Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #840 skrivet: 06 december 2017, 12:44:47 »
Bergen77, när jag fick pumpen var prioriteringen ställd 30/30. Jag har därefter ändrat prioriteringen till 30/10, dvs ökat prioritet för varmvatten. Hur kan du få det till att jag har sänkt prioriteringen för varmvatten?
Det går att öka ytterligare, men det innebär inte att jag har nedprioriterat vv. Jag kan bra öka det till 30/0, det skulle inte spela någon roll för värmedriften. Jag har inget badkar, varför skulle jag ställa in den för det då?

Vilka andra kompromisser har jag gjort?
Hvis du setter varmtvann prioritering til 100% og varme til 0% får du aldri kald dusj eller badekar, i tillegg kan du senke temperaturen på varmtvannet siden pumpen garantert starter i tide. Du velger å prioritere varme i perioder noe du selvsagt skal få lov til. Jeg mener at denne prioriteringen må være opp til hver enkelt akkurat som at du og jeg har forskjellige prioriteringer. Det som derimot skjer er at hvis man prioriterer varmtvann alene er det stor sjanse for at kompressoren overdriver når den setter i gang, det kan også føre til unødvendig stopp.
Det samme kan man igrunn si om GMstart, her burde hver enkelt kunne få sette sin egen GMstart basert på hvor mye temperatursvinginger man tolererer. Problemet er det samme, kompressoren blir overivrig om den har stoppet for lenge.

For å unngå en overivrig kompressor kan man gjøre som deg, sørge for at stoppene ikke er lange. Men da inngår du kompromisser med varmepumpen. Du gir avkall på tilgang til varmtvann, du øker antall start og stopp og du øker hyppigheten av vekselventil. Jeg har som sagt ingen problemer å se hvorfor du velger å gjøre dette. Men vær nå såpass ærlig å innrøm at dette er for å unngå at kompressoren løper løpsk. Med en bedre reguleringer skulle ikke kompressoren overdrive uansett innstillt GMstart eller prioritering.

Vil gjerne at du kommenterer fordeler ulemper med å ha romtermostater som du har samtidig som at varmepumpen skal hente inn gradminutter. Har du ikke to funksjoner som forsøker å kompensere for tapt energi? Varmepumpen øker turtemp samtidig som at termostatene øker flow? Hadde det ikke vert tilstrekkelig at romtermostatene tok seg av den oppgaven?
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #841 skrivet: 06 december 2017, 12:51:49 »
Men mitt golv går inte ner till 23 grader på sommaren, så den kommer inte att starta. Och om den skulle starta, stannar den ganska snart pga delta t igen.
Om du ikke har ekstern føler må vel start gjøres på retur temp for å unngå at den driver å starter og stopper hele tiden. Hvis gulvet ditt ikke trenger varme som du skriver så trenger ikke pumpen å starte, henter man ut varme fra gulvet vil retur synke og pumpen starter før eller siden.
Jeg mener hysterese er spesiellt interresant der man har ekstern tank.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #842 skrivet: 06 december 2017, 13:03:45 »
Jag har för mig att Daiken styr efter framledningens temp dvs startar tex vid 2 graders under temp och startar vid 2 graders övertemp. Ingen vp som styrs av gradminuter stoppas av 0,5 graders övertemp om det är tillfälligt men om det är lite längre period minst 120 minuter med default inställning så kommer vp stoppa vilket är rimligt och kommer inte leda till att vp får många start stopp. Det finns ju ingen anledning att hålla i gång driften av en vp för länge så det leder till övertemp i huset bara för att undvika några stopp. Vart anser du dom i så fall skulle dragit gränsen för stopp om inte 0,5 grad över börvärde ska räknas är 1 grad ok eller ska den få gå med 2 graders övertemp långa perioder ? Har du kommit hem så man får se loggen ?
Høres fornuftig ut av Daikin hvis man selv kan justere start og stopp temperaturen relativt beregnet temperatur.

Om varmepumpen har 0,5 grader i 30 minutt eller 7 dager spiller ingen rolle mener jeg, den bør ikke stoppe ved så liten forskjell uansett. Vi som har romtermostater er ikke så avhengig av helt nøyaktig temperatur på turvannet så bedre at den fortsetter med 20Hz til temperaturen stiger. Hva som er rette temperatursvingingen må vurderes for hvert anlegg i tillett til at man har en maks tillatt temperatur der pumpen stopper uansett (lik nibe). Igjen, dette vil nok fungere best for de som har ekstern tank.
Rommene mine blir aldri for varme, uansett hva Nibe forsøker seg på. Det styres at romtermostatene. Jeg ønsker dermed at varmepumpen ikke forsøker å kompensere for noe manglende effekt (hente inn gradminutter), er du med på den tanken?

