Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #585 skrivet: 07 november 2017, 21:54:58 »
Jag satte i en logg nu sÃ¥ fÃ¥r vi se. Uplink är ju Uplink.  :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #586 skrivet: 07 november 2017, 22:52:29 »
Problemet er at med bt25 så sakker ikke frekvensen av selv om den er 2,5k over, den skyter temperaturen til himmels til den når max temp. Det gjør den ikke uten bt25.

Er vi enige om at Nibe ikke bryr seg om temperatur overhode, kun temperatur over tid (gm)?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #587 skrivet: 08 november 2017, 18:34:52 »
Men bergen77, för 10:de gången, det beror på att du har den på fel ställe, och maskinen självsvänger!
Den hinner inte med, då den inte får ändra frekvensen så snabbt, max 2 hz/minut.

Du har testat utan Bt25, eller hur, och då gick det bra? Eftersom du inte har poolen igång, behöver du inte bt25, så varför alla dessa frågor om bt25?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #588 skrivet: 08 november 2017, 19:08:54 »
Poolen är väl tänkt att kopplas in antar eftersom grejerna är köpta. Om vp sänker 2 hz per minut borde det väl funka bra blir ju 60 hz på en halvtimme och den går förhoppningsvis inte på full snurr före om det inte behövs och går den mot tank bör den hinna med då stiger framledningen saktare eftersom inte returen stiger lika snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #589 skrivet: 08 november 2017, 20:15:47 »
Titta här hur den går: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.375
Bryter på hysteres och har sig.
Trots att börvärdet är ganska stabilt 40 grader, står den först stilla över 5 timmar, lite senare vill den upp till 60 hz.

Poolen, den dagen den sorgen. Och lösningen är enkel.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #590 skrivet: 08 november 2017, 20:20:14 »
Men bergen77, för 10:de gången, det beror på att du har den på fel ställe, och maskinen självsvänger!
Den hinner inte med, då den inte får ändra frekvensen så snabbt, max 2 hz/minut.

Du har testat utan Bt25, eller hur, och då gick det bra? Eftersom du inte har poolen igång, behöver du inte bt25, så varför alla dessa frågor om bt25?
Er det så vanskelig å svare på ett enkelt konkret spørsmål? Bryr Nibe seg om faktisk temperatur eller ikke? Brukes faktisk temperatur eller ikke i beregningen av frekvens? Min påstand er at Nibe kun ser på GM og gir en god blaffen i hva øyebliksverdien er, enten den bruker BT25 eller BT2. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å svare på dette om du vet det da.

Jada, har forsøkt med og uten BT25, den regulerer ulikt da. Men det sier jo seg selv når den ikke bruker noe annet enn GM. Det er jo det som er hele feilen med Nibe varmepumper. De kan innføre en opsjon der man deaktiverer GM og regulerer direkte på aktuell temperatur. Slik Nibe fungerer i dag kan den ikke brukes i hvilken som helst installasjon, man må tilpasse varmeanlegget til varmepumpen siden varmepumpen ikke kan tilpasses anlegget. Dette er en begrensing som ikke kommer frem i manualen så det er ikke mulig for kunder å se dette komme.

Nibe pumpen stopper helt unødvendig flere ganger i døgnet som følge av en overivrig kompressor, dette skjer med og uten BT25, dette skjer hos alle jeg har sett kurver fra. Selvsagt finner man dager der man har litt mer hell i reguleringen men jeg er temmelig sikker på at enhver installasjon av 1255 har unødvendige stans som følge av for høy frekvens en kort periode. Det er som om regulatoren selv bestiller en stans. Dette kommer jeg til å gjenta inn i evigheten frem til Nibe får orden på dette. Jeg sitter ikke på ræven og godtar en så dårlig regulering som Nibe har. Det er mange som fristes til å invistere i Nibe varmepumper, alle disse må informeres om den begrensningen Nibe varmepumper har, hvis ikke blir de lurt, akkurat som jeg ble. At varmepumpen virker noenlunde bra hos flere er ikke det samme som at den virker bra. Den stanser og stanser uten logikk, jeg er lei av å lese folk som forklarer at den stanser på grunn av at GM er blitt så høy, alle som har fulgt denne tråden vet hvorfor en Nibe pumpe stanser. Saken er at pumpen aldri burde stanse når temperaturavviket er så lite, uansett om GM er +3000. GM regulering hører til on/off pumpen, Nibe må finne frem kalenderen, vi er kommet til år 2017!

