Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: -20  (läst 33118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: -20
« Svar #105 skrivet: 16 november 2007, 16:51:31 »
kanske var lite otydlig ! samt borde inte använt ordet viskositet !
en viskositet 50 mäts och ska hålla en viskositet inom gränserna för denna vid 40 ºC
sen är djungeln fullständig ,över och under denna temperatur !
man kan blanda i tillsatser som bibehåller hög viskositet uppåt, eller såna som bibehåller låg viskositet neråt i temp-spannet !
det finns 50 oljor som inte flyter vid -25 ºC, och det finns 68 oljor som flyter vid -55 ºC   beroende pÃ¥ vilka tillsatser tillverkaren tillsatt !
det som alla tillverkare strävar efter, är en olja som inte tappar i ena änden, vad man fått i andra !!
men det blir alltid en kompromiss !

jag känner mig ganska säker pÃ¥ att SANYO skulle ta bort spärren om dom  bara kunde ! den har ju en betydande negativ inverkan pÃ¥ försäljningen. det är mÃ¥nga som backar pg,a spärren !  vilket SANYO givetvis är medvetna om !
det enda tänkbara alternativet till spärren blir oljan !
det är nog fler än en som gnuggat geni-knölarna innom SANYO !    spärr eller sämre verkningsgrad ? ? ? Sc:,h

ny modell /kompressor utan spärr  ? ? ?.......när kommer den ? ? ? ?

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #106 skrivet: 16 november 2007, 19:27:21 »
Ähh, det finns maskiner som måste gå oavsett temperatur, så det är bara trams att inte en VP ska fungera felfritt åtminstone ner mot minus 25. Från å med nu så skiter jag i alla påstånden, var å en kan söka på Internet å finna den olja som fungerar. En VP fungerar med rätt olja, vad Ahlsell hällt för skit i sina pumpar får stå för dom. Herregud.., fungerande oljor vid -25 var ju nåt som pratsdes om för 30-40 år sen, sen dess har tillkommit massvis med olja som smörjer oavsett temp...., nja nästan iaf.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -20
« Svar #107 skrivet: 16 november 2007, 19:29:21 »
Det har ju monterats massor av paralellimporterade pumpar utan spärren, TS Comfort har väl förmodligen sålt hundratals av dessa, han om någon borde veta om de inte håller att köra i kallt väder.
Det är ju först i år alla sanyo har spärren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: -20
« Svar #108 skrivet: 16 november 2007, 19:37:51 »
Det har ju monterats massor av paralellimporterade pumpar utan spärren, TS Comfort har väl förmodligen sålt hundratals av dessa, han om någon borde veta om de inte håller att köra i kallt väder.
Det är ju först i år alla sanyo har spärren.

Jaha... nu förstår jag inte, förklara? Vad var orsaken till att det inte fungerade?

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: -20
« Svar #109 skrivet: 16 november 2007, 19:40:21 »
Jag förstår inte vad du inte förstår.
Alla Sanyo med ändelsen EH (EHN för de som har spärren) var utan spärr, paralellimporterade och så vitt jag minns sålde TS Comfort dem i några år, han borde alltså veta hur det har fungerat att köra dem i sträng kyla utan stopp vid -20°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: -20
« Svar #110 skrivet: 16 november 2007, 19:55:54 »
Jag förstår inte vad du inte förstår.
Alla Sanyo med ändelsen EH (EHN för de som har spärren) var utan spärr, paralellimporterade och så vitt jag minns sålde TS Comfort dem i några år, han borde alltså veta hur det har fungerat att köra dem i sträng kyla utan stopp vid -20°C

 Tomas pÃ¥ ts comfort har semester
 vi fÃ¥r nog vänta pÃ¥ svar frÃ¥n han
 kjell
« Senast ändrad: 16 november 2007, 19:56:42 av Rickard »
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: -20
« Svar #111 skrivet: 16 november 2007, 20:50:16 »
Tjena

Semestern är dessvärre slut, stämmer bra att jag sålt en massa Sanyo med ändelsen EH.
En hel del av dom sitter runt Kiruna och Gällivare som inte direkt har Thailands klimat och jag har hitills inte haft nÃ¥gra haverier trots att en del kunder mailar och talar om hur mÃ¥nga minusgrader det är men dom vill ändÃ¥ inte stänga av för att fÃ¥ för mycket kallstarter. Maskinerna gav  ingen vinst vid dom extrema minusgraderna men jag kan inte tvinga folk att stänga av sina maskiner.
Om det har förkortat livslängden på deras maskiner visar sig först om några år, men dom har stått ut ett par riktigt kalla vintrar. Vet ej om det är samma olja i dom som maskinerna som dagens med spärren. Får se om nästa serie från Sanyo har spärren, EHFP har nu gått ur produktion och ersätts av en annan modellserie. Jag har dock inga uppgifter om prestanda eller exakt modellbetäckning just nu, kanske någon som inte har haft semester har specifikationerna tillhands!
Jag har sålt betydligt färre Sanyo och Argo sen spärren kom knUp
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!