Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1065 skrivet: 23 januari 2018, 13:15:03 »
En korrekt inkopplad arbetstank bör inte vara några problem för dagens reglering att hantera helst då med bt25 det gör inget om regleringen är trög om den har lite volym att jobba mot. En arbetstank bör göra systemet mer förlåtande och med tank sker inga förändringar snabbt.
Har du eksempler på Nibe 1x55 installasjoner der det fungerer bra med arbeidstank og BT25? Jeg mener en slik løsning forsterker problemene med GM regulatoren. Men oppgaven burde vert enklere med tank enn uten tank, om man kuttet ut GM...
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1066 skrivet: 23 januari 2018, 13:21:57 »
Ingen jag kan visa men det finns troligtvis loggar på forumet för den som orkar leta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gjohnsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1067 skrivet: 23 januari 2018, 13:25:49 »
Hei,
Har ikke fått lest gjennom hele tråden - så beklager hvis lignende spørsmål har vært stilt tidligere. Jeg har en Nibe 1255 3-12kw. De siste 3 månedene har kompressor hatt et snitt på 0.92 start pr døgn når gradminuttene er nådd. Totalt altså 82 starter på 90 dager. Er dette ansett som et passende antall starter, eller bør jeg gjøre noe med instillingene?


Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1068 skrivet: 23 januari 2018, 13:27:44 »
Jeg har kun sett logger som viser at det ikke fungerer. Problemet er at pumpen ikke bryr seg om at temperaturen stiger eller ikke. Med BT25 vil det gå en stund før temperaturen passerer S1, og på denne tiden har kompressoren ruset seg opp i frekvens.
Problemet ser man også med BT2 om delta T er så lav at BT2 er under S1 en god stund etter at pumpen starter (typisk etter varmtvannsproduksjon).

Feilen er bruk av GM i en inverterpumpe, hull i hode! FÃ¥ bort GM!
Hva er galt med PID?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1069 skrivet: 23 januari 2018, 13:29:34 »
Hvis man har romtermostater er det ingen grunn til at GM skal endre på noe børverdi! Børverdi kan utekompenseres men ikke mer enn det.
Romtermostatene skal håndtere overskudd og underskudd av varme. Hele GM delen av varmepumpen burde vere valgfri, jeg ville valgt bort GM helt!

Visst kan man tänka sig att slopa det helt, men då blir det ännu mer logik som skall styra tillskott.
Det är enklare med en vanlig PI-regulator som får reglera gradminutvärdet och trigga eltillskott om behov uppstår.
Eller, det innebär i vart fall som jag uppfattar det att Nibe behöver ändra mindre på sin nuvarande styrning.
Som jag tolkar problembilden så har de gjort mastern (gradminutregulatorn) med dödband, och så snabbt reglerande om den kommer utanför dödbandet, och så har de gjort temperatur/varvtalsstyrningen trög.
Precis tvärt emot vad det borde vara.
Gradminutregulatorn borde vara trög, utan dödband - och varvtalsstyrningen som reglerar vbf skall vara snabb, så snabb man kan ha den vid min uteffekt och min flöde utan att det resulterar i självsvängning.
Klarar den låga uteffekter och låga flöden (ger längsta svarstiderna på temperaturen vbf i relation till ändrat varvtal på kompressorn) så klarar den alla andra driftsförhållanden.

HÅller med dig Bergen om att det inte verkar vara någon lösning med större volym för de som har problem med svängningarna.
Håller även med Smurfen om att det BORDE vara lättare att reglera då, men allt beror ju på hur tokigt man konfigurerat styrningen.
Med en snabb gradminutregulator och trög tempreglering så hjälper tyvärr tanken föga.
Tanken kan t.o.m förvärra problemen.

