Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 384944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #855 skrivet: 06 december 2017, 20:06:45 »
MrBond, har du justerat alla slingorna enligt min instruktion?

Magnus, nei jeg har dom precis som før.

Bad1, Bad2 og vaskerom strupet ned for at Stue+Kökken skal få nok flow.
Stue+Kjøkken er justert for max flow siden de behøver mest effekt.

Men, om ingen er hemma (ingen effekt tilførs rommet i form av lys, matlagning etc) skulle temperatur bli lagom pÃ¥ badene, vaskerom och stue+kökken när servoventilene er (nästen max) öppna. 

I gangen er det strupet ned lite grann bare, men servoventilen ligger nokså stabilt på 7-15% åpning, så den sørger jo for ekstra strupning.
Den stänger inte på vinteren, uten ligger med nokså stabil %. Om det kommer masse snø eller vatten på gulvet, døren står oppen i längre tid e.l. skulle nok ventilen åpne for å slippe til mer effekt.

Soverommene er justert til max flow, men servoventilene er typisk alltid stengte. Kun når jeg vil ha "quickheating" på barnas rom er det flow her - og da vil jeg ha mest mulig flow for å tilføre mye effekt hurtigt.
« Senast ändrad: 06 december 2017, 20:08:41 av MrBond »

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #856 skrivet: 06 december 2017, 20:34:28 »
En slinga som kortsluter är förödande för vp:n.
Du märker det inte i det rummet, utan du måste kolla att inte returen är avsevärt varmare än övriga/returen till vp:n. Och du måste kolla det när samtliga slingor är utan termostat. Its the only way.

Sovrummen, har du dörrarna normalt öppna eller fast?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #857 skrivet: 06 december 2017, 20:52:31 »
Jeg har koll på detta!
Har du sett på loggen min? Det er jo ikke akkurat som jeg har problematisk drift. Det er bare at varmepumpen gjør konstiga ting nu og da, gjerne etter varmvattenproduksjon.

Ingen slynger kortslutter slik at det er noe problem her.

Stue og kjøkken har over 70m rør. Selv om flow er justert til max på fordeleren blir ikke dette en kortslutning alls!
DeltaT på disse er bra.

På soverommene er deltaT enda større siden heatfloor XPS platene har mycket hurtig respons!

Lågst deltaT har jeg på badet oppe. Men det er nok mest fordi tur og retur ligger for tett sammen.

Dörrer:
Soverom oppe er dør alltid stengt.
Soverom i 1.etg er for det meste stengt på dagtid når vi er på jobb. Varierende ellers. Men, romtermostaten står på 17grader og tempen varierer mellom 19 og 21 ändå.
30 minutter med "quick-heat" funksjonen løfter ikke temperaturen så mye men gulvet blir merkbart varmere og fint for barna å leke på.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #858 skrivet: 06 december 2017, 21:24:21 »
Köket och stugan är väl ok. Om sovrummen inte värms är det väl inte så noga med dom. Men den dagen dom skall värmas, är du i obalans.
Du hade en entre också, hur är det med den? Jag vill minnas att termostaten just och just öppnade?

Badet uppe låter som en kandidat. Jag tror inte att värmen leder över. Det är väl plaströr?
Korta slingor skall strypas hårt. Jag har någon slinga som är endast 0,25 varv öppen, 5 varv är fullt öppet.

Efter en vv-laddning drar vp:n på för att hämta in gm. Den ger alltså mer effekt och mer flöde än vad du egentligen borde ha vid den utetempen. Resultatet är att returen stiger (onormalt) snabbt. Har du dessutom en slinga som kortsluter gör du saken snabbt värre. Jag har sett detta i flera fall.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #859 skrivet: 06 december 2017, 21:39:34 »
Jeg forstår det blir obalans når soverommene skal ha "quick heat"....
Når den aktiveres synker BT2/BT3 umiddelbart, og pumpen begynner øke frekvensen. Dette fungerer helt fint faktisk.

