Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #525 skrivet: 04 november 2017, 12:49:12 »
Hade du nån logg fil ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #526 skrivet: 04 november 2017, 14:49:44 »
Har ikke loggfil nei. Har begynt Ã¥ trende lokalt nÃ¥ forresten, da kan jeg trende hva som helst av verdier fra knx eller modbus. For eksempel kan jeg logge romtemperatur vs. servoventil pÃ¥ sløyfen for Ã¥ se hvordan romreguleringen fungerer. Der har jeg heldigvis selv kontroll  ;)
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #527 skrivet: 04 november 2017, 15:01:20 »
Eftersom Bergen 77 har termostater ute i anläggningen borde AHP vara inkopplad enligt 3-rörsprincipen. Då blir systemet flödesoberonde dvs flödet över VP blir oförändrat oavsett hur mycket eller lite effekt som tas ut på radiatorer/golvvärme. VP levererar värmen till toppen av tanken och sekundärsystemet hämtar värme från toppen av tanken. I teorin borde det bli ganska liten skillnad mellan framledning från VP och framledning efter tank.
Vid stort effektuttag borde större delen av flödet gå förbi volymen i tanken och VP fungerar som ett system utan tank. Vid lågt effektuttag kommer tanken att laddas då VPs flöde är större än framledning efter tank. Som skrivits i tråden innan så behövs då inte BT25 om inte pool används aktivt.
Om anläggningen är kopplad enligt 3-rörsprincipen så ligger nyckeln till en god funktion i hur VPs flöde är inställt och inte var en ev BT25 är placerad.
Att ligga och reglera exakt på kurvan behövs i praktiken inte då hus är tröga system och en avvikelse på ett par grader upp och ner saknar betydelse.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #528 skrivet: 04 november 2017, 15:09:08 »
Smurfen:
Du tycker inte en verklig framledning på 2 grader under vad huset behöver enligt tidigare exempel är nått problem ?
Inte om det är under en kort(are) tid. Kom ihåg att det är en inverter, den skall helst gå dygnet runt. Om börvärde är 30, kommer BT2 att bli 30 ganska snart.(om vi har kommit till det läget att regleringen fungerar och gm har körts fast, inte on/off-drift). Efter någon tid kommer det att bli en balans mellan hus och vp. Lika mycket som produceras av vp kommer att förbrukas av huset. Om flödena genom vp och värmesystem är lika, kommer även framledningen till värmesystemet att vara=börvärde. Tanken har då ingen funktion mer.

Du har tidigare skrivit att du har kort fördröjning mellan BT2 och BT25. I din logg ligger ju BT2 på ca 55 grader, och BT25 på ca 30. Nu framgår ju inte hur länge BT2 har varit 55 grader, men BT25 har en bit kvar till 55....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #529 skrivet: 04 november 2017, 15:18:13 »
Bergen77, det är ingen skillnad på regleringen om man använder BT2 eller BT25. VP:n har ingen flödesmätare.
Om du tittar i följande pdf: http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf .
Där används BT25. När man eldar i pannan används BT25 för att styra shunten QN11.
När man inte eldar i pannan, ställs QN11 så att inget flöde går genom tanken. När vp:n går skulle man kunna använda BT2, men eftersom BT25 är inkopplad används den. Men det är exakt samma reglering som sker. Och tanken är i princip bortkopplad.

Så kan du nu vara vänlig och flytta/ta bort BT25 (eftersom du inte använder poolen)?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #530 skrivet: 04 november 2017, 16:16:57 »
Har ikke loggfil nei. Har begynt Ã¥ trende lokalt nÃ¥ forresten, da kan jeg trende hva som helst av verdier fra knx eller modbus. For eksempel kan jeg logge romtemperatur vs. servoventil pÃ¥ sløyfen for Ã¥ se hvordan romreguleringen fungerer. Der har jeg heldigvis selv kontroll  ;)
Varför inte logga ett dygn och lägga in logfilen här så ser vi hur den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #531 skrivet: 04 november 2017, 16:26:07 »
Smurfen:
Du tycker inte en verklig framledning på 2 grader under vad huset behöver enligt tidigare exempel är nått problem ?
Inte om det är under en kort(are) tid. Kom ihåg att det är en inverter, den skall helst gå dygnet runt. Om börvärde är 30, kommer BT2 att bli 30 ganska snart.(om vi har kommit till det läget att regleringen fungerar och gm har körts fast, inte on/off-drift). Efter någon tid kommer det att bli en balans mellan hus och vp. Lika mycket som produceras av vp kommer att förbrukas av huset. Om flödena genom vp och värmesystem är lika, kommer även framledningen till värmesystemet att vara=börvärde. Tanken har då ingen funktion mer.

