallefall.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1111 skrivet: 25 januari 2018, 09:31:56 »
Frekvensen stiger mer fordi at det tar lengre tid før BT25 når S1 enn tiden det tar for BT2 å nå S1. Hvis du ser på de som ikke har tank sirkulerer ikke varmen når pumpen går, det betyr også at temperaturen i sløyfen ikke faller like mye som med tank. Har man tank så er litt av poenget at man skal fortsette å hente ut effekt fra sløyfen, sirkulasjonen fortsetter og retur blir naturligvis lavere enn uten tank. Når pumpen så starter går det lengre tid før BT2 passerer S1, bruker man BT25 tar det enda lengre tid. I begge tilfellene øker frekvensen mens man venter på at BT skal nå S1.
Problemet er ikke at det tar tid å varme opp tanken, problemet er at frekvensen øker helt til S1 er oppnådd. Når GM snur er temperaturen så hurtig på vei oppover at kompressoren ikke klarer å redusere i tide.

Endel kan løses med å øke delta T, da vil S1 oppnås tidligere. Det er uansett designet til Nibe-regulatoren som setter en stopper for fornuftig frekvensgange...
Hänger inte med på språket riktigt men normalt med tank har man mindre temp svängningar. Utan tank spelar det mindre roll om det inte cirkulerar vid vv laddning eftersom man inte har nån annan vatten volym än det som finns i radiatorerna och det lär kallna bra utan cirkulation. Hos mig har BT25 ca 1-2 minuters fördröjning mot BT3 när vp startar från 0 och sen ger 8 kw menar du att den tiden skulle vara nått större problem ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1112 skrivet: 25 januari 2018, 09:37:34 »
Jeg er ikke så god til å lete, det er over 1100 svar i denne tråden.

Men jeg fant ett bilde av Magnus Karlsson sin graf, pumpen hans starter og stopper langt oftere enn min pumpe iallefall.

Tror inte det finns i den här tråden här är det ju mest uplink bilder och dom säger bara på ett ungefär hur vp går. Om det gula är kompressor frekvens så går den ju på min effekt och när den varvar upp är kanske vv beredning eller vad mer kan den göra ? En av anledningarna att jag inte gillar uplink bilder är att man måste gissa en del när jag kollar en log vill jag veta vad vp gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1113 skrivet: 25 januari 2018, 10:13:50 »
Hänger inte med på språket riktigt men normalt med tank har man mindre temp svängningar.
En skulle tro en fikk mindre svinginger ja, men det er ikke tilfelle med Nibe inverterpumper.
Nibe sin GM regulator sørger for at kompressoren bruker lang tid før den kommer opp i frekvens, og når det først er kommet opp i frekvens så bruker den lang tid på å redusere frekvensen. Dette fører til at det går lang tid før vannet varmes opp og når det først er blitt varmt nok tar det lang tid før den slutter å varme med høy effekt, temperaturen stiger mer enn nødvendig. Pumpen går i selvsving på grunn av denne tregheten og bruker lang tid på å finne en stabil frekvens.

Noen velger å redusere temperatursvinginger ved å sette hyppige start og stopp, dette ville vert unødvendig om pumpen hadde pid regulert på temperatur.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1114 skrivet: 25 januari 2018, 10:22:56 »
Du kan väl inte skylla på Nibes regulator att man får lägre retur temp i ett system utan arbetstank efter tex vv beredning än i ett system med arbetstank som har lite mera lagrad energi att ta av Sc:,h Om du menar att det är många start stopp i bilden du la in tror jag inte jag håller med syns rätt dåligt som vanligt på uplink bilder men vp verkar stå rätt länge mellan körningarna och en inverter som går så där vid on/off drift lär inte få många antal starter räknat över hela året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1115 skrivet: 25 januari 2018, 12:37:11 »
Hur gör man för att "pausa" en 1255'a?

Håller på och luftar radiatorerna efter uppstarten och vill stoppa cirkulationspumpen.

Väljer man manuellt läge och kan välja där?

Iofs kan jag väl bara stoppa min externa cirkulationspump..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1116 skrivet: 25 januari 2018, 12:46:00 »
Räcker med att stoppa externa cp annars kan du stänga av hela vp då kalibrerar den givarna vid uppstart igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1117 skrivet: 25 januari 2018, 13:35:01 »
Du kan väl inte skylla på Nibes regulator att man får lägre retur temp i ett system utan arbetstank efter tex vv beredning än i ett system med arbetstank som har lite mera lagrad energi att ta av
Nå har ikke jeg påstått at man får lavere retur uten arbeidsstank.
Jeg påstår det motsatte, at man får lavere retur med arbeidstank. Dette fordi man fortsetter å sirkulerer vannet og henter ut effekt fra tanken. Uten tank er det ikke noe særlig energi å hente ut.

