Säg att man har ett hus som är 120 kvm, delat på 6 rum på 20 kvm vardera.
Det behöver 50W / kvm, vid -40 grader och 42 grader framledning.
Totalt 50 x 120 = 6000 w. Golvvärme förstås. Se lite data i tabellen nedan.
Lite ovanligt hus det här, alla rum är på en rad, rum 1-6. Radhus?
I rum 1 är det en värmepump 1255-6, enbart med utegivare.
Rum 2 är badrum.
Rum 3-4 sovrum, 5 kök och 6 vardagsrum.
Från början är detta hus utan termostater och inte injusterat.
Vad får det för konsekvens?
Rum 1 blir varmast, rum 2 lite svalare, 3 ännu lite svalare osv.
Detta för att slingorna blir längre och längre.
Lösning: Stryp slinga 1-5 så att samma temperatur nås, lämna 6:an ostrypt.
Ställ in kurvan, så det blir lagom varmt. (22 grader)
Om man vill ha svalare sovrummen, stryp dessa mera.
Lite varmare badrum, öppna lite här.
Inget konstigt så långt.
Vp:n stortrivs, går jämnt och fint vid alla temperaturer.
Systemet är i balans.
Men det visar sig att tex vid matlagning, blir det varmt i köket.
Vi monterar termostater, förutom i rum 1 och 2 för att bibehålla minimiflödet.
Vi ställer termostaterna på 22 grader.
Vad får det för konsekvens för vp:n om termostaten i köket stänger?
Om temp är högre än +5 grader, fortsatt on/off.
Om temp är mellan +5 och +3, övergår den från kontinuerlig drift till on/off. (Effekten sjunker med 300 w från 1700 w till 1400)
Om temp är kallare än +3, sänks frekvensen med ca 3 hz.
Inget konstigt där, systemet är i balans. Termostaterna används bara för att förhindra övertemp, om tempen tillförs ”externt”.
Men nu när vi har termostater, skulle vi inte kunna ha varmare i badrumsgolvet?
Vi ställer min-temp till 30 grader. Konsekvens?
Om det är 0 grader ute, är effektbehovet för huset 2000 w, eller 333 w/rum.
VP:n borde gå på 27 hz.
Men golvvärmen kommer att bete sig som om det är -6 grader ute, dvs avge 2600 w, eller 433 w/rum. Vad gör vp:n? Den gör allt den kan för att hålla framledningen på 30 grader, dvs drar på till 38 hz.
Men 2600 w är 30% för mycket effekt mot vad huset behöver (2000w), så det blir varmt och termostaterna stänger, dessutom mer eller mindre samtidigt. Kvar är 2 x 433 w, och vp:n stannar.
När termostaterna öppnar igen rasar både framledning och gm, effekten som golvet vill/kan avge blir återigen 2600 w och vp:n drar på, för att hålla framledning=börvärdet.
Det är alltså huset som självsvänger, vp:n försöker bara hänga med.
Om utetempen blir -6 eller kallare, kommer huset att följa rätt framledning igen, och svängningarna upphöra.
Lösning: ställ min-temp till 26 grader, dvs gränsen för kontinuerligt drift.
Jag har i detta exempel inte räknat med den fördröjning och över/underslängar som uppstår pga tröga golv, inte heller gm-räkningen eller hur många hz/minut vp:n kan ändra, så verkligheten borde vara värre. Om någon/några termostater går i otakt med de andra, förbättrar det saken.
Är injusteringen verkligen så viktig?
Huvudsyftet med injusteringen är att få rätt temp i alla rum, med lägsta möjliga kurva. Varje rum som får för mycket effekt, kommer att självsvänga.
Men jag har ju servomotorer?
När ett rum självsvänger, skulle jag tro att även servo-termostaten kommer att gå från fullt öppen till helt stängd. Speciellt om man har tröga golv.
Men jag har ju tank?
Det tar 20 minuter för tanken att sjunka 3 grader. Ännu en fördröjning.
Tanken gör i princip bara nytta vid on/off drift, samt för att säkerställa flödena.
Varför fixar inte Nibe detta då?
Regulatorn ÄR en kompromiss. Den måste hantera radiatorer, golvvärme, ibland både och.
Radiatorerna varierar dessutom med flöden och temperaturer.
Kanske det går att göra den bättre, jag vet inte.
Men att kräva att den skall ändra fysikens lagar, det tycker jag är att begära för mycket.