Ja er kommet hjem og hentet ut logg fra pumpen. Jeg har gjort en god del endringer etter denne loggen men du kan nå kikke på den om du ønsker. Fortell gjerne hva du ser på loggen som ikke kan ses på uplink graf.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #843 skrivet: 06 december 2017, 13:32:47 »
Ikke spor av regulatorforbedring denne gangen heller.

Version: 8218R4
Release date: 06.12.2017
Changes
· Improved integration with Smart Price Adaption toward NIBE Uplink API.
· Improved control of the brine pump in active cooling at dockning towards the accessory HPAC.
· Solved a problem with displayed measured flow with the accessory EMK in Uplink. Previously
measured value could be lost at low flows.
· Removed a term for country selection Belgium: Max internal addition was 1kW.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #844 skrivet: 06 december 2017, 14:23:37 »
kombinert med at varmepumpen öker frekvensen for mycket for å "ta igjen tapte GM" , så stopper den ofte når den inte burde, og gjerne når framledning er på tur nedover.
Som eksemplet bilagt her, litt etter midnatt.
Framledning er bare 0.5 grader for hög, utetemperatur sjunker, bör-verdi er pÃ¥ tur oppover. 
Ingen logikk tilsier at det skulle vær fornuftig å stoppe pumpen her.
Hadde huset vært for varmt skulle termostatene mine reagere på det, og temperaturen skulle øke hurtigt slik at framledning ganske snabbt blir t.ex. 2grader for hög -> og da skulle det være mening i at den hadde stoppet.
Huset blir inte för varmt just på grund av att vp stoppar hade den fortsatt gå med för hög framledning blir det för varmt inne om man inte stryper bort värmen på annat sätt och en vp har svårt att förutse att du ska duscha om i timme så gradminuterna kommer sjunka då eller att det ska bli kallare ute. Jag tycker det hade varit en sämre reglering om den fortsatt gå med 1 eller 1,5 grad övertemp och värmt huset i onödan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #845 skrivet: 06 december 2017, 14:42:50 »
Høres fornuftig ut av Daikin hvis man selv kan justere start og stopp temperaturen relativt beregnet temperatur.

Om varmepumpen har 0,5 grader i 30 minutt eller 7 dager spiller ingen rolle mener jeg, den bør ikke stoppe ved så liten forskjell uansett. Vi som har romtermostater er ikke så avhengig av helt nøyaktig temperatur på turvannet så bedre at den fortsetter med 20Hz til temperaturen stiger. Hva som er rette temperatursvingingen må vurderes for hvert anlegg i tillett til at man har en maks tillatt temperatur der pumpen stopper uansett (lik nibe). Igjen, dette vil nok fungere best for de som har ekstern tank.
Rommene mine blir aldri for varme, uansett hva Nibe forsøker seg på. Det styres at romtermostatene. Jeg ønsker dermed at varmepumpen ikke forsøker å kompensere for noe manglende effekt (hente inn gradminutter), er du med på den tanken?

Ja er kommet hjem og hentet ut logg fra pumpen. Jeg har gjort en god del endringer etter denne loggen men du kan nå kikke på den om du ønsker. Fortell gjerne hva du ser på loggen som ikke kan ses på uplink graf.
0,5 grad över i 7 dagar då är det bättre att vp stoppar en stund nån gång per dag men vi har tydligen väldigt olika idéer hur det ska funka. Man ser endast 5 parametrar i din uplink graf det är bra många fler i loggen och väldigt mycket exaktare. Varför har du önskad framledning 40 grader hela tiden har du det som min temp eller den går ju inte över det trotts att det är bara nån plus grad Sc:,h I början av loggen drar vp på för mycket för att senare stoppa löser man det genom att ändra gm för eltillskott ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #846 skrivet: 06 december 2017, 14:53:22 »
Mrbond,
Men, det har jo blitt postet bilag med eksempler der den drar på for mycket for å "ta igjen tapte GM" og deretter raser opp i 0GM og stopper fordi den har produsert for mye varme.
Har ofta någon annan orsak, fel kurva, för mycket termostater, fel flöde osv.
Det är alltså vp:n sätt att visa att det är någon som är fel i systemet.

Se på loggen på inlegget foran ditt. (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53073.msg696638#msg696638 )
Her er det ikke fel kurve, termostatene står åpne. Det eneste som er "fel i systemet" her er at pumpen har blivit nødt til å lage varmvatten så at GM ramler litt langt ned. Men huset har ikke blitt for kaldt av den grunn.
Og framledningstemperaturen er helt fin. Men GM fatter ikke noe av om huset mangler eller behöver varme.
Så det er fel at vi bruker varmvatten i huset da? Det skal inte systemet tåle uten at det virker bare om det ligger i steady state?