Entre = gang. Har aldri sett at servoventilen åpner veldig mye. Har aldri sett flow på mer enn ~2l/min på slyngen heller.

Baderom oppe kan gi bare 2-3 grader deltaT ved en flow på 1-1.5l/min. Men, det er ikke noe problem når øvrige sløyfer gir 5-6grader deltaT.

Du såg log fra i sommer. Har mye akkumulering av varme så GM kommer ikke til 0 fordi huset blir mye for varmt, uten bare littegrann for varme baderomsgulv.

Frekvensen burde redusere hurtigere når temperaturen er over bör. Det er så enkelt i mitt tilfelle!
Kommer til å endre P-verdien til regulatoren når jeg får igang modbus slik at den reduserer frekvensen hurtigere når den har for hög temp.
« Senast ändrad: 06 december 2017, 21:41:10 av MrBond »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #860 skrivet: 06 december 2017, 21:58:11 »

Frekvensen burde redusere hurtigere når temperaturen er over bör. Det er så enkelt i mitt tilfelle!
Kommer til å endre P-verdien til regulatoren når jeg får igang modbus slik at den reduserer frekvensen hurtigere når den har for hög temp.

Har man inte PID-reglering? Du borde väl låta varvtalet styras av integral och derivata också för att slippa översvängning på rumstemperaturen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #861 skrivet: 07 december 2017, 09:46:02 »
Har man inte PID-reglering? Du borde väl låta varvtalet styras av integral och derivata också för att slippa översvängning på rumstemperaturen?

I praktiken: nei.
Nibe kjører nok en PID-lignende regulator med GM som prosessvariabel. Men, ingenting på temperaturen direkt såvidt jeg ser.

Så som inatt. Etter varmvannsproduksjon bryr den seg inte med at temperaturen ligger under, uten den venter först på at GM skal synke tilstrekkelig før den begynner å öke frekvensen.
Sen öker den til det er for varmt innen den begynner å redusere frekvensen igjen. Og da reduserer frekvensen allt for sakte slik at den noen ganger rekker å gå helt opp i 0GM innen den har kommet seg tilbake på 20hz.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #862 skrivet: 07 december 2017, 10:03:13 »
SÃ¥ länge gradminuterna ligger mellan -100 och -400 borde den enbart arbeta mot framledningstempen - se till att bör och ärvärde sammanfaller, dÃ¥ skulle de kunna göra regulatorn mycket snabbare och undvika alla problem de idag har med styrningen.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #863 skrivet: 07 december 2017, 13:30:56 »
Tror faktiskt inte dom har så stora problem man kan tro om man läser den här tråden har kollat i en hel del F1255 loggar och dom allra flesta går ju bra det finns några i den här tråden som går sämre och då är det lite speciella system. Men att klaga över att vp stoppar vid tex 0,5 grads övertemp är ju inget större problem och jag tror att det visar att vp som loggas går mycket sämre antagligen därför att annars vet ingen om problemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #864 skrivet: 07 december 2017, 13:49:11 »
Håller med, problemen är inte av en art som gör att det inte fungerar - att hålla huset varmt.
Men den fungerar t.ex. inte med bypass, man avråder inte skriftligt, men man rekommenderar det inte heller, det finns heller inte med på några scheman som jag sett, och när man vet hur regleringen fungerar är det lätt att dra slutsatsen att det aldrig skulle fungera bra med bypass.
Det ÄR en brist, för just möjligheten att köra med bypass istället för arbetstank om man vill ha separata flöden över värmepump och värmesystem är annars en av invertrarnas stora fördelar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #865 skrivet: 07 december 2017, 13:57:19 »
Det er riktig Smurfen.
Uten logging hadde jeg ikke oppfattet noe problem alls hos meg.
SÃ¥ det blir jo lite pedanteri for min del, absolut!
Men, det fins åpenbart rom for forbedringer...
Utendørskompensasjon og tilpasset kurve er fint.

