Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #825 skrivet: 05 december 2017, 19:55:39 »
Klart den skal få gå. Du må jo da sette hvilken temperatur du vil ha i snitt på baderomsgulvene dine som minimum turledningstemperatur.
T.ex 30 som meg. Og så får gulvet variere fra 26->34, eller mindre variasjon om du vil la pumpen starte/stoppe oftere.
Om man tillater dobbelt så mange stopp kunne man t.ex latt den få ha 27->31 grader, og kanskje da fått litt bedre COP og likevel lagom temperatur på gulvene.

I sommer når jeg hadde snitt varmebehov på 500-700w gikk typisk pumpen på 20hz i 5-7timer, og hadde en pause på 3-5timer.
Bör var satt til 30 grader.
Retur var nede på rett under 26grader når pumpen startet. Da var gulvene på badet nesten litt for kalde, men akkurat OK.
Etter 5-7timer drift var typisk framledning oppe på 33-33.5 grader og retur 29-29.5
Men, jeg kan ikke bruke GMstart på -700 nå, så dette er "sommerjustering"...

GM modellen er lite tilpassingsvennlig til å oppnå ønsket oppførsel.
En enkel hysterese ville gjort denne jobben mye mer intuitiv for en privatperson.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #826 skrivet: 05 december 2017, 19:58:46 »
Hur skall jag få lägre övertemp, och samtidigt färre start-stopp?
Du ber Nibe komme opp med en alernativ regulator der du setter start og stopp temp og varmepumpen jobber utelukkene med bt2 øyeblikksverdi.
Hva er galt med PID?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #827 skrivet: 05 december 2017, 20:01:46 »
Menar du ungefär som den regulatorn IVT hade för många år sedan men för några år sedan övergav?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #828 skrivet: 05 december 2017, 20:03:26 »
Bergen77
du tillater så lang tid på å varme opp varmtvannet.
Du nedprioriterer varmtvann
Jag har prioriterat upp varmvattnet! Default är 30/30, jag kör 30/10. Alltså 30 minuter vv, 10 minuter värme.
Där har du alltså fel.

Om man tittar på 17113001, så ser man i loggen att efter vv-laddningen sjunker först gm, och sedan drar den på för att köra in underskottet. Som mest ligger den 1,4 grader över bör. Under ca 10 minuter ligger den mer än 1 grad över bör, resten av tiden (13 timmar) ligger den närmare. Jag tycker inte den har dragit på för mycket. Orsaken till att den stannar efter 13 timmar är att jag har eldat i spisen.

GMstart er høy slik at du får mange start og stopp
Jag har sänkt gmstart från -60 till -100. Inte höjt. Också fel av dig.

Termostaterna används när jag till exempel eldar i spisen, eller lagar mat länge. Sådant som inte vp:n känner till. Annars skulle jag kunna vara utan termostater. Jag har ju rätt kurva.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #829 skrivet: 05 december 2017, 20:05:18 »
Menar du ungefär som den regulatorn IVT hade för många år sedan men för några år sedan övergav?
Kjenner ikke til hva IVT hadde men gm modellen bør være valgfri!
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #830 skrivet: 05 december 2017, 20:09:24 »
Jag tycker inte den har dragit på för mycket. Orsaken till att den stannar efter 13 timmar är att jag har eldat i spisen.

Jeg tycker inte det var noen tilfeller der din pumpe drar på for mycket bortsett fra disse tilfellene jeg nevnte hvor den inte burde gå alls.
Men, det har jo blitt postet bilag med eksempler der den drar på for mycket for å "ta igjen tapte GM" og deretter raser opp i 0GM og stopper fordi den har produsert for mye varme.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #831 skrivet: 05 december 2017, 20:12:13 »
Mrbond, om man inte vill ha varma golv då? Jag höll 25 grader bör, returen låg sällan under 23.
Skall jag inte få välja min golvtemp så låg jag vill? Annars går inte vp:n?

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #832 skrivet: 05 december 2017, 20:13:40 »
Bergen77
du tillater så lang tid på å varme opp varmtvannet.
Du nedprioriterer varmtvann
Jag har prioriterat upp varmvattnet! Default är 30/30, jag kör 30/10. Alltså 30 minuter vv, 10 minuter värme.
Där har du alltså fel.

Om man tittar på 17113001, så ser man i loggen att efter vv-laddningen sjunker först gm, och sedan drar den på för att köra in underskottet. Som mest ligger den 1,4 grader över bör. Under ca 10 minuter ligger den mer än 1 grad över bör, resten av tiden (13 timmar) ligger den närmare. Jag tycker inte den har dragit på för mycket. Orsaken till att den stannar efter 13 timmar är att jag har eldat i spisen.

GMstart er høy slik at du får mange start og stopp
Jag har sänkt gmstart från -60 till -100. Inte höjt. Också fel av dig.

Termostaterna används när jag till exempel eldar i spisen, eller lagar mat länge. Sådant som inte vp:n känner till. Annars skulle jag kunna vara utan termostater. Jag har ju rätt kurva.
Enhver prioritering av varme er det samme som å nedprioritere varmtvann. Har man stort badekar er man avhengig av at kompressoren jobber kontinuerlig med varmtvann. Hva som er default er ikke relevant. Selv kjører jeg 100% prioritering på varmtvann, da kan jeg også tillate lavere temperatur. Tanken min leverer varme til gulvene mens varmtvannsproduksjon er i gang. Med radiatorer ville jeg nok ikke gjort dette, eller hvis varmetapet er høyt.

