Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norvarm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #405 skrivet: 25 januari 2017, 09:28:38 »
Det är nog en avvägning som görs.
För hög effekt ger dålig COP, stor temperaturskillnad i tanken, och mindre mängd tappvarmvatten tillgängligt.
Det finns också risk att det behövs "dubbla körningar" för tappvarmvatten som man värmer för fort, temperaturen i beredaren hinner inte utjämna sig om man tillför för hög effekt.
Ett gradminutunderskott på -300 betyder normalt ingenting för temperaturen i huset.

Kanske varvar den upp mer om gradminuterna gÃ¥r ännu lägre, eller om det är kallare ute, det är tyvärr höljt i dunkel hur de olika tillverkarna styr det där.  nono

Ja, jeg også tror det har med cop å gjøre. Men det burde vært en mulighet til å velge å lade med full effekt, eller ihvertfall høyere effekt en den gjør.
Med std innstilling på Gm så hadde vp brukt el kolbe hvis jeg ikke hadde sperret for det. Vi har badekar og da tapper vi tanken nesten tom. Da hadde det vært greit at den ble ladet fort opp igjen. Nå tar det ofte 2x30min med vv produksjon og det er ikke sjelden GM havner på -400. Det blir ikke kalt i huset, men jeg vil ha mer vv som f.eks en 1245....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #406 skrivet: 25 januari 2017, 09:51:43 »
Det mesta du kan åstadkomma med de inställningar som går göra är att köra tappvarmvattnet i läge "Lyx" och justera upp start och stopptemp så mycket som möjligt (utan att elpatron hoppas in och värmer det sista).
Dessutom som du redan verkar ha gjort, aktivera "hög effekt" i Meny 2.

OM du har tid och lust skulle det vara kul att veta vad Nibe svara på dina frågor.
Kritiken är väl befogad och jag tycker att det är en svaghet att tillverkarna:
1. Inte anförtror sina kunder möjligheten att styra vissa parametrar bättre än idag.
2. Inte förklarar fullt ut hur deras styrning fungerar, och varför.

OM jag skulle ställa Nibe mot väggen så skulle jag förklara för dem precis (din) min situation och sedan be dem förklara varför den inte tillåts varva upp mer även om gradminuterna närmar sig eltillskott, eller t.o.m aktiverar eltillskottet.
Jag skulle också fråga om "hög effekt" innebär olika frekvens på kompressorn beroende på andra parametrar:
1. Utetemp?
2. Värdet på gradminuter?
3. Inställningen för när eltillskott skall gå in?
4. Temperatur i beredaren deltaT över kondensorn?
5. Annat som påverkar frekvensen?

6. Varför informerar ni inte mer om hur styrningen fungerar och varför?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tjällen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #407 skrivet: 03 februari 2017, 20:18:40 »
Hej... är det någon som vet fabriksinställningarna på spärrbanden
på en Nibe 1255 3-12kwh?
Ska det vara ibockat på både spärrband 1 och 2?
Tacksam för hjälp?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #408 skrivet: 04 februari 2017, 09:32:12 »
Är det inte bara lilla 6-kw-maskinen som har spärrband 1 aktiverat från fabrik?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Tjällen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #409 skrivet: 04 februari 2017, 11:38:06 »
Hej... vet ej. Pumpen blev strypt vid installation,
för dom ville vara säkra på att inte borrhålet
blev för kallt.
Räcker det med att välja fabriksinställning
för att låsa upp spärrbanden?

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #410 skrivet: 04 februari 2017, 13:05:01 »
Hej det är bara att bocka ur rutorna för spärrbanden..
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Tjällen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #411 skrivet: 04 februari 2017, 16:17:42 »
Oki..: tack eba👍👍

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #412 skrivet: 04 februari 2017, 17:30:51 »
I meny 5.1.7 kan du ange hur kallt borrhålet får bli.
Blir det för kallt stryps kompressorn och eltillsatsen går i.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Swebreeze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #413 skrivet: 10 februari 2017, 16:38:20 »
Knappt 3 månader efter installationen så dog skärmen på våran 3-12kw.
Upptäckte att skärmen lyste väldigt starkt utan att några ikoner syndes. Startade om pumpen och enda som hände var att skärmen lyste svagt men fortfarande inga ikoner syns. Pumpen verkar fungera normalt ändå.
Har detta hänt för någon annan?
VVS firman har fått en ny skärm så kommer när som helst och byter den.
Nibe 1255 3-12kw, 230m borrhål och 5.5m till berg.
2-våningshus + källare. 150kvm++

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #414 skrivet: 25 februari 2017, 14:33:48 »
Har ingen sådan VP med inverter men har läst en del på forumet om problem med olika variationer , kanske inte helt fel variabel KW men det finns fallgropar att åka i för tillverkarna ,håller på att se vad jag ska ha till mitt hus i skåne har inte bråttom vintern snart slut , dammsuger nätet för att vad som kan passa , eget eller köpt ,hittade det här se bilagor , kanske det kan förklara hur inverters måste vara
utan att säga upp sig vad vet jag

