Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #285 skrivet: 19 december 2015, 23:27:40 »
Nej där verkar inte finnas någon. Min låg där nere på kompressor-modulen.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #286 skrivet: 20 december 2015, 08:14:56 »
i så fall tror jag det var installatören som gömde den där kanske skämdes för att han inte installerade den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #287 skrivet: 20 december 2015, 13:09:45 »
i så fall tror jag det var installatören som gömde den där kanske skämdes för att han inte installerade den.

Min installatör, verkar det som, känner ingen skam i alla fall.. Men innan jag drar några förhastade slutsatser ska jag prata med dem. Hur som helst, finns det Nibe 1255 4-16-maskiner som levereras UTAN rumsgivare och strömkännare?

Vi har ju redan tidigare i tråden konstaterat att det finns olika varianter av 1255. Jag har ju en CU, kommer inte ihåg vad den andra hette som hade den där extra sidan för strömförbrukning som CU saknar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #288 skrivet: 20 december 2015, 14:02:02 »
Cu står nog för koppar fodrad vv beredare. I Finland har dom andra versioner tror det är krav på elmätning där men vad jag vet har alla 1255 strömkännare samt innegivare i Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #289 skrivet: 20 december 2015, 14:27:18 »
Oftast när man inte monterar strömkännare och innegivare beror det på att den som säljer VP inte beställer den tjänsten av elfirman som dom lejer för att koppla in pumpen. Det har säkert sin grund i att ofta är det betydligt mer arbete med innegivare och strömmkännare än att "bara" koppla in pumpen och montera utegivaren och därmed minst dubbelt så dyrt. Anser pumpmontören dessutom (som många VVSare) att varken rumsgivare eller strömkännare behövs blir dom ibland omonterade. Det gäller inte minst strömkännarna som kan vara rätt besvärliga då dom ska sitta på inkommande ledning, vilket kan vara både långt och "knöligt".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #290 skrivet: 20 december 2015, 20:11:43 »
Oftast när man inte monterar strömkännare och innegivare beror det på att den som säljer VP inte beställer den tjänsten av elfirman som dom lejer för att koppla in pumpen. Det har säkert sin grund i att ofta är det betydligt mer arbete med innegivare och strömmkännare än att "bara" koppla in pumpen och montera utegivaren och därmed minst dubbelt så dyrt. Anser pumpmontören dessutom (som många VVSare) att varken rumsgivare eller strömkännare behövs blir dom ibland omonterade. Det gäller inte minst strömkännarna som kan vara rätt besvärliga då dom ska sitta på inkommande ledning, vilket kan vara både långt och "knöligt".

I min installation ingick sannolikt inte att koppla in rumsgivare eftersom det står "montering av utegivare" i offerten. Effektvakt står det dock inget om, frågan är om man kan förvänta sig det i installationen? En liten anledning till att jag valde Nibe 1255 var att den hade inbyggd effektvakt men jag tänkte förstås aldrig på att detta var något jag eventuellt var tvungen att be om att installatören skulle koppla in eftersom jag förutsatte att detta var något så självklart som att de skulle koppla värmepumpen till elskåpet.

Det som stör mig, om det stämmer, är att de tagit med sig strömkännare och rumsgivare utan att säga något. VPn leverades dessutom hem direkt till mig så de måste alltså aktivt bestämt för att ta med dessa artiklar istället för att lämna kvar dem. Verkar hur som helst märkligt i såna fall.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #291 skrivet: 20 december 2015, 21:56:10 »
Man tycker ju att dom borde lämnat kvar grejerna även om ni var (överens) om att montaget inte ingick.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #292 skrivet: 20 december 2015, 22:11:00 »
Jag fick strömkännarna monterade, däremot inte innegivare.

Jag tänkte rengöra filtren, är det bara att dra strömbrytaren pÃ¥ pumpens framsida till höger för att tillfälligt stänga av maskinen? 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #293 skrivet: 21 december 2015, 15:14:51 »
Japp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #294 skrivet: 22 december 2015, 17:32:13 »
Såg på Nibe Uplink att "Mjukvara version 7312" är tillgänglig. Någon som vet vilka förändringar som är gjorda i och med denna version? Vill inte uppdatera själv ännu pga att jag är på annan ort än min Nibe 1255.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #295 skrivet: 22 december 2015, 21:09:36 »
Såg på Nibe Uplink att "Mjukvara version 7312" är tillgänglig. Någon som vet vilka förändringar som är gjorda i och med denna version? Vill inte uppdatera själv ännu pga att jag är på annan ort än min Nibe 1255.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jonasuu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #296 skrivet: 25 december 2015, 15:23:17 »
Jag uppdaterade för att få auto med vänteläge på kb pumpen i meny 5.1.9. Nu är det så att den "glömmer" inställningen vid strömavbrott eller när man stänger av pumpen och går till manuellt läge.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #297 skrivet: 01 januari 2016, 18:24:38 »
Det har hänt någon gång att min Nibe 1255 4-16 börjat köra kompressorn på maxeffekt, typ 60-70 hz har den legat på tror jag och CP på nästan max, när framledningstempen legat _över_ den beräknade framledningstempen. Den har också då stått på värmeprioritering, alltså inte varmvattenproduktion. Varför sker det?

Idag kom jag hem en dag tidigare från semestern. VPn har stått på semesterinställning 1-2 kurvor under normala och varmvattenproduktionen har varit av. VPn värmde varmvattnet från 20 grader till knappt 60 grader mycket snabbt, så långt allt OK (kör f ö Varmvatten Ekonomi). Sen efter ca en timme är jag nere i källaren och hör VPn köra hårt. Då ser jag att den går nästintill max trots att framledningstempen ligger över den beräknade. Sen körde den tills att den slog av helt. Som sagt, vad är det som händer här?

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #298 skrivet: 03 januari 2016, 11:59:34 »
Jag har fÃ¥tt exakt samma fel. När jag kom ner i morse stod den med gasen i botten trots att det inte är särskilt kallt ute. Värmebärarpump 100 % och kompressor 77 Hz vid -3 grader ute. Vanligtvis brukar den ligga pÃ¥ drygt 40 Hz vid den här utetempen. Den stod inte heller pÃ¥ varmvatten utan värme. Jag startade om pumpen men nu gÃ¥r den pÃ¥ 20 Hz och för lÃ¥g framledningstemp sÃ¥ nu börjar det bli kallt inne.  >:(
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #299 skrivet: 03 januari 2016, 13:13:12 »
Är det inte bara en kört stund den kör max för att få runt oljan eller nått liknande. Vp har ju usb loggning antar att det syns där vad vp gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!