Gmstart default er heller ikke relevant, særlig når man må trimme disse verdiene alt etter sesong. Med hysterese hadde man sluppet dette.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #833 skrivet: 05 december 2017, 20:55:01 »
Mrbond, om man inte vill ha varma golv då? Jag höll 25 grader bör, returen låg sällan under 23.
Skall jag inte få välja min golvtemp så låg jag vill? Annars går inte vp:n?

Nå forstår jeg inte hva du mener?

Om du höll 25 bör og har retur 23 - da vil jo GM sjunke. Etter 30 minutter har du -60 GM og pumpen starter og leverer 27grader og tilfører varme til deg i maksmalt 30 minutter...
Så med GM-styringen får du tilført varme själv om retur er 23 og bör er 25...
Og forstår jeg deg riktig önsker du inte at den skal gå alls?

Om det var mitt forslag med hysteres ville inte kompressor starte med 25 bör og 23 retur.
Med 23 retur og hysterese på 4grader skulle bör være 27 innen kompressor starter. Right?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #834 skrivet: 05 december 2017, 22:38:54 »
Du ber Nibe komme opp med en alernativ regulator der du setter start og stopp temp og varmepumpen jobber utelukkene med bt2 øyeblikksverdi.
Du kan ju läsa lite i Daikin tråden hur många starter dom har om du tycker Nibe ger många starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #835 skrivet: 05 december 2017, 23:32:02 »
Du kan ju läsa lite i Daikin tråden hur många starter dom har om du tycker Nibe ger många starter.
Får vurdere det, men jeg mener nå fortsatt at en varmepumpe som har turtemperatur 0,5 grader over børverdien ikke trenger å stoppe. Er du uenig i det?
Kanskje du vil med korthet forklare meg hvordan Daikin regulerer?
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #836 skrivet: 06 december 2017, 10:43:46 »
Jag har för mig att Daiken styr efter framledningens temp dvs startar tex vid 2 graders under temp och startar vid 2 graders övertemp. Ingen vp som styrs av gradminuter stoppas av 0,5 graders övertemp om det är tillfälligt men om det är lite längre period minst 120 minuter med default inställning så kommer vp stoppa vilket är rimligt och kommer inte leda till att vp får många start stopp. Det finns ju ingen anledning att hålla i gång driften av en vp för länge så det leder till övertemp i huset bara för att undvika några stopp. Vart anser du dom i så fall skulle dragit gränsen för stopp om inte 0,5 grad över börvärde ska räknas är 1 grad ok eller ska den få gå med 2 graders övertemp långa perioder ? Har du kommit hem så man får se loggen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #837 skrivet: 06 december 2017, 11:34:09 »
Ingen vp som styrs av gradminuter stoppas av 0,5 graders övertemp om det är tillfälligt men om det är lite längre period minst 120 minuter med default inställning så kommer vp stoppa vilket är rimligt och kommer inte leda till att vp får många start stopp.

kombinert med at varmepumpen öker frekvensen for mycket for å "ta igjen tapte GM" , så stopper den ofte når den inte burde, og gjerne når framledning er på tur nedover.
Som eksemplet bilagt her, litt etter midnatt.
Framledning er bare 0.5 grader for hög, utetemperatur sjunker, bör-verdi er pÃ¥ tur oppover. 
Ingen logikk tilsier at det skulle vær fornuftig å stoppe pumpen her.
Hadde huset vært for varmt skulle termostatene mine reagere på det, og temperaturen skulle øke hurtigt slik at framledning ganske snabbt blir t.ex. 2grader for hög -> og da skulle det være mening i at den hadde stoppet.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #838 skrivet: 06 december 2017, 12:25:55 »
Bergen77, när jag fick pumpen var prioriteringen ställd 30/30. Jag har därefter ändrat prioriteringen till 30/10, dvs ökat prioritet för varmvatten. Hur kan du få det till att jag har sänkt prioriteringen för varmvatten?
Det går att öka ytterligare, men det innebär inte att jag har nedprioriterat vv. Jag kan bra öka det till 30/0, det skulle inte spela någon roll för värmedriften. Jag har inget badkar, varför skulle jag ställa in den för det då?

Vilka andra kompromisser har jag gjort?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #839 skrivet: 06 december 2017, 12:44:09 »
Mrbond,
Jeg tycker inte det var noen tilfeller der din pumpe drar på for mycket bortsett fra disse tilfellene jeg nevnte hvor den inte burde gå alls.
Kommentaren var till bergen77.

Men, det har jo blitt postet bilag med eksempler der den drar på for mycket for å "ta igjen tapte GM" og deretter raser opp i 0GM og stopper fordi den har produsert for mye varme.
Har ofta någon annan orsak, fel kurva, för mycket termostater, fel flöde osv.
Det är alltså vp:n sätt att visa att det är någon som är fel i systemet.

Det finns också exempel på installationer där det fungerar jättebra: Lillefar, oan, uffen, eba, jag själv.

Och så hysteres-reglering då. Eftersom jag inte har sett en sådan på riktigt, är jag inte säker på hur det ska fungera, så jag baserar det delvis på dina uppgifter.

Menar du(ni) att den skall hålla framledningen inom ett fast värde (hysteres-värdet) från börvärdet?
Om börvärde är 30, starta t ex på 28 och gå till 32? Hysteres=+-2. Låter väl ok.
Men om jag har börvärde 25, och hysteres 1. Start på 24, men pga delta t går framledningen till 28 inom ca 1 minut. Tvärstopp.
Börvärde 25, och hysteres 2. Start på 23. Men mitt golv går inte ner till 23 grader på sommaren, så den kommer inte att starta. Och om den skulle starta, stannar den ganska snart pga delta t igen.

Börvärde 25, och hysteres 3. Startar aldrig.

Det låter som en strålande lösning.....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!