Du har tidigare skrivit att du har kort fördröjning mellan BT2 och BT25. I din logg ligger ju BT2 på ca 55 grader, och BT25 på ca 30. Nu framgår ju inte hur länge BT2 har varit 55 grader, men BT25 har en bit kvar till 55....
Med börvärde på 30 kommer BT2 bli 30 grader efter ett tag men har bypass eller tank och extern cp och en vp som går på ganska låg effekt dvs lågt flöde i interna kretsen och tex ett golvvärme system vilket brukar ha ganska höga flöden kommer tempen till golven spädas ut med kanske 2 grader och det som går ut på golvet blir 28 grader men vp tror att det går ut 30 grader för det visar ju BT2 är det en bra lösning det ? I min logg syns det att när tempen ligger på 55 grader så gör vp vv men den växlar senare till värme drift så jag frågar ingen tror du att den lilla fördröjning som sker mellan BT2 och BT25 ställer till problem för regleringen ? PCA Base 15 är vv PCA Base 7 är när vp gör värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #532 skrivet: 04 november 2017, 19:05:25 »
I min logg syns det att när tempen ligger på 55 grader så gör vp vv men den växlar senare till värme drift så jag frågar ingen tror du att den lilla fördröjning som sker mellan BT2 och BT25 ställer till problem för regleringen ? PCA Base 15 är vv PCA Base 7 är när vp gör värme.
Aj röven! Jag trodde den gjorde värme och sedan stannade. Jaja, man kan inte vara bäst hela tiden....Även solen har fläckar.

Du förstår ju att jag måste hitta förklaringar till allt...
En väsentlig skillnad mot din on/off-anläggning och inverter-anläggningar är dock att du kör på full effekt och fullt flöde. Invertern har lägre flöde för det mesta. Med det menar jag att pga det högre flödet så är det inte så stor fördröjning mellan bt2 och bt25, hos dig!
Jag har efterfrågat usb-logg-fil från Bergen77 länge, men det har jag aldrig sett någon.

Om man har högre flöde externt kommer man att blanda ut bt2-tempen, helt klart. Men då har du högre flöde externt, så energin är den samma.
Och om du mäter 30 grader externt (färdigblandat), och det blir lagom varmt inomhus med det, dÃ¥ gör ju  vp:n varmare bt2 i alla fall, sÃ¥ cop blir ju samma, eller hur? Same, same but different. Liksom.

OM fördröjningen mellan bt2 och bt25(efter tanken) är försumbar, kanske regleringen skulle fungera vid kontinuerlig drift. Men vi har fortfarande problemet med on/off-driften kvar. Du har gm start till -30, Bergen77 har betydligt lägre. Han kan inte gå upp till -30, han borde ligga på -100. Det går inte att säga åt regulatorn att det finns en tank att ta hänsyn till. Då kan man inte mäta efter tanken!

Det finns ingen ritning som visar att man med en 1x55 skall ha bt25 på eller efter en tank. Nibe har aldrig tänkt att bt25 skall vara efter en tank, tillsammans 1x55. Regulatorn kan inte veta var bt25 är, så den gör fel.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #533 skrivet: 04 november 2017, 19:30:34 »
Jag kör inte fullt flöde hela tiden vp kör delta styrt flöde ca 7 grader om jag inte mins fel rad kör lägre flöde. Cop blir säkert densamma men värme regleringen blir usel och blir olika beroende på hur stort flöde man har i externa kretsen vilket med tex termostater kan variera en del ska man då justera om kurvan efter som det ibland blir en utspädning av BT2 framledningen och ibland inte ? Det spelar ingen roll om man har gm för start på -30 eller -100 fördröjningen mellan BT2 och BT25 är fortfarande lika stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #534 skrivet: 04 november 2017, 19:39:59 »
Kolla här http://www.nibe.se/nibedocuments/14638/M11651-1.pdf BT25 är med och pÃ¥ den andra dockningen är det troligtvis tryckfels nisse som varit framme för det är samma docknings princip till bÃ¥de 1245 samt 1255 och till 1245 har den varit med tidigare innan det blev dynamisk fil. Om det funkar med BT25 om man har pool fattar dÃ¥ inte jag varför det inte ska funka utan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #535 skrivet: 04 november 2017, 21:12:41 »
Jaja, flöde (=delta T) efter rÃ¥dande utetemp dÃ¥,  om du skall vara noga. Och nu är det relativt varm ute, sÃ¥ du har väl lägsta möjligt delta t dÃ¥? Dvs högsta flödet.

Pdf:en ja. Jag tycker det ser ut som den är på framledningen, inte i tanken. Dock kommer den att bli utan flöde vid pooldrift, så hur korrekt är den ritningen egentligen? Kanske Bt25 är nära tanken? Good enough kanske? Jag skulle köpa BT25 mitt i tanken, dvs på halva höjden.Men efter tanken är den absolut inte.