Det er ikke Nibe sin feil at man får lav temperatur, men Nibe har store problemer med å håndtere det! Ser du forskjellen?
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1118 skrivet: 25 januari 2018, 16:25:16 »
Her er ett eksempel på hvordan en varmepumpe kan oppføre seg med tank installert. Dette er ikke min pumpe så jeg kjenner ikke innstillingene. I starten ser man at man pumpen veksler mellom varmtvann og varme, en prioritering jeg ikke selv ville valgt. Men det er med å begrense start og stopp når ikke returen får kjølt seg ned for mye. Pumpen stopper uten at kompressoren har forsøkt lavere enn 35Hz selv om GM stiger.
Etter første stopp er man i gang med den tradisjonelle utfordringen til Nibe. Kompressoren drar på som følge av synkende GM, når temperaturen når beregnet klarer ikke kompressoren å redusere i tide og det ender med stans. Husk at regulatoren ikke reduserer før temperaturen er blitt for høy, den sakker ikke av på vei mot beregnet temperatur. Dette ville en ordinær PID regulator ordnet mye bedre.
Jeg understreker igjen at dette ikke er min pumpe.
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1119 skrivet: 25 januari 2018, 19:35:42 »
Här kommer några funderingar.
Säg att vi har två stycken hus. En med ett effektbehov på 8 kw vid DUT och en med ett effektbehov på 14 kw vid DUT.
Till bägge husen köper man en 1x55 3-12 kw. För enkelhetens skull utgår vi från att bägge husen har samma distributionssystem för värmen.

Är det rimligt att tro att regleringen i VP fungerar bra i bägge fallen med samma regulatorinställningar?
I vilket hus skulle VP sannolikt fungera bäst i?
Tack Bergen77 för svar. Det var alltså ingen annan som vågade ha en åsikt?

Jag var kanske otydlig? Jag bygger på min fråga.

Jag vågar påstå att följande saker påverkar värmepumpen:
- Dim temperatur i system,dvs  golvvärme, lÃ¥gtempererade radiatorer, högtempererade raditorer eller fläktkonvektor.
- Byggnadens effektbehov i förhållande till VP, dvs överdim, underdim eller kloss på.
- Flödessystem, dvs enrör, tvårör eller golvvärme.
- Används rumstermostater? Ja eller nej?
- Kapacitet på borran, dvs överdim, underdim eller kloss på.
- Varmvattenanvändning, dvs hög, låg eller normal användning.
- Antal klimatsystem, ett eller flera?
- Används utjämningstank eller liknade? ja eller nej.

Antal kombinationer man kan få av ovan blir 2592 st. Jag har säkert missat något driftfall också.
Är det fortfarande någon som tror att man kan ställa in en 1x55 bara genom att ange en kurva samt flödessytem och få den att gå bra?
Kanske har Nibe försökt sig på att bygga en adaptiv regulator? I så falla har de inte lyckats särskilt bra. Enligt Magnus K så ska det vara sju stycken regulatorer? Inte undra på att det inte fungerar. :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1120 skrivet: 25 januari 2018, 22:25:17 »
Nå har ikke jeg påstått at man får lavere retur uten arbeidsstank.
Jeg påstår det motsatte, at man får lavere retur med arbeidstank. Dette fordi man fortsetter å sirkulerer vannet og henter ut effekt fra tanken. Uten tank er det ikke noe særlig energi å hente ut.

