Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #735 skrivet: 25 november 2017, 19:00:22 »
Hur gick det fick du i gång loggningen ?
Logger men er ikke hjemme.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #736 skrivet: 25 november 2017, 20:16:45 »
Din pumpe har vel inte flowmeter, Magnus Karlsson?
Så da vet du heller ingenting om hvor mange watt din produserer på 20hz, eller 23hz ...
Jeg vet jo inte om mitt flowmeter mäter korrekt siden det er overdimensjonert!
Den er jo en vertex flow meter, så den er avhengig av å komme opp i en viss hastighet før virvlingene/vortex'ene får stabil frekvens...
Det burde vært en 2-40 l/min i alle 1.5-6kW pumpene slik at pumpen heller kunne regulere frekvensen på kompressor ut fra akkumulert watt istedenfor disse gradminuttene !
Gradminutter sier jo ingenting - jeg kan jo "fylle huset med overskudd av varme" uavhengig av om BT2 er 33 eller 34 grader, og uavhengig av om GM øker eller synker.
 
Nå kjører den på 27hz, tur 32.7 , retur 28.4, flöde 6.4. Tilsvarer 1926w. Effektforbruk 365w = COP 5.28
Når jeg kjørte den på 20hz ble flowmeter ustabilt - låg og vippet mellom 0 og 5. Så vil tro det tilsvarer ~5l og 4-4.2grader deltaT = 1400-1500w.
Mye mulig jeg burde hatt høgre effekt, men syns at det er ganske OK så lenge COP ligger over 5.
Snitt COP til meg siden 01.10.2017 er 4.67 inkl varmvatten. (2234kWh produsert, 477kWh brukt)
Gitt at Nibe ikke kjører VW-software på energimäteren innebygd i pumpen - men du påstår jo det motsatte ;)

Slyngene mine begynner å bli ganske fint innregulert - men kommer til å finregulere litt utover vinteren også. Både på slyngene og på kurven til Nibe.
Forrige kuldeperiode med -8grader var den første og da oppdaget jeg at jeg måtte øke temperaturen litt for å få nok varme både på allrom og badet i 2.etg.
Men, jeg har jo svært lite varmebehov i huset og det er veldig enkelt å holde stabil temperatur.
I allrommet er setpunkt 21.9 grader på min Gira Tastsensor 3 - men den ligger alltid mellom 21 og 23, men for det meste innenfor +/- 0.4
Det hadde ikke blitt like stabilt om jeg hadde kjørt uten servoventilen!
(Husk disse ventilene regulerer kontinuerligt - ikke on/off.)

Når huset mitt er så stabilt og lett å regulere at det er litt rart at varmepumpen ikke skal klare å regulere frekvensen på pumpen litt mer stabilt.
Jeg tror ikke mange har et hus som er så lett å regulere som mitt.
Jeg syns den burde regulere mer forsiktig - slik at temperaturen ikke får så mye oversving og GM raser opp til 0 slik at pumpen stopper.
Det må jo være bedre at den går mer stabilt på låg frekvens i lang tid.
Idag igjen økte den på frekvensen mer enn nødvendig slik at det ble en unødvendig stopp.

Hver gang GM kommer til 0 og den kjører varmvatten før den stenger av så øker dessuten GM opp til positive. (+69 senest) siden BT2 sensoren ikke har blitt kald. Den burde pause GM litt lengre eller kjørt opp sirkulasjonen på vb-pump for å få stabilisert BT2.

Jeg skulle ønske Nibe prøvde å ta mer hensyn til turledningstemperaturen og ikke brydde seg så mye om disse gradminuttene.
Å fortsette å kjøre på høg frekvens når temperaturen er ökande og over S1 er for meg helt idiotisk.
« Senast ändrad: 25 november 2017, 20:18:30 av MrBond »

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #737 skrivet: 25 november 2017, 20:20:29 »
Husk - i et lågenergihus er antall personer og aktivitet i huset som t.ex. matlagning en større variabel enn utetemperatur!