Det finns också exempel på installationer där det fungerar jättebra: Lillefar, oan, uffen, eba, jag själv.

Ladda hem min log og se. Det fungerer bra til meg også i 97% av tiden. Jeg har fin jevn temperatur i huset. Men, det betyr jo inte at det inte fins rom for forbedringer?

Menar du(ni) att den skall hålla framledningen inom ett fast värde (hysteres-värdet) från börvärdet?
Om börvärde är 30, starta t ex på 28 och gå till 32? Hysteres=+-2. Låter väl ok.

Jeg mener egentlig at verken framledningstemperatur eller returtemperatur er riktig parameter for å angi kurven. Det er jo snittet mellom framledning og retur som er snittemperaturen ute i systemet.
Det beste var om man opererte med at bör sammenlignes mot en variabel "snittTemp" = framledning+retur/2 = retur+0.5deltaT = framledning-0.5deltaT.
Da skulle du ha 30grader bör slik at den starter på t.ex retur=30-0.5deltaT-1=27, og stopper ved framledning 30+0.5deltaT+1=33.
Med GM og bör 30 gir skjer omtrent detsamme. 28->27 grader når den står og turledning 32->33 mens den går.

Uten at nå kunne man enkelt om man har gulv som akkumulerer bra med varme si at den skal starte på t.ex retur=30-0.5deltaT-2=26, og stopper ved framledning 30+0.5deltaT+2=34.
Så går den dobbelt så lenge, men snittemperaturen i gulvet er den samme.

Börvärde 25, och hysteres 2. Start på 23. Men mitt golv går inte ner till 23 grader på sommaren, så den kommer inte att starta. Och om den skulle starta, stannar den ganska snart pga delta t igen.
Börvärde 25, och hysteres 3. Startar aldrig.

Med bör 25 og gulv som inte går ner i 23 grader så har du vel i grunnen ikke behov for at pumpen starter heller?
Med en gang den starter når det er 23 har du jo framledning 27 og den vil gå til du har minst 28. Snitt i gulvet 23+28/2 = 25.5

Med modellen jeg foreslo skulle du ville sette bör til 25.5 om du vil ha 25.5 grader, slik at den starter ved retur=25.5-0.5deltaT-1=22.5, og stopper ved framledning 25.5+0.5deltaT+1=28.5.

Det er jo snittTemp i gulvene som avgjør hvor mange watt som avgis ute i systemet også.
Jeg sier inte at jeg har fasit på hur dette skal gjøres. Men, det fins fler options - og det skulle være fint om Nibe skulle kunne levere pumpen med en alternativ styringsmodell. Dette hadde nok skulle fungert bedre for flere som kjører med termostater. Og ikke minst for systemer med tank slik som det Bergen77 har.

snittTemp varibeln skulle også være en bedre variabel for å regulere frekvensen på kompressoren ut fra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #847 skrivet: 06 december 2017, 15:04:35 »
Huset blir inte för varmt just på grund av att vp stoppar hade den fortsatt gå med för hög framledning blir det för varmt inne om man inte stryper bort värmen på annat sätt och en vp har svårt att förutse att du ska duscha om i timme så gradminuterna kommer sjunka då eller att det ska bli kallare ute. Jag tycker det hade varit en sämre reglering om den fortsatt gå med 1 eller 1,5 grad övertemp och värmt huset i onödan.

Pumpen stoppet i 27 minutter fra kl02:52 til 03:19. Skulle huset mitt bli for varmt ved at den produserer 0.6kWh ekstra? nei!
Men den gikk fra kl23:09 med 54hz og framledning +1 grad for hög til kl02:18 ved 23hz og framledning +1 grad for hög.
3 timmer med snittfrekvens på ~38hz = overproduksjon av värme på mycket mer enn 0.6kWh.

