0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack Smurfen för svar om din(a) tankar.Bergen77, hur är din tank installerad?Tittar man i driftkortet för alla tillbehören så undrar jag om det inte finns ett fel i den.Vi är överens om att enda gången Nibe förordar BT25 är när man använder POOL-tillbehöret. Om man tittar på hur bilden ser ut vid ett system utan tank eller med ett system med 2-rörskopplad tank så ser man att GP10 ser till att det finns flöde över BT25.Tittar man på bilden för 3-rörskopplad tank ihop med POOL så ser man att det inte är något flöde över BT25 när poolen laddas. Vilken nytta gör den då kan man undra?
Hva var det av teksten "The first controller can only be used if BT25 is not installed" du hadde problemer med å forstå?Om jag skriver så här då:1. Reglering med BT2 använder controller 1, som styr på det sättet vi känner till och vet hur fungerar, dvs med Gm-räkning och frekvensreglering. 2. Reglering med BT25 använder controller 2, som styr på det sättet vi känner till och vet hur fungerar, men dessutom övervakar att BT21 inte överstiger ett värde som kan skada kompressorn.
Kom på att tidigare brukade man flytta ut framledningsgivaren utan att det blev larm eller dylikt och den används ju inte vid vv laddning i dag heller så det bör funka om man nu vill prova. Jag tror visserligen inte det gör nån skillnad har svårt att tro att dokumenten som beskriver skillnaden verkligen är rätt dom är ju så konstigt skrivna står ju flöde i stället för temperatur på flera ställen så kan knappast vara nått som används i utbildnings syfte får man hoppas i alla fall.
På vissa marknader finns det väl flödesgivare i maskinerna för att kunna göra energiberäkningar?Har inte de finska maskinerna det? Kanske även norska?
Uffen o övriga, dynamiska filen med pool och tank, vid vv-och pool-laddning får BT25 flöde från GP10, via värmesystemets retur, genom RM2 (Backventil till vänster om Bt25). För övrigt kan man väl inte annat än att vara lite fundersam över rördragningen runt tanken i de flesta driftsfall...
Jo! Returen går både genom tanken och backventilen. Dom blir parallell-kopplade.