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #738 skrivet: 25 november 2017, 20:56:19 »
En stor fordel med termostater er at de reagerer på temperatur. Det burde dere som jobber hos Nibe snart forstå også. Nibe sin kompressorregulator bryr seg ikke om temperaturen på turvannet, den har sin egen agenda. Det er på grunn av måten Nibe regulerer kompressoren at vi får variasjon i turtemperaturen og disse unødvendige stoppene.
Hvor har du det fra at Delta-T alltid er 4 ved utetemperatur over -2 grader? Kursmanualen?
Värdet pÃ¥ delta T är helt rätlinjigt beroende pÃ¥ ute T. Värdet räknas fram enligt följande. Skillnaden i T ute frÃ¥n -20 gr till +20 gr är ju 40 gr. Med dT15 vid DUT(-20)  ger det 15/40=0,375 gr dT per grad uteT med start frÃ¥n 20 gr.
Jag fick fram följande från loggarna vilket stöder min tes.

UteT    dT
-6,6    9,8
-3,3    8,7
 0.0    7,5
+4,4   5,8
+8,4   4,3

Detta vid ostörd och frisläppt reglering. Ovan +4 gr gÃ¥r min i on-off sÃ¥ dÃ¥  blir precisionen nÃ¥got sämre men allt tyder pÃ¥ att det stämmer även där
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #739 skrivet: 25 november 2017, 21:15:26 »
ser på uplink at jeg hadde ~5.0 grader deltaT ved -8grader utetemp.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #740 skrivet: 26 november 2017, 18:13:37 »
Uffen, med det tillägget att den går inte under 4 grader delta.
De loggar jag har tittat på (förutom dina) har haft lägre delta t vid dut inställt, och då blir det ca -2 grader i praktiken....

MrBond, jag har gjort cop-mätningar i våras med hjälp av elpatron, fast inställt flöde och delta t avläsning.
Vad jag har just idag vet jag inte, då kb har ändrat. Men jag hade högre cop då.

Angående grafen, ser man att den gör precis vad du har bett den om. Den väntar och väntar tills gm har sjunkit tillräckligt lågt, dvs du har för låg framledning, och har haft det ganska länge. Det kommer att bli kallt i detta hus om den inte ökar. Sedan drar den på tills framledningen är max 2,5 grader över börvärde, och håller sig där tills gm börjar närma sig startvärdet, då den lägger sig på börvärde. Man ser i grafen att när den når startvärdet (-100) är frekvensen 23 hz. Den kan inte minska mer.
Det är alltså du som har begärt mer värme än vad huset behöver, med din felaktiga kurva. Termostaterna reagerar med att stänga, så effektbehovet försvann. Och så blir du sur när den stänger av?
Du kan ju testa med att sätta tillskottet till 1000, så drar den inte på på länge.....

Att den räknar gm efter vv-laddning är helt i sin ordning. Du har ju fortfarande cirkulation igång genom vp. Så den värme som finns kvar i värmeväxlare, elpatron, rör osv går in i huset, och vp:n räknar med det.

Det kan inte bli bra när du har två regleringar som motverkar varandra, termostater och vp.
Det är som om du och frugan kör bil, du gasar och hon drar i handbromsen. Och så undrar du varför bilen går tungt...

Termostaterna skall du ha för att förhindra övertemp som beror på andra saker, som sol, matlagning, många gäster osv. Jag använder termostater då jag har öppen spis, och det fungerar alldeles utmärkt.

Så sänk kurvan, gör injusteringen, så blir det bra!
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #741 skrivet: 26 november 2017, 18:48:46 »
Det är alltså du som har begärt mer värme än vad huset behöver, med din felaktiga kurva. Termostaterna reagerar med att stänga, så effektbehovet försvann. Och så blir du sur när den stänger av?
Du kan ju testa med att sätta tillskottet till 1000, så drar den inte på på länge.....