Og til din kommentar at jeg ikke trenger BT25 før jeg har pool, skal jeg godta en dårlig regulering fordi jeg ikke har pool? Jeg har installert dette med tanke på pool om noen år, systemet skal fungere i dag og det skal fungere om 3 år. At jeg har påvisst en svakhet før jeg tar i bruk pool er bare en fordel. Selvsagt kan man trekke luen godt nedover hode og ignorere dette. Men det er ikke oppskriften til å komme nærmere målet.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #591 skrivet: 08 november 2017, 20:22:26 »
Titta här hur den går: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.375
Bryter på hysteres och har sig.
Trots att börvärdet är ganska stabilt 40 grader, står den först stilla över 5 timmar, lite senare vill den upp till 60 hz.

Poolen, den dagen den sorgen. Och lösningen är enkel.
Ser du har vert flink å finne frem en gammel kurve og registert galskapen den holder på med. Dette problemet reduseres selvsagt uten BT25. Men det er reguleringen som er feil, ikke at man har BT25. Reguleringen må bruke faktisk temperatur istedet for GM så blir alt fint.
Uten BT25 stopper også pumpen unødvendig men selvsagt ikke sy tydelig som grafen du linker til.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #592 skrivet: 08 november 2017, 20:43:57 »
Titta här hur den går: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.375
Bryter på hysteres och har sig.
Trots att börvärdet är ganska stabilt 40 grader, står den först stilla över 5 timmar, lite senare vill den upp till 60 hz.

Poolen, den dagen den sorgen. Och lösningen är enkel.
Man ser ju väldigt lite info i uplink bilderna men är vp korrekt injusterad och den går så dåligt som du skriver är det uselt av Nibe. Inväntar en riktig logg där man ser vad vp gör. Det är ju rätt uselt att behöva köra interna cp hela tiden just för att inte BT25 funkar vilket jag inte tror är fallet om allt är rätt och riktigt i övrigt. Vet inte vad interna cp drar men är ju rätt onödigt att köra den hela tiden när styren inte borde behöva infon från den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #593 skrivet: 08 november 2017, 21:21:40 »
Bergen77:
Ja men sätt dit BT25, men sätt den på rätt ställe.
Det finns ingen ritning från nibe som säger att bt25 skall vara i tanken, så varför har du den i tanken?
Se bilagan hur det skall se ut.

Och svaret din fråga, den gör både och, beroende på vilken regulator som är i användning. Jag tycker jag har svarat på hur regleringen fungerar ganska utförligt tidigare. GM-regulatorn använder gm, flow regulatorn gör det inte.

Smurfen, om du läser någon sida framåt, berättar bergen77 lite hur han har ställt in kurvan. Jag har också bifogat egna grafer över hur det ska se ut.
Angående interna pumpen, visst går den i "onödan". Den tar flera watt, 5-10 watt kanske. Displayen lyser också i onödan.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #594 skrivet: 08 november 2017, 21:49:58 »
Den där ritningen har 3 vägs ventil på framledningen varför då ? Hur stor mycket sänks cop på din vp när den går halva tiden av en cp som drar 10 watt i onödan och även slits i onödan och dessutom försämrar skiktningen i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #595 skrivet: 08 november 2017, 23:34:00 »
Bergen77:
Ja men sätt dit BT25, men sätt den på rätt ställe.
Det finns ingen ritning från nibe som säger att bt25 skall vara i tanken, så varför har du den i tanken?

