Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #810 skrivet: 03 december 2017, 19:34:58 »
Hej eftersom ni pratar usb loggning nu vill jag bara att någon slår ett getöga på min loggfil.
1255-16 40 + 170 meter borra. Nygjuten platta med golvvärme i en gammal tegelkåk 130m2 bottenyta. Ouppvärmd och oisolerad övervåning. Endast utegivare.
Är det något som ser lustigt ut?
Jag hade tänkt sätta mig in i min pump och hur allt fungerar snarast.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #811 skrivet: 03 december 2017, 19:37:09 »
MrBond, jag håller på loggar just nu, så bara det kommer ett dygn som inte är enbart on/off så ska jag lägga upp en logg.

Log med on/off er også intressant og se.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #812 skrivet: 03 december 2017, 20:10:35 »
Hej eftersom ni pratar usb loggning nu vill jag bara att någon slår ett getöga på min loggfil.
1255-16 40 + 170 meter borra. Nygjuten platta med golvvärme i en gammal tegelkåk 130m2 bottenyta. Ouppvärmd och oisolerad övervåning. Endast utegivare.
Är det något som ser lustigt ut?
Jag hade tänkt sätta mig in i min pump och hur allt fungerar snarast.
Tycker det ser bra ut vp går hela tiden och reglerar fint. Du verkar ha rätt stort värmebehov trots ganska litet hus men nygjuten platta drar nog en del. Det man kan regera på är att varma cp går på i stort sett max hela tiden men golvvärmen kanske är tungt att pumpa runt och beror ju på slanglängden. Kalla cp går på max hela tiden men gissar att den är inställd på max fart kontinuerlig drift i 10 dar eftersom den är nyinstallerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #813 skrivet: 03 december 2017, 20:42:04 »
Jag reagerar också på vb-pumpen, känns som nånting stryper.
Och även kb-pumpen, som dock kan vara inställd att gå fullt första 10 dagarna.
Har du alltså 2 x 130 kvm inkopplat?

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Eter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #814 skrivet: 04 december 2017, 17:56:41 »
Tackar för inputen.
Ställde kurvan i helgen då inte mycket kommer byggas i veckan..och behöver bara var frostfritt..
Nu går både KB pump och CP på runt 70 % Det är 9 golvvärmeslingor så där borde det inte vara problem. Vanlig 40mm slang till KB.
Ja det finns ett stort värmebehov. Plastade fönstergluggar och stora öppning till oisolerad övervåning.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #815 skrivet: 04 december 2017, 19:56:38 »
Här är loggfiler för 4 dygn i följd, i varsin flik.
Då första dygnet höll på blev sjukt tråkigt, passade jag på att elda i spisen, vilket medför att en termostat stänger bort ca 30 % av ytan på en gång. Det syns i andra fliken, på kvällen. On/off drift.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #816 skrivet: 04 december 2017, 21:10:58 »
Ser du har lagret som Excel fil så da regner jeg med du klarer å lage diagram ut av det også, her er første dagen din:

For meg ser det ut til at ventilstyringen din gir veldig varierende BT2, noe som gjør det vanskelig for pumpen å holde en temperatur. Har du ikke mulig å slakke ned på hvor rask disse ventilene dine jobber? Flere av stoppene dine virker å komme som en følge av ventilstyringen din.
Regner med du ikke har badekar siden du tillater så lang tid på å varme opp varmtvannet.
Noen av stoppene er også fordi beregnet temperatur endres mye.
Kompressoren gir for mye pådrag etter stans også, slik vi ser hos alle sammen.
Du har en god del start og stopp som følge av den høye GMstart verdien, men da vil du selvsagt begrense hvor mye kompressoren tar av senere.
Min konklusjon er at du har inngått en rekke kompromisser med pumpen for å unngå at kompressoren tar av, greit nok. Det burde være unødvendig.
« Senast ändrad: 04 december 2017, 22:00:11 av Bergen77 »
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #817 skrivet: 04 december 2017, 22:28:14 »
Magnus Karlsson,
Varmesystemet ditt akkumulerer mindre varme enn mitt system. Så temperaturen går hurtigere opp og ned.
Jeg syns det er unødvendig mange start/stopp til deg. Jeg har ikke like mange start/stopp som dette midt på sommeren engang.
Det kan umulig være nødvendig at pumpen skal "PWM-modulere" varme med en frekvens på ~100minutter for å holde jevn temperatur i huset?
Om jeg stopper varmepumpen en hel natt skulle mitt hus bare bli ~1 grad for kaldt gjennom natten dersom det er 0 grader ute.