Problemet slik jeg ser det er at GM-reguleringen er lagd for ON/OFF pumper, inte inverterpumper.
GM baserer seg på at temperaturen skal ligge 50% av tiden over bör og 50% av tiden under bör for at bör skal tilsvare den temperaturen man får ute i systemet.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #848 skrivet: 06 december 2017, 15:33:56 »
Men vart ska den dra gränsen är det ok med 1 grad över eller 2 eller 3 grader och ska den inte alls bry sig om GM eller hur vill du den ska reglera och vad är problemet med 1 start extra tror du inte den håller för det ? Den hade inte överproduktion den hade troligtvis legat under börvärde tidigare läs på hur gradminuter fungerar finns flera trådar om det i forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #849 skrivet: 06 december 2017, 15:47:04 »
0,5 grad över i 7 dagar då är det bättre att vp stoppar en stund nån gång per dag men vi har tydligen väldigt olika idéer hur det ska funka. Man ser endast 5 parametrar i din uplink graf det är bra många fler i loggen och väldigt mycket exaktare. Varför har du önskad framledning 40 grader hela tiden har du det som min temp eller den går ju inte över det trotts att det är bara nån plus grad Sc:,h I början av loggen drar vp på för mycket för att senare stoppa löser man det genom att ändra gm för eltillskott ?
Så lenge temperaturen ikke stiger vil det ikke være noe behov for å stoppe pumpen, det betyr at man overfører energien pumpen produserer til huset, og huset er jo full i romtermostater så det blir ikke for varmt. Legg merke til at jeg skriver at huset ALDRI er for varmt, det har ALDRI skjedd med mindre solen står på i vinduene. Derfor er 0,5 grader for mye ALDRI ett problem om det er i 30 minutter, 7 dager eller hele vinteren. Det er kun når temperaturen stiger pumpen lager mer varme enn man trenger. Mitt store ønske er at Nibe ikke forsøker å regulere varmen i boligen min, det har jeg romtermostater til, jeg vil at varmepumpen skal levere den temperaturen jeg programerer den til!
Jeg har 40 grader på vannet av flere grunner, hovedgrunnen er at jeg har en viftekonvektor som trenger litt temperatur for å gi effekt. Den andre grunnen er midlertidig og har med at jeg ønsker å justere inn en god regulering før jeg går videre. Som du vet er jeg ikke fornøyd med reguleringen og siden Nibe ikke er i stand til å forbedre varmepumpen må jeg gjøre noe med det selv. Det gjenstår litt mer testing før jeg kobler inn igjen BT25, også med fast temperatur før jeg tilslutt legger inn utekompensering.
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #850 skrivet: 06 december 2017, 17:37:26 »
Bergen77, en beskrivning av hur man justerar in ett hus.
Säg att vi har 3 rum: sovrum, badrum och vardagsrum. Sovrummet vill vi ha 21 grader i, vardagsrummet 22 och badrummet 23. Golvvärme. Inga termostater. (Än)
Vardagsrummet är störst, och har därmed längsta slingan/slingorna. Dessa slingor skall inte strypas alls.
Istället justerar man kurvan tills vardagsrummet blir 22 grader. Sedan justerar man in de andra rummen till önskad temperatur.
Nu kommer vp:n att reglera värmen i huset efter kurvan. Sjunker utetempen, ökas framledningen, så att när det tröga huset svalnar, finns energin i golvet redan. Vi pratar om timmar här.
Den ger exakt rätt framledning, med optimalt cop. Detta är det absolut billigaste sättet att värma ett hus, och så är styrningen tänkt att jobba. I princip behöver vp:n inte ändra frekvens snabbare än vad utetempen ändrar.

Men sedan flyttar det in någon/några i huset. Dom lagar mat, ser på tv/dator, eldar i öppen spis. Saker som inte vp:n känner till. En form av störning. Denna störning har dock en egenhet, den kan bara tillföra energi. Det kompenserar vi genom att använda termostater, som har en annan egenhet, dom kan bara avlägsna energi, dvs strypa värmesystemet i det berörda rummet. Den ger fortfarande exakt rätt framledning, med optimalt cop.

Men om man använder termostaterna som du gör, dvs ser till att ha tillräckligt hög framledning så att det alltid räcker till. Vad är problemet?
1. Sämre cop. cop=pengar. 3% per grad sägs det.
2. Trög reglering. Om man har ingjuten golvväme, och temperaturen ute sjunker hastigt, så tar det flera timmar innan innetempen sjunker. När termostaterna väl känner av att det blir kallare inne, då är det försent. Termostaterna öppnar, men det tar flera timmar innan tempen ökar igen. Man kan avhjälpa detta genom att ha ännu högre framledning, så att man får ordentligt med effekt i golven. Med sämre cop som följd.
3. När den överdrivna effekten begärs, varifrån skall den komma? Jo, vp:n så klart, det är den enda maskin som ger energi. Så den tvingas att öka frekvensen så mycket den kan, och det räcker antagligen inte till. Efter några timmar stänger termostaten igen, och stryper bort en väldans massa effekt, som vp:n inte hinner med att dra ner på. Den är ju tänkt att reglera effekten efter utetemp.