Orsaken är än en gång att de har en snabb gradminutregulator, och med tank/stor volym så får man ett långsamt svar från processen, gradminutregulatorn hinner då gasa på så mycket att den inte hinner bromsa när temperaturen till sist rusar.
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 13:32:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1070 skrivet: 23 januari 2018, 13:30:18 »
Hei,
Har ikke fått lest gjennom hele tråden - så beklager hvis lignende spørsmål har vært stilt tidligere. Jeg har en Nibe 1255 3-12kw. De siste 3 månedene har kompressor hatt et snitt på 0.92 start pr døgn når gradminuttene er nådd. Totalt altså 82 starter på 90 dager. Er dette ansett som et passende antall starter, eller bør jeg gjøre noe med instillingene?
Det er umulig å svare på om dette er mye eller ikke. Man ønsker å begrense antallet til ett minimum, ikke til ett spesiellt tall. Har du eksempel behov for 6kw gjennom hele måneden vil enhver stopp være unødvendig.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1071 skrivet: 23 januari 2018, 13:36:50 »
Visst kan man tänka sig att slopa det helt, men då blir det ännu mer logik som skall styra tillskott.
Problemet til Nibe er at de ikke ser fremover og lager en software som er utviklet for inverterpumpe, de forsøker å tilpasse sin GM regulator til en pumpe som ikke trenger det. Tilskudd kan slå inn når temperaturen over tid ikke stiger til tross for at varmepumpen jobber 100%. Jeg kan ikke se hvorfor tilskuddet skulle slå inn ellers. De fleste begrenser tilskuddet på utetemperatur slik at det aldri slår seg på.
Det er kun i to tilfeller jeg ser fornuftig bruk av tilskudd, det ene er legionella og det andre er om varmepumpen ikke virker.

Du Rickard burde jo kunne ta del i en ekstern påvirkning av reguleringen, altså lese og skrive til pumpen for å begrense galskapet.
Hva er galt med PID?

Utloggad gjohnsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1072 skrivet: 23 januari 2018, 13:47:04 »
Det er umulig å svare på om dette er mye eller ikke. Man ønsker å begrense antallet til ett minimum, ikke til ett spesiellt tall. Har du eksempel behov for 6kw gjennom hele måneden vil enhver stopp være unødvendig.
Takk for svar. Men vil ikke antall start og stopp gi en viss pekepinn om hvordan anlegget fungerer i sin helhet over tid? Ser at varmepumpen har gått flere dager i strekk når det har vært kalt, men at den ofte stopper på gradminutter når utetemperaturen øker..Er helt rooky, så beklager dumme spørsmål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1073 skrivet: 23 januari 2018, 13:48:05 »
Visst kan man tänka sig att slopa det helt, men då blir det ännu mer logik som skall styra tillskott.
Det är enklare med en vanlig PI-regulator som får reglera gradminutvärdet och trigga eltillskott om behov uppstår.
Eller, det innebär i vart fall som jag uppfattar det att Nibe behöver ändra mindre på sin nuvarande styrning.
Som jag tolkar problembilden så har de gjort mastern (gradminutregulatorn) med dödband, och så snabbt reglerande om den kommer utanför dödbandet, och så har de gjort temperatur/varvtalsstyrningen trög.
Precis tvärt emot vad det borde vara.
Gradminutregulatorn borde vara trög, utan dödband - och varvtalsstyrningen som reglerar vbf skall vara snabb, så snabb man kan ha den vid min uteffekt och min flöde utan att det resulterar i självsvängning.
Klarar den låga uteffekter och låga flöden (ger längsta svarstiderna på temperaturen vbf i relation till ändrat varvtal på kompressorn) så klarar den alla andra driftsförhållanden.

HÅller med dig Bergen om att det inte verkar vara någon lösning med större volym för de som har problem med svängningarna.
Håller även med Smurfen om att det BORDE vara lättare att reglera då, men allt beror ju på hur tokigt man konfigurerat styrningen.
Med en snabb gradminutregulator och trög tempreglering så hjälper tyvärr tanken föga.
Tanken kan t.o.m förvärra problemen.