Etter min mening skulle det f.eks. 02.desember inte være nødvendig med mer enn 1 eller 2 pauser gjennom hele natten fra midnatt til kl12 dagen etter, i steden for 7.
kl03:15 er returtemperaturen varmere enn bör-verdien for turtemperatur - mener du likevel pumpen burde gå her? Romtemperaturen øker jo også utover natten.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #818 skrivet: 04 december 2017, 23:37:05 »
Her er log fra 26.11 til 04.12 fra min pumpe...

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #819 skrivet: 05 december 2017, 16:23:34 »
Bergen77, jag kan inte ändra på hastigheten på termostaterna. Och visst varierar bt2. Men inte kan jag se att jag skulle få någon extra stopp för det. Medeltalet blir nog rätt.
Inget badkar, men jag prioriterar varmvatten/värme 30/10, dvs 3 ggr mer varmvatten än default. Men jag kör på låg/normal effekt, som default. Så där har du fel.

Noen av stoppene er også fordi beregnet temperatur endres mye.
Som det skall vara.

Kompressoren gir for mye pådrag etter stans også, slik vi ser hos alle sammen.
Datum o tid för det? Jag kan inte se något sådant. Den drar på för att köra in gm. Framledning ca 1-2 grader över börvärde.
Eller menar du start-momentet till 40Hz?

Jag har ändrat gm start och tillskottet, och prioriterat varmvatten.
Vilka andra kompromisser har jag gjort?

MrBond, skulle jag har färre start-stopp, kommer framledningen att gÃ¥ lÃ¥ngt över börvärde, och jag fÃ¥r lägre cop. Jag ligger ca 2-4 grader över börvärde i slutet pÃ¥ en on/off-körning.  Jag prioriterar cop. Starter är inget bekymmer pÃ¥ en inverter (enligt mig).
Det har alltså inte med tempen i huset att göra, utan optimal drift.

2 december 03.15: Framledning 27.6, retur 27.4, bör 31. Kompressorn står stilla. Vad menar du?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #820 skrivet: 05 december 2017, 17:01:54 »
MrBond, skulle jag har färre start-stopp, kommer framledningen att gÃ¥ lÃ¥ngt över börvärde, och jag fÃ¥r lägre cop. Jag ligger ca 2-4 grader över börvärde i slutet pÃ¥ en on/off-körning.  Jag prioriterar cop. Starter är inget bekymmer pÃ¥ en inverter (enligt mig).
Det har alltså inte med tempen i huset att göra, utan optimal drift.

2 december 03.15: Framledning 27.6, retur 27.4, bör 31. Kompressorn står stilla. Vad menar du?

Å produsere varme når huset ikke behøver varme er vel ikke optimal drift?
2. desember 03:15:38 , framledning 32.2, retur 27.9, bör 27.4

Se bilag.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #821 skrivet: 05 december 2017, 17:45:49 »
Ah, du menar 3 december, som finns i filen som skapades 2 december.

Det är precis det här jag menar med antalet start-stop. Här har jag alltså mer än 4 grader högre framledning än börvärde, och således även högre retur än bör. Hur skulle det då se ut om jag hade ännu länge gång?
Och den slutar ju värma just då.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #822 skrivet: 05 december 2017, 18:11:43 »
Så lenge retur-bör < beregnet_deltaT så behøver ikke pumpen starte igjen etter min mening.
t.ex kl05:23 nÃ¥r den starter igjen og retur er 24.9 og bør er 26.3 .  1.4 << 4  sÃ¥ behøver ikke starte igjen.
Da vet man jo at temperaturen blir over bör med en gang den starter.
Og helt riktig , kl05:26 er allerede framledning 3-4 grader for hög.
Du som inte vil ha for hög framledning fordi det gir sämre COP vil vel inte ha det så?