Att den räknar gm efter vv-laddning är helt i sin ordning. Du har ju fortfarande cirkulation igång genom vp. Så den värme som finns kvar i värmeväxlare, elpatron, rör osv går in i huset, och vp:n räknar med det.

nei, nei, nei.
Jeg har inte begärt mer varme. Og jeg har denne kurven for å få riktig temperatur på baderomsgulvene! Temperatur er en ting. Energi er en en annen ting. Energi er IKKE lik temperatur.
Kurven min er tilpasset for at gulvet på badet skal bli lagom varmt.
Du må vel snart forstå at jeg ikke vil ha 25 grader på baderomsgulvene mine!
Du kan vel ikke mene at du har 25grader på dine badegulv, Magnus Karlsson?

Servoventilene på allrommet må regulere ned mye. Så lenge det er over 0 grader ute står ventilene på allrommet veldig mye på 0%.
Uten servoventiler på allrommet skulle det bli for varmt der - GARANTERT.
Jeg kunne helt sikkert fått til å holde gangen og allrommet varmt nok med 26graders turledningstemp når det er 0 grader ute.
Men, badene mine må ha høgere temperatur, punktum.
Dermed fatter jeg ikke hvordan du da kan påstå kurven er feil.
Da vil jeg pÃ¥stÃ¥ at reguleringen pÃ¥ gradminutter er feil, hvis den ikke klarer Ã¥ regulere selv om man øker kurven litt. 

Jeg mener alle 3 stoppen i bilagt graf er unödvendige - Du har rett i at den ikke kan minke mer, men dette er et dels fordi pumpen ikke aksepterer at temperaturen er varierer litt - og dels for at den er for sen til å sänke frekvensen/öker frekvensen for mycket.
Jeg er overbevist om at jeg hadde fått et bedre resultat om pumpen kunne regulert frekvensen direkte på temperatur istedenfor gradminutter - og styrte start/stopp ut fra en hysterese.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #742 skrivet: 26 november 2017, 20:09:51 »
Idag går det ut 27 gr på mina golvärmeslingor (i betong). Jag tvivlar på att yttemperaturen når 25 gr i badrummet men vi överlever ändå. De är inte obehagligt kalla. Hur varmt har du egentligen i lufttemp i badrummet MrBond?
Vill man ha så varmt som du vill ha i badet får du nog acceptera att VP får vissa problem då dina övriga rum kommer att stänga av för att inte få för varmt. Jag tycker att Magnus förklarar bra vad som händer.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #743 skrivet: 26 november 2017, 20:58:03 »
Det er jo ikke om å överleve - det er om å ha bra komfort ?
Betyr det å ha en Nibe varmepumpe og vbv på baderom at man inte skal få ha det så varmt som man ønsker?

Uffen, husk dessuten at bad i 2.etg ligger vegg i vegg med master bedroom som holder ~18grader. Bad og master bedroom har ventilasjonen balansert - tilførsel i sov = frånluft på badet = 20l/sekund. Så her får vi en bra nedkjøling av baderommet. Tror ikke badet er varmere enn 24 grader. Har inte mätt. Men, syns det må være så varmt.
Badet nede får luft fra gangen som er 22 grader og har da også mye høyere lufttemperatur. Kanskje 27 grader. Har inte mätt.

Idag har jeg koblet opp temperatursensorer på endel VBV-slyngor. Jamn-kalibrerte 6stk 33kOhm NTC'er i lufttemp mot et termometer som jeg tror mäter riktigt.
Teipet NTC'ene til utsiden av 20mm PEX-rørene med 30mm isolasjon utenpå.
Jeg mäter da 29.56grader på turledningstemperaturen til bad 2.etg når varmepumpen sier turledningstemperatur er 32.5
vbv-returen mäter 26.2grader - mens pumpen mäter retur til 28.1
Vet inte hur presist det blir med sensor på utsiden av PEX-rør. Sikkert ikke perfekt.
Men, kan jo også tenkes at varmepumpens sensorer mäter for hög temperatur, eller?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #744 skrivet: 26 november 2017, 21:26:07 »
Jag har inte 25 grader framledning idag, men när utetemp är 14 grader och varmare har jag det.

Och jo, jo, jo, den dagen du satte för hög kurva, då begärde du mer värme än huset behöver.

Så i sovrummet nöjer du dig med 18 grader och kalla golv, men i badrummet ska det vara varmt (hett)?