Men jeg syns inte GM er særskild smart for styring av inverterpump, og lite intuitivt å tune inn. Og når man har logging så ser man jo dette.
Og det er tydelig at det legges for mange føringer for hvordan husets varmesystem skal være tilpasset varmepumpen og inte vice versa.

t.ex hos Bergen77 som kjører ekstern akkumulatortank er det värre!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #866 skrivet: 07 december 2017, 14:11:34 »
Men jeg syns inte GM er særskild smart for styring av inverterpump, og lite intuitivt å tune inn. Og når man har logging så ser man jo dette.
Og det er tydelig at det legges for mange føringer for hvordan husets varmesystem skal være tilpasset varmepumpen og inte vice versa.
Håller helt med dig, om värmepumpen kan variera sin levererade effekt så ska den givetvis styras direkt mot avvikelse från den önskade rumstemperaturen. Inte gradminuter räknade på värmebäraren. Klart som korvspad!
« Senast ändrad: 07 december 2017, 16:48:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #867 skrivet: 07 december 2017, 14:36:04 »
Håller med, problemen är inte av en art som gör att det inte fungerar - att hålla huset varmt.
Men den fungerar t.ex. inte med bypass, man avråder inte skriftligt, men man rekommenderar det inte heller, det finns heller inte med på några scheman som jag sett, och när man vet hur regleringen fungerar är det lätt att dra slutsatsen att det aldrig skulle fungera bra med bypass.
Det ÄR en brist, för just möjligheten att köra med bypass istället för arbetstank om man vill ha separata flöden över värmepump och värmesystem är annars en av invertrarnas stora fördelar.
Varför skulle det inte fungera med bypass  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #868 skrivet: 07 december 2017, 15:06:39 »
Gradminuterna reagerar för långsamt, och när tempen sticker för högt så stannar kompressorn.
Precis det som sker hos bergen trots att han volymen i sin tank som borde göra att det fungerar.
Regleringen, om du frågar mig, är under all kritik, men det fungerar ju bevisligen skapligt om man kör direkt mot ett system.
Nackdelen är då att man får ett varierande flöde i systemet som följer uteffekten, troligen fungerar inte alla system så bra med ett flöde som varierar med några hundra procent.
Eventuella problem med flödet går komma runt genom att min och maxbegränsa cirkpumpen, men det är ju bara en massa dribbel för att dölja reglerproblemen - med resultat att kylprocessen inte blir optimal vid låga och höga uteffekter (om man gått in och begränsat cirkpumpens reglerområde).

Det här med styr och regler är inte så lätt att få kläm på, och jag vet att både de på Nibe och vissa av er här i forumet tycker att jag överdriver när jag säger att regleringen är under all kritik.
Jag står dock fast vid detta så länge jag inte ser några tecken på att dessa värmepumpar fungerar bra mot arbetstank eller bypass.
« Senast ändrad: 07 december 2017, 15:09:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #869 skrivet: 07 december 2017, 16:49:08 »
MrBond, det ser ut som att vp:n gick som on/off före vv-laddningen, stämmer det?
Du hade ett gm-underskott före vv-laddningen på ca 220, vilket tyder på att du effektbehov över mineffekt. Under vv-laddningen får du ytterligare underskott i huset, som dock inte mäts. VP:n ger alltså för lite effekt, samt ligger ganska långt efter. När gm passerar -400 (en punkt du har ställt in) drar den på. Nu reglerar den inte efter gm mer, utan lägger framledningen 1-2 grader över bör. Vid gm=-200 har den reglerat ner till mineffekt. Ungefär som Rickard vill.

Nu framgår det inte hur det slutade, men var effektbehovet mindre än mineffekten så stannar maskinen. Konstigt vore det annars. Så Mrbond, hur slutade det? Eller har du fullt upp med att reglera golvsslingor kanske?

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!