Tilsvarende kunne den ogsÃ¥ fint stoppet pÃ¥ hysterese. t.ex 23:52 nÃ¥r framledning er 34.2 og bör 31.6...  +2.6grader.
Etter min mening er +2.6 et lagom sted og ta pause.. Men, det er ingen mening i at den tar pause når framledning er +0.3 grader for høg, selv om den har vært det i 200 minutter.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #823 skrivet: 05 december 2017, 19:22:25 »
Inget badkar, men jag prioriterar varmvatten/värme 30/10, dvs 3 ggr mer varmvatten än default. Men jag kör på låg/normal effekt, som default. Så där har du fel.
Hva er det du mener jeg tar feil av?

Kompressoren gir for mye pådrag etter stans også, slik vi ser hos alle sammen.
Datum o tid för det? Jag kan inte se något sådant. Den drar på för att köra in gm. Framledning ca 1-2 grader över börvärde.
Eller menar du start-momentet till 40Hz?
Når kompressor starter på 20Hz, venter litt og gir på så gir den på for mye. Det ser man også siden den må redusere senere. Dette er en følge av den trege GM-reguleringen. Dette har vert skrevet side opp og ned om så hvis du ikke vet hva dette betyr så melder jeg pass der, det virker ikke som du ønsker å forstå at frekvensen ideelt kunne gradvis steget til den nådde rett frekvens. Avhengig av efekktuttaket kan man risikere at GM når 0 med slikt pådrag til tross for at den fint kunne gått kontinuerlig på 20Hz i lang tid uten stans.

Jag har ändrat gm start och tillskottet, och prioriterat varmvatten.
Vilka andra kompromisser har jag gjort?
Du nedprioriterer varmtvann for å unngå at GM synker mye, noe som ville resulterer i at kompressoren dro enda mer på enn det vi ser hos deg. Jeg forstår at du gjør dette for å begrense GM og dermed Hz. Men det er uten tvil ett kompromiss. Om du hadde hatt ett større badekar ville ikke du kunne gjøre dette. Du har også en vekselventil som jobber ofte. Min påstand er at kompressor ikke bør ta av uansett hvordan man velger å prioritere varmtvann/varme.
GMstart er høy slik at du får mange start og stopp. Dette bidrar selvsagt til en jevnere temperatur samtidig som slittasjen øker. Dette er også med å begrense GM variasjoner og dermed at en kompressor tar av. Igjen, så forstår jeg hvorfor du gjør det. Men fakta er at du gjør dette fordi GM-regulatoren er dårlig. Om varmepumpen brukte temperatur istedet kombinert med valgfri start stopp hysterese ville man ikke hatt behov for så mange start og stopp. Man ser tydelig at flere av dine starter er unødvendig, dette synes jeg mrBond har forklart tilstrekkelig.

Jeg er overrasket over at du mener at disse loggene skal vise at pumpen går problemfritt, jeg mener at loggene viser at du har forhandlet med varmepumpen. Du har funnet en balanse på komfort og varmepumpens begrensinger. Helt fint det, men det beviser bare at din varmepumpe heller ikke er perfekt.

Til slutt ett spørsmål:
Hva bruker du romtermostatene til siden du mener at varmepumpen bør hente inn underskudd? Henter ikke romtermostatene dine inn underskudd også? Blir det ikke dumt når begge systemene skal forsøke å oppnå det samme? Termostatene ved å åpne ventiler mer, pumpen ved å kjøre opp turtemp. Tror ikke du at romtermostatene hadde hatt en enklere jobb om de fikk jevn temperatur levert?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #824 skrivet: 05 december 2017, 19:25:59 »
MrBond
Så lenge retur-bör < beregnet_deltaT så behøver ikke pumpen starte igjen etter min mening.
Så är det större delen av sommaren. Skall den inte få gå på hela sommaren? Hur skall jag då hålla badrumsgolvet varmt?

Och du svarade inte på min fråga, hur skall jag få lägre övertemp, och samtidigt färre start-stopp?
Det jag undrar, hur mycket övertemp hade du på sommaren, om du hade gm start=-700?

.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!