Men vad är skillnaden mellan "mina" termostater och "dina"? Mina termostater stryper bara bort den extra effekten som de boende tillför, som för det mesta är tillfälliga tillskott i enstaka rum, medans dina stryper bort all extra energi, både från vp och de boende, i alla rum, dessutom kontinuerligt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #851 skrivet: 06 december 2017, 18:45:07 »
Så lenge temperaturen ikke stiger vil det ikke være noe behov for å stoppe pumpen, det betyr at man overfører energien pumpen produserer til huset, og huset er jo full i romtermostater så det blir ikke for varmt. Legg merke til at jeg skriver at huset ALDRI er for varmt, det har ALDRI skjedd med mindre solen står på i vinduene. Derfor er 0,5 grader for mye ALDRI ett problem om det er i 30 minutter, 7 dager eller hele vinteren. Det er kun når temperaturen stiger pumpen lager mer varme enn man trenger. Mitt store ønske er at Nibe ikke forsøker å regulere varmen i boligen min, det har jeg romtermostater til, jeg vil at varmepumpen skal levere den temperaturen jeg programerer den til!
Jeg har 40 grader på vannet av flere grunner, hovedgrunnen er at jeg har en viftekonvektor som trenger litt temperatur for å gi effekt. Den andre grunnen er midlertidig og har med at jeg ønsker å justere inn en god regulering før jeg går videre. Som du vet er jeg ikke fornøyd med reguleringen og siden Nibe ikke er i stand til å forbedre varmepumpen må jeg gjøre noe med det selv. Det gjenstår litt mer testing før jeg kobler inn igjen BT25, også med fast temperatur før jeg tilslutt legger inn utekompensering.
Nu tror jag inte Nibe är så intresserad att göra en styr som försätter producera värme med 0,5 grad över bör värde hela vintern och låta termostater strypa bort värmen det typ tjänstefel dom gör en styr för max cop och komfort liksom andra tillverkare och blir det några extra stopp per vinter tror jag inte det gör nått vp drar trots allt minst när den står still.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #852 skrivet: 06 december 2017, 19:16:02 »
Smurfen - hvis temperaturen er stabilt 0.5 grader over bör-värde hele vintern, men huset er lagom varmt... ?
Da kan det vel tenkes at bör värde er 0.5 grader for låg?
Bör-värde er inte samma sak som effektbehov eller effektavgivelse.

Når man har termostater mener jeg at om temperaturen er stabil så betyr det at huset vil ha like mycket effekt som pumpen produserer.
Sjunker den vil huset ha mer. Öker den vil huset ha mindre.

MEN, hvis man inte har några termostater i huset er det avgjord at 0.5 grad over (givit perfekt kurve) skulle ville gi 0.5grader för värmt hus.
Men er 0.5grader för värmt så farligt? Hva er chans for at den skal forbli 0.5grad over i evigheter?
Kommer alltids en varmvattenproduksjon, så da er det jo bedre å ha litt övertemp till och med?
Jämn drift slik at den slipper öke frekvensen massor gir jo også bättre COP.
Min erfaring er at COP er bedre på lav frekvens.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #853 skrivet: 06 december 2017, 19:47:27 »
MrBond, har du justerat alla slingorna enligt min instruktion?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #854 skrivet: 06 december 2017, 19:51:12 »
Smurfen - hvis temperaturen er stabilt 0.5 grader over bör-värde hele vintern, men huset er lagom varmt... ?
Da kan det vel tenkes at bör värde er 0.5 grader for låg?
Bör-värde er inte samma sak som effektbehov eller effektavgivelse.

Når man har termostater mener jeg at om temperaturen er stabil så betyr det at huset vil ha like mycket effekt som pumpen produserer.
Sjunker den vil huset ha mer. Öker den vil huset ha mindre.

MEN, hvis man inte har några termostater i huset er det avgjord at 0.5 grad over (givit perfekt kurve) skulle ville gi 0.5grader för värmt hus.
Men er 0.5grader för värmt så farligt? Hva er chans for at den skal forbli 0.5grad over i evigheter?
Kommer alltids en varmvattenproduksjon, så da er det jo bedre å ha litt övertemp till och med?
Jämn drift slik at den slipper öke frekvensen massor gir jo også bättre COP.
Min erfaring er at COP er bedre på lav frekvens.
Nej 0,5 grad är normalt inget problem och det kan en gradminut styrd inverter ha ganska lång tid men nånstans måste ju styren dra gränsen och 0.5 grad över hela vintern är fel enligt mig om börvärdet är korrekt och åter igen vp lär tåla en del start stopp så det gör inget om den stoppar några gånger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!