Och svaret din fråga, den gör både och, beroende på vilken regulator som är i användning. Jag tycker jag har svarat på hur regleringen fungerar ganska utförligt tidigare. GM-regulatorn använder gm, flow regulatorn gör det inte.
BT25 plasseres i tank slik pdf for tank beskriver. Ved bruk av BT25 får man mulighet til å pause sirkulasjonspumpen når kompressor ikke går, det sier seg selv at BT25 ikke kan sittet før tanken da. I tillegg vil det ikke være sirkulasjon etter tanken når ventiler er stengt så den kan ikke monteres der heller. Nå har jeg forklart BT25 plassering for hundrede gang.

Du unnlater fortsatt og svare på hva forkjellen på flow regulator gjør med og uten BT25. Min påstand er at den aldri bruker faktisk temperatur med BT25, også i flow regulering. Du kan enten være enig i det eller ikke være enig.

Smurfen: Vedrørende ventilen i pool-40 kitet er dette en vekselventil akkurat som den som styrer varmtvannet. Så pumpen vil jobbe med en oppgave om gangen i prioritert rekkefølge. COP er ikke min største bekymring, det er mer på de unødvendige stoppene (også uten BT25) og varierende temperatur.
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #596 skrivet: 09 november 2017, 06:18:47 »
Menar du denna pdf? http://www.nibe.se/nibedocuments/23413/431378-1.pdf
Denna tank har plats för 3 givare. Solgivare, BT6 och BT7.
BT6 och 7 är varmvatten-givare, dom används alltså med 1155-maskinen för varmvatten produktion i AHPS- och AHPH-tanken. Om man dessutom tittar på sidan 13, "Som utjämningskärl för värmesystem", så är det ingen BT25 med alls.

Däremot har jag inatt kommit till insikt, interna pumpen behöver inte gå i "onödan"! Jag skrev ett tag tidigare att vid pool-laddning matas BT25 av GP10 genom RM2. Det gäller naturligtvis även när VP:n inte går. Förutsätter dock externt flöde. Fast har man inget externt flöde, har man heller inget värmebehov, så det kanske inte spelar någon roll.

Bergen77, det är ingen skillnad, förutom att med BT25 övervakar man även bt12 som ett skydd. Det har jag skrivit flera gånger.

MÃ¥ste skaffa mig en BT25:a.....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #597 skrivet: 09 november 2017, 09:16:47 »
Bergen77, det är ingen skillnad, förutom att med BT25 övervakar man även bt12 som ett skydd. Det har jag skrivit flera gånger.

MÃ¥ste skaffa mig en BT25:a.....
BT25 vet ikke om det er flow ut fra tanken eller ikke.

Jeg konkluderer med at du ikke forstår forskjellen på de to flow regulatorene. Heldigvis gjør kontaktperson hos Nibe det...
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #598 skrivet: 09 november 2017, 14:01:13 »
BT25 plasseres i tank slik pdf for tank beskriver. Ved bruk av BT25 får man mulighet til å pause sirkulasjonspumpen når kompressor ikke går, det sier seg selv at BT25 ikke kan sittet før tanken da. I tillegg vil det ikke være sirkulasjon etter tanken når ventiler er stengt så den kan ikke monteres der heller. Nå har jeg forklart BT25 plassering for hundrede gang.

Du unnlater fortsatt og svare på hva forkjellen på flow regulator gjør med og uten BT25. Min påstand er at den aldri bruker faktisk temperatur med BT25, også i flow regulering. Du kan enten være enig i det eller ikke være enig.

Smurfen: Vedrørende ventilen i pool-40 kitet er dette en vekselventil akkurat som den som styrer varmtvannet. Så pumpen vil jobbe med en oppgave om gangen i prioritert rekkefølge. COP er ikke min største bekymring, det er mer på de unødvendige stoppene (også uten BT25) og varierende temperatur.
Enligt bilden är det en växelventil där 2 st anslutningar går till tanken och 1 anslutning går till poolen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #599 skrivet: 09 november 2017, 14:52:32 »
Er nok geil den streken som går loddrett opp fra ventilen, der jo tegnet opp en vekselventil med 3 tilkoblinger.
Ventilen som følger med pool 40 er lik den som sitter på 1255 pumpen. Den har altså 3 forskjellige rør å levere varme til, en om gangen.
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 523
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!