Hittade hur jag skulle få indet direkt i forumet

30 - ) Almänna krav och riktlinjer Frekvens och arbetsområden Se Bitzer KT för modeller och arbetsområden
Oljeåterföring Rördimensionering, d rör = f(q 2^½ ) och w = F(Q 2 ) Oljeutjämning och oljeförsörjning
(Tandemkompressorer) Kritiska frekvenser och varvtal Beroend på driftpunkt och insatsområde kan
egensvängning förekomma i Kompressor och anslutande rör Kopplingar Remkopplingar Öppna Kompressorer
Undersökning genom provkörning Kritiska frekvenser måste programeras bort i aktuell inverter
37 ./ Beräkna alltid lägsta gashastighet i sugstammen. Korrigera ledningsdiameter med avseende på
gashastighet vs tryckfall. Om oljeåterföringen inte fungerar vid låga varvtal måste det införas en funktion i
styrningen som varvar upp kompressorerna med jämna intervall. Låt kompressorn gå med fullt varvtal i sek
någon gång per timme. Efter start bör kompressorn gå upp på högt varvtal i ca 40 sek. Använd
oljenivåregulatorer till kompressorer i parallellkoppling om möjligt. Tandemkompressorer utrustas alltid med
extern olje- och gasutjämning även om de har gemensamt oljetråg.
« Senast ändrad: 25 februari 2017, 14:46:28 av 25fOCUS »

Utloggad Jonne-J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #415 skrivet: 20 mars 2017, 21:04:59 »
Ni med 1255 3-12kW, hur tycker ni att era pumpar har fungerat?

Har läst igenom stora delar av tråden och det verkar väl mest vara vissa små problem efter VV-körning, är det rätt uppfattning?

Inga andra fel som uppdagar sig?
Nibe F1255-12, 2017-08-10
2x150m borrhål 2 respektive 4m till berg
Hus byggt 99/00 med 3-glasfönster, beläget i Norrbotten, Piteå
170m2 i 1,5 plan. Ryggåstak med full takhöjd (6m) i vardagsrummet så man ser ner från "loftet". Bottenplan ca 110-120 m2, övre plan ca 50-60 m2.
Golvvärme i hela bottenplan (krypgrund med spontat trägolv, klinker i tvättstuga kök badrum och hall)
Garage på ca 30-40 m2, gjuten sula med golvvärme.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #416 skrivet: 20 mars 2017, 22:31:39 »
Jeg har ikke noe å utsette på pumpen annet enn reguleringen av kompressorfrekvensen.
De fleste gangene pumpen stopper har den akkurat økt frekvensen en periode og er på vei ned, til og med vanntemperaturen er på vei nedover når den stopper. Men så lenge vannet er varmere enn ønsket så teller fortsatt gradminuttene oppover og pumpen stopper. Elendig av Nibe!
Hva er galt med PID?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #417 skrivet: 21 mars 2017, 10:49:03 »
Ni med 1255 3-12kW, hur tycker ni att era pumpar har fungerat?

Har läst igenom stora delar av tråden och det verkar väl mest vara vissa små problem efter VV-körning, är det rätt uppfattning?

Inga andra fel som uppdagar sig?

Jag ser väl två problemområden med 1x55, regleringen och felaktiga givarvärden.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64045.0
I övrigt känns det som en välbyggd maskin med otroligt många möjligheter och tillbehör för den som vill bygga en avancerad anläggning. Driftsäkerhet och livslängd är ju lite tidigt att uttala sig om, speciellt för 12kW modellen, den kom ju under 2016.

Det som jag annars upplever som en stor fördel med Nibe är att de har manualer och data tillgängliga på sin hemsida, vissa konkurrenter är rätt dåliga på det.

Några mätningar av COP har jag gjort och det är väl som förväntat:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63634.0

Du kan ju alltid ringa Nibes support och höra om deras syn på problemen och ev. lösningar om du inte får bra svar från återförsäljaren. De är trevliga och hjälpsamma men det kan vara lite telefonkö.
Telefon: 0433 - 73995
Öppettider: måndag-fredag, 09.30-11.30, 13:30-15:30

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Nynibe1255

  • Gäst
Nynibe1255
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #418 skrivet: 06 april 2017, 09:30:46 »
Hej!
Har en nyinstallerad Nibe f1255-6. Blir fundersam om något är fel men är en novis. När driftprioriteringen är varmvatten (det ser annorlunda ut när driftprion är värme...siffror som stämmer med inprogrammerade kurvan) kan siffrorna se ut såhär:

Beräknad framledning 31,0 grader
Framledningstemp 1 (BT2) 52.0 grader
Framledningstemp 1 (BT3) 45,8 grader

Har golvvärme och pumpen är också inställd på det. Max. framledningstemp 45 grader. Borde inte framledningstempen ligga nära beräknade framledningen?

/Nynibe



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #419 skrivet: 06 april 2017, 09:37:11 »
BT3 är väl returledningstemp?

Är du säker på att den inte producerar tappvarmvatten när dessa siffror visas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!