Det er ikke Nibe sin feil at man får lav temperatur, men Nibe har store problemer med å håndtere det! Ser du forskjellen?
Om man har ca 150 liter vatten i radiator systemet ligger kanske 100 liter i radiatorerna och stoppas cirkulationen i tex 15 minuter pga vv beredning kommer vattnet som ligger i radiatorerna kylas av trots att det inte cirkulerar. Har man samma system med arbetstank på tex 300 liter har man fortfarande 100 liter vatten i radiatorerna men totalt 450 liter vatten. Du tror alltså att det systemet med 150 liter vatten kommer ge högre returtemp efter 15 min vv beredning än det systemet som totalt har 450 liter cirkulerande vatten trots att dom hade samma temp före vv beredningen stämmer det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1121 skrivet: 25 januari 2018, 22:40:02 »
Om man har ca 150 liter vatten i radiator systemet ligger kanske 100 liter i radiatorerna och stoppas cirkulationen i tex 15 minuter pga vv beredning kommer vattnet som ligger i radiatorerna kylas av trots att det inte cirkulerar. Har man samma system med arbetstank på tex 300 liter har man fortfarande 100 liter vatten i radiatorerna men totalt 450 liter vatten. Du tror alltså att det systemet med 150 liter vatten kommer ge högre returtemp efter 15 min vv beredning än det systemet som totalt har 450 liter cirkulerande vatten trots att dom hade samma temp före vv beredningen stämmer det ?
Jeg tror det systemet som sirkulerer vannet når varmepumpen jobber med varmtvann avgir mer effekt, ikke så mye forskjell kanskje. Men har man 300L i tanken vil man hente ut effekt fra denne også. Jeg tror vi må være enig i at man kan hente ut mer effekt når det befinner seg mer energi i varmessystemet, særlig når vannet sirkulerer. Er vi enig i det?

Om vi har 450 liter vs 150 liter i systemet så vil det ta lengre tid for varmepumpen å løfte temperaturen gitt samme avgitt effekt fra varmepumpen. Er vi enig?

En Nibe 1255 starter med lav effekt og gir på gradvis mer, dette vil også medføre at det tar lengre tid å løfte temperaturen sammenlignet med en 1245 som peiser på med en gang? Er vi enig?

Når man i tillegg benytter BT25 i ekstern tank vil det ta lengre tid å heve BT25 enn BT2, noen hevder at BT25 skal stå på samme røret som BT2, da skjønner jeg ikke vitsen med BT25. BT25 teller jo GM når varmepumpen holder på med varmtvann og da blir det feil om denne er koblet på ett rør som ikke har flow.

Først når BT25 har passert S1 vil frekvensen redusere, det er allerede for sent og temperaturen fortsetter å stige. Poenget med inverterpumpe er å legge seg på en lavere frekvens for å slippe å stoppe. Men 1255 sliter med dette og durer på med mer varme.

Smurfen, har du en graf fra din 1245 pumpe? Du har vel en tank til pumpen eller?
Hva er galt med PID?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1122 skrivet: 25 januari 2018, 23:25:13 »
Var sitter BT25 om den ställer till problem? Om man sättet den på framledningsröret ut från tanken kommer den ju att se den stigande temperaturen snabbt. Har man den i tanken tar det givetvis längre tid och då finns det ju risk att den inte hinner bromsa i tid.

Jag har den på det röret till min 1245, vilket fungerar utmärkt, men det lider ju inte av liknande problem heller.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1123 skrivet: 25 januari 2018, 23:37:38 »
Var sitter BT25 om den ställer till problem?
Du må gjerne sette den på røret men da vil pumpen telle GM feil når det ikke sirkulerer vann fordi BT25. BT25 vil da nærme seg romtermatur. Skal man ha BT25 på turrøret kan man like gjerne kutte den ut med mindre det er lange avstander til fordeler.

Det er ikke BT25 som lager problemer, det er Nibe sin GM regulering som ikke takler det. Reguleringen er dårlig uten BT25 også men problemene er tydeligere og forsterket med BT25.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1124 skrivet: 26 januari 2018, 00:17:11 »
Kanske har Nibe försökt sig på att bygga en adaptiv regulator? I så falla har de inte lyckats särskilt bra. Enligt Magnus K så ska det vara sju stycken regulatorer? Inte undra på att det inte fungerar. :)
Vet ikke hva nibe har forsøkt men de har ikke forsøkt godt nok. De lager ett godt produkt som har mange muligheter, det er tydelig at Nibe bruker mye tid og krefter på å være konkuransedyktig. Derfor er det helt ubegripelig at de ikke prioriterer en ny type regulering på sine inverterpumper som tar hensyn til temperaturen den produserer! Det er helt horribelt at de går ut til sine kunder, etter at de har solgt produktet, og anbefaller å fjerne termostater og andre smarte måter å styre varmedistribusjon på. Det finnes så mange produsenter av smarte temperaturstyringer i dag at det skulle bare mangle om ikke en varmepumpe kunne levere en jevn og fin temperatur uten å sette strenge krav til hvordan energien fordeles i boligen.
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!