Orsaken är än en gång att de har en snabb gradminutregulator, och med tank/stor volym så får man ett långsamt svar från processen, gradminutregulatorn hinner då gasa på så mycket att den inte hinner bromsa när temperaturen till sist rusar.
Jag har visat i alla fall 1 gång med bifogad logg att BT25 reagerar i stort sett direkt när bt2 framledningen höjs ändå envisas du med att det blir ett långsamt svar till vp varför ? Tror du jag manipulerat loggen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1074 skrivet: 23 januari 2018, 13:51:18 »
Takk for svar. Men vil ikke antall start og stopp gi en viss pekepinn om hvordan anlegget fungerer i sin helhet over tid? Ser at varmepumpen har gått flere dager i strekk når det har vært kalt, men at den ofte stopper på gradminutter når utetemperaturen øker..Er helt rooky, så beklager dumme spørsmål.
Ser du i uplink så ser du hvordan pumpen jobber. Den skal ikke stoppe før frekvensen er på sitt laveste 20Hz. Om den stopper uten at frekvensen er gått ned til 20Hz er det rom for forbedring. Uten å vite hvordan pumpen jobber kan en ikke svare på spørsmålet ditt. Det er ikke antall start/stopp som er målestokken på hvor bra pumpen fungerer. Det er viktigere om den stopper når den skal og ikke når den ikke skal.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1075 skrivet: 23 januari 2018, 13:57:13 »
Jag har visat i alla fall 1 gång med bifogad logg att BT25 reagerar i stort sett direkt när bt2 framledningen höjs ändå envisas du med att det blir ett långsamt svar till vp varför ? Tror du jag manipulerat loggen ?
Jeg har og opplevd at pumpen min regulerer fint, men det er ikke det som er typisk. Jeg kan finne logger som ser bra ut innimellom om jeg ønsker å gi bilde av at pumpen fungerer. Også kan jeg finne skrekkeksempler på hvor galt det kan bli. Begge disse ytterpunktene er ganske uinterresante, det er den normale gangen til pumpen en bør konsentrere seg om.
En annen ting med disse loggene er at de fleste som kan vise til fine logger har tilpasset boligen sin slik at den passer Nibe, eksempelvis fjernet romtermostater. Nibe kunne forsøkt å markedsføre pumpen med at den ikke kan levere jevn temperatur i boliger som har romtermostater....
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1076 skrivet: 23 januari 2018, 14:10:49 »
Du kanske ska kolla varför din vp går bra ibland och ibland inte du har ju lite speciella inställningar som kan stöka till det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1077 skrivet: 23 januari 2018, 14:20:18 »
Du kanske ska kolla varför din vp går bra ibland och ibland inte du har ju lite speciella inställningar som kan stöka till det.
Stort sett handler det om hvor mye effekt man henter ut av tanken under stans og hvor lenge man tapper ned varmtvannet. Henter man for mye energi ut ruser kompressoren seg opp. Ofte ender dette med stopp og for høy temperatur. Når pumpen jobber med fast delta er det returtemperaturen når den starter som avgjør om den ruser opp eller ikke. Man kan ikke ha dynamisk delta T såvidt jeg kjenner til.

Jeg har gitt opp GM regulatoren, det samme har Nibe da de ikke viser interresse for å forbedre den. Man kan selvsagt ordne seg på annet vis, men dette burde Nibe ordnet opp i!
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1078 skrivet: 23 januari 2018, 14:59:30 »
Varför mÃ¥ste du ha fast delta  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1079 skrivet: 23 januari 2018, 15:13:40 »
Varför mÃ¥ste du ha fast delta  Sc:,h
Spør Nibe, delta varierer jo litt med utetemperatur men det er nesten ubetydelig i forhold til problemet med opprusing.
Når man har retur som er blitt kald som følge av effektforbruk under stans så vil BT2 være under S1 en stund. Da vil pumpen fortsette å telle ned GM selv om den har startet og temperaturen stiger. Ved bruk av BT25 tar det enda lengre tid før S1 passeres.
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!