Jag har aldrig påstått att det inte fungerar med bt25 utan pool, jag påstår att det inte behövs. Enda skillnaden är gm-räkning vid vv-laddning. Och det fungerar alldeles utmärkt utan den funktionen.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #536 skrivet: 04 november 2017, 21:27:22 »
Jag kör alltid med 7 graders delta vid värme drift oavsett temp ute och vilken effekt vp levererar om det nu var 7 grader jag ställde in men det syns i logg bilden. Jag tror knappast placeringen av givaren på pdf filen är exakt den är bara dit satt nånstans i närheten där den bör sitta och det står säkert nånstans att varje anläggning ska beräknas för sig eller liknande. Nej har man en anläggning utan extern cp ska man inte använda BT25 då blir funktionen sämre men har man extern cp och bypass eller tank ska den användas för att få en bättre funktion en beräkning som fungerar rätt hela tiden och man behöver inte köra interna cp hela tiden för att BT2 ska känna tempen vid on/off drift. Enda skillnaden är inte vid vv laddning jag har några inlägg tidigare beskrivit problem som kan uppstå vid spädning av rätta framledningen och 2 grader skillnad är inte orimligt. Läste tidigare i kväll i en tråd om en IVT 312 med bypass där det skilde betydligt mycket mera men dom kör med extern framledningsgivare som standard så huset får rätt framledning i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #537 skrivet: 04 november 2017, 22:00:33 »
Konstant högt flöde då? (Vad du skall vara bändig!) Du har ett delta t vid 8kw. Med inverter har man ett delta t vid typ 1,5-8 (1255-6) kw, mao kraftigt varierande flöde, jämfört med dig.

Om jag inte missminner mig, ivt har alltid bypass, så dom kan/har tagit hänsyn i styret till det. Viss skillnad.
Och vad spelar det för roll, om jag före bypassen har 30 grader, efter har 28? Mäter jag före får jag öka kurvan 2 grader, dock har jag exakt samma framledning från kompressorn, och "rätt" framledning till huset. Dåligt exempel, smurfen.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #538 skrivet: 04 november 2017, 22:09:09 »
Och sen stänger 2 st termostater och flödet minskar men visst då ökar framledningen 2 grader är det så smart det tycker du i stället för att mäta på rätt ställe ? Givaren kostar nån hundring styren har stöd för den varför envisas du att den inte ska användas när vp reglerar bättre med den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #539 skrivet: 05 november 2017, 00:24:19 »
Bergen77, det är ingen skillnad på regleringen om man använder BT2 eller BT25. VP:n har ingen flödesmätare.

Så kan du nu vara vänlig och flytta/ta bort BT25 (eftersom du inte använder poolen)?
Magnus, hvordan kan du påstå at det ikke er forskjell om man benytter BT2 eller BT25 og samtidig be meg fjerne BT25 for å se om det fungerer bedre? Jeg vil gjerne at du underbygger din påstand om at regulatoren fungerer på samme måte med BT2 vs BT25, det er ikke det som kommer frem av kursmateriale eller teknisk personale hos Nibe (kollegaene dine kanskje?:-)
Jeg vet utmerktet hva som hender om man tar bort BT25, da tar varmepumpen plutselig hensyn til turtemperatur, noe den ikke gjør ved bruk av BT25. Det er nettopp derfor det fungerer bedre uten BT25. Men det forandrer ikke faktum om at regulatoren ikke fungerer slik den burde. Nibe burde benyttet turtemperaturen også ved bruk av BT25 slik at varmepumpen regulerte seg inn på temperatur istedet for GM slik den gjør i dag.

I tillegg til dette burde den ikke stoppe og starte på GM, men når temperaturen var x antall grader under eller over beregnet temperatur. Dette problemet har alle med Nibe varmepumpe, enten de har BT25 eller ikke. Det er tull at varmepumpen skal stoppe når GM har bygget seg opp over lang tid på grunn av en ørliten temperaturforskjell. Varmepumpen avslutter som regel en varmeperiode med å toppe varmtvannet, når man ikke har BT25 så vil GM fryses på null og dermed har man sikret seg en stopp etter varmtvannsproduksjonen. For oss som har ekstern tank fortsetter man å tappe ned på energien og temperaturen synker raskt under varmtvannsproduksjonen. Når pumpen da er ferdig med varmtvannet burde den i mange tilfeller fortsatt med varme, men da må den ha BT25 for å vite om det er behov for det.

Det tredje problemet gjelder også GM regulering der pumpen stadig øker frekvensen selv om temperaturen stiger. Problemet er størst ved bruk av BT25 (siden den kun bruker GM regulering) men problemet er også tilstede ved bruk av BT2.

Vi har dermed valget mellom to onder, vi får både og. Vi kan velge jevnere turtemp (uten å ha kontroll over temp til fordeler), eller ha en pumpe som teller GM hele tiden og kan unngå stopp etter varmtvannsproduksjon.

Så fortsett står dette på ønskelisten:
Start/stopp på bakgrunn av temperaturavvik (BT2 eller BT25)
Mulighet for å slå av og på GM regulering
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!