Jag tror du har en eller flera slingor som kortsluter, ( för högt flöde), som dessutom är termostatstyrda.
Termostaterna, hur stort spann på rumtemp har dom för 0-100%?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #745 skrivet: 26 november 2017, 21:36:21 »
Det kan inte bli bra när du har två regleringar som motverkar varandra, termostater och vp.
Det är som om du och frugan kör bil, du gasar och hon drar i handbromsen. Och så undrar du varför bilen går tungt...

Termostaterna skall du ha för att förhindra övertemp som beror på andra saker, som sol, matlagning, många gäster osv. Jag använder termostater då jag har öppen spis, och det fungerar alldeles utmärkt.

Så sänk kurvan, gör injusteringen, så blir det bra!
To regulatorer som forsøker å gjøre det samme er ikke bra, det er det eneste jeg er enig med deg i. Moderne boliger har romtermostater for god komfort. Nibe varmepumper er ikke designet for disse boligene.
Det er jo åpenbart at stoppene til Bond kommer av måten gm reguleringen virker, klarer du virkelig ikke å se det?
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #746 skrivet: 26 november 2017, 21:45:35 »
Så da er svaret på "Betyr det å ha en Nibe varmepumpe og vbv på baderom at man inte skal få ha det så varmt som man ønsker? "
Ja - du kan inte ha så varmt som du ønsker på badet. Du må ha så lav temperatur som huset behøver - ellers så kan ikke pumpen regulerer bra ?

Vi får ikke sove godt med över 20grader på soverommet nei. I forrige huset hadde vi somregel 15 grader på soverommet.
Kalde gulv på soverommet skulle jeg gjerne være uten, men jeg ligger mest å sover på soverommet - og lufttemperatur er viktigst.
På badet oppholder man seg, uten klær og sokker, i lengre tid. Da er det fint å inte ha 18grader der. Varmt gulv på badet er ekstra godt når soveromsgulvet er kaldt også!

Badet i 2.etg kan kanskje ha litt for høgt flöde og dermed litt låg deltaT. Men, den er inte termostatstyrd. Og det er jo fordi dette er rommet jeg ønsker mest tilført temperatur.

Har både Proposjonal og Integralvirkning på romtermostatene på allrommet, men typisk om det har vært 0.5grader for varmt en time så er dem stengt.
Er det 0.5grader for kallt noen timer åpner dem helt opp.

Føler dere leter veldig etter årsaker for at MITT SYSTEM ER FEL når alle virker til å ha problemer med at pumpen stanser onödigt, og regulerer temperaturen for trögt.
Mitt hus har så stabil temperatur nu at det kjens nesten långtråkig...
« Senast ändrad: 26 november 2017, 21:55:43 av MrBond »

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #747 skrivet: 26 november 2017, 22:27:17 »
ser på uplink at jeg hadde ~5.0 grader deltaT ved -8grader utetemp.
Vilket delta T har du vid DUT och vad är DUT hos dig?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #748 skrivet: 26 november 2017, 22:35:25 »
Er det noen som ønsker å utveksle Uplink pålogging her? Hva med deg Magnus Karlsson?
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #749 skrivet: 27 november 2017, 10:45:27 »
Ja, Magnus Karlsson, om ditt hus er såpass likt mitt hus, og du har jo samme pumpe... Det kunne vært veldig interssant om du vil dele viewer-tilgang på din Uplink ?
Du kan også få tilgang til min.

Uffen, den har stått på DUT -20 og deltaT 6 .

Dette med deltaT påvirker jo også Gradminuttmodellen.
Gitt S1 30 , BT3 25 og at pumpen kjører på 20hz/~1500watt...
Hvis man kjører deltaT 4 så synker GM - men med deltaT 6 så öker GM.
Huset tilføres 1500watt i begge tilfeller. Men i ett tilfelle "tror pumpen" at man får varmeunderskott, og i det andre varmeoverskott.

Syns det er konstigt at ikke pumpen kan ha to forskjellige reguleringsmodeller.
GM duger sikkert for de uten termostater og for installatører som er vant til dette.
Temperaturregulering for systemer der man har ønsker å ha konstant